- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (237 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (26 opinii)
- 3 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (25 opinii)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (107 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (175 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (57 opinii)
Był skrót, jest płot. Czytelnik upomina się o drogę na Jasieniu
Czy ktokolwiek w naszym mieście wyobraża sobie, by z dnia na dzień zamknięto dla ruchu samochodowego ulicę? Czy ktoś wyobraża sobie, by mogło się to stać bez żadnej wcześniejszej informacji, bez wyznaczenia objazdu i na bliżej nieokreślony czas? Oczywiście, że nie! Dlaczego więc w taki sposób zamyka się ważne lokalne trasy piesze? - pyta nasz czytelnik pan Maciej.
Słowem wstępu - Piecki-Migowo i Jasień od wielu lat połączone były ścieżką biegnącą pomiędzy ul. Morenowe Wzgórze a ul. Kraśnięta.
Korzystali z niej mieszkańcy obu tych dzielnic - wielu osobom pozwalała nie korzystać z samochodu, lecz wybrać do codziennych podróży rower czy własne nogi. Służyła również dzieciom, które z okolicznych bloków docierały dzięki niej do SP 85 na Jasieniu.
Dzięki działaniom GZDiZ od kilku lat ścieżka była utwardzona, co pozwalało z niej korzystać niezależnie od pory roku.
Ścieżka zniszczona drugi raz w ciągu 6 lat
Wydaje się jednak, że to, jak istotne jest to połączenie, kompletnie nie dociera do osób planujących tam budowy i odpowiedzialnych za ich realizację. Szczególnie na tym polu wyróżnia się miejska spółka GPEC, która niszczy tę ścieżkę już po raz drugi w przeciągu zaledwie 6 lat.
Warto przypomnieć, że w 2017 r. GPEC w niemal identyczny sposób - rozpoczynając budowę ciepłociągu na przełomie października i listopada - pozbawił na pół roku mieszkańców tej okolicy połączenia pieszego między sąsiadującymi dzielnicami.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania na sprzedaż na Morenie
Tylko dzięki społecznemu zaangażowaniu udało się wtedy zwrócić uwagę GZDiZ na problem dewastacji tej ścieżki, dzięki czemu na początku 2018 r. została ona odtworzona i utwardzona tłuczniem asfaltowym. Niestety w tym roku GPEC wrócił z budową w tę samą okolicę, zaś ścieżkę zamknął i dokonał jej zniszczenia po raz kolejny.
Trzeba nadłożyć kilometr
Jeszcze do niedawna budowę dawało się obejść przedeptem (choć wąskim i zabłoconym) prowadzącym wzdłuż płotu pobliskich ogródków działkowych, który zbiegał się z rzeczoną ścieżką w okolicy ul. Kraśnięta. W ostatnich dniach prace ziemne dotarły jednak również tam i wygląda na to, że możliwość przejścia pieszego z Morenowego Wzgórza do ul. Kraśnięta za chwilę zniknie całkowicie.
Jedynym wyjściem w tej sytuacji pozostanie nadłożenie drogi o ponad kilometr, by z Migowa na Jasień iść ul. Morenowe Wzgórze do al. Adamowicza i następnie ul. Stolema. Dla samochodów kilometr objazdu to niewiele, lecz dla pieszych to ponad dwukrotne wydłużenie drogi i mało przyjemny spacer wśród spalin.
Gorąco liczę na to, że skoro mamy w mieście tyle różnych instytucji i urzędników odpowiedzialnych za infrastrukturę, drogi, ruch pieszy i rowerowy lub chociaż deklarujących poparcie dla tego, by samochód nie był jedynym środkiem komunikacji, to uda się jeszcze wprowadzić takie zmiany w organizacji i harmonogramie budowy, by uwzględnić w nich interes pieszych.
Odpowiedź Grupy GPEC
Prace są związane z rozbudową osiedlowej sieci ciepłowniczej, niezbędnej do utrzymania jeszcze większej niezawodności i bezpieczeństwa dostaw ciepła do okolicznych mieszkańców istniejących i nowo budowanych osiedli. Zgodnie z harmonogramem potrwają one do końca grudnia 2023 r. Grupa GPEC działa w tym miejscu na podstawie zawartej z Urzędem Miejskim w Gdańsku umowy użyczenia nr 312/2023, obowiązującej do 31.03.2024 r., która określa zakres prowadzonych przez nas prac, a także ramy czasowe inwestycji.
W dniu 15.11.2023 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami mieszkańców na miejscu prowadzonych prac (Myśliwskie Wzgórze 9, Gdańsk). W trakcie spotkania uzgodniono, że po zamknięciu jednego z etapów prac będzie możliwe udostępnienie ścieżki tymczasowej wzdłuż ogrodzenia osiedla - ten etap, jeśli nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności, planujemy zakończyć maksymalnie do końca listopada br. Do tego czasu należy korzystać z drogi okrężnej tj. Al. Adamowicza - jest to dla Państwa forma wspomnianego przez Pana "objazdu".
Rozumiemy, że korzystanie z okrężnej drogi miejskiej jest dla Państwa uciążliwe, jednak ze względu na bezpieczeństwo przechodniów (brak oświetlenia miejskiego w tym miejscu), ale także pracowników wykonujących tam prace inwestycyjne do zakończenia wspomnianego etapu prac nie ma możliwości wyznaczenia dla Państwa przejścia po terenie prowadzonej inwestycji lub w jej najbliższym otoczeniu.
Dołożymy wszelkich starań, by zakończyć inwestycję jak najszybciej. Po zakończeniu prac technologicznych teren zostanie przywrócony do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji.
Z góry dziękujemy za wyrozumiałość.
Biuro Obsługi Klienta Grupy GPEC
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (213) ponad 10 zablokowanych
-
2023-11-19 16:22
Opinia wyróżniona
skróty (12)
To już kolejny zamknięty skrót, ten będzie chociaż otwarty. Najbardziej brakuje skrótu z Jasienia do PKM przez teren SM Błękitna Fala", sprawa sądowa zakończyła spór. Mam jednak nadzieję, że Prezydent Miasta Gdańska odkupi ten teren i umożliwi mieszkańcom dwóch dużych osiedli przejście, takie były plany naprawcze /niezgodnie z prawem sprzedano teren/. Jest jeszcze szansa, że Wody Polskie upomną się o otwarcie tego terenu ze względu na Potok Siedlecki. Prawo sobie, a życie sobie.
- 93 24
-
2023-11-20 11:01
(4)
Pani Prezydent Gdańska - proszę w ramach równości obywateli o przywrócenie prawa do chodzenia ścieżkami przy osiedlu SM Błękitnej Fali w kierunku przystanku PKM Gdańsk Jasień, jak i w kierunku Królewskiego Wzgórza do autobusów 127, 130. Mieszkamy na Jasieniu, płacimy podatki, mieliśmy jeden z najwyższy wyników głosowania w wyborach To jest
Pani Prezydent Gdańska - proszę w ramach równości obywateli o przywrócenie prawa do chodzenia ścieżkami przy osiedlu SM Błękitnej Fali w kierunku przystanku PKM Gdańsk Jasień, jak i w kierunku Królewskiego Wzgórza do autobusów 127, 130. Mieszkamy na Jasieniu, płacimy podatki, mieliśmy jeden z najwyższy wyników głosowania w wyborach To jest podziękowanie za nasze wsparcie, zamiast wydawać pieniądze na niepotrzebne projekty upokarzacie nas kolejnym izolowaniem i odcięciem od innych dzielnic. Przypominam, że tak się buduje getta. Jedno już jest w centrum Gdańska, to teraz Jasień ma być kolejnym? Czy nie jest Pani najzwyczajniej przykro, że w taki sposób upokarza się mieszkańców? Czy nie można ująć tych dróg w BO 2024? Proszę pamiętać o tym, że kolejne wybory przed nami.
- 4 3
-
2023-11-20 12:59
(1)
Miasto musiałoby kupić ten teren, a na to można nie liczyć, przecież nie zarobi na tym, że mieszkańcy będą mieli krócej na PKM-kę.
- 0 1
-
2023-11-20 15:23
Nie można go kupić
O ile wiem, teren jest zadłużony i ma bardzo wielu właścicieli, którzy niekoniecznie wyrażają wolę sprzedaży. I tak kończą się marzenia.
- 0 0
-
2023-11-20 11:58
(1)
Zakładka komentarzy na tutejszym portalu to nienajlepsze miejsce na kierowanie apeli do urzędników.
Pismo do UM wydaje się być rozsądniejszym rozwiązaniem.- 2 0
-
2023-11-20 12:08
mam nadzieję, że urzędnicy tez te wpisy czytają! I niech pamiętają, że wspólnie możemy wybrać nowego Prezydenta i to już niedługo.
- 0 1
-
2023-11-20 09:49
Odpowiedź GPEC wygląda sensownie.
Obiecali udrożnić przejście w ciągu dwóch tygodni, więc dramatu nie ma.
Mówią w oświadczeniu o spotkaniu z mieszkańcami w dniu 15 listopada na placu budowy.
Najbardziej interesuje mnie gdzie i w jakiej formie pojawiła się informacja o planowanych pracach.
Bo z artykułu wynika, że autor nic o tym wcześniej nie wiedział.- 5 1
-
2023-11-20 08:46
Miasto nie chce kupić tego terenu, tylko go "mieć" na koszt jego właścicieli. Stała taktyka rządzenia planami zagospodarowania. Tym razem im nie wyszło, ale jak myślicie, że kupią ten teren tylko po to, żeby ludzie mogli chodzić, to jesteście w błędzie
- 3 0
-
2023-11-19 17:30
(4)
Mieszkańcy dwóch dużych osiedli to niedomówienie. Niszczy to tkankę miejską i więzi społeczne. Wpływa na naprawdę wielu ludzi i duże zmiany organizacyjne w ich życiu np wybór samochodu codziennie zamiast PKM czy autobusu.
- 16 5
-
2023-11-19 23:40
Bardzo to było "sprytne" przejście (1)
Cżęsto z Jasienia (Stolema) koło szkoły i dalej, chodziłam tamtędy na nordic walking....Albo rowerem do TPK. Wiele osób rzeczywiście chodziło na piechotę do PKM. Szkoda tego, przez głupich ludzi i ich głupie decyzje, egoizm i grodzenie ...
Ale przez moje osiedle oni chodzą kiedy i jak chcą, a jestem pewna, że chodzą. Albo ich dzieci do SP 85- 13 4
-
2023-11-20 09:30
Tam to akurat był brak moralności wojskowych
Jak już piszemy o przejściu do PKM to poczytajcie sobie jaka to z tym historia była. Wojskowi spowodowali gigantyczne straty AMW. Kupili duży obszar ziemi od armii za niewielkie pieniądze pod absurdalnym pretekstem zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych kadry. Przy czym mogli mieć mały obszar i normalny budynek mieszkalny, ale pozwolono im uszczuplić budżet armii i zbudować sobie swoją wioskę. Nie zasługują na mundur i swoje stopnie przez ten brak honoru.
- 8 0
-
2023-11-19 20:15
Kup działkę i rób przejście. (1)
- 16 16
-
2023-11-20 02:09
Komuchy komuchom
- 3 4
-
2023-11-19 15:25
Opinia wyróżniona
(4)
Największa zmora Gdańska, brak sensownych połączeń pieszych między dzielnicami. Tam już dawno powinna być normalna, oświetlona ścieżka.
- 241 18
-
2023-11-19 20:16
Kup teren i zrób, droga wolna. (1)
- 5 32
-
2023-11-19 22:16
Taki mądrala z ciebie, a później płaku płaku bo w korku stoję.
- 17 3
-
2023-11-19 17:25
Tak! To prawda, brak porządnych szerokich chodników między osiedlami, między dzielnicami. Nie można z dziećmi przejść do przedszkola, do znajomych, do PKM. Dramat :( Wszędzie trzeba samochodem jechać.
- 16 3
-
2023-11-19 15:41
Połączenia
Prawda, dla pieszych i samochodów również. W Gdyni trzeba głównie jechać obwodnicą aby przejechać. Z jednej do drugiej dzielnicy, co generuje oczywiście korki, powinny powstawać nowe połączenia między dzielnicami w całym Trójmieście, dla pieszych, rowerzystów i kierowców. Czasami nie wielkim kosztem można by to zrobić.
- 13 7
Wszystkie opinie
-
2023-11-19 15:02
(7)
Deweloperowi nie zalezy na budowach dróg.Tylko sprzedazy klitek za pół melona a dalej martw sie sam.Warto przed kupnem mieszkania sprawdzić okolicę,bo moze się okazać ze dojazd takim błockiem może zabrać 1/3 życia.
- 40 11
-
2023-11-19 15:06
Mądrala on line , Boże chroń nas
- 7 3
-
2023-11-19 15:41
(3)
Coś tam dzwoni, ale nie w tym kościele. Doczytaj, doczytaj.
- 6 0
-
2023-11-19 18:17
On musi pluć, 60 kopiejek na mamrota od wpisu nie wpadnie. (1)
- 3 0
-
2023-11-19 21:49
Skąd znasz stawki?
- 1 0
-
2023-11-19 21:36
Chłop ma 20 sekund od pojawienia się artu na komentarz
Co on tam zdąży przeczytać?
- 2 0
-
2023-11-19 18:16
Napisał piwniczniak który u mamy w piwnicy mieszka.
- 3 0
-
2023-11-19 22:55
Oto i on!
Najmądrzejszy z całej wsi.
- 0 0
-
2023-11-19 15:04
Spaliny (10)
Uwielbiam takich pseudo ekologów czy rowerzystów. W każdym możliwym tekście trzeba zawsze "wśród smrodu spalin". Panie to miasto, jak Ci przeszkadzają auto to należy się wyprowadzić na wieś lub do lasu.
- 93 33
-
2023-11-19 15:16
Przeprowadzili się do miasta w którym jeździ się samochodem i mają pretensje że samochody so.
To tak jak z tymi co kupili mieszkania gdzie Szadółki dają się we znaki i chcą teraz je zlikwidować.- 17 8
-
2023-11-19 15:17
otoz to. Wielki "plenerowicz" sie znalazl. Zreszta sory, ale KM to jest 10 min marszu. Dla starszych ludzi moze byc upirtdliwe. Dla ludzi do 50r.z zaden problem. A ile staruszkow tamtedy przez krzaki popierdziela? Daj Pan spokoj.
- 12 7
-
2023-11-19 15:20
taa, rzekomo spaliny samochodowe podnoszą wskażniki zanieczyszcznia
niech zobaczą badania z czasu początku tzw. pandemii, kiedy ruch spadł o 80%, a zanieczyszczenia dosłownie minimalnie
- 9 6
-
2023-11-19 18:16
Kolejny naiwniak wiec poszukacjie sobie informacji bo na tvn tego nie zobaczycie ze władza Gdańska i Warszawy chca wyeliminować (2)
Strefy wolne od spalin praktycznie w całym miescie oplaty za auto spalinowe i mnustwo innych kar utrudnien i oplat za posiadania ata spalinowego.
I ostatnio prezydent warszawy kandydat na prezydenta Polski w przyszłych wyborach Z listy PO wczoraj mówił ze własnie auta odpowiadali za wiekszosc spalin w miescie i dlatego właśnie beda znimi walczyc bardzo ostro- 3 8
-
2023-11-19 20:18
Wolę sprawdzić w TVPutin, bo tylko tam prawda objawiona.
- 5 2
-
2023-11-19 22:08
Nie pij
Ważna zasada, nie pij jak masz zamiar pisać w necie. Albo. Pijesz? Wyłacz telefon.
NIe zrozumiałem wypocin ;-)- 4 0
-
2023-11-19 22:23
Czyli w mieście to w spalinach, a na wsiach świeże powietrze? (1)
To bardzo przedawniony punkt widzenia. Teraz właśnie miasta starają się o skwery, drzewa, parki, łąki kwietne, żeby przywrócić balans zachwiany przez naszą nierozsądna gospodarke przestrzenna.
- 3 0
-
2023-11-19 22:59
Pisząc o staraniach miasta, masz może na myśli parki kieszonkowe?
- 2 1
-
2023-11-19 23:15
Oj uwierz, że da się mieszkać w mieście bez spalin i jest to bardzo przyjemnie.
Pewnie, bez samochodu jak bez nogi, ale przestrzeń dla pieszych też się liczy. Wszyscy w autach się nie zmieścimy.
- 2 1
-
2023-11-20 10:38
Przecież ta okolica to spokojny rejon, małe domki, dużo zieleni....Bez przesady z tymi spalinami.
- 0 0
-
2023-11-19 15:05
(18)
Pretensje do Pana Boga o wszystko. To nie jest oficjalna ulica tylko pole. Nieużytek. Jak ktoś tam złamie nogę to będzie szukanie winnych . To jest pole ! I nie łazić jak nie trzeba. I nie wysyłać tam dzieci bo mogą być dziki.
- 161 104
-
2023-11-19 15:35
Wiesiu IQ ślimaka:) (3)
Od razu czuć potęgę intelektu ..nie ujmując nic ślimakom:) Tacy wybitni myśliciele jak Wiesiu planują to miasto...
- 18 28
-
2023-11-19 16:04
Śniegu nie ma
z czego cię ulepiono?
- 10 12
-
2023-11-19 18:14
Od jutra skracam sobie drogę przez twoje mieszkanie.. (1)
- 9 3
-
2023-11-20 08:52
Rozumiem, ze mieszkasz w tym blocie, skoro uznales, ze to trafna analogia?
- 1 2
-
2023-11-19 15:43
Czytales w ogóle artykuł? (5)
Tam był utwardzony trakt, który jest ujęty w planach zagospodarowania. Ale nie - lepiej dopiec komuś i cieszyć się z jego problemu. Potem wielkie narzekanie czemu ludzie podwożą dzieci do szkoły- no tak skoro zamiast drogi 700m bezpiecznym terenem, teraz jest ponad 2km.
- 24 17
-
2023-11-19 16:23
Poprostu (1)
Ktoś nie kumaty naniusł sciezke prywatny teren grodzisz i wara no chyba że jesteś spoleczniakiem to weź sobie kogoś za free do mieszkania albo pożyczaj swoje auto
- 7 14
-
2023-11-19 23:01
Chyba jednak wolałbym być społeczniakiem niż wtórnym analfabetą.
- 2 1
-
2023-11-19 18:15
Zaparkuj kaszojada od razu pod klasą lekcyjną gamoniu. (1)
- 4 6
-
2023-11-19 18:31
Mam nadzieję, że któraś partia zaproponuje ustawę, w ramach której będzie można zastrzec, że wypracowane przez lata pieniądze trafiające do państwa przez podatki i ZUS nie będą trafiać do konkretnych jednostek, i moje dzieci na emeryturę takiego grzyba jak ty płacić nie będą.
- 2 4
-
2023-11-19 21:39
Dlatego OPEC ma pobudować ciepłociąg na estakadzie jak na Białorusi, bo ktos utwardził kawał pola?
Tak to jest, pod takie inwestycje zajmuje się takie i inne działki. Nie wiem ludzie skąd wy się bierzecie- 3 1
-
2023-11-19 15:48
Wiesiek weź się zastanów czasem zanim napiszesz komentarz
- 8 10
-
2023-11-19 15:55
Z takim podejściem to to miasto nigdy by się nie rozwijało. Tylko tzw. pretensje motywują do działania i rozwoju. Gdyby rządzily same Wiesławy to mielibyśmy tylko krzaczory bo jest dobrze i nie marudzić
- 9 10
-
2023-11-19 16:10
Tam nie ma żadnej alternatywy!
Aż się prosi o interwencję miasta. Sam z tego korzystam. Takie Wiesławy siedzą w radzie miasta i nic dziwnego że jest jak jest. Zawód dyrektor zawsze w modzie;) Morze przeniesiemy na Morenę a Morenę w miejsce morza. Brawa dla Wiesława:)
- 7 12
-
2023-11-19 16:10
To jest taki sam argument
Jak nie chodź po wodzie bo ciebie glony zjedzą
- 8 5
-
2023-11-19 16:24
(2)
I smoki tam ładują
- 3 4
-
2023-11-19 21:09
co ładują? (1)
- 0 0
-
2023-11-19 22:07
Smoki
- 1 0
-
2023-11-19 17:49
To nie poligon wojskowy ?
- 1 5
-
2023-11-19 15:05
Mi ukradli płot żeby sobie parking zrobic
Także ... Medal ma dwie strony.
- 7 3
-
2023-11-19 15:08
No to co w końcu zamknięto z dnia na dzień? (2)
Ulicę dla samochodów, czy ścieżkę przez zarośla?
- 54 12
-
2023-11-19 15:09
Utwardzona ścieżka? (1)
W jaki sposób (czym) była utwardzona ta wydeptaną ścieżka?
- 8 6
-
2023-11-19 15:45
Wystarczyło przeczytać artykuł, ale lepiej dodać nic nie wnoszacy komentarz.
- 6 8
-
2023-11-19 15:09
(4)
A morze to jest czyjaś własność prywatna a ludzie jak zwykle kiedy im się zamknie przejście to mają pretensje
- 25 24
-
2023-11-19 15:15
Które morze jest czyjąś własnością prywatną? I co to ma do tematu? (1)
- 12 6
-
2023-11-19 16:27
Nie znasz sie morze
Ileś km od lądu też jest własnością
- 0 4
-
2023-11-19 15:21
Analfabeta
- 4 3
-
2023-11-19 20:14
gdynianin
Kup sobie słownik analfabeto. A może lub "morze " to dwie różne rzeczy.
- 3 2
-
2023-11-19 15:09
(7)
No rzeczywiscie trzeba nadrobić kilometr, tylko żebyś zakwasów nie dostał
- 29 30
-
2023-11-19 15:09
Że tak powiem nie narób w gacie przypadkiem od tego wysilku
- 3 7
-
2023-11-19 15:32
Dodatkowy 1 km to 15 do 20min pieszo. Czyli kolejne samochody na i tak zakorkowanej ulicy. (3)
- 5 7
-
2023-11-19 15:45
(1)
Chyba z dwulatkiem za rękę:)
Dorosły zrobi kilometr w 6-7 min więc o co bicie piany.- 8 10
-
2023-11-19 22:08
No tak, z dwulatkiem. Po co dorosły ma sam isc do żłobka?
- 6 2
-
2023-11-19 21:42
Ojeju
Panie OPEC, proszę natychmiast wyciągnąć te rury z ziemi i zasypać. Niech sobie mieszkańcy farelką grzeją, pan Maciej nie będzie 15tu minut nadkładać przez 2 tygodnie!
- 4 3
-
2023-11-19 15:46
Dla jednych doszedl 1km dla innych (1)
Prawie 2km więcej.
- 5 5
-
2023-11-20 00:36
No
No i co z tego?
- 2 2
-
2023-11-19 15:09
Panie Macieju, proszę wykupić kawałek niezbędnego gruntu na własność i ustanowić bezpłatną służebność przechodu dla mieszkańców. (5)
Można się złożyć na ten cel z sąsiadem.
- 48 40
-
2023-11-19 15:34
Zagroćmy wszystko i nażekajmy że są korki. Duper pomysł (1)
- 6 10
-
2023-11-19 15:49
No właśnie
Grocicie i grocicie tymi ogrocieniami. Ba, jeszcze potem nażekacie.
- 9 2
-
2023-11-19 15:47
(1)
Ale ten teren nie należy do GPEC, więc czemu GPEC go nie wykupi a dopiero potem grodzi?
- 5 6
-
2023-11-20 10:06
Dlatego, bo to tylko do końca roku, aż zakończą roboty.Potem przejście będzie, tak jak było. Czytajcie uważnie i ze zrozumieniem odpowiedź GPEC. A nawet już za dwa tygodnie udostępnią tymczasowe na czas robót przejście dla pieszych.
- 0 1
-
2023-11-20 09:16
Niech się dodatkowo ubezpieczy
Bo jak ktoś złamie nogę na nieodśnieżonym...
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.