• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ludzie z Trójmiasta szefują budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Michał Stąporek
8 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects. Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.

Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem.




Czy wierzysz w powstanie CPK i zapowiedzianych połączeń kolejowych?

Wraz z końcem czerwca z zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. odszedł Michał Wrona, odpowiedzialny za sprawy finansowe. Jego obowiązki przejął prezes Mikołaj Wild, dlatego obecnie zarząd spółki pozostaje trzyosobowy.

Poza Mikołajem Wildem zasiadają w nim:
  • Radosław Kantak, który odpowiedzialny jest za część kolejową inwestycji,
  • Patryk Felmet, który odpowiedzialny jest za zarządzaniem nieruchomościami, relacje zewnętrzne, komunikację i marketing.

Obaj są związani z Trójmiastem. Radosław Kantak pochodzi z Gdańska, Patryk Felmet z Gdyni.

Radosław Kantak - inwestycje kolejowe



Radosław Kantak Radosław Kantak
Radosław Kantak jest odpowiedzialny za realizowane przez CPK inwestycji kolejowych. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył budownictwo oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończył wiertnictwo.

Do CPK przyszedł w marcu 2020 r. Początkowo zarządzał 50-osobowym zespołem, odpowiedzialnym za przygotowanie lotniskowej części inwestycji.

Wcześniej pracował w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jako dyrektor oddziału najpierw w Gdańsku, a potem także w Bydgoszczy.

Podczas pracy w GDDKiA odpowiadał za tak inwestycje jak:

  • budowę drogi ekspresowej S7 z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga,
  • budowę Trasy Kaszubskiej,
  • budowę obwodnicy Kościerzyny,
  • budowę drogi ekspresowej S5,
  • drugi etap obwodnicy Inowrocławia.

Jeszcze wcześniej pracował przy budowie dróg w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii.

Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR



Patryk Felmet Patryk Felmet
Patryk Felmet odpowiada w CPK za relacje z otoczeniem, działania wizerunkowe, nieruchomości oraz marketing. Jest absolwentem międzynarodowego programu The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Zdobył dyplom Executive MBA, na studiach prowadzonych przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.

Do CPK trafił z Grupy Lotos, gdzie przez niespełna rok pracował jako szef marketingu. Odpowiadał tam za realizację budżetów na reklamę i sponsoring, wsparcie sprzedaży na stacjach paliw w okresie pandemii oraz działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Bezpośrednio przed przejściem do Lotosu pracował w agencji marketingowej High5 Studio. Wcześniej przez dwa lata w dziale marketingu Portu Gdańsk odpowiadał za promowanie wizerunku Portu oraz jego kontrahentów na arenie międzynarodowej. Otworzył m.in. biuro handlowe gdańskiego portu w Azji.

Marcin Horała Marcin Horała
W 2014 r. Patryk Felmet został na jedną kadencję miejskim radnym w Gdyni z ramienia PiS. Od 2015 r. był też asystentem Marcina Horały, gdyńskiego posła PiS i jednego z liderów tej partii na Pomorzu.

Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK



Marcin Horała jest dziś sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury oraz pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. I to on uzupełnia, choć właściwszym słowem byłoby "otwiera", listę osób z Trójmiasta odpowiedzialnych za budowę portu lotniczego w Baranowie.

Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska



Piotr Malepszak Piotr Malepszak
Warto też krótko przypomnieć, że jednym z byłych członków zarządu CPK, odpowiedzialnym w latach 2018-2020 za rozwój części kolejowej projektu, który pełnił także funkcję p.o. prezesa zarządu, był Piotr Malepszak. Od marca tego roku pełni on stanowisko pełnomocnika ds. kolejowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy taka mnogość postaci z Trójmiasta zaangażowanych w projekt CPK sprawi, że nasza aglomeracja będzie w nim w jakiś sposób uprzywilejowana?

Raczej trudno to zakładać.

CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku



Wydaje się, że samo lotnisko w Baranowie nie powinno stać się poważną konkurencją dla lotniska w Gdańsku.

Jeśli po powstaniu przejmie ono rolę dzisiejszego Okęcia (którego przyszłość nie jest jeszcze rozstrzygnięta), po prostu LOT, dla którego CPK ma stać się głównym hubem, zacznie dowozić swoich pasażerów z Gdańska do Baranowa (lub do Baranowa i Warszawy).

Być może jednak, by zwiększyć ruch w Baranowie, linia zrezygnuje z bezpośredniej obsługi takich tras jak Gdańsk-Lublin czy Gdańsk-Rzeszów, które pojawiają się co jakiś czas w jej ofercie, na rzecz połączeń przesiadkowych. Dla pasażerów nie będzie to wygodne, ale te trasy nie należą do bardzo obleganych.

Tomasz Kloskowski Tomasz Kloskowski
- Nie traktuję CPK jako konkurencji dla naszego portu lotniczego. Jesteśmy zbyt daleko od Baranowa, by się go obawiać - podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Na budowie tego portu stracą lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi, ale nie my. Mieszkaniec Trójmiasta, który chciałby z niego skorzystać, zacznie procedury lotniskowe najwcześniej trzy godziny od wyjścia z domu. A jeśli skorzysta z naszego lotniska, po trzech godzinach będzie już lądował na swoim lotnisku docelowym lub w innym porcie przesiadkowym w Europie.

Kolejowa szprycha nr 1



Jedyną formą wyróżnienia Trójmiasta, a szerzej Pomorza, w projekcie CPK, jest cyfra "1", jaką przypisano linii kolejowej łączącej Baranów z naszą aglomeracją, czyli tzw. szprysze.

Przypomnijmy: CPK to nie tylko nowy port lotniczy w Baranowie, ale także, a może nawet przede wszystkim, inwestycje kolejowe. W ramach przedsięwzięcia ma powstać łącznie 1789 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku.

Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.  Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.
Wśród 12 budowanych tras kolejowych, jest 10 odcinków głównych, zwanych "szprychami", prowadzących w różne części polski i skupiających się przy lotnisku w Baranowie.

"Szprycha" nr 1 połączy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie z Płockiem, Grudziądzem, Trójmiastem i Słupskiem. Między Grudziądzem i Gdańskiem powstanie zupełnie nowa linia kolejowa.

Budowa nowej linii ma sprawić, że:

  • z Gdańska do CPK dojedziemy w  1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)
  • Z Gdyni do CPK dojedziemy w 2 godz. 10 min., a do Warszawy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.).

Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk



  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz
2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk
2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek
2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz
2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk
2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.

Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł



W 2023 roku ma rozpocząć się budowa portu lotniczego w Baranowie oraz 531 km linii kolejowych.

Koszty realizacji programu CPK tylko w pierwszy etapie, obejmującym lata 2020-2023, określa się na poziomie 12,8 mld zł.

Koszty całej inwestycji są praktycznie niemożliwe do dokładnego oszacowania, ale zakłada się, że budowa portu lotniczego i wszystkich zaplanowanych połączeń kolejowych mogą pochłonąć do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł na koleje i 7 mld zł na drogi.

Opinie (557) ponad 20 zablokowanych

  • Problem Gdańska a także Szczecina (11)

    Polega na tym, że tutaj po drugiej wojnie światowej nie było rodzimej ludności. Ona dojechała z za Buga lub Wileńszczyzny. To były bose antki o niskiej moralności. Typowym przykładem jest historia Kargula i Pawlaka. Wszystko co polskie, narodowe, tradycyjne jest dla nich nie do zaakceptowania. Niestety tak zostało też ich potomstwu.To jest w genach i nie da się zmienić.
    Dlatego takie wredne komentarze.

    • 26 80

    • Sam masz baraniosc w genach. (3)

      Analizę to zrobiłeś, umysł jak u Karola Marksa.

      • 19 5

      • Taka jest prawda, na kresach w czasie II WS inteligencja została zdziesiątkowana, została miernota wspierająca sowietów... (2)

        I teraz ich potomkowie przywiezieni na pomorze nie identyfikują się z Polską i polskością.

        • 2 11

        • Szmalcowniku kurpiowski

          • 3 0

        • Najbardziej to inteligencji się dostało w stolicy...

          Od historii, czy z IPNu?

          • 5 0

    • Mierzysz ludzi wlasna miara ?

      • 12 2

    • (2)

      OT lidjota. A wie ile rodzin wyprowadziło się w latach 30 na okoliczne miejscowości i powróciło po wojnie?! A wie , że Niemcy docinali a potem parobki Stalina gonili i kazali co miesiąc opłacać wniosek o polskość?! Tepy partyjniak , musi być opisialy jakiś

      • 8 3

      • (1)

        Takie intelekty rodem z po

        • 3 9

        • podziwiam twój intelekt - norrrmalnie kandydat do Nobla. No cóż, jaki PiS takie suwereny

          • 9 1

    • A ty z Mławy czy z Grajewa "gdańszczaninie /ko" ??

      • 2 0

    • jak twój?

      • 1 0

    • Sporo Polaków w Gdańsku wywodzi się z Polski centralnej jak i Małopolski

      Np. Moi rodzice. Więc z tymi kresowiakami nie przeginaj pały. Swoją drogą potomkowie tych ludzi przeszli istne piekło z rąk bandytów z UPA. Więc miej szacunek dla nich a nie pogardę jaką tu okazujesz. Widać z resztą że sam nie masz wysokiego morale bo krytykujesz innych uważając siebie za autorytet moralny hahaha

      • 3 0

  • Pamietam słowa Szambiarza z Warszawy , ktory mówił po co nam CPK jak jest w Berlinie (7)

    To antpolskie typowo pełowskie myslenie.
    Brawo PIS budowac nie p[atrzeć na Ryżych donosicieli

    • 6 14

    • (1)

      Jeżeli PiS wyeliminuje z Polski TVN ma mój dożywotni głos !! do dzieła, dość zezwolenia na działanie 5 tej kolumny w Polsce !!!

      • 3 5

      • Marzy sie powrót komunizmu towarzyszom

        • 4 2

    • (4)

      Masz racje bo typowo polskim mysleniem jest utworzyc setki stanowisk na ktorych posadzi sie rodzine i znajomych a nastpenie jak moze uda sie w koncu wybudowac doplacac w nieskonczonosc do interesu. Postaw sie a zastaw sie to typowo polskie.

      • 4 2

      • Tylko PIS nigdy wiecej zdradzieckiej polityki Peło (1)

        • 2 2

        • Dokładnie tak :)

          • 0 1

      • Rodziny i znajomi to tylko PO! (1)

        Józef Bąk, " doświadczenie"...
        Można by wymieniać i wymieniac

        • 2 2

        • Nowak to typowy wał Pełowski. Trzeba uwazac jest na wolnosci jeszcze

          • 0 2

  • To jest powód do dumy? (2)

    • 2 2

    • jest i jakies durne nienawistne komenatrze dot. horaly to widac tylko slabosc opozycji. (1)

      Moze jeden z drugim zauwaz, ze on jest tylko koordynatorem od strony rzadowego finansowania.

      ma funkcje podskeretarza. Wysyp takich glupków jak ty tu jest ogromny. Czytaj, a jak nie umiesz - nie komentuj. Bo sie kompromitujesz. nie umiesz czytac dobrze. szyny to buduje Radosław Kantak - inwestycje kolejowe.

      • 1 1

      • Towarzyszu partyjny, nie podniecajcie się tak, bo Wam guma w majtkach pęknie.

        Żeby prowadzić dobrze taką inwestycję, nie powinno być w spółce politruków, tylko menedżerowie i inżynierowie. Mam nadzieję, że mimo wszystko tacy w tej spółce są, bo jeśli nie, to zmarnuje się góra pieniędzy. A te nazwiska, wymienione w artykule, jakoś z dobrym project managementem się nie kojarzą, raczej z partyjniactwem. Stąd moje pytanie, czy aby na pewno ich udział jest powodem do dumy. Według mnie raczej do zmartwienia...

        • 2 2

  • To są potomkowie przybylców z niemiec z walizkami pełnymi pieniędzy

    • 2 3

  • Najważniejsza osoba w tej spółce to nadzór poltyczny !!?? (1)

    Plus spec od propagandy - rewelacja, Hitler by się nie powstydził

    • 7 3

    • A to ciekawe.. A od czego zaczynal sie ECS? PR manager Aleksandra D.

      Wiesz kogo tam na prowca wybral pawel? taka pania co potem zrobila z niego swietego.

      • 1 1

  • V kolumna wróciła..,ryża (1)

    brawo pis, teraz widzę kto dba o interes polski, poglądy mam lewicowe i tu popieram rząd a zdrajcy won za don.

    • 2 5

    • Uuu , ale ten rząd pracuje dla tego zza Donu

      • 2 1

  • Czas zdelegalizowac PO, dość tych ... (1)

    • 4 6

    • W sedno

      • 2 0

  • Cieszy mnie bardzo

    ta ilość negatywnych ocen do mojego postu Problem Gdańska. Trafiłem w sendo.

    • 2 2

  • A p. Kantak.... (2)

    Radosław to może jakiś krewny tego Kantaka z Ministerstwa Sprawiedliwości?

    • 2 1

    • Raczej nie, tamten to Kanthak.

      • 0 1

    • Tego Bonkowskiego z PiSu co tłukł żonę i co pozabijał ostatnio swoje psy

      • 0 1

  • 1 do 13 ta wściekłość na mój komentarz jest genialna, dalej tak bose antki

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane