• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • (15)

    Ciekawe kiedy ludzie zrozumieją, że jedynym sposobem na mniejsze korki jest mniejsza ilość samochodów? Jakikolwiek działania nic nie zmienią kiedy samochodów przybywa.

    • 5 11

    • (4)

      I po co ten minus? Świadczy to o tym, że kompletnie nie rozumiesz problemu i będzi tylko gorzej. Zmienić nawyki, zmienić środek transportu, ale jeśli ktoś chce zostawiać każdego dnia kilka godzin swojego życia stojąc w korku i się denerwująć to jego sprawa, tylko przetsańcie pisać durne artykuły o problemie który sami stwarzacie. To tak jak gdyby alkoholik użalał się, że nim jest ale jednocześnie rządał łatwiejszego dostępu do alkoholu.

      • 1 3

      • Przecież to oczywiste że problem kaca można rozwiązać tylko łatwiejszym dostępem do alkoholu o poranku.

        • 1 0

      • (2)

        komunikacja musi byc szybka i bezpieczna, czy to rowerowa czy miejska inaczej wygra auto

        • 2 0

        • (1)

          Tylko do pewnego momentu w którym wszystko stanie. A ten moment nadchodzi, wtedy ludzie zrozumieją, że auta należy uzywać z głową.

          • 1 2

          • No i co wtedy?

            Autobusy przewożą 30% za 500 miloonow . A skąd kolejne 500 na kolejne 30%

            • 1 1

    • (3)

      Ciekawe kiedy urzędnicy zrozumieją, że im więcej mieszkańców tym więcej samochodów, więc jeśli dają deweloperowi zgodę na budowę osiedla to muszą też rozbudować drogi? Jak nie ma miejsca na rozbudowę drogi to nie dawać zgody na nowe osiedle.

      • 3 2

      • (1)

        To jest złe myslenie, czy tego chcemy czy nie musimy ograniczyć ilość aut. W duzych aglomeracjach musi byc sprawna komunikacja miejska różnego typu. To co się dzieje doprowadzi do tego, że będzie ograniczana ilość aut w rodzinie. Teraz dochodzi do patologicznej sytuacji, że jedna rodzina posiada np. trzy samochody, to ludzie sami napędzają tą chorą sytuacje. Ale z tego co widać w komentarzach będzie tylko gorzej.

        • 0 3

        • Gdansk ma Fale za 200-300mln ? a nie sprawna komunikacje

          • 3 0

      • I co pomogą te drogi skoro wszyscy jada do centrum? Będzie tylko gorzej bo centrum nie rozciągnie się jak balon.

        • 0 1

    • (1)

      wtedy kiedy będą mieli alternatywę, obecnie jej brak - komunikacja miejska to kucharek sześć gdzie nie ma co jeść, siec DDR jest jak sito, pieszo często nie ma jak przejsc - blotne trakty. Utrzymanie takie ze zima chodzisz jak po piasku. Dziekuje za uwage.

      • 3 0

      • No własnie o to trzenba walczyć a nie o budowę nowych dróg których wybudować się nie da, bo zwyczajnie nie ma gdzie ich budować. Tylko sprawna komunikacja może pomóc, i zmiana nawyków. W okresie letnim kiedy to możliwe przesiadka np na skutery, 125cm można na prawko kat B, pali w okolicy 2l na 100km, sprawnie szybko i tanio. Pół świata to zrozumiało, prosze sobie zobaczyć, Francja, Włochy. Można ale trzeba chcieć, a z tego co widzę dla większości byłoby lepiej gdyby zburzono cał centrum i po prostu zalano asfaltm i wymalowano na tym pasy. Wtedy mogliby wszysby spranie się przemieszczać, tylko nie wiadomo gdzie i po co?

        • 0 2

    • (3)

      Wszystkie łapki w dół świadczą o ułomności społeczeństwa, które ma strasznie wyprane mózgi, a więc stójcie drogowi troglodyci. Będzie tylko gorzej.

      • 0 1

      • Czopku, jakby komunikacja była sensowną alternatywą to ludzie by jeździli (1)

        • 0 0

        • Domagaj się lepszej komunikacji czopku a nie dróg.

          • 1 0

      • Po prostu w Polsce raktywiści to margines

        Zieloni Khmerzy nie wyprali jeszcze Polakom mózgów

        • 0 1

  • Niekompetentni Urzednicy szkodnicy najpierw stwarzają problem udaja ze szukaja rozwiazania!! Wszystko z POparciem POlitycznych

    Wszystko z POparciem POlitycznych władz miasta a powinni tych urzednikow na zbity pysk wywalic!
    I jak zawsze najwieksze bezmózgu w ankiecie 33% twierdzi ze trzeba wiecej wydawac na propagande pseudo komunikacji miejskiej która jest uznawana za najgorsza w Polsce!!!
    Tak buspas powinien byc tam natychmiast wykonany a najlepiej jak by zlikwidowali by ten tramwajowy złom i zastapili go właśnie buspasami .Ale urzednicy gdańska wrecz przeciwnie robia wszystko by komunikacja w Gdańsku była jak najgorsza i to dla wszystkich pieszych rowerzystów kierowców i komunikacji miejskiej!

    • 9 2

  • (1)

    A kto pozwala na budowę CH w ścisłym centrum miasta. Trzeba było przy Neptunie postawić... Z Galerią Bałtycką ten sam problem i można było to przewidzieć.

    • 10 2

    • I bardzo dobrze, przynajmniej można zrobić zakupy bez wielkiej wyprawy na koniec miasta, w centrum powinno się likwidować parkingi, trasy przelotowe i robić z tego tereny zielone. W tej chwili króluje beton i asfalt. Smutny obraz anty ludzkiego miasta. I jeszcze jeżdżący po chodnikach ograniczeni umysłowo ludzie nazywający się kierowcami. Szkoda, że jest takie przyzwolenie służb na dowolność w przstrzeganiu przepisów ruchu drogowego.

      • 1 5

  • to budowa Forum w tym miejscu zakorkowała na dobre centrum

    sytuacja już nie do odkręcenia

    • 10 1

  • Kaminski i Wasik wczoraj u Dudusia bawili sie w chowanego (2)

    ale cos nie pyklo

    • 3 10

    • Tabletki. Nie zapomnij o tabletkach.

      • 4 1

    • Jutro pyknie

      Jak nie potwierdzą poprawności wyborów.

      • 0 1

  • Jeszcze ze trzy naziemne przejścia dla pieszych zrobić i będzie git

    • 5 0

  • Z całym szacunkiem

    ale te pomysły muszą pochodzić od osób, które nie maja pojęcia o czym piszą. Niech coś zaproponują kierowcy autobusów, mieszkańcy, piesi, rowerzyści itd. Czy któryś z tych urzędników wie, co powoduje korki, był na parkingu w Forum, widział co tam się dzieje? I pytanie za 100 punktów, czemu w weekendy nie jest otwarty najwyższy poziom parkingu? I pytanie za 1000 punktów, czy na etapie projektowania ktoś się zastanowił nad tym?

    • 8 0

  • Ogromne rondo wokół Forum Gdańsk

    Gdyby tak zaplanować komunikację w Centrum, żeby kierowcy wokół Forum jeździli tylko w jednym kierunku. Stworzyć wielkie rondo wykorzystując wszystkie pasy.

    • 1 5

  • Jest sposób na całkowite odkorkowanie tej części miasta - najlepiej gdyby całkiem udało się wywalić ta drogę w obecnej formie.

    Całe Podwale Grodzkie wrzucić pod ziemię w tunel a górę zwęzić do minimum i zostawić tylko dla komunikacji publicznej. I żeby było śmieszniej ten pomysł jest z lat 70., druga opcja to przerzucenie całej tej drogi pod obecną 3 maja, aby jej poziom był na poziomie nieco wyższym od torowisk PKP...ale takie inwestycje wymagają planowania przestrzennego co w Gdańsku leży na każdym kroku.

    • 2 2

  • (2)

    Jak nie ma byc korkow skoro znam ludzi co po bulke 100m jada autem

    • 4 3

    • (1)

      A ja znam więcej ludzi którzy połamali sobie nogi na rowerach, więc lepiej jeździć samochodem niż rowerem.

      • 0 1

      • Kto jedzie 100m po bułkę rowerem?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane