• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Było namalowane, jest murowane. Koniec prac na "żółtym rondzie"

Ewelina Oleksy
26 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (138)
  • Wszystkie prace przy przebudowie tego ronda już się zakończyły. Trwały od kwietnia.
  • Lokalizacja przebudowanego ronda, które wcześniej było namalowane farbą.

Było namalowane i prowizoryczne, w końcu jest murowane. Zakończyły się wszystkie prace związane z przebudową tzw. żółtego ronda na Jasieniu. To tam do tej pory dochodziło do największej liczby kolizji spośród wszystkich rond w Gdańsku. Czy teraz sytuacja w tym temacie się poprawi? Czas pokaże.



Czy po przebudowaniu ronda będzie tam mniej kolizji?

O rondzie, które dotychczas było namalowane żółtą farbą u zbiegu ul. Jabłoniowej, Leszczynowej i TurzycowejMapka pisaliśmy kilkukrotnie. Głównie dlatego, że było problematyczne i niebezpieczne - regularnie dochodziło tam do mniejszych i większych stłuczek, a kierowcy i okoliczni mieszkańcy tracili już do niego cierpliwość.

Postanowiono więc w rondo zainwestować i je przebudować. Prace z tym związane rozpoczęły się 17 kwietnia.



Choć rondo było przejezdne już od początku czerwca, to jego remont wciąż trwał. Prace zostały zakończone dopiero w ostatnich dniach.

Film z początku czerwca - rondo było otwarte dla ruchu, ale prace przy nim nadal trwały:



- Ostateczny koniec prac drogowych przypadł na połowę lipca. Przebudowane w ramach umowy drogowej przez prywatnego inwestora [dewelopera Domesta - dop.red.] rondo zyskało wówczas odblaskowe elementy wokół wyspy centralnej, tzw. "kocie oczka". Z ronda zniknęły już ostatnie elementy wygrodzeniowe, co oznacza, że prace zostały tam ukończone - informuje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.


Urzędnicy przyznają, że rondo było dotychczas jednym z newralgicznych punktów Jasienia.

- Ze względu na swoje małe rozmiary, wymalowaną na powierzchni jezdni tarczę środkową oraz duże natężenie ruchu, przysparzało niektórym kierowcom kłopotów. Ten stan uległ poprawie, dzięki pracom wykonanym i sfinansowanym przez prywatnego inwestora w ramach umowy drogowej zawartej zgodnie z art. 16 Ustawy o drogach publicznych, tzw. "szesnastki" - wskazują urzędnicy.
  • Tak rondo wyglądało przed przebudową.
  • Tak rondo wyglądało przed przebudową.

Co się zmieniło po przebudowie?



Rondo zostało powiększone, a w jego środku wybudowano wyniesioną wyspę dostosowaną do przejazdu przez nią autobusów komunikacji miejskiej. Dookoła wyspy zamontowano elementy odblaskowe, poprawiające jej widoczność po zmroku.

Dodatkowo na obu wlotach ronda na ul. Jabłoniowej powstały dwie wyspy kanalizujące ruch, z których jedna pełni rolę azylu dla pieszych. Przebudowano również fragmenty chodników od strony ul. Turzycowej i ul. Leszczynowej, gdzie przy przejściach dla pieszych ułożone zostały płytki fakturowe, ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami.

Na rondzie przy ul. Jabłoniowej doszło do największej liczby kolizji spośród wszystkich rond w Gdańsku. Na rondzie przy ul. Jabłoniowej doszło do największej liczby kolizji spośród wszystkich rond w Gdańsku.
Zawarta przez GZDiZ umowa drogowa nie obejmuje wyłącznie przebudowy ronda. W jej zakres wchodzi też przebudowa odcinków ul. CzermińskiegoMapkaGuderskiegoMapka, gdzie ułożone zostaną nowa nawierzchnia jezdni oraz chodnik.

Nowe przejście do Nowej Warszawskiej najwcześniej za ponad rok Nowe przejście do Nowej Warszawskiej najwcześniej za ponad rok

Wyznaczone będą także nowe przejścia dla pieszych. Powstanie tam również nowy przystanek autobusowy.

- Te prace rozłożone są na kolejne lata, a ich termin zbiegać się będzie z oddawaniem do użytku przy wspomnianych ulicach nowych osiedli mieszkaniowych - informuje GZDiZ.

Miejsca

Opinie (138) ponad 10 zablokowanych

  • Na tych małych rondach powinny być jakieś kwiaty (1)

    albo coś innego wystającego, one maja taki mały promień i są tak płaskie że często ich nie widać

    • 2 0

    • Skręcające autobusy by je rozjechały :)

      • 0 0

  • Niby-rondo

    Jeżdżę ulicą Jabłoniową codziennie i po zakończeniu prac potwierdziły się moje obawy. To nie jest rondo, ani nawet skrzyżowanie o ruchu okrężnym. To zamiana żółtego, namalowanego placka na brukowany. W żadnym stopniu nie poprawiło to ani bezpieczeństwa ani płynności ruchu. Na uzasadnienie potrzebny byłby osobny artykuł. Ogólnie: porażka i pieniądze w błoto. Niestety.

    • 14 3

  • Nie zrobiono najważniejszej rzeczy, nie odsunięto od ronda przejścia dla pieszych na Turzycowej (1)

    To był największy mankament ronda i pozostał. Samochody uciekające z ronda w Turzycową nagle hamujące przed przejściem, które jest tak blisko że zatrzymując się połową samochodu nadal pozostają na rondzie. To jest masakra

    • 19 1

    • Na Jabłoniowej w stronę obwodnicy to samo. Trzeba tam być uważnym zarówno puszczając pieszych jak i jadąc za kimś kto to robi.

      • 1 0

  • (3)

    Jestem wręcz dumny z naszego ZDiZ że w końcu po 20 latach udało im się zauważyć że w okolicy wybudowano tysiące mieszkań, centrum handlowe, krowy nie pasa się na okolicznych polach, i z ulicy Jabłoniowej i Leszczynowej nie korzysta już 200 samochodów dziennie a 20 tysięcy pojazdów, w tym dostawczych, ciężarowych i autobusów. A czas trwania tejże kosmicznej budowli trwający zaledwie 4 miesiące pozwala sądzić że Burj Khalifa budowano by całe tysiąclecie. Brawo ZDiZ !!! A co z przejściami dla pieszych które buduje się już drugi miesiąc na ul. Kartuskiej wraz z wysepkami? czy ktoś zauważy jak przesunięto zgrabnie krawężniki zaledwie 5 m od przejścia, ciekawe jak autobusy będą miału uszkadzane felgi. By żyło się lepiej- tylko dla mieszkańców.

    • 6 2

    • Bloki nie stoją tam od 20 lat :D (2)

      • 1 1

      • A od kiedy? od wtedy gdy ty sprowadziłeś się do Gdańska? Mieszkam w Otominie od połowy lat 90ych i codziennie jeździłem Jabłoniową do pracy więc co nieco wiem. Fashion House powstał 2004 więc co to nie jest 20 lat temu?

        • 2 0

      • Od 15 tak około

        • 0 0

  • Na wyspie centralnej...

    trzeba by założyć coś na kształt tych okrągłych progów zwalniających jak na Cedrowej - wtedy wszyscy odruchowo by ją objeżdżali.

    • 4 0

  • przebudowa ronda

    szkoda , ze przejscie dla pieszych nie puszczono przez srodek , byloby dwa w jednym , fuszerka totalna

    • 10 0

  • Niewiele się zmieniło

    Już pierwszego dnia po otwarciu, cudem uniknęliśmy stłuczki, jak ktoś chce pędzić to i tak nie zauważy tej mikro wysepki, uważam ze na wjeździe przydałyby się jeszcze progi zwalniające, szczególnie od strony Jabloniowej

    • 10 1

  • To rondo jest za małe i malowane czy murowane jest tak samo niebezpiecznie.

    • 15 0

  • Te rondo nie powinno być murowane ale usunięte (2)

    Jak było tam zwykłe skrzyżowanie to wypadków nie było a i ludzie wiedzieli jak jeździć.
    Dopiero jak tam rondo tymczasowe zrobiono na czas budowy Nowej Bulońskiej to zaczęły się problemy.
    Zatem wystarczy usunąć rondo i po problemie.

    • 4 7

    • Jak było tam zwykłe skrzyżowanie... (1)

      to z Leszczynowej nie dało się wyjechać.

      • 2 2

      • Nie "nie dało" tylko "nie umieli"

        Ja wyjeżdżałem bez problemu.
        Max 1 min czekania i dało się wjechać lewoskręt bez wymuszania pierwszeństwa.
        No ale trzeba umieć sprawnie ruszać i poprawnie oszacować czas/odległość.

        • 1 1

  • Kiedy wieksze ronda? (2)

    Kiedy zaczniemy budowac wieksze ronda w Polsce? Kiedy zrozumiemy, ze dopiero wtedy najlepiej poprawiaja przepustowosc? Polecam się wybrać chociażby do UK i zobaczyc jak tam to wyglada i dziala.

    • 13 4

    • Nie trzeba jechać aż do UK, wystarczy kawałek dalej na Guderskiego - są dwa normalnej wielkości ronda o wystarczającej średnicy z wyniesionymi zakrzaczonymi wyspami po środku. Autobusy i cieżarówki spokojnie wyrabiają.

      • 0 0

    • Można tam też zobaczyć malutkie ronda, namalowane farbą

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane