• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?

Maciej Korolczuk
19 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Tramwaje z roku na rok pokonują coraz więcej pociągokilometrów, za które miasto płaci więcej. Jak na koszty wpłyną spodziewane podwyżki cen prądu? Tramwaje z roku na rok pokonują coraz więcej pociągokilometrów, za które miasto płaci więcej. Jak na koszty wpłyną spodziewane podwyżki cen prądu?

Pod koniec września Gdańsk i wiele innych gmin oraz firm z Pomorza poznają nowe stawki za energię elektryczną na 2023 rok. Lwią część prądu pochłania na co dzień komunikacja tramwajowa. Przyjrzeliśmy się tym kosztom z bliska. Wnioski? Tramwaje jeżdżą coraz więcej, a co za tym idzie, koszty z roku na rok są coraz większe.



Czy twoje rachunki za prąd już wzrosły?

520 mln zł - tyle rocznie miasto Gdańsk przeznaczyło w 2022 roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Wpływy z biletów pokrywają zaledwie 20-25 proc. tej kwoty. Reszta pochodzi z budżetu miasta i już wiadomo, że w przyszłym roku wydatki będą wyższe.

Wszystko za sprawą wzrostu kosztów pracy, wyższych cen paliwa (tylko w tym roku trzeba było dołożyć ok. 5 mln zł do zakupów oleju napędowego do gdańskich autobusów), a od nowego roku - spodziewanych radykalnych podwyżek cen za energię elektryczną.

Stawki poznamy pod koniec września



Gdańsk, podobnie jak inne pomorskie gminy czy miejskie spółki i instytucje (m.in. Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańskie Autobusy i Tramwaje) prąd kupuje w tzw. grupie zakupowej, co pozwala wynegocjować z dostawcą korzystniejszą stawkę za 1 MWh.

Przypomnijmy, że jesienią ubiegłego roku roczna umowa na kompleksową dostawę energii została zawarta po raz pierwszy z nowym wykonawcą, którym została Veolia Energy Contracting Poland Sp. z o.o. Spółka zobowiązała się do dostarczenia 76 MWh energii elektrycznej dla ok. 2700 punktów poboru za ponad 64 mln złotych. Już wówczas stawka ta była o ok. 30 procent wyższa niż w 2020 roku.

Obecnie podobne kwoty są nierealne, o czym przekonują się już poszczególne samorządy w całym kraju. Dziś stawki są o 400-500 proc. wyższe niż 12 miesięcy temu.

Przetarg na dostawę energii w 2023 roku jest w toku. Koperty z ofertami mają zostać otwarte 29 września.

Z roku na rok liczba wozokilometrów rośnie. Z roku na rok liczba wozokilometrów rośnie.

Rosną koszty za przejechane kilometry



Duża część kosztów, jakie miasto ponosi przy zakupie energii, pochłaniana jest przez komunikację tramwajową. W skali roku to ok. 32 mln zł. To z jednej strony koszt utrzymania sieci trakcyjnej, a z drugiej - koszty związane z tzw. pociągokilometrami, a więc stawka, jaką miasto płaci przewoźnikowi za przejechany tramwajem 1 km.

Jak to wygląda w liczbach?

Od kilku lat - zgodnie z podpisaną umową przewozową między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką GAiT - przewozy są wykonywane stałą liczbą tramwajów. Jest ich 118. Zmienia się za to stawka za jeden pociągokilometr. Jeszcze w 2020 roku ZTM płacił za niego 28 zł. Rok temu było to 31 zł, a w obecnym - prawie 34 zł. Z każdym rokiem rośnie też liczba wykonanych wozokilometrów tramwajowych. W pandemicznym 2020 roku tramwaje przejechały ich 13,9 mln., a rok później - 14,6 mln. W tym roku plan zakłada 14,8 mln wozokilometrów.

Ich liczba nadal będzie rosnąć, choćby ze względu na otwarcie linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (wiosną 2023 roku), czy po planowanej budowie linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Poza wozokilometrami rośnie też zużycie energii trakcyjnej. Poza wozokilometrami rośnie też zużycie energii trakcyjnej.

97 tys. zł dziennie za funkcjonowanie jednej linii tramwajowej



Jeszcze bardziej obrazowo można to przedstawić na przykładzie linii tramwajowej nr 6, której tramwaje kursują między Jelitkowem a pętlą Łostowice-Świętokrzyska.

Na trasie liczącej łącznie 41 przystanków tramwaj pokonuje w ciągu jednego dnia roboczego 2883 wozokilometry. Za każdy z nich ZTM płaci spółce GAiT 33,96 zł, co daje łączną kwotę 97,9 tys. zł.

66 tys zł. dziennie kosztuje funkcjonowanie tej linii, gdy kursuje według sobotnich rozkładów jazdy, a 61 tys. zł - w niedziele.

O tym, jak te kwoty zmienią się w przyszłym roku, dowiemy się pod koniec września.
09:32 19 WRZEśNIA 22

Brakuje funduszy na utrzymanie infrastruktury tramwajowej przez podwyżki prądu ? (14 opinii)

Codziennie jeżdżę tramwajem linii 10 do pracy i jak zawsze było ok to teraz co zwrotnica to kierowca leci przekładać kijem , kiedyś sama się ustawiała . Tory sa całe powyginane rzuca tramwajem na wszystkie strony coraz gorszy komfort podróży a bilety droższe o złotówkę .
Codziennie jeżdżę tramwajem linii 10 do pracy i jak zawsze było ok to teraz co zwrotnica to kierowca leci przekładać kijem , kiedyś sama się ustawiała . Tory sa całe powyginane rzuca tramwajem na wszystkie strony coraz gorszy komfort podróży a bilety droższe o złotówkę .

Miejsca

Opinie (389) ponad 20 zablokowanych

  • dziękuję panowie Glapińscy i Morawieccy (2)

    • 23 14

    • To nie oni wymyslili zielony program FitFor 55

      • 3 6

    • szukaj zródeł pomysłów u znajomych billa gaetsa

      ci od fartuszków i cyrkli

      • 2 4

  • (40)

    Cykl artykułów przygotowujących do podwyżek? Ależ nie, to nie będą podwyżki. Dla dobra mieszkańców i zgodnie z ich potrzebami czas ważności biletu zostanie wydłużony do 120 minut.

    • 106 18

    • (31)

      Pomyliłeś adres! to nie miasto podnosi ceny tylko im podnoszą państwowe czytaj orlenowsko-pisowskie spólki

      • 28 15

      • Czyli jakby te spółki były prywatne to by ceny nikt nie podniósł? (21)

        • 15 4

        • Jakby były prywatne, to by była konkurencja (14)

          • 11 11

          • No właśnie, GAiT ma monopol, nie ma konkurencji (8)

            i właśnie dlatego mamy taką beznadziejną, drogą i awaryjną komunikację miejską w Gdańsku.

            • 16 2

            • Wszędzie tam gdzie wam Dutkiewicz wciska tramwaj będziecie płacić większe podatki (4)

              Kiedy to was dotrze?

              • 9 5

              • Podatki są wyższe tam gdzie jest tramwaj i autobus

                Z czego wy się cieszycie?

                • 2 2

              • W Urzedzie Planowania powiedziano mi ze docelowo sa plany pokrycia sieciami trakcyjnymi calego Gdanska aby (2)

                wyeliminowac ruch samochodowy..Ja juz jestem zakrecony..O co tu w tym wszystkim chodzi? Czyli jak bedziemy musieli skorzystac z tramwaju ( samochodow nie bedziemy miec bo bedzie zbyt drogie uzytkowanie) to i tak zaplacimy wysoka cene za bilet tramwajowy ,a wtedy pozostanie nam chodzic pieszo..Och juz wiem dlaczego jest takie parcie na tzw miasta pietnastominutowe...Czyli bedziemy poruszac sie tylko w rejonie zamieszkania, a jak gdzies dalej to slono bedzie nas kosztowac.. Super przyszlosc..hehe

                • 11 3

              • "Nie będziesz mieć niczego i będziesz szczęśliwy". Proponuję wpisać w Google. Występuje w wielu wersjach - mieć/posiadać.

                • 10 1

              • Normalny sabotaż

                W razie konfliktu będzie wojsko jeździć po szynach

                • 5 1

            • (1)

              Powiem ci dlaczego nie ma konkurencji .Powód jest banalny nie ma po przewozy są deficytowe a nikt nie stworzy firmy która nie przynosi zysku . Miasto musi dopłacać bo komunikacja to zadanie miasta.

              • 5 1

              • W Warszawie też przewozy są deficytowe a mimo tego masz konkurencję, bo masz 6 przewoźników, i jak jakiś nie daje sobie rady na danej linii to inny ją przejmuje. U nas 1 przewoźnik ma monopol na linie wewnątrz Gdańska, a umową na 22 lata (!) zabetonował swój monopol i jest nie do ruszenia. Dlatego poprawa komunikacji miejskiej będzie najszybciej w 2044 roku.

                • 4 0

            • Prezes prezesów po szkole dla. Prezesów

              • 4 0

          • I skąd konkurencja brałaby tańszy gaz / węgiel? (3)

            • 4 2

            • z wiatraków i paneli :P (2)

              są inne źródła niż kopalne - trzeba je podeprzeć kopalinami ale jeśli połowę prądu produkujesz z wiatru to o połowę spada zapotrzebowanie na kopaliny - a energia z wiatru kosztuje tyle samo niezależnie od kosztu węgla/gazu więc 10 x podwyżka gazu podniosłaby wtedy ceny "tylko" 5 razy...

              nawet wyśmiewana przez ignorantów energia słoneczna jest użyteczna bo maksymalne zużycie energii występuje w ciągu dnia kiedy ludzie pracują - w nocy kiedy panele nie pracują spada o połowę...

              • 3 5

              • Nie jest to takie proste. (1)

                Żeby w pełni wykorzystać energię odnawialną należy rozbudować sieci przesyłowe. Niemcy mający trzy razy bardziej rozbudowaną sieć i nadal mają problemy z energią odnawialną. Produkcja energii to bardziej złożony proces niż się tobie wydaje. Nie zaczyna się i nie kończy w turbinach wiatrowych i panelach solarnych. Wszystko należy robić z głową, a za wysokie ceny podziękuj tym którzy decydują o limitach CO2 i nimi handlują na giełdach. Bez limitów C02 wiele biedniejszych krajów byłoby stać na produkcję czystszej energii.

                • 5 0

              • teoretycznie z aukcji limiitów co2 pieniądze powinny iść na zozbudowę sieci i inwestycje w turbiny i panele

                W Polsce kreatywnie dofinansowywuje się z nich "restrukturyzację" górnictwa...

                • 2 1

          • Możesz stworzyć konkurencję , utwórz firmę i zarabiaj na przewozach.

            • 3 2

        • Jakby prywatne podniosły, to by napisał że prywatne (4)

          Uruchomiłem myślenie?

          • 3 3

          • Odstaw zioło (1)

            • 1 5

            • Skandal z zakupem prądu dla Gdańska przez pośrednika od Francuzów

              • 7 0

          • 80% tramwajów Lisickiego jeździ pustych (1)

            • 6 2

            • Autobus Lisickiego z Wrzeszcza do Pruszcza... 3 osoby

              Trzech emerytów po 70 czyli darmowy przejazd, o przepraszam z podatków gdańszczan

              • 6 1

        • Dziękujemy Putinowi i jego Ruchom w Gdańsku

          • 4 2

      • Veolia to francuska firma. Tam też jest PiS? (3)

        Miasto zrobiło na złość państwowym spółkom które wycofały się ze sponsorowania największego pustego baraku w Gdańsku, Stadionu Baltic Arena. Miasto zrobiło na złość i na złość odmroziło sobie uszy kupując przez pośrednika. Tak to jest jak zamiast rachunku ekonomicznego ważniejsza jest polityka.

        • 13 2

        • Dutkiewicz kupiła prąd od pośredników dużo droższy

          • 8 2

        • Władze gdańska z kosztami sie nielicza wkoncu i tak za wszystko zaplacą mieszkancy co wywborach zagłosuja na nich ponownie (1)

          na złość pisowi.!!Jedyne wyjscie niech mieszkancy zagłosuja na kogo kolwiek poza PO i pisowi bo gorzej juz byc nie moze

          • 11 1

          • Zagłosuj tylko ci z genem POddanczym

            • 4 0

      • Za PO Gdańsk upada

        • 10 5

      • (3)

        Najwyraźniej nie zrozumiałeś komentarza. Nie chodziło o powód podwyżki, a o sposób jej wprowadzenia. Tak, jak z ostatnią. Dla dobra mieszkańców wydłużono czas ważności biletu, więc cena jednej minuty nie zmieniła się znacząco.

        • 0 2

        • Ale pensje sobie podwyższyła bez problemów (2)

          A mogła odmówić

          • 4 0

          • Nie chciała gdańszczanom i gdańszczankom robić przykrości (1)

            • 5 0

            • 20 000 za co?

              • 2 0

    • Wpływy z biletów pokrywają 25% kosztów funkcjonowania (4)

      Wprowadzenie darmowych biletów dla uczniów było błędem.

      • 15 4

      • zapytaj rodziców czy to błąd

        • 4 13

      • To nie jest prywatny biznes że ma się zwracać

        • 13 3

      • Zapytajcie dulkiewicz dlaczego kupiła droższy prąd przez pośredników od Francuzów (1)

        Głupi gdańszczanie zapłacą więcej przez jej decyzję

        • 11 1

        • Kolejna transza characzu

          • 6 0

    • Niemiecki złom zakupiony przez Adamowicza

      Niedługo tramwaj będzie miał przystanek na Pacholku..

      • 6 3

    • I dlatego kupili droższy prąd

      Skandal

      • 8 0

    • To samo chciałem napisac dzieki :)

      • 4 1

  • (7)

    Może czas przywrócić bilety młodzieży? Bo normalni pasażerowie (płacący, czyli mniejszość) też mają swoją wytrzymałość jeśli chodzi o ceny (a pewnie nam właśnie ich wzrost zapowiadacie).

    • 39 7

    • (5)

      A młodzież sama kupuje czy jednak rodzice? Kogo obciążać będą koszty biletów jak nie te same osoby?

      • 1 12

      • (3)

        Rodzice dostają 500 plus - mają więc z czego zapłacić za bilet ulgowy !

        • 19 1

        • (2)

          Tych pieniedzy juz nie ma, wczesniej inne instytucje wyciagnely po nie lapy, szkoly, kosciol, nawet do paliwa na zajecia dod. zostaja przeznaczane, to nie jest worek bez dna, ale slyszy sie ciagle w kolejnych, na wyzsze raty stac was bo przeciez macie 500plus itp. Poprostu zalosne.

          • 0 15

          • Kiedyś nie było zajęć dodatkowych? Podręczniki też się kupowało samemu. Za bilety dzieci też się płaciło.

            • 14 1

          • No tak, to skandal, że trzeba za paliwo na zajęcia dodatkowe płacić z 500+, za darmo przecież powinno być, obywatel gardzi darmowym autobusem, chce darmowego paliwa dla bombelka.

            • 12 1

      • Rodzice, którzy dostają pieniądze od podatników. A 22 czy 24 latek chyba już sam może zarobić na bilet i samodzielnie kupić, bez pomocy mamy?

        • 11 1

    • To tak jakbyś chciał zabrać 500+ . Dać jest łatwo odebrać już tak łatwo nie jest tym bardziej że wybory tuż tuż .

      • 1 0

  • Zielony ład się rozkraczył... (3)

    I co zieloni?Zielona energia jest super.Moze tylko kiedy trzeba forsę przytulić od różnych podejrzanych fundacji dla aktywistów.Wszysxy politycy w ue i w Polsce którzy promowali OZE pod sąd z utratą majątków włącznie.

    • 29 9

    • Fundacje fundacji, itd.
      Po nitce do k...remla.

      • 4 0

    • Samo OZE nie jest złe

      Paradoksalnie to ono nam teraz ratuke tyłki, bo bez niego byśmy nie mieli wystarczająco węgla na pracę KSE. Złoża i owszem, mamy - ale zaniechano eksploatacji ścian pod miastami czy o wysokim stopniu przerostu. Z kolei otwieranie nowych pokładów eksploatacyjnych idzie jak po grudzie.
      Kardynalnym błędem związanym z OZE był jednak model energetyczny forsowany przez Niemcy - czyli wycinamy atomówki i zastępujemy je miksem gazu i OZE. To zastępowanie jest tak bezczelne, że NordStream wychodzi na brzeg w Lubminie - w porcie dawnej elektrowni Greifswald - a bloki gazowe są zbudowane m.in. w Biblis (gdzie zarowno niemieckie sądy jak i dozór jądrowy stwierdziły, że jej wyłączenie to był fanatyzm). Nie uzależnia się gospodarki od surowca, którego podaż trzyma de facto jeden kraj.

      • 8 0

    • Brakuje importu węgla i gazu a ten narzeka na OZE

      Czyli jedyną technologię, która jest odporna na braki paliwa.
      Ogarnij się!
      Każdy GW OZE w Polskim miksie obniża dziś cenę energii o 20-30 zł /MWh. Gdybyśmy mieli więcej OZE prąd by tak nie drożał bo to najtańsze obecnie źródło energii.

      • 3 4

  • Tzw rozruch tramwaju (5)

    jak i każdego innego pojazdu o napędzie elektrycznym jest kosztowny, bo wówczas jest duży pobór mocy. Co miasto robi by tramwaje kursujące za nasze wspólne pieniądze, zużywały mniej energii elektrycznej? A no prawie nic, bo co skrzyżowanie to hamowanie, postój i ruszanie, a wystarczy tylko zapewnić tramwajom bezwzględny priorytet ! Że co....? ,że "elity " w samochodach będą złorzeczyć ? Nie przejmować sie nimi, zawsze mogą przesiąść się na tramwaj....

    • 28 13

    • Wincyj przejsc naziemnych wincyj (2)

      • 13 5

      • (1)

        Jak będzie mniej to tramwaje będą tańsze? To taka sama zależność jak wpływ księżyca na rozwój dorożkarstwa w Polsce

        • 4 1

        • Czym się różni hamowanie przed skrzyżowaniem od hamowania przed przejściem dla pieszych?

          • 6 1

    • Ale tramwaj podczas hamowania zwraca energię do sieci (1)

      Owszem, nie odzyskuje całości - ale jednak znaczą część.

      • 6 1

      • Nie każdy

        i tylko pod warunkiem, że sieć jest do tego "przygotowana"

        • 6 0

  • Jak (1)

    76 MWh zużyte przez 2700 punktów za tyle milionów zł? Według nowych wytycznych (2MWh rocznie) starczyłoby to tylko na rok dla 38 odbiorców.

    • 8 5

    • faktycznie niezła stawka jak za ta ilość energii

      Swoją drogą, nie wiedziałem że tramwaje tam mało "palą" tego prądu :-)
      Eh te dzisiejsze matury z matematyki....

      • 4 0

  • (4)

    co spowodowało, że nagle życie w Polsce i Europie staje się coraz droższe, coraz cięższe? może czas podziękować tym przez których, szczególnie my Polacy pogarszamy swoją jakość życia, przez których za chwilę cofniemy się do epoki kamienia łupanego

    • 22 4

    • Dobrze wiadomo kto jest temu wszystkiemu winien.

      • 2 0

    • Najwiekszym oszustwem jest demokracja posrednia (1)

      • 13 0

      • co proponujesz?

        • 0 0

    • a jaśniej?

      • 0 0

  • (2)

    A może by tak nałożyć koszta konkretnych linii na ich obłożenie? Nie można? Te etaty są potrzebne?

    • 0 0

    • możesz jaśniej? co na kogo nałożyć a jakie etaty zlikwidować ?

      • 2 0

    • to jest słuszna koncepcja

      każda linia powinna mieć prezesa, zastępcę, księgową i kilku dyrektorów.

      • 0 0

  • Niech zawiesza i zlikwidują opłaty za e misje co2 (3)

    To wszystko wruci do normy

    • 23 4

    • WrUci albo nie wróci

      • 1 1

    • a jezeli założenia są takie że to nie ma wrócić do normy?

      • 3 1

    • Koszt emisji w cenie energii to obecnie raptem 300zł/MWh

      Czyli jakieś 20% ceny kontraktów na przyszły rok.
      Do tego wszystkie przychody ze sprzedaży praw do emisji trafiają do polskiego budżetu i w teorii powinny finansować transformację energetyczną.
      Lepiej zastanów się co PiS zrobił z tą kasą...

      • 6 4

  • (3)

    co to za jednostka -wozokilometr, jak to się liczy?

    • 3 3

    • Koszt przejechania 1km przez 1 pojazd
      Podobna jednostka jak np. osobogodzina.

      • 3 0

    • No

      1km przejazdu pokqzdu na pusto pelno od wyjqzdu z zajezdni do zjazdu

      • 0 0

    • z czasów gdy po Gdańsku jeździły stopiątki

      czyli jeden dwuwagonowy tramwaj przejeżdżając kilometr produkował dwa wozokilometry, trzywagonowy - trzy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane