• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • Tia (54)

    A ja bym proponował jeszcze kilka przejść z pasami wybudować tam gdzie są tunele plus kilka tak na zaś co by korków "nie było" i kolejne Forum po drugiej stronie zamiast budynku LOT i parkingu na Targu Węglowym , sprawa sama się rozwiąże

    • 378 61

    • Przejście dla pieszych przy locie nie spowodowało korka (11)

      • 46 62

      • (4)

        Ale go zwiększyło

        • 51 26

        • Nic nie zwiększyło

          Nie ma sytuacji kiedy przed przejściem jest korek, a za nim go nie ma.

          • 25 34

        • (2)

          Jak się buduje wielką galerię handlową w samym centrum i w koło niej komponuje się nowe apartamenty, to korki się przecież zmniejszają

          • 22 1

          • Dopóki nie pojawią idioci, którzy jadą na drugi koniec miasta do galerii, problemu nie ma.

            • 5 13

          • otoz to...

            a jak centrum takie 'wrazliwe' -to wlasnie, moze kolejna galeria...:D

            • 1 1

      • nie zwiekszyło go nawet o 0,01% (4)

        • 11 23

        • (3)

          Masz jakieś badania ?

          • 6 1

          • Masz jakieś badania mówiące że korki się zwiększyły? (2)

            • 3 1

            • Tak, są statystyki na Google,znajdź sobie i zobacz jakie jest tam natężenie ruchu a jakie było (1)

              • 2 2

              • Nie ma takiej funkcji w google maps.

                • 2 0

      • Nie wiem, czy ktoś o tym pomyślał, ale wystarczy wstawić zakaz wjazdu samochodów prywatnych do centrum miasta i cyk korków nie ma ;D mam nadzieje, że pomogłem

        • 3 5

    • Inaczej (1)

      Ja bym postawił galerię zamiast drogi, to nie będzie tam korków.

      • 28 0

      • Anal-ogicznie PO co komu sklepy wielkopowierzchniowe, jak wystarczą małe zielone sklepiki osiedlowe

        • 9 0

    • (9)

      Skoro auto stoją zarówno przed przejściem, jak i za to oznacza, że przejście nie powoduje korków. Powodem korków jest przepustowość węzła/węzłów, a tak naprawdę to za duża ilość samochodów!

      • 27 30

      • (2)

        Mniej nie będzie tylko więcej

        • 4 5

        • Cała unia europejska dąży do kierunku aby było mniej. A jak wyjdzie zobaczymy.

          • 2 6

        • To wszystko kosztuje!

          • 3 0

      • Myślisz że ktokolwiek z krytykujących to zrozumie?

        Oni wią!

        • 7 2

      • Serio ? (3)

        Serio ? ... ty a moze za przejściem też jest korek bo taki inteligent jak ty wybudowal kaaalek dalej sygnalizacje świetlną co 50M ?

        • 21 2

        • A może za przejściem jest estakada, a nie następne światła?

          • 3 6

        • A można by było przecież zatoką, motławą i Radunią dopłynąć kajakiem. Chcemy przystań dla kajaków!

          • 2 1

        • Rozumiem, że lepiej, żeby hucisko nie miało sygnalizacji? I węzeł przy zieleniaku też? Jak również skrzyżowanie z 3. maja?

          • 1 0

      • Za dużo ludzi jeździ komunikacją miejską powodując tłoki więc inni korzystają z auta

        • 3 1

    • Daj spokoj, rowerowi i podobni nie zrozumią ironii.

      • 19 8

    • Przecież to proste (14)

      1. Zwiększyć ilość naziemnych przejść dla pieszych
      2. Wybudować ogromne galerie tak, aby nie można było w przyszłości dokonać rozbudowy dróg dojazdowych
      3. Na to wszystko - deweloperka - to zawsze dodatkowy pieniądz dla łapówkarskich urzędników.

      • 32 10

      • No i wszystko cacy, ludzie będą chodzić z bloków do galerii na piechotę przez te przejścia. (3)

        Jedynym sposobem na korki jest uniezależnienie ludzi od samochodu.

        • 15 6

        • (2)

          Dzięki rezygnacji z samochodu ludzie mogą poczuć prawdziwą wolność

          • 1 11

          • Jeżeli dla Ciebie "wolność" to nakaz jazdy samochodem, bez prawa wyboru, to współczuję... (1)

            • 4 2

            • Wolność to jadę gdzie chcę, kiedy chcę i o której chcę

              Bez czekania i przesiadania.
              Każdy był młody i musiał.
              Teraz robię jak chcę i mogę.
              Chcę rowerem to rowerem z tym że nie po mieście.

              • 1 0

      • Gdańsk od 2 dekad nic innego nie robi tylko te rozbudowy dróg dojazdowych (7)

        I co, lepiej się jeździ? Mniej korkuje? Idziesz ścieżką porzuconą w latach 70-tych przez kraje rozwinięte i popełniasz te same (kosztowne) błędy.

        • 14 5

        • Pewnie. Drogi zlikwidować, rozdać rowery i podpisać umowę partnerską z Hanoi. (6)

          • 13 2

          • Przeorać wszystko i zostawić w centrum tylko autostrady i parkingi. (5)

            W Detroit zadziałało cudownie.

            • 4 9

            • Detroit upadło nie dlatego, że wybudowano zbyt dużo autostrad, ale dlatego, że biznes się wyniósł stamtąd. (3)

              Powtarzasz zasłyszane slogany.

              • 15 3

              • A co ma upadek przemysłu do rzeczy?

                Mowa o układzie drogowym, który sprawia że to jedno z najbardziej zakorkowanych miast świata, mimo relatywnie małej populacji.

                Zupełnie przypadkiem to dokładnie te rozwiązania, które u nas chcą wprowadzić raktywiści z EL0000 (tam gdzie działają mamy największe korki w Polsce, coż za zbieg okoliczności) i inni drogowi Janusze.

                • 3 6

              • (1)

                Biznes upadł, bo nikt nie chciał spędzać czasu w oparach spalin i huku aut. Powstało typowe błędne koło samochodozy

                • 2 5

              • Biznes uciekł do ciepłych krajów, to tam panuje zima

                • 1 3

            • Wprowadźmy dotacje na warzywniaki na balkonach, to ludzie będą mniej chodzić do sklepów

              • 3 1

      • Zabronić samochodów!!! (1)

        One same zabijają ludzi podobnie jak noże, maczety i broń palna

        • 3 7

        • Eche... jasne... tak samo jak ksiądz namawiający do grzechu

          • 2 2

    • Bingo, musiała być wrzutka na przejście, które żadnego korka nie spowodowało

      • 6 8

    • akurat największe korki są zawsze tam gdzie przejść nie ma, a jezdnia ma największy przekrój

      • 9 7

    • (2)

      pozwężać ulicę ,wysepki,przejścia naziemne przecież to potraficie najlepiej ostatni przykład Bażyńskiego w Oliwie remontowali ulicę nastawiali wysepek i autobusy muszą śmigać objazdem.Przed remontem była zatoczka zlikwidowali autobus stoi na ulicy a samochody czekają ciekawe czy ktoś za to odpowie.

      • 20 2

      • Proszę się tak nie emocjonować i zadbać o zdrowy uśmiech. Śmiech to zdrowie, a ludzie się niepotrzebnie irytują

        • 4 9

      • na to tą głupotę z ZDIZ odpowiadał przez kamerą jakiś tam Rafał ... dumny, że przed kamerą, a projekt zje... y, kasa znowu

        w błoto, jak to w Gdańsku. Przecież 200 mln zł kredytu można wziąć. Barany spłacą...

        • 3 1

    • Odkopmy adamowicza i zatrudnijmy go do postawieniem kolejnej galerii handlowej w centrum miasta na 14 milionow ludzi a Korków (3)

      Odkopmy adamowicza i zatrudnijmy go do postawieniem kolejnej galerii handlowej w centrum miasta na 14 milionow ludzi a Korków na pewno nie będzie...

      • 9 2

      • (1)

        No to już wiem czemu jest zakorkowana Obwodnica ul Kartuska Spacerowa....Bo wszyscy jeżdżą do Centrów Handlowych

        • 4 1

        • Oni jadą w kierunku obwodnicy nawdychać się świeżego powietrza

          • 1 0

      • po co go dokopywac? wystarczy pojechac do zjednoczonych stanów ameryki pólnocnej, względnie do izraela i tam go poszukac...posledzic troche wesołą "wdówkę" I CYK...

        • 1 2

    • (3)

      Nikt nie będzie biegał po schodach (lub też nie, bo jest na wózku i w ogóle nie może skorzystać z przejścia), bo jaśnie pan musi wjechać pod sam sklep swoim samochodem i przejście kilku metrów jest dla niego wyczynem. Litości. Korki powoduje Forum, a nie przejścia dla pieszych.

      • 4 7

      • (2)

        Ale idąc na pociąg już schody nie przeszkadzają? Hipokryzja w czystej postaci. Zapewniam że dla niepełnosprawnych różnicy nie ma gdzie one się znajdują. Przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną powodują korki gdyż nie ma płynnej jazdy.

        • 8 5

        • Stojąc w kolejce do Ziemi Obiecanej, jaką jest parking w Forum, też tej płynności przejazdów raczej nie macie.

          • 4 2

        • Przeszkadzają, ale inaczej się nie da, bo kierowcy dostali priorytet nawet nad koleją.

          • 1 1

    • To miasto jest tragiczne

      Powinni zrobić buspas na Armii Krajowej od Kokoszek. Auta niech gniją w korku...

      • 3 1

  • (1)

    Wjazd do centrum tylko dla dorożek pomoże

    • 4 1

    • dla rydwanów kolego, dla rydwanów ;)

      • 2 0

  • Mam pomysła ( bo tak działa inżynieria ruchu w tym mieście) ! Trza zrobić jeszcze kilka przejść naziemnych

    w rejonie Śródmieścia. Jak się zastanowić, to pewnie kilka mogliby ci "fachowcy" zmieścić.

    • 8 2

  • Dramat (18)

    Kto w takich miejscach pozwala na budowę centrów handlowych powinny być zlokalizowane na obrzeżach miasta a nie w centrach
    A tak mamy to ci mamy przy galeri Baltyckiej jet ten sam problem więc ktoś powinien uczyć się na błędach ale nie w naszym kraju

    • 315 41

    • No właśnie nie (7)

      Gdy są w centrum miasta to łatwiej dojechać rowerem/autobusem/tramwajem/SKM/pociągiem albo dojść ,,z buta". A gdy centrum handlowe jest na obrzeżach to jest możliwość dojechania tylko autem co generuje dodatkowy sztuczny ruch. Idealnym przykładem jest Auchan na Kokoszkach, Fashion House na Szadółkach albo Galeria Osowa gdzie co sobotę jest totalny paraliż.

      • 38 21

      • Zgadzam się. Na soboty parking przy Galeri powinien byc bezpłatny na 30min, potem 10zł za każdy kwadrans.. Samochód można zostawić 500m dalej, na parking piętrowym przy wiadukcie. małe zakupy mozna donieść, po większe wrócić i dwa kwadranse starczą na wyjście z dużym towarem

        • 5 11

      • (3)

        łatwiej komu? wiekszosc mieszkanców została wypchnieta na obrzeza i marne szanse, ze beda soboty spedzac w komunikacji, zeby zrobic zakupy w centrum

        • 20 5

        • Aż tak ciężko zostawić samochód na P&R i przejechać 15 minut kolejką, albo 20 tramwajem? (2)

          I tak więcej stracisz w korku na parkingu.

          • 6 11

          • Aż tak ciężko nie budować dróg w centrum? Zamknąć wszystkie i ludzie przesiądą się do tramwai i skm

            • 2 4

          • Jakim P&R?

            • 1 1

      • (1)

        W takim razie centrum handlowe w centrum miasta nie powinno mieć parkingu

        • 5 1

        • Wtedy Janusze, co muszą po bułki pojechać samochodem, pozastawiają okoliczne ulice.

          • 6 2

    • (1)

      no jak to kto,pozwolil wasz ukochany Adamowicz za łapówy. Teraz gruba zonka z dzieciorami zyja jak paczki w masle, kilkanascie mieszkan i pokazne konto, i sie z was smieja bidoki

      • 21 6

      • eeej ejjj, nie ładna tak mówic na przedstawicieli długonosego plemienia, o nich tylko dobrze albo wcale...

        • 4 1

    • Adamowicz

      To adamowicz dał zgodę

      • 12 0

    • centra handlowe zostały u nas pobudowane na wzór tych z USA (5)

      z tym że w USA są one zlokalizowane na obrzeżach miast i są przeznaczone dla ludzi, którzy mieszkają poza miastem bo w mieście są dostępne wszystkie usługi i handel. U nas zrobiono to odwrotnie i postawiono centra handlowe w środku miasta tym samym zabijając handel miejski i generując korki przez ściągniecie ludzi spoza miasta.

      • 7 4

      • Skad to wiesz? Net? Czy moze przysnilo cie sie? W jakim stanie byles, ze mieszkajac w miescie nie jezdziles na obrzeza?

        • 3 3

      • NIe są tak jak tam

        Tam wokół centrów handlowych są parkingi o powierzchni czasami kilka razy większej od powierzchni handlowej, to samo szpitale albo stadiony.

        • 1 1

      • (1)

        Tak wywalcie wszystkie duże sklepy wielkopowierzchniowe za Obwodnice. Mieszkańcy zadowolą się małymi sklepami osiedlowymi

        • 1 0

        • XD

          Wszystko z Żaby

          • 1 0

      • centra handlowe na wzór USA ale na starym mieście

        dokładnie!

        • 1 0

    • popieram, zburzyć ten okropny moloch

      a dzieciaki do mądrych książek, a nie galerie zwiedzać.

      • 1 2

  • Ja mam rozwiązanie, bardzo proste, wystarczy wyburzyć ten straszny klocek jakim jest Forum.

    • 11 1

  • Czyste powietrze (1)

    Tylko elektryczne samochody w mieście i rowery, hulajnogi, pieszo i komunikacja miejska też elektryczna a problem sam się rozwiąże.

    • 1 11

    • jak się doszkolisz to wtedy dodawaj opinie i komentarze. Wystarczy przejść się Kartuską lub inną ulicą z domkami

      to z daleka czuć dym, sadzę i inne śmierdzące kopciuchy. W pandemii auta nie jeździły i był tak samo smog.
      "wyobraźnia ludzka" nie ma granic hahah

      • 0 0

  • Za misto z tą budą i po problemie.

    • 10 0

  • Puścić

    Autobusy po torowisku tramwajowym...

    • 4 1

  • Ja mam pomysł. (1)

    zburzyć forum i postawić parking

    • 12 2

    • Kierowcy i tam nie zaparkuja bo nie zaplaca

      • 0 1

  • jedynym możliwym rozwiązaniem

    na szybko jest likwidacja autobusów i problem z głowy :)

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane