• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • Buspas konieczny, tak jak przeniesienia przystanku biedabusów na Armii Krajowej

    Autobusy stoją w korku do przystanków, bo ich miejsca zajętę są przez biedabusy do Kartuz czy Kościeżyny, których kierowcy długo okupują przystanek sprzedając pasażerom bilety. Te biedabusy powinny zatrzymywać się na nieużywanym obecnie przystanku z boku Forum - potem mogą zawrócić na główny ciąg. Te dwa rozwiązania, znane już od dawna, powinny znacząco zmniejszyć korki w stronę Tczewa.

    • 3 1

  • 4 razy po 4 pasy . AK, okopowa, Grunwaldzka, podwale. Spotykają się w tym miejscu. To jakby Wisła, Odra, Bug i warta wpadały do Motławy a wy się dziwicie ze tam korki są.

    • 1 0

  • Metro (1)

    Może z rozwiązaniem należy zejść 'pod ziemie'. Zacząć budować metro, stopniowo rezygnując z tras tramwajowych zyskując nowe ciągi pieszo- rowerowe a także samochodowe . Zgodzę się,że to ogromna inwestycja, ale chyba nie niewykonalna.

    • 2 1

    • Mamy SKM i sieć tramwajową, której potencjał jest marnotrawiony przez decyzje urzędników. Metro jest przerostem formy nad treścią w trójmiejskich warunkach.

      • 1 0

  • Rondo

    Na 3 maja z Kartusk i Huciskien powinno byc rondo jak przy stadionie w Letnicy. I możliwie bez świateł.

    • 0 1

  • Propozycja

    Proponuję żeby zgodnie z obecną ( d**ilną) polityką zarządców dróg pozwężać wszystkie jezdnie powyżej jednego pasa.Ewentualnie zostawić pół pasa dla nic nie wnoszących do kasy rowerzystów i jeden pas dla reszty. Ruch będzie całkowicie uspokojony o czym tak lubią wypowiadać się przedstawiciele drogowców, tak jakby do nich należało uspokajanie ruchu. To należy do policji, oni są od usprawniania ruchu. Zbliżają się wybory samorządowe, więc na pewno nie zagłosuję już na Dulkiewicz tylko nawet na diabła jak powie że będzie poszerzał drogi i Ci którzy najwięcej wnoszą do kasy (samochodziarze) nie będą sekowani i terroryzowani przez pseudo ekologów i innej maści nawiedzeńców. Kandydat musi jeszcze obiecać wywalenie całego zarządu dróg w Gdańsku i powołanie nowego nie skażonego chorymi pomysłami o uspokajaniu ruchu.

    • 7 0

  • Gdansk to dziura.

    • 4 0

  • No to jest jeszcze jedna rzecz. Może to nie wina organizacji ruchu? Może to wina beznadziejnej jakości komunikacji miejskiej? Przyjrzyjmy się lokalizacji. Do Forum można dojechać SKMką (praktycznie pod same drzwi), autobusami i tramwajami. Rozwiązanie miasta to znowu udu**ć kierowców wprowadzając kolejne ograniczenia i uciążliwości. Dlaczego nikogo nie dziwi, że tak dobrze skomunikowane miejsce ludzie wolą odwiedzać pchając się samochodem w najbardziej zakorkowaną część miasta niż dojechać komunikacją? Niedługo komunikacją nikt nie będzie jeździł a winni będą jak zwykle kierowcy. Paranoja.

    • 6 1

  • To proste, zabronić do miasta wjazdu rowerom. Jak wiadomo rowerzyści w sytuacji wzmożonego wysiłku jakim jest jazda (1)

    rowerem generują dodatkowe ilości CO2 w wydychanym powietrzu co wpływa na zanieczyszczenie miast i rozwój efektu cieplarnianego. Do 2035 rowery tylko elektryczne !!

    • 2 2

    • Zapomniales wspomniec o delegalizacji bycia pieszym. A tereny odzyskane z chodnikow i sciezek rowerowych zostana przeznaczone na 12 pasmowke w srodku trojmiasta. Wychodzenie z samochodow poza parkingiem bedzie nielegalne.

      • 0 0

  • Limity (2)

    Limity wjazdu samochodami w zamian za rozwinięcie systemu MeVo- budowa większej liczby punktów rowerowych, ścieżek rowerowych z asfalyowa droga i ich odsniezanie

    • 0 6

    • Cóż za bzdura ! Jak wiadomo kierujący rowerem generują dodatkowe ilości CO2 w wydychanym powietrzu

      co wpływa na zanieczyszczenie miast i rozwój efektu cieplarnianego. Zakazać wjazdu rowerów do centrum! A od 2035 rowery tylko elektryczne !

      • 2 2

    • xddddd

      • 0 0

  • Wiadukty na armii (1)

    Zrobić wiadukt na armii który jest po części zbudowany i zasypany. Ogarnąć to i już armii jak poleci to dużo łatwiej będzie sie wydostać z Gdańska. Teraz każdy próbuje we wszystkie strony jak się da ale wszędzie wszystko stoi, jak armii pójdzie bez świateł tylko wiaduktem na wysokości Łostowic to większość wybierając armii bez korków poleci dalej

    • 2 2

    • Chyba nie wiesz, o czym w ogóle jest mowa w artykule.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane