• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Bus pasy to ułuda. Ludzie myślą że przyspieszy to komunikację publiczna a prawda jest tak że tylko ją spowalnia. Większość bus pasow jak nie wszystkie powstały z wydzielenia z obecnej drogi pasa na ich rzecz! Co za tym idzie? Zmniejszenie przepustowości samochód i nim ktoś pomysły a co komunikację to obchodzi? To odpowiedź brzmi dużo, bo by bus pasy miały sens tak naprawdę to muszą być na całej trasie autobusów. Co z tego że autobus pojedzie 500m bez korków po czym nagle musi włączać się do korka i stać jak wszyscy inni? A przez te właśnie bus pasy ten ruch jest jeszcze bardziej spowolniony. Sposób obecnej władzy na rozładowanie korków w nieście to "uspokojenie ruchu" poprzez zwiększenie ograniczeń prędkości, budowa kolejnych przejść dla pieszych i bus pasów czyli robienie wszystkiego by jak najbardziej zmniejszyć przepustowość ulic. Więc albo wydzielimy bus pasy na wszystkich trasach autobusów albo je zwijajmy bo to nie ma w ogóle sensu

    • 9 3

    • Co z tego że autobus pojedzie 500m bez korków po czym nagle musi włączać się do korka

      Autobus pod dworcem nic nie musi:-) A 6-7 minut zyskał lekko

      • 1 0

  • propozycje (1)

    to nawet nie są półśrodki. Należy zlikwidować przejście naziemne przy Forum ( istnieją windy dla osób niepełnosprawnych i z wózkami), i wybudować przejście podziemne pod Huciskiem. Podwyższenie cen za parking w Forum tez nic nie da, bo auta będą krążyć szukając miejsc darmowych. Będąc miastem, do którego przyjeżdżają turyści jednak należy pomyśleć o parkingach.

    • 9 2

    • należy pomyśleć o parkingach

      Tak, a pod Urzędem Wojewódzkim pustki. To gdzie ma być ten parking? Pod Neptunem?

      • 1 0

  • Dramat nie ankieta

    Wszystkie odpowiedzi prawie że propagandowe.
    Czemu nie ma odpowiedzi - zlikwidować niepotrzebne przejścia dla pieszych co 10 metrów

    • 14 1

  • Likwidacja naziemnych przejść dla pieszych, powrót pieszych do tuneli (12)

    Samobójstwem dla ruchu ulicznego ( każdego - pieszego i samochodowego) są naziemne przejścia. W centrum Gdańska ( z wyjątkiem zabytkowego głównego miasta) priorytetem powinien być ruch kołowy, przejścia do tuneli. Sami piesi skorzystają na tym szybciej się przemieszczając autobusami dzięki temu

    • 209 81

    • Ja proponuję odrotnie

      Samochody pod ziemie, ludzie na powierzchnię.

      Ludziom już się mózgi lasują z braku ruchu. Samochody ważniejsze do ludzi.

      • 47 22

    • Absolutnie się nie zgadzam (2)

      Centrum miasta jest dla ludzi, a nie samochodów. Jako pieszy dużo chętniej korzystam z przejść naziemnych niż podziemnych. Jako kierowca akceptuję fakt, że to ja sobie wygodnie siedzę i grzeje mnie w dupkę, więc mogę poczekać w przeciwienstwie do pieszych na których pada, wieje i mrozi.

      • 32 24

      • No właśnie, w tunelu by na nich nie wiało i nie padało

        • 9 6

      • Centrum owszem

        ale nie droga przelotowa przez miasto (jedyna)

        • 1 3

    • zabojstwem na logice jest pisanie takich kocopołó

      jak od lat '60 mamy i badania i przykłady empiryczne, że jest odwrotnie. ruch bezkolizyjny na powierzchni to zabójstwo miasta. chcesz mieszć w Detroit, to się wyprowadź, a nie zmuszaj innych do takich rozwiązań

      • 19 12

    • (2)

      Samochody trzeba wypchnąć z miasta, a nie pieszych to jest jedyny sposób na korki. Po drugie nie budować centrów handlowych w samym centrum miasta i parkingów kubaturowych. Czy my musimy popełniać wszystkie błędy krajów zachodnich?

      • 13 9

      • FOrum wypchnac z miasta i skoncza sie korki, podniesc ceny parkingow to miasto samo umrze (1)

        • 8 2

        • Wszystko wypchnąć z miasta i zmusić ludzi do jeżdżenia po każdą pierdołę za obwodnicę?

          Świetny pomysł, na pewno nie spowoduje to korków.

          • 8 6

    • wybudujcie jeszcze ze dwie galerie

      • 1 3

    • A do tego usuwanie pasów (1)

      Na wiadukcie włodarze zamalowali jeden pas w myśl zasady - utrudnimy i uprzykrzymy autom ruch to na bank się go ograniczy a potem zdziwienie, że korki rosną. Zaraz na armii krajowej też bedą usuwać 1 pas (bo bedą wymalowywać drogę rowerową na Chełm) i znów będzie zdziwienie, że korki się zwiększyły

      • 2 1

      • korki generuje nadmiar samochodów

        jeśli nie będzie się poprawiać komfortu i bezpieczeństwa ruchu niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów) to miasto obumiera dosłownie i w przenośni dusząc się od nadmiaru spalin i hałasu.

        • 0 0

    • przebyłeś tu z lat 90?

      • 1 1

  • Miasto nie jest z gumy (6)

    Jedyne rozwiązanie: zmniejszyć ilość samochodów. Innej drogi nie ma.

    • 3 14

    • W Brukseli już doszli do tych samych wniosków i proces się rozpoczął.

      • 0 2

    • Ciekawe, bo jakoś dla deweloperów miasto JEST z gumy (4)

      i potrafią wszędzie wcisnąć jeszcze jeden budynek z mikroapartamentami na wynajem.

      Tak samo dla rowerzystów też miasto jest z gumy i wszędzie potrafią wcisnąć jeszcze jedną ścieżkę rowerową.

      Dlaczego argument "miasto nie jest z gumy" jest stawiany tylko wtedy, gdy kierowcy o coś proszą?

      • 1 0

      • Może dlatego, że kierowcy zajęli praktycznie każdy wolny kawałek terenu i chcą jeszcze więcej? (3)

        • 0 2

        • Przecież to rowerzyści jeżdżą po chodniku / ścieżce / ulicy (2)

          Na przemian, wykonując chaotyczne manewry i zmieniając się raz w pieszego, raz w samochód i raz w rower. Oczywiście uprzywilejowany

          • 1 0

          • (1)

            A po czym maja jezdzic skoro nie chcesz budowy sciezek rowerowych?

            • 0 1

            • Ja chcę

              Ale widzę że to marnowanie środków publicznych, bo potem psa z kulawą nogą na tych DDR nie ma.

              • 0 0

  • Przystanek widmo (1)

    gdańsk śródmieście, którego nie można w żaden sposób zagospodarować aby normalnie funkcjonowal

    • 7 0

    • No przeciez dziala. Autobusy przez niego jadace lapia opoznienia bo ZDiZ nie potrafi od lat swiatel istawic

      • 0 0

  • Ja mam rozwiązanie, usunąć zbędne przejście dla pieszych, obok tunelu.

    • 10 1

  • Mieszkam na Chełmie i do Forum ide sobię spacerkiem zrelaksowany (1)

    i mam w D koreczki :))

    • 2 2

    • A ja na Oruni

      W forum byłem kilka razy. Raz samochodem. Omijam z daleka

      • 2 0

  • Korki

    Mam nadzieję że zmieni się ekipa rządząca miastem bo obecną przechodzi samą siebie.

    • 8 1

  • Wiecej przejsc naziemnych tam gdzie sa tunele i korki sie zmniejsza napewno!

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane