• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ludzie z Trójmiasta szefują budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Michał Stąporek
8 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects. Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.

Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem.




Czy wierzysz w powstanie CPK i zapowiedzianych połączeń kolejowych?

Wraz z końcem czerwca z zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. odszedł Michał Wrona, odpowiedzialny za sprawy finansowe. Jego obowiązki przejął prezes Mikołaj Wild, dlatego obecnie zarząd spółki pozostaje trzyosobowy.

Poza Mikołajem Wildem zasiadają w nim:
  • Radosław Kantak, który odpowiedzialny jest za część kolejową inwestycji,
  • Patryk Felmet, który odpowiedzialny jest za zarządzaniem nieruchomościami, relacje zewnętrzne, komunikację i marketing.

Obaj są związani z Trójmiastem. Radosław Kantak pochodzi z Gdańska, Patryk Felmet z Gdyni.

Radosław Kantak - inwestycje kolejowe



Radosław Kantak Radosław Kantak
Radosław Kantak jest odpowiedzialny za realizowane przez CPK inwestycji kolejowych. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył budownictwo oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończył wiertnictwo.

Do CPK przyszedł w marcu 2020 r. Początkowo zarządzał 50-osobowym zespołem, odpowiedzialnym za przygotowanie lotniskowej części inwestycji.

Wcześniej pracował w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jako dyrektor oddziału najpierw w Gdańsku, a potem także w Bydgoszczy.

Podczas pracy w GDDKiA odpowiadał za tak inwestycje jak:

  • budowę drogi ekspresowej S7 z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga,
  • budowę Trasy Kaszubskiej,
  • budowę obwodnicy Kościerzyny,
  • budowę drogi ekspresowej S5,
  • drugi etap obwodnicy Inowrocławia.

Jeszcze wcześniej pracował przy budowie dróg w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii.

Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR



Patryk Felmet Patryk Felmet
Patryk Felmet odpowiada w CPK za relacje z otoczeniem, działania wizerunkowe, nieruchomości oraz marketing. Jest absolwentem międzynarodowego programu The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Zdobył dyplom Executive MBA, na studiach prowadzonych przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.

Do CPK trafił z Grupy Lotos, gdzie przez niespełna rok pracował jako szef marketingu. Odpowiadał tam za realizację budżetów na reklamę i sponsoring, wsparcie sprzedaży na stacjach paliw w okresie pandemii oraz działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Bezpośrednio przed przejściem do Lotosu pracował w agencji marketingowej High5 Studio. Wcześniej przez dwa lata w dziale marketingu Portu Gdańsk odpowiadał za promowanie wizerunku Portu oraz jego kontrahentów na arenie międzynarodowej. Otworzył m.in. biuro handlowe gdańskiego portu w Azji.

Marcin Horała Marcin Horała
W 2014 r. Patryk Felmet został na jedną kadencję miejskim radnym w Gdyni z ramienia PiS. Od 2015 r. był też asystentem Marcina Horały, gdyńskiego posła PiS i jednego z liderów tej partii na Pomorzu.

Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK



Marcin Horała jest dziś sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury oraz pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. I to on uzupełnia, choć właściwszym słowem byłoby "otwiera", listę osób z Trójmiasta odpowiedzialnych za budowę portu lotniczego w Baranowie.

Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska



Piotr Malepszak Piotr Malepszak
Warto też krótko przypomnieć, że jednym z byłych członków zarządu CPK, odpowiedzialnym w latach 2018-2020 za rozwój części kolejowej projektu, który pełnił także funkcję p.o. prezesa zarządu, był Piotr Malepszak. Od marca tego roku pełni on stanowisko pełnomocnika ds. kolejowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy taka mnogość postaci z Trójmiasta zaangażowanych w projekt CPK sprawi, że nasza aglomeracja będzie w nim w jakiś sposób uprzywilejowana?

Raczej trudno to zakładać.

CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku



Wydaje się, że samo lotnisko w Baranowie nie powinno stać się poważną konkurencją dla lotniska w Gdańsku.

Jeśli po powstaniu przejmie ono rolę dzisiejszego Okęcia (którego przyszłość nie jest jeszcze rozstrzygnięta), po prostu LOT, dla którego CPK ma stać się głównym hubem, zacznie dowozić swoich pasażerów z Gdańska do Baranowa (lub do Baranowa i Warszawy).

Być może jednak, by zwiększyć ruch w Baranowie, linia zrezygnuje z bezpośredniej obsługi takich tras jak Gdańsk-Lublin czy Gdańsk-Rzeszów, które pojawiają się co jakiś czas w jej ofercie, na rzecz połączeń przesiadkowych. Dla pasażerów nie będzie to wygodne, ale te trasy nie należą do bardzo obleganych.

Tomasz Kloskowski Tomasz Kloskowski
- Nie traktuję CPK jako konkurencji dla naszego portu lotniczego. Jesteśmy zbyt daleko od Baranowa, by się go obawiać - podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Na budowie tego portu stracą lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi, ale nie my. Mieszkaniec Trójmiasta, który chciałby z niego skorzystać, zacznie procedury lotniskowe najwcześniej trzy godziny od wyjścia z domu. A jeśli skorzysta z naszego lotniska, po trzech godzinach będzie już lądował na swoim lotnisku docelowym lub w innym porcie przesiadkowym w Europie.

Kolejowa szprycha nr 1



Jedyną formą wyróżnienia Trójmiasta, a szerzej Pomorza, w projekcie CPK, jest cyfra "1", jaką przypisano linii kolejowej łączącej Baranów z naszą aglomeracją, czyli tzw. szprysze.

Przypomnijmy: CPK to nie tylko nowy port lotniczy w Baranowie, ale także, a może nawet przede wszystkim, inwestycje kolejowe. W ramach przedsięwzięcia ma powstać łącznie 1789 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku.

Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.  Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.
Wśród 12 budowanych tras kolejowych, jest 10 odcinków głównych, zwanych "szprychami", prowadzących w różne części polski i skupiających się przy lotnisku w Baranowie.

"Szprycha" nr 1 połączy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie z Płockiem, Grudziądzem, Trójmiastem i Słupskiem. Między Grudziądzem i Gdańskiem powstanie zupełnie nowa linia kolejowa.

Budowa nowej linii ma sprawić, że:

  • z Gdańska do CPK dojedziemy w  1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)
  • Z Gdyni do CPK dojedziemy w 2 godz. 10 min., a do Warszawy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.).

Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk



  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz
2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk
2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek
2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz
2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk
2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.

Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł



W 2023 roku ma rozpocząć się budowa portu lotniczego w Baranowie oraz 531 km linii kolejowych.

Koszty realizacji programu CPK tylko w pierwszy etapie, obejmującym lata 2020-2023, określa się na poziomie 12,8 mld zł.

Koszty całej inwestycji są praktycznie niemożliwe do dokładnego oszacowania, ale zakłada się, że budowa portu lotniczego i wszystkich zaplanowanych połączeń kolejowych mogą pochłonąć do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł na koleje i 7 mld zł na drogi.

Opinie (557) ponad 20 zablokowanych

  • Zaha Hadid Architects. Ile zapłacono za projekt i czemu tak tanio? Kosmiczne wizje autorstwa pracowni ŚP Zahy Hadid (3)

    Plus Horała i jakiś pampers. To nie może się udać :)

    • 6 3

    • pampersa to se zmien (2)

      bo chyba wiecej glupot nie nas..asz

      • 1 5

      • Dzieciaki bez fachowego wykształcenia wyrzucające miliony. Pierwszy błąd projekt u ZHA, za ile? (1)

        Będzie nowa finansowa afera i to na kosmiczna skalę.

        • 4 2

        • to chyba nie twoje prerogatywy

          • 1 3

  • W GDansku to drogi na poludnie obiecane od 20 lat nie zostaly ukonczone.

    w miedzyczasie cala komunikacje publiczna dokumentnie rozwalono.

    Dobrze, ze nie zabieraja sie za to ludzie z gdanskiego samorzadu.

    • 2 4

  • Bo Niemcy mają? I co z tego?

    Mają też firmy oraz marki znane i cenione na całym świecie. Przydałby się nam np. taki Mercedes lub BMW. Czy potrzebujemy megalotniska, skoro wiele innych w Polsce świeci pustkami? Jakoś nie jestem przekonany...

    • 4 2

  • Czyli można się spodziewać palmiarni bis ...

    • 1 3

  • Żart (2)

    Robienie afery z tego, że młody Tusk znalazł pracę za 4tys brutto przy tym milionowym przekręcie cpk to jest jakiś niesmaczny żart.

    • 13 3

    • milionowym przekręcie ?

      u pisowców wszystko jest kilka razy droższe, przekop miał kosztować miliard, już jest 2 miliardy 200 milionów a końca nie widać, magia wielkich liczb, łatwiej kraść i uniknąć odpowiedzialności

      • 8 3

    • Syn Gargamela to bohater,medale dla niego.

      • 1 2

  • lotnisko

    cpk to inwestycja zbędna. w każdym mieście wojewódzkim jest lotnisko. jest to wyciąganie i marnowanie pieniędzy podatnika i pieniędzy ue przez niedouczonych pisowców , którzy się nie znają na ekonomii!

    • 8 2

  • Ironia losu (1)

    Poseł z okręgu gdyńsko-słupskiego pan Horała "buduje szprychy kolejowe do CPK" a o modernizację LK202 Gdynia - Słupsk zadbać nie potrafi...

    • 8 4

    • nie umiesz czytac dobrze. szyny to buduje

      Radosław Kantak - inwestycje kolejowe

      Czytaj więcej na:
      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Centralny-Port-Komunikacyjny-CPK-budowa-terminy-koszt-n157634.html?strona=11#tri

      Znow nie popisales sie upierdliwy trolu.

      • 1 0

  • To jest dopiero Miś. (1)

    A ilu krewnych i znajomych można upchać na dobrze płatnych posadach.
    Bareja wieczne żywy.

    • 7 2

    • No właśnie zobacz w Gdańsku jak to wygląda.

      • 1 1

  • Nowy Ład to Komunizm 2,0

    Zabiorą ci 20% dochodów dla nierabotnych i dekowników.

    • 6 3

  • Horala naprawdę ma funkcję pt Nadzór Polityczny? Czyli taka synekura dla gościa bez kwalifikacji. (1)

    A z wywiadów z tym zlotoustym Panem wynika że on tam car i bóg :D

    • 8 4

    • Moze zauwaz, ze on jest tylko koordynatorem od strony rzadowego finansowania.

      ma funkcje podskeretarza. Wysyp takich glupków jak ty tu jest ogromny.

      Czytaj, a jak nie umiesz - nie komentuj. Bo sie kompromitujesz.

      nie umiesz czytac dobrze. szyny to buduje

      Radosław Kantak - inwestycje kolejowe.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane