• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosnące ceny prądu a utrzymanie tramwajów. Ile to kosztuje?

Maciej Korolczuk
19 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Tramwaje z roku na rok pokonują coraz więcej pociągokilometrów, za które miasto płaci więcej. Jak na koszty wpłyną spodziewane podwyżki cen prądu? Tramwaje z roku na rok pokonują coraz więcej pociągokilometrów, za które miasto płaci więcej. Jak na koszty wpłyną spodziewane podwyżki cen prądu?

Pod koniec września Gdańsk i wiele innych gmin oraz firm z Pomorza poznają nowe stawki za energię elektryczną na 2023 rok. Lwią część prądu pochłania na co dzień komunikacja tramwajowa. Przyjrzeliśmy się tym kosztom z bliska. Wnioski? Tramwaje jeżdżą coraz więcej, a co za tym idzie, koszty z roku na rok są coraz większe.



Czy twoje rachunki za prąd już wzrosły?

520 mln zł - tyle rocznie miasto Gdańsk przeznaczyło w 2022 roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej. Wpływy z biletów pokrywają zaledwie 20-25 proc. tej kwoty. Reszta pochodzi z budżetu miasta i już wiadomo, że w przyszłym roku wydatki będą wyższe.

Wszystko za sprawą wzrostu kosztów pracy, wyższych cen paliwa (tylko w tym roku trzeba było dołożyć ok. 5 mln zł do zakupów oleju napędowego do gdańskich autobusów), a od nowego roku - spodziewanych radykalnych podwyżek cen za energię elektryczną.

Stawki poznamy pod koniec września



Gdańsk, podobnie jak inne pomorskie gminy czy miejskie spółki i instytucje (m.in. Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego, Europejskie Centrum Solidarności, Gdańskie Autobusy i Tramwaje) prąd kupuje w tzw. grupie zakupowej, co pozwala wynegocjować z dostawcą korzystniejszą stawkę za 1 MWh.

Przypomnijmy, że jesienią ubiegłego roku roczna umowa na kompleksową dostawę energii została zawarta po raz pierwszy z nowym wykonawcą, którym została Veolia Energy Contracting Poland Sp. z o.o. Spółka zobowiązała się do dostarczenia 76 MWh energii elektrycznej dla ok. 2700 punktów poboru za ponad 64 mln złotych. Już wówczas stawka ta była o ok. 30 procent wyższa niż w 2020 roku.

Obecnie podobne kwoty są nierealne, o czym przekonują się już poszczególne samorządy w całym kraju. Dziś stawki są o 400-500 proc. wyższe niż 12 miesięcy temu.

Przetarg na dostawę energii w 2023 roku jest w toku. Koperty z ofertami mają zostać otwarte 29 września.

Z roku na rok liczba wozokilometrów rośnie. Z roku na rok liczba wozokilometrów rośnie.

Rosną koszty za przejechane kilometry



Duża część kosztów, jakie miasto ponosi przy zakupie energii, pochłaniana jest przez komunikację tramwajową. W skali roku to ok. 32 mln zł. To z jednej strony koszt utrzymania sieci trakcyjnej, a z drugiej - koszty związane z tzw. pociągokilometrami, a więc stawka, jaką miasto płaci przewoźnikowi za przejechany tramwajem 1 km.

Jak to wygląda w liczbach?

Od kilku lat - zgodnie z podpisaną umową przewozową między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką GAiT - przewozy są wykonywane stałą liczbą tramwajów. Jest ich 118. Zmienia się za to stawka za jeden pociągokilometr. Jeszcze w 2020 roku ZTM płacił za niego 28 zł. Rok temu było to 31 zł, a w obecnym - prawie 34 zł. Z każdym rokiem rośnie też liczba wykonanych wozokilometrów tramwajowych. W pandemicznym 2020 roku tramwaje przejechały ich 13,9 mln., a rok później - 14,6 mln. W tym roku plan zakłada 14,8 mln wozokilometrów.

Ich liczba nadal będzie rosnąć, choćby ze względu na otwarcie linii tramwajowej na Nowej Warszawskiej (wiosną 2023 roku), czy po planowanej budowie linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

Poza wozokilometrami rośnie też zużycie energii trakcyjnej. Poza wozokilometrami rośnie też zużycie energii trakcyjnej.

97 tys. zł dziennie za funkcjonowanie jednej linii tramwajowej



Jeszcze bardziej obrazowo można to przedstawić na przykładzie linii tramwajowej nr 6, której tramwaje kursują między Jelitkowem a pętlą Łostowice-Świętokrzyska.

Na trasie liczącej łącznie 41 przystanków tramwaj pokonuje w ciągu jednego dnia roboczego 2883 wozokilometry. Za każdy z nich ZTM płaci spółce GAiT 33,96 zł, co daje łączną kwotę 97,9 tys. zł.

66 tys zł. dziennie kosztuje funkcjonowanie tej linii, gdy kursuje według sobotnich rozkładów jazdy, a 61 tys. zł - w niedziele.

O tym, jak te kwoty zmienią się w przyszłym roku, dowiemy się pod koniec września.
09:32 19 WRZEśNIA 22

Brakuje funduszy na utrzymanie infrastruktury tramwajowej przez podwyżki prądu ? (14 opinii)

Codziennie jeżdżę tramwajem linii 10 do pracy i jak zawsze było ok to teraz co zwrotnica to kierowca leci przekładać kijem , kiedyś sama się ustawiała . Tory sa całe powyginane rzuca tramwajem na wszystkie strony coraz gorszy komfort podróży a bilety droższe o złotówkę .
Codziennie jeżdżę tramwajem linii 10 do pracy i jak zawsze było ok to teraz co zwrotnica to kierowca leci przekładać kijem , kiedyś sama się ustawiała . Tory sa całe powyginane rzuca tramwajem na wszystkie strony coraz gorszy komfort podróży a bilety droższe o złotówkę .

Miejsca

Opinie (389) ponad 20 zablokowanych

  • Ceny biletów w górę, a benzyna w dół

    Elektryki kupujcie, będzie eko i tanio mówili. He he he. Wychodzi na to, że kto chciał być eko ten frajer i to w każdej dziedzinie.

    • 15 2

  • (6)

    Oby tylko takie artykuły to nie była część przygotowań do podwyżek i/lub cięć kursów. Komunikacja miejska to priorytet dla miasta, priorytet który nie może być opisywany kategorią rentowności finansowej. Jeśli brakuje pieniędzy, to pewnie jakieś poduszki jeszcze są, takie jak chociażby dziesiątki milionów na Lechię, ECS i tym podobne wydatki.

    • 128 13

    • Jesteś niepoprawnym optymistą. Sam fakt istnienia tego artykułu dowodzi, że będą podwyżki. Gdyby nie miało być podwyżek, nikt by sobie nie zawracał głowy zlecaniem artyłułu.

      • 26 2

    • 45 000 000 rocznie koszt kredytu gdzie gra Lechia dwa razy w miesiącu a klub należy do Niemców. (2)

      • 25 0

      • Dokładnie - dość dotowania nie polskich inwestycji !!! (1)

        i to w całym kraju.
        Mało kto wie że my jako podatnicy dopłacamy np. do infrastruktury gazowej z jakiej korzystają niemieckie firmy w Polsce !!
        Te firmy robią tu tanie półprodukty często nie płacąc podatków bo sami sobie ustalają ceny zakupowe dla spółki matki w Niemczech czy Niderlandach.
        Gaz wydobywany w Polsce wystarcza dla zużycia domowego i małych polskich firm.
        Ten importowany drogi zawyża koszt gazu na rynku i jeszcze trzeba płacić za infrastrukturę importową a korzystają z niego "nie Polacy"
        Np. przejdźcie się do Polskiej doliny produkcyjnej w Wielkopolsce.
        Tam przy taśmach większość to... nie Polacy, zwykle Ukraińcy zbijajacy rynek pensji w Polsce w dół.
        Dlaczego mamy dopłacać do nieswoich dochodów ??? !!!

        • 6 3

        • Podziękuj rudemu

          • 2 1

    • Jest

      To kolejne jęczenie o podwyżki cen biletów.

      • 1 0

    • Jak ostatnio

      Pojechałem tramwajem do głównego to stwierdziłem, że samochodem jednak lepiej. W dwie dorosłe osoby musieliśmy kupić 4 bilety normalne 4x4,80=19,20Pln. To jest przy obecnych cenach 2,5l ropy. Moim dieslem przejadę na tym ok. 50km, czyli mogę zajechać na mierzeję. W głównym odstrasza mnie tylko płatny parking, ale w inne miejsca nie widzę sensu jechać komunikacją.

      • 1 0

  • Dobre sobie od kiedy tramwaje są na prąd skoro jadą po torach?? Tory to ich życie a te druty na górze wystające z tramwaju to podtrzymanie ich na torach by nie wypadły

    • 0 5

  • zaczyna sie tłumaczenie dlaczego musza wzrosnac ceny biletów o 100% (2)

    spodziewajcie sie podwyzki juz w listopadzie

    • 21 3

    • Ciekawe, czy zostanie wydłużony czas ważności biletu i będzie tłumaczenie, że cena wcale nie wzrosła, ponieważ minuta ważności kosztuje tyle samo.

      • 1 1

    • To nie tlumaczenie tylko takie są realia. Nic nie jest za darmo

      • 1 0

  • (5)

    A i jeszcze mam pomysł na oszczędności - może trochę mniej plakatów oblepiających pojazdy, które nie wyglądają na tanie (są różne, np. o tym, że trzeba kasować bilet o ile dobrze zrozumiałam, albo o tym, że człowieku, wydaje ci się, że jesteś tolerancyjny, a wcale nie jesteś!)

    • 115 17

    • Jedni zarabiają na owcach inni na plakatach. (1)

      Gdańsk to miasto wielkich możliwości :)

      • 22 2

      • Niech Dutkiewicz kupi kolejne szachy za 2 500 000...

        • 17 4

    • Po co tramwaj na Morene jak jeździ pusty?

      • 9 9

    • Reklama. (1)

      Za reklamę na tramwaju czy autobusie GaiT dostaje kasę , więc to wcale nie jest zły pomysł.

      • 7 0

      • Owszem, ale kampania o równości jest (zdaje się, poprawcie, jeśli się mylę) finansowana z Twoich, podatniku, pieniędzy.

        • 5 0

  • Teraz odbija sie czkawka przystanek co 200metrow (1)

    Proponuje by wszystkie zatrzymywaly sie co drugi to znajdzie sie oszczednosc, rozruch to najbardziej pradozerny moment.

    • 13 1

    • Można jeszcze wskakiwać i wyskakiwać w biegu.

      • 3 0

  • (1)

    Po nowym roku komunikacja miejska będzie stopniowo wygaszania.Podwyzka cen energii elektrycznej o 500-600% oznacza taki sam wzrost cen biletów.Kogo będzie stać na bilet jednorazowy za 30pln,albo miesięczny za 700?

    • 9 2

    • Ja dostanę 13-tkę.

      • 0 1

  • Ojej, ale przecież to eko! Głodować i marznąć możecie, ale eko musi być!

    • 12 1

  • Brawo PiS, 7 lat niszczenia państa - efekt w pigułce.... (1)

    • 14 12

    • Powiedz to komuchom z ue, którzy wprowadzają eko mrzonki kiedy cały świat idzie naprzód!

      Wystaczry posłuchac co mówi spurek i inni wariaci.

      • 8 1

  • Na dachu zamontować wiatraki,,,,,,,

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane