• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • Krok pierwszy - zburzyć galerię Forum i podobne obiekty umieszczać na obrzeżach miasta. (1)

    • 14 1

    • To tez trzeba umiec

      Fashion haus- koszmar drogowy

      • 3 0

  • przywrócić pamięć urzędnikom (2)

    Czy autor artykułu i urzędnicy nie pamiętają jak wyglądała organizacja ruchu w tym obszarze przed budową centrum handlowego? Bo ja pamiętam i pamiętam że działała bardzo dobrze. Wystarczy ją przywrócić czyli: likwidacja niepotrzebnego przejścia dla pieszych przy bramie wyżynnej, likwidacja niepotrzebnej nawrotki (która była rozwiązaniem tymczasowym a została na stałe), przywrócenie 2ch pasów ruchu na estakadzie, likwidacja bariery betonowej opisanej w artykule i umożliwienie autobusom i samochodom jazdy na wprost w stronę św Wojciecha tak jak to kiedyś było, przywrócenie przystanków autobusowych na wysokości obecnego kina wyglądającego jak bunkier, przywrócenie zielonej strzałki na prawoskręcie w stronę Armii Krajowej. Sporo napsuliście przez ostatnie 20 lat drodzy urzędnicy i niestety lista rozwiązań do przywrócenia jest długa.

    • 25 4

    • i z całej pisaniny nie ma nic, co rzeczywiście byłoby antidotum (1)

      na wąż samochodów od wjazdu na forum przez 3 Maja, wiadukt i Okopową do Bramy Wyżynnej patrząc wstecz.

      • 3 7

      • Jeszcze jeden punkt:

        wyburzyć tego kloca.

        • 8 1

  • Nooo,jak juz urzędziory in jaśnie nam panująca się wezmą zavto

    To Benny Hilla nie potrzeba...

    • 13 0

  • Nie trzeba bylo stawiac tego kloca w centrum.

    • 17 1

  • Kontynuacja polityki

    Pana Pawła, nie pomaga w zmniejszeniu liczby aut.
    Sprzedaż gruntów pod nowe osiedla mieszkalne postępuje.

    • 13 1

  • Przecież sami urzędnicy zakorkowali centrum

    A teraz chcą bohatersko zwalczyć problem, kory sami stworzyli, może ograniczeniem aut prywatnych? Dalej twierdzicie, że to teoria spiskowa?

    • 16 1

  • Urzędnik: Wybudujemy wielkie centrum handlowe w samym centrum...

    Głos rozsądku: Nieee, będą jeszcze większe opóźnienia komunikacji miejskiej...
    Po kilku latach...
    "Duże opóźnienia autobusów
    W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid."

    Czyli klasyka. Zrobić problem i później brać kasę za próbę jego rozwiązania... Witamy w Gdańsku

    • 24 1

  • A świstak na to: niemożliwe!

    • 8 1

  • Lepsza komunikacja miejska (4)

    Prawda jest taka, że jedyne co może rozładować korki to lepsza komunikacja miejska. Na chwilę obecną Gdańsk ma tragiczną komunikację. Autem jedzie się 20 minut, a komunikacją 45, a to i tak dobre połączenie, bo są miejsca gdzie komunikacja jedzie ponad godzinę i trzeba się kilka razy przesiadać. Na chwilę obecną do mojej pracy mam 25 minut samochodem oraz 50 minut komunikacją + 11 minut pieszo. Komunikację mamy dużo gorsza niż Warszawa, a ceny większe. Komunikacja miejska w Gdańsku jest wręcz g*wniana, chyba że mieszkasz w pasie SKM, choć i tutaj zdarzają się częstę awarie.

    Gdyby komunikacja jechała szybciej niż auto, albo chociaż w podobnym czasie - co oczywiście jest do zrobienia, to bardzo chętnie porzuciłbym auto.

    -Można by zwiększyć częstotliwość jazdy SKM/Tramwaju/Autobusu
    -Pierwszeństwo dla tramwaju - przecież mamy wspaniały system tristar, który powinien takie coś uwzględniać
    -Buspasy gdzie się da - bo obecnie autobus nawet nie ma podjazdu do auta
    -Nowy tabor (tramwaje i SKM), obecnie brak klimatyzacji w niektórych pojazdach w lato totalnie wyklucza te srodki transportu
    -Jak najszybsza rozbudowa PKM, dodatkowo SKM i PKM powinny jeździć dużo szybciej (tramwaje również)
    -Poprawa rozkładów i punktualności wszystkich środków transportu - obecnie autobusy jezdza w kratke, spozniaja się
    -Zminimalizowanie awaryjności komunikacji miejskiej

    Niestety wszystko to wymaga pieniędzy, które po prostu trzeba zainwestować. Dowalanie kolejnych podwyżek kierowcom nic nie da, bo każdy liczyć umie, a czas oraz wygodę można przeliczyć na złotówki.

    • 18 3

    • (2)

      Żeby poprawić komunikację miejską to pierwsze i główne rozwiązanie brzmi: przerzucić się na kolej. Tylko kolej/metro może być rdzeniem szybkiej komunikacji miejskiej między dzielnicami, bo nie zatrzymuje się co 300 metrów. Porównaj sobie ile ze Śródmieścia na Żabiankę jedzie tramwaj linii 6 (40 minut) a ile SKM (19 minut, z czego 1/4 to tylko 2km do Stoczni). Autobus czy tramwaj są tylko rozwiązaniem problemu ostatniej mili, a nie alternatywą dla SKM. Oczywiście żeby to miało sens to SKM musiałoby jeździć co 2-3 minuty, jak w każdym normalnym europejskim mieście a nie z częstotliwością PKSu.

      • 3 1

      • (1)

        Jasne, że tak. Kolej przede wszystkim, ale ciężko będzie zrobić więcej niż 2 linie (SKM i PKM), a komunikacja w środku dzielnicy też musi się jakoś odbywać, więc tramwaje i autobusy także należy usprawnić.

        • 5 0

        • PKM równie dobrze może nie jeździć

          Jak coś jeździ raz na półtorej godziny to wstyd nazywać to koleją metropolitalną.

          • 1 0

    • Z czego to finansowac?

      Ledwo ciągną to co jest. A i tak wspierają kredytem. Zapomnij o poprawie. Najpierw naprawa finansów.

      • 0 0

  • Jeszcze (2)

    Dla autobusów jadacych na trakt wspólny przystanek z tramwajem jak na Morenie

    • 7 1

    • Nie da rady (1)

      Skoro muszą tam stawać PKSy i sprzedawać bilety blokując przejazd autobusom miejskim, to Ty chcesz jeszcze blokować nimi tramwaje?

      • 3 4

      • PKSy powinne odjeżdżać z dworca PKS - tam gdzie ich miejsce!

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane