• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas na Wielkopolskiej wywołuje emocje u kierowców

Patryk Szczerba
4 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (335)
Buspas został utworzony, ku zdziwieniu kierowców - w piątek, w środku jednego z największych zatorów w Trójmieście. Buspas został utworzony, ku zdziwieniu kierowców - w piątek, w środku jednego z największych zatorów w Trójmieście.

W piątek na odcinku ul. Wielkopolskiej od ul. GedyminaMapka do skrzyżowania z ul. StrzelcówMapka w Gdyni drogowcy oznaczyli tymczasowy buspas. Decyzja o tym, by jeden pas przeznaczyć dla ZKM, wywołała wzburzenie wśród kierowców. Tego dnia bowiem w Trójmieście trwał drogowy armagedon. Urzędnicy odpowiadają, że szykowali się do tego od dawna, korki nie były przez jego uruchomienie, a informacje, że powstanie, były ogłaszane w lipcu.




Czy utworzenie buspasa na Wielkopolskiej to dobry pomysł?

  1. W piątek po raz kolejny w ostatnich dniach na ulicach Trójmiasta doszło do totalnego paraliżu.
  2. Głównym powodem było zwężenie obwodnicy z powodu budowy Trasy Kaszubskiej.
  3. Do tego trwa wciąż remont al. Niepodległości w Sopocie, a także budowa węzła Karwiny, przez co utrudnienia są też na Chwaszczyńskiej.


Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października

Zmiany na Wielkopolskiej zaskoczyły kierowców



W ciągu dnia zdezorientowani kierowcy zaczęli raportować o zmianie organizacji ruchu na ul. Wielkopolskiej na odcinku od ul. Gedymina do skrzyżowania z ul. Strzelców w Gdyni, gdzie pojawił się buspas. Za wszystkie informacje dziękujemy!

09:58 30 WRZEśNIA 22 (aktualizacjaakt. 14:47)

Buspas na Wielkopolskiej w Gdyni (141 opinii)

Przestańcie korkować Wielkopolską na wysokości stacji paliw Amic. Wymalowany wczoraj buspas jeszcze nie obowiązuje. Od skrzyżowania z Racławicką do skrzyżowania z Sopocką brakuje znaków poziomych D-12, ponad to na wysokości stacji Amic w dalszym ciągu stoi znak oznaczający koniec buspasu. Zacznijcie patrzeć na znaki, najgorzej że kierowcy zawodowi ciężarówek i zazwyczaj słynący z cwaniactwa kurierzy również zjeżdżają tam na lewy pas tworząc korki. Inna sprawa, że drogowcy po raz kolejny niechlujnie wymalowali oznaczenia, bez żadnych informacji, bez znaków pionowych, wprowadzając niepotrzebne zamieszanie. Zobacz więcej
Przestańcie korkować Wielkopolską na wysokości stacji paliw Amic. Wymalowany wczoraj buspas jeszcze nie obowiązuje. Od skrzyżowania z Racławicką do skrzyżowania z Sopocką brakuje znaków poziomych D-12, ponad to na wysokości stacji Amic w dalszym ciągu stoi znak oznaczający koniec buspasu. Zacznijcie patrzeć na znaki, najgorzej że kierowcy zawodowi ciężarówek i zazwyczaj słynący z cwaniactwa kurierzy również zjeżdżają tam na lewy pas tworząc korki. Inna sprawa, że drogowcy po raz kolejny niechlujnie wymalowali oznaczenia, bez żadnych informacji, bez znaków pionowych, wprowadzając niepotrzebne zamieszanie. Zobacz więcej


W kolejnych godzinach zatory zaczęły się powiększać, zaś frustracja kierowców spowodowana drogowym paraliżem zaczęła narastać. O nowej organizacji ruchu na ul. Wielkopolskiej nie było żadnego oficjalnego komunikatu władz miasta ani Zarządu Dróg i Zieleni. Kierowcy raportowali o tabliczkach z informacjami sugerującymi, że buspas będzie działał w określonych godzinach.

Wkrótce okazało się, że tymczasowy pas dla autobusów i trolejbusów to rozwiązanie na godziny 15-18 od poniedziałku do piątku. Decyzja wywołała olbrzymie emocje.

Buspas miał być, ale w sierpniu



Część radnych Gdyni i czytelników w komentarzach zaczęła wyjaśniać, że to realizacja zapowiedzi z lipca, gdy władze Gdyni ogłosiły powstanie tymczasowych buspasów na ul. Płk Dąbka i właśnie na Wielkopolskiej.

Te miejsca zasugerował ZKM w Gdyni. Informowaliśmy o tym w lipcu.

Gdynia przetestuje tymczasowe buspasy tylko w godzinach szczytu Gdynia przetestuje tymczasowe buspasy tylko w godzinach szczytu

- Wprowadzamy rozwiązanie, które do tej pory nie było spotykane na gdyńskich drogach. Mając świadomość, jak istotna jest sprawna podróż dla osób wybierających komunikację miejską, chcemy, aby część przestrzeni drogowej w określonych godzinach była zarezerwowana dla autobusów i trolejbusów. To cenne minuty, które zostaną zaoszczędzone przez tysiące użytkowników - chwalił się Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Sęk w tym, że według zapowiedzi miały zacząć obowiązywać od sierpnia. Tymczasem zostały wprowadzone w środku jednego z najtrudniejszych dni na drogach Trójmiasta od kilku miesięcy.

Co ważne, buspas obowiązuje od poniedziałku do piątku w godz. 15-18. Co ważne, buspas obowiązuje od poniedziałku do piątku w godz. 15-18.

Mieszkańcy: zła decyzja w fatalnym momencie



Wielu kierowców jeszcze w weekend nie ukrywało zdenerwowania sytuacją. Jedną z nich była pani Joanna, która w liście do naszej redakcji podzieliła się emocjonalną refleksją na temat buspasa.

- Jako mieszkanka Gdyni, a konkretnie dzielnicy Karwiny od ponad dwóch lat (podobnie jak reszta mieszkańców Karwin i Dąbrowy) żyję w wielkim chaosie komunikacyjnym. Związany jest on, jak państwo wiecie, z budową Trasy Kaszubskiej. I o ile to jestem w stanie zrozumieć oraz zaakceptować zmianę organizacji ruchu, tak nie godzę się na odgórną, niekonsultowaną z mieszkańcami decyzję o zabraniu drogi kierowcom w imię idei buspasa. Po licznych moich telefonach do UM Gdyni dowiedziałam się, że za ten "pomysł" odpowiada Wydział Inwestycji UM, a konkretnie pan wiceprezydent Marek Łucyk. Udało mi się porozmawiać z urzędnikiem z Wydziału Inwestycji, który stwierdził, że buspas ma wymusić na mieszkańcach poruszanie się komunikacją miejską, a nie autami osobowymi. Przyznał jednocześnie, iż odradzano panu Łucykowi wprowadzenie tej zmiany teraz, bo - cytując pana urzędnika: "za szybko, za drastycznie, będzie paraliż", ale pan Łucyk, przekonany o słuszności swojego pomysłu, decyzję podjął - pisze w liście do redakcji.

"Mieszkańcy czują się zlekceważeni"



Przekonuje, że decyzja nie przyniosła nic dobrego.

- Ta decyzja pana Łucyka bezsprzecznie jest zła, nie przynosi nic dobrego (komunikacja miejska stoi w takich samych korkach jak auta osobowe), wprowadzona nagle, chaotycznie, bez wiedzy na temat tego, co dzieje się na obwodnicy oraz ul. Chwaszczyńskiej. Nie wspomnę o potraktowaniu w sposób lekceważący mieszkańców, na których chce się coś wymuszać, czego ja sobie nie życzę - dodaje.
Inni oprócz złego czasu wskazywali, że zabrano jeden pas kierowcom, co w obecnej sytuacji drogowej i prowadzonych remontach jest fatalnym rozwiązaniem.

Głos eksperta za buspasem



Pojawiły się też argumenty za buspasem. Głos zabrał m.in. Marcin Gromadzki, tłumacząc na profilu prowadzonej przez siebie firmy, że przyczyną korka nie jest wcale buspas, tylko prowadzone remonty.



Urzędnicy: planowaliśmy go uruchomić od kilku dni



Gdyńscy urzędnicy tłumaczą, że planowali utworzenie pasa dla komunikacji miejskiej od kilku dni.

- Prace niefortunnie zbiegły się z wprowadzeniem zmian w okolicy węzła Wielki Kack. Należy zaznaczyć, że uruchomienie buspasa nie było bezpośrednim powodem zatorów odnotowanych w miniony piątek w Gdyni, od rana bowiem trwały utrudnienia związane z pracami w okolicy budowanej drogi S6 - tłumaczy Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.
Dodaje, że celem strategicznym Gdyni jest dążenie do zaspokojenia potrzeb transportowych wszystkich mieszkańców. Obecne dane Zarządu Komunikacji Miejskiej wykazują, że na najbardziej newralgicznych odcinkach dróg, w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, autobusy w każdym kursie tracą nawet kilkanaście minut czasu względem rozkładu jazdy.

Cel: priorytet dla transportu zbiorowego



- Celem uruchomienia tymczasowego buspasa przy ul. Wielkopolskiej jest przede wszystkim wsparcie dla komunikacji publicznej. Gdynia sukcesywnie rozbudowuje sieć buspasów na terenie miasta. W związku z budową węzła Karwiny oraz trasy S6 na ul. Wielkopolskiej na wymienionym odcinku odkładają się kolejki pojazdów w godzinach szczytu popołudniowego. Tymczasowy buspas ma na celu priorytet transportu zbiorowego, a rozwiązanie jest niezbędnym kompromisem. Transport zbiorowy jest najlepszą alternatywą w codziennych podróżach, umożliwia przejazd największej liczbie osób. To również dodatkowa zachęta dla osób, dla których tempo podróży ma decydujące znaczenie - podkreśla.

Następny tymczasowy buspas na Płk Dąbka



Dlaczego buspas wprowadzono bez wcześniejszej informacji?

- O zamiarach wprowadzenia nowej organizacji ruchu informowaliśmy już w lipcu na miejskim portalu - odpiera zarzuty Wojtkiewicz.
Niebawem buspas pojawi się też zgodnie z zapowiedziami z lipca na ul. Płk Dąbka od ronda na Pogórzu Górnym do skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Będzie funkcjonował jako buspas w godz. 6-9 w dni powszednie od poniedziałku do piątku

Prace związane z wdrożeniem organizacji ruchu na ul. płk. Dąbka trwają.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 63%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (335) ponad 20 zablokowanych

  • Bus pas to sobie róbcie

    Jak skończycie te wszystkie remonty

    • 6 4

  • Buspas

    Jeśli miasto chce mieć buspas to niech dobuduje dodatkowy pas a nie przemalowuje istniejący pas i udaje, że coś usprawnia. Przez te buspasy są tylko większe korki!

    • 17 2

  • Korek

    A może włodarze miasta przejechaliby się z centrum Gdyni na Karwiny i Dąbrowę w godzinach szczytu ? Totalny nonsens robienie buspasa w ten sposób i w dodatku w obecnej sytuacji na remontowanych drogach. I może najpierw zaprojektować infrastrukturę, w tym drogi, a potem budować osiedla a noe odwrotnie?

    • 14 1

  • To jest jakaś paranoja.

    Dlaczego wogole autobusy ZKM mają mieć priorytet skoro autobusami jeżdżą tacy sami ludzie co samochodami. Priorytet powinny mieć karetki, straż i policja.

    • 5 2

  • "Tymczasowy buspas ma na celu priorytet transportu zbiorowego, a rozwiązanie jest niezbędnym kompromisem."
    Miarą jakości kompromisu jest równy poziom niezadowolenia wszystkich stron, które czynią ustępstwa dla osiągnięcia jakiegoś wspólnego celu.
    Tu mamy strony: zbiorkom i transport prywatny.
    Transport prywatny został ograniczony poprzez ograniczenie przepustowości drogi przeznaczonej dla niego.
    W jaki sposób został ograniczony zbiorkom?
    IMHO w żaden, a wręcz przeciwnie.
    Nie ma zatem tu mowy o żadnym kompromisie.
    Pytanie do Redakcji: skąd wy bierzecie "ekspertów", którzy nie znają podstawowych pojęć językowych?
    I kto ich nazywa ekspertami???

    • 17 0

  • Najbardziej bolesne jest odcinanie ryja od koryta i tylka od fotela.

    A także zarówno odrywanie samochodziarza od jego ujutnej strefy komfortu.
    Chwilowe odchylenia od normy nie mają tutaj znaczenia - normą jest kongestia, a nie swobodny przejazd.
    Mam nadzieję, że Szanowna Redachcja nie wytnie tego posta, bo on dotyka samej istoty sprawy.

    • 1 6

  • Dlaczego władze miast tak nienawidzą samochodów (1)

    Za ..francuskie.pl.. Miasta, walcząc z dziurą budżetową i z natłokiem samochodów, podwyższają ceny za parkingi i poszerzają strefy parkowania. Tak naprawdę nie jest to nic innego, niż podatek od wjazdu na obszar miasta. Kiedyś pobierano go przy bramie od każdego wozu z zewnątrz, dzisiaj płacą go prawie wszyscy poza mieszkańcami, którzy otrzymują odpowiedni (ale płatny zwykle) dokument. Ostatnio robiliśmy sesję zdjęciową z Peugeot 308 w jednym z ładniejszych miejsc w Gdyni. Błyskawica prezentuje się wspaniale i stanowi wraz z Darem Pomorza doskonałe tło dla zdjęć. Ale tych nie da się w zasadzie zrobić bez łamania przepisów, bo próba sfotografowania czegoś z ulicy powoduje, że w kadrze znajdują się słupki, parkometry, znaki ogłoszeniowe, śmietniki i Bóg wie co jeszcze.
    Pas dla autobusów należało dobudować, tak jak się to robi w cywilizowanych krajach, a nie likwidując istniejace pasy do normalnego ruchu.
    Zapytaliśmy prezydenta Gdyni, kiedy zrobi z tym porządek, ale nie znalazł jeszcze czasu na odpowiedź. Zapewne zajmuje się kolejnymi utrudnieniami dla kierowców.
    Apelujemy o rozsądek przestańcie utrudniać nam życie

    • 14 2

    • sam sobie odpowiedziałeś: natłok samochodów. pozostaje przyjąć do wiadomości że to właśnie jest problem i lepiej ograniczuć natłok niż dostosować miasto do natłoku

      • 1 5

  • Wszystko w jak najlepszym porządku!

    Proszę się rozejść!

    • 0 3

  • Gdynia autorytarna

    Jak to się dzieje że Pan Łucyk politolog i menadżer sportu nagle stał się specjalistą od transportu. Dział którym kieruje z ramienia UM Gdynia nie potrafi inwestować finanse unijne i fundusze kierunkowe na zrównoważony transport i ochronę środowiska w dodatkowe pasy dla komunikacji miejskiej zabiera pasy ruchu dla kierowców. Czy Pan Łucyk nie potrafi liczyć do 5?? Dotychczasowe pasy ruchu na ul. Wielkopolskiej były przykorkowane zawsze ale do stacji Amica a czasami do ul. Spokojnej teraz w godzinach 15-18 przekłada się na jeden pas który stoi od Orłowa co powoduje że samochody stoją też na drodze Różowej na prawoskręcie i na ulicach dojazdowych takich jak Stryjska czy Przemyska??? Może czas zainwestować w 3 pas dla komunikacji miejskiej (w miastach gdzie są tramwaje coraz częściej stosuje się pas współdzielony dla autobusów ) i nie zabiera sie go samochodom, to się pytam dlaczego na bardzo szerokim pasie drogowym jakim jest Wielkopolska nie można zagospodarować pasa zieleni między obecnymi jezdniami a pasem pieszo rowerowym??? nie ma tam budynków które trzeba wyburzyć i płacić niebotyczne odszkodowania, niema tam zabytków, to zaczyna wyglądać na ograniczanie swobód obywatelskich w mieście "z morza i marzeń" teraz będziemy stać w korkach jak mieszkańcy Gdańska na ulicy Słowackiego. Samorząd Gdyński coraz więcej narzuca swoją wizję większości mieszkańców. Czy władzom Gdyni ciężko zrozumieć że ludzie muszą dojechać do pracy sprawnie a po drodze zwieść dzieci do przedszkola i załatwić sprawy prywatne (lekarz ,sąd Um, zakupy) a nie dźwigać cały ten majdan w autobusach. Propozycja jest tylko jedna jedyna dobudować bus pasy na Wielkopolskiej. A co do Pana Wice to czas wrócić do korzeni i zająć się sportem.

    • 17 0

  • "Gdynia sukcesywnie rozbudowuje siec busow" haha (1)

    Za pomocą farby i pedzla

    • 13 0

    • Zabierając jezdnię innym, którzy teraz tkwią w korkach..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane