• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos na torach PKM i SKM w Trójmieście. 3 pociągi w naprawie

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?
Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście. Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście.

To nie jest łatwy tydzień dla pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Powodów utrudnień jest kilka. Na PKM brakuje pociągów, bo 3 z 10 składów należących do Urzędu Marszałkowskiego, z których do tej pory korzystała SKM, zdaniem nowego przewoźnika Polregio nie nadawały się do wożenia pasażerów i w trybie pilnym zostały wysłane do naprawy. SKM odpiera zarzuty, a na urzędniczych przepychankach najbardziej tracą pasażerowie.



Jak często jeździsz koleją po Trójmieście?

Opóźnienia, za krótkie i przepełnione składy, zbyt mała liczba pociągów i problemy z trakcją - tak w ostatnich dniach wygląda podróżowanie koleją po Trójmieście.

Na linii PKM zbiegło się to w czasie ze zmianą przewoźnika, gdzie Szybką Kolej Miejską zastąpiła spółka Polregio. Z perspektywy pasażera zmiana może wydawać się pozorna, przewozy są realizowane głównie tymi samymi szynobusami, które przewoźnikowi użycza Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów.

Teoretycznie spółka Polregio powinna otrzymać od Urzędu Marszałkowskiego 10 pociągów. W praktyce okazało się, że jest ich mniej. Gdy zapytaliśmy nowego przewoźnika o przyczyny opóźnień i przepełnionych składów na linii PKM, okazało się, że brakuje pociągów, bo część odjechała na pilny remont do Chojnic.

4 z 10 pociągów nie nadawały się do wożenia pasażerów



- Obecnie usługa realizowana jest przez 6 pojazdów. Z przekazanych przez UM pojazdów 4 nie nadają się do eksploatacji - poinformowała nas spółka Polregio.
Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę. Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę.
Urzędnicy potwierdzają, że część pociągów wymaga remontu i została wyłączona z eksploatacji, co mogło na początku tygodnia mieć wpływ na utrudnienia.

- W nocy z 10 na 11 grudnia nastąpiło przekazanie przez PKP SKM do Polregio taboru kolejowego, którego właścicielem jest województwo pomorskie, a który wykorzystywany jest do realizacji przewozów na sieci PKM. Niestety w czasie tego przekazania stwierdzono, że 4 z 10 pojazdów nie nadają się do eksploatacji. Pomimo że Polregio zadysponowało do realizacji przewozów na sieci PKM dodatkowo 4 swoje pojazdy, 12 grudnia nie udało się uniknąć problemów z zapewnieniem miejsca wszystkim zainteresowanym pasażerom - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

3 pociągi do naprawy, 1 wrócił na tory



Jednocześnie dodaje, że sytuację udało się opanować tylko dzięki zastępczym składom podstawionym przez spółkę Polregio. Ostatecznie do naprawy odjechały 3 składy, a 1 udało się włączyć do eksploatacji.

Próbowaliśmy się dowiedzieć, jak poważne są stwierdzone usterki, jaki będzie zakres remontu, jak długo on potrwa i wreszcie - kto za niego zapłaci. Jednoznacznej odpowiedzi się jednak nie doczekaliśmy. Z przekazanego komunikatu wynika, że zakres i koszt remontu będzie znany dopiero za kilka dni.

06:17 15 GRUDNIA 22 (aktualizacjaakt. 07:39)

Pociągi z opóźnieniami przez brak napięcia (63 opinie)

Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie
Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie


SKM odpiera zarzuty



Z wersją Urzędu Marszałkowskiego nie zgadza się Szybka Kolej Miejska. Jak mówi nam Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, pojazdy, którymi SKM woziła pasażerów do niedzieli, 11 grudnia, były sprawne i na bieżąco serwisowane.

Jak dodaje, w okresowej naprawie od listopada rzeczywiście przebywa jeden z pojazdów (dwuczłonowy SA 133-031), ale za wiedzą i zgodą UM. W czerwcu przez kilka dni wyłączony był też drugi pojazd (3-członowy SA 136-019), ale w tym przypadku usterkę udało się usunąć już po 4 dniach.

- 6 pojazdów zostało odebranych przez właściciela w nocy z 10 na 11 grudnia, a 3 kolejne pojazdy 12 grudnia. 8 z tych szynobusów do ostatniego dnia poprzedniego rozkładu jazdy woziło pasażerów na liniach PKM - zapewnia Złotoś.- Opisywane przez media perypetie pasażerów, którzy 12 grudnia nie zmieścili się do porannego pociągu z Kartuz do Gdańska, mogły wynikać z tego, że do obsługi tego połączenia przewoźnik wykorzystał krótszy pociąg składający się tylko z jednej jednostki.
Szkoda tylko, że za przepychanki urzędników z przewoźnikami cenę płacą pasażerowie. W imieniu pasażerów i naszych czytelników apelujemy, by chaos udało się opanować jak najszybciej.

Opinie (245) 8 zablokowanych

  • Brawo strug i spolka

    Za to rodzinie ksztalcisz

    • 16 0

  • Było złomować 50-letnie złomy, przecież u nas z góry można przewidzieć efekty działalności pseudo firm.

    Po PKM-ce i tak będą jeździły złomy z przed 50 lat. Po co była ta cała elektryfikacja. Po to żeby oddać oficjalnie najnowszy tabor, do jazdy na trasie na Gdynia - Hel?

    • 8 0

  • Sprawdzanie biletów

    Uważam że w powyższej sytuacji bilety nie powinny być sprawdzane

    • 12 1

  • Dramat

    Kupa dziadostwa. Od wielu lat jest ten sam problem w okresie zimowym. Jak to może być, ze co zimę pada trakcja. Pociągi maja opoznienia po 60 min. To jest kpina. Proponuje, żeby przewoźnik oddal przewoźnikom pieniądze za swój ,,serwis

    • 7 0

  • PolRegio i Marszałek kłamczuszki (1)

    Nie wiem jak to jest z tymi czterema pociągami od SKM, które w magiczny sposób nagle w jedną noc się zepsuły.
    Ale mogę powiedzieć jak to jest z pociągami tego całego Polregio. Stare, śmierdzące złomy, gdzie spaliny Diesela zawiewają do wnętrza pociągu. Informacji pasażerskiej nie uświadczysz. Jak nie spaliny to smród z pokładowej toalety. Wczoraj z kolei (14.12.2022), poranny pociąg PKM (obsługiwany przez Regio) nr 96206 o 6.11 z Gdyni do Wrzeszcza, nie działało ogrzewanie i wewnątrz było dobre -10 jak nie mniej. Jesteście w tym Polregio bezczelni oceniać SKM jednocześnie oferując pasażerom coś takiego. Co za wstyd dla trójmiasta.

    • 14 1

    • SKM jeździłem trzy lata

      SKM jeździłem trzy lata, aż do teraz nie zgadzam się z tym że wszystko w składach PESA działało , choć to niby nowsze pociągi, nie działały toalety, ogrzewanie i klimatyzacja, drzwi zacinające się, pociągi wyły bo prawdopodobnie jechały na jednym silniku. Ostatnio z drzwiami był problem przed przejęciem polregio na trasie z Kościerzyny do Gdyni. Wcale nie dziwię się że polregio od razu stwierdziło że składy nie nadają się do wożenia bo mogę to potwierdzić. SKM prawdopodobnie nie miało nawet czasu na naprawę źle zaprojektowanych pociągów PESA. Może problem leży w tym że były takie zamówione od początku, na zasadzie zapchaj dziury? Skoro starsze składy, a nawet z Kolei Dolnośląskich jeżdżą i się nie psują? Proszę spojrzeć na sam wystrój wnętrza zaprojektowany do stania w powietrzu wewnątrz pociągu bez możliwości przytrzymania się ręką za rączkę. To świadczy o tym że projektant nie miał wyobraźni tworząc takie coś, A takie coś na co dzień jeździło, bo musiało.

      • 1 0

  • A władza nic nie robi

    • 10 0

  • To jest skandal!

    Uwłacza człowieczeństwu jazda w takich warunkach. Osoba na wózku to niech nawet nie marzy, że sobie pojedzie do Kościerzyny. Największy tłok jest właśnie w relacji na kaszuby. Już przed tym wycofaniem nie można było wejść do pociągu po południu we Wrzeszczu, to co dopiero teraz?!
    To jest sprawa do mediów. Do marszałka. To jest nieludzkie

    • 17 0

  • Droga redakcjo

    To nie chodzi o ten tydzień, tak jak od zawsze! Proszę iść tam to sfilmować i pokazać marszałkowi i jego reakcje. W głowie się nie mieści że można ludzi przewozić ludzi w takich warunkach, jak bydlo

    • 14 0

  • PESA

    niezły bubel, więc nie ma się co dziwić że lepiej pociągi kupować zagraniczne niż te polskie rupiecie

    • 4 8

  • Beszczelni (5)

    Polregio jest bezczelne względem swoich pasażerów. Przepełnione składy, ciągłe spóźnienia, stary tabor, a w nim tzw "kierownicy pociągów", którzy od momentu przejęcia całej PKM stali się bardzo natarczywi i wręcz obsesyjnie chodzą po pociągu sprawdzając bilety. Ostatnio z moim pociągu jechało ich aż trzech, gdzie do obsługi składu wystarczy jeden. Osaczyli pasażerów. Najgorsze jest to że z uporem maniaka sprawdzają te bilety i nie pilnują czasu odjazdów, spóźniają się z sygnałem (zagwizdaniem w gwizdek - to śmieszne bo uważam że na nowoczesnej kolei, którą PKM niestety nie jest to gwizdanie to jest dosyć archaiczne rozwiązanie) przez to te pociągi już standardowo łapią po 2-3 minuty opóźnienia.
    Ponadto, najkrótsze pociągi jakie regio mają w swoim posiadaniu wysyłają na PKM, pozostałe dedykowane PKM mam wrażenie celowo odsyłają w inne części województwa. I to nie jest tak, że inne pociągi jeżdżą bo SKM nie dbała o swoje tak jak twierdzą, bo to nie od wczoraj a już od dawna po torach PKM jeżdżą pociągi regio nie przeznaczone do jej obsługi, np. ostatnio jeździ szynobus, który ściągnęli z linii Gdynia-Hel

    • 20 4

    • W relacji Wrzeszcz-koscierzyna,to kierownika nie widać do zukowa co ajmnie, bo jest taki tłok, drona mógłby puścić

      • 7 0

    • Proszę wyróżnić ten komentarz. Jedna z nielicznych osób która jeździ i widzi co się tam dzieje.

      • 5 2

    • Pisałem skargę do Polregio na kierowniczkę z pociągu Lębork Łeba w wakacje to mi nawet nie odpisali (1)

      Jej zachowanie nieco odbiegało od przyjętych standardów na codzień w Polregio

      • 5 1

      • Nie odpisali? No straszne, doprawdy, widocznie nie jesteś partnerem do rozmowy.

        • 2 2

    • Naucz się pisać.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane