• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos na torach PKM i SKM w Trójmieście. 3 pociągi w naprawie

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?
Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście. Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście.

To nie jest łatwy tydzień dla pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Powodów utrudnień jest kilka. Na PKM brakuje pociągów, bo 3 z 10 składów należących do Urzędu Marszałkowskiego, z których do tej pory korzystała SKM, zdaniem nowego przewoźnika Polregio nie nadawały się do wożenia pasażerów i w trybie pilnym zostały wysłane do naprawy. SKM odpiera zarzuty, a na urzędniczych przepychankach najbardziej tracą pasażerowie.



Jak często jeździsz koleją po Trójmieście?

Opóźnienia, za krótkie i przepełnione składy, zbyt mała liczba pociągów i problemy z trakcją - tak w ostatnich dniach wygląda podróżowanie koleją po Trójmieście.

Na linii PKM zbiegło się to w czasie ze zmianą przewoźnika, gdzie Szybką Kolej Miejską zastąpiła spółka Polregio. Z perspektywy pasażera zmiana może wydawać się pozorna, przewozy są realizowane głównie tymi samymi szynobusami, które przewoźnikowi użycza Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów.

Teoretycznie spółka Polregio powinna otrzymać od Urzędu Marszałkowskiego 10 pociągów. W praktyce okazało się, że jest ich mniej. Gdy zapytaliśmy nowego przewoźnika o przyczyny opóźnień i przepełnionych składów na linii PKM, okazało się, że brakuje pociągów, bo część odjechała na pilny remont do Chojnic.

4 z 10 pociągów nie nadawały się do wożenia pasażerów



- Obecnie usługa realizowana jest przez 6 pojazdów. Z przekazanych przez UM pojazdów 4 nie nadają się do eksploatacji - poinformowała nas spółka Polregio.
Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę. Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę.
Urzędnicy potwierdzają, że część pociągów wymaga remontu i została wyłączona z eksploatacji, co mogło na początku tygodnia mieć wpływ na utrudnienia.

- W nocy z 10 na 11 grudnia nastąpiło przekazanie przez PKP SKM do Polregio taboru kolejowego, którego właścicielem jest województwo pomorskie, a który wykorzystywany jest do realizacji przewozów na sieci PKM. Niestety w czasie tego przekazania stwierdzono, że 4 z 10 pojazdów nie nadają się do eksploatacji. Pomimo że Polregio zadysponowało do realizacji przewozów na sieci PKM dodatkowo 4 swoje pojazdy, 12 grudnia nie udało się uniknąć problemów z zapewnieniem miejsca wszystkim zainteresowanym pasażerom - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

3 pociągi do naprawy, 1 wrócił na tory



Jednocześnie dodaje, że sytuację udało się opanować tylko dzięki zastępczym składom podstawionym przez spółkę Polregio. Ostatecznie do naprawy odjechały 3 składy, a 1 udało się włączyć do eksploatacji.

Próbowaliśmy się dowiedzieć, jak poważne są stwierdzone usterki, jaki będzie zakres remontu, jak długo on potrwa i wreszcie - kto za niego zapłaci. Jednoznacznej odpowiedzi się jednak nie doczekaliśmy. Z przekazanego komunikatu wynika, że zakres i koszt remontu będzie znany dopiero za kilka dni.

06:17 15 GRUDNIA 22 (aktualizacjaakt. 07:39)

Pociągi z opóźnieniami przez brak napięcia (63 opinie)

Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie
Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie


SKM odpiera zarzuty



Z wersją Urzędu Marszałkowskiego nie zgadza się Szybka Kolej Miejska. Jak mówi nam Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, pojazdy, którymi SKM woziła pasażerów do niedzieli, 11 grudnia, były sprawne i na bieżąco serwisowane.

Jak dodaje, w okresowej naprawie od listopada rzeczywiście przebywa jeden z pojazdów (dwuczłonowy SA 133-031), ale za wiedzą i zgodą UM. W czerwcu przez kilka dni wyłączony był też drugi pojazd (3-członowy SA 136-019), ale w tym przypadku usterkę udało się usunąć już po 4 dniach.

- 6 pojazdów zostało odebranych przez właściciela w nocy z 10 na 11 grudnia, a 3 kolejne pojazdy 12 grudnia. 8 z tych szynobusów do ostatniego dnia poprzedniego rozkładu jazdy woziło pasażerów na liniach PKM - zapewnia Złotoś.- Opisywane przez media perypetie pasażerów, którzy 12 grudnia nie zmieścili się do porannego pociągu z Kartuz do Gdańska, mogły wynikać z tego, że do obsługi tego połączenia przewoźnik wykorzystał krótszy pociąg składający się tylko z jednej jednostki.
Szkoda tylko, że za przepychanki urzędników z przewoźnikami cenę płacą pasażerowie. W imieniu pasażerów i naszych czytelników apelujemy, by chaos udało się opanować jak najszybciej.

Opinie (245) 8 zablokowanych

  • Skoro jeszcze 10 grudnia te pojazdy woziły pasażerów... (24)

    to jakim cudem następnego dnia nie nadawały się do jazdy? Polregio próbuje zarobić na niepotrzebnych remontach?

    • 101 13

    • (9)

      Bo poprzedni użytkownik jeździł zepsutym sprzętem i nikt tego nie potrafił skontrolować.

      • 42 16

      • (2)

        Chyba nie wiesz jakie jak są surowe wymogi techniczne, żeby pociąg mógł się poruszać po torach. Więc nagle nagle regio stwierdza,
        że sie nie nadaje. Śmiech na sali

        • 17 22

        • (1)

          Jeżdżenie na jednym sprawnym silniku (szynobus ma dwa) to była norma. Zajeżdżali te pojazdy bez skrupułów.

          • 24 5

          • Ale co, twierdzisz, że marszałek kupił kiepskie składy, które się cały czas psują

            I nie nadają do intensywnej eksploatacji wg tego rzadkiego rozkładu PKM a SKM starała się jak mogła jeździć tym badziewiem aby nie ucierpieli pasażerowie???

            • 22 12

      • (5)

        Czyli kolejny dowód na to, że marszałek po nie panuje nad koleją...
        Kto na tych nieudacznikow z po ciągle głosuje?

        • 27 6

        • I tu proste pytanie: co robią pracownicy PKM w biurowcu na Matarni? (4)

          Nie panują nad tym? Czemu to SKM i Polregio się same dogadywać muszą, zamiast SKM zdawać sprzęt tym misiom z PKM zaś Polregio odbierać od PKM?

          • 14 7

          • Czarny a skromny

            • 0 2

          • (2)

            PKM nie ma nic wspólnego z tymi pojazdami. Jest zarządcą infrastruktury i odpowiada za linię kolejową. Właścicielem pojazdów, o których mowa w artykule, jest Urząd Marszałkowski i wypożycza je przewoźnikom.

            • 12 4

            • To tak jakbyś twierdził, że spółeczki utworzone i zarządzane przez UM Gdańsk (1)

              Nie mają nic wspólnego z UM Gdańsk. Na www czytamy: "Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. została powołana 11 czerwca 2010 r. jako jednoosobowa spółka Samorządu Województwa Pomorskiego.". Czyli czyja jest ta PKM wg ciebie?

              • 3 3

              • Przecież nie napisałem kompletnie nic o tym kto jest właścicielem PKM. Bo w tej sprawie nie ma to żadnego znaczenia. To tak jak ktoś jest właścicielem psa i telefonu. Czy można powiedzieć w takim przypadku, że także pies posiada telefon? No raczej nie. I tak samo jest z tymi składami. Są własnością Urzędu Marszałkowskiego. PKM jest własnością Urzędu Marszałkowskiego. Ale PKM nie jest właścicielem składów. Polecam zapoznać się z Ustawą o transporcie kolejowym. Tam można znaleźć definicje m.in. zarządcy infrastruktury i przewoźnika, a także artykuł, że funkcji tych nie można łączyć. Zrozumienie tych zależność naprawdę pomoże zrozumieć sprawę.

                • 1 0

    • Mijał resurs - obowiązkowy kapitalny przegląd.

      Wymówka że nagła awaria. Było to wiadome od lat.

      Kolejne składy też zaraz będą musiały być odstawione.

      • 29 3

    • Po co wydawać kasę na remonty, gdy zaraz oddaliby komu innemu (6)

      Jeździli i zarabiali do samego końca, a potem zdali wyeksploatowane pociągi.

      Nawet nie startowali do przetargu, więc musieli sobie zdawać sprawę z istniejącego ryzyka dodatkowych kosztów.

      • 25 11

      • (5)

        To gdzie kontrola? Czy marszałek panuje jeszcze nad czym kolwiek?

        • 17 3

        • Marszałek nie ma kontroli nad SKM (4)

          Chciałby ale nie ma. Szkoda, że 8 lat temu nie chciał...

          • 9 3

          • Szkoda??? Bez jaj, byłoby gorzej

            • 9 6

          • (2)

            To raz a dwa zawsze moze zlecic obsluge komus innemu i niekoniecznie innemu betonowi. Troche gorzej z linia 250 gdzie skm jest zarzadca infry

            • 1 0

            • Cały transport powinien być pod jednym zarządcą, a nie podzielono na spółeczki, a o sprzęt nikt nie umie i niechce dbać. (1)

              • 5 2

              • PO mnoży zawsze spółeczki

                Więcej stołków dyrektorskich, rad nadzorczych i zarządu.

                • 1 1

    • Znowu letnie wagony, pewnie bez ogrzewania, to lepiej żeby pasażerowie stali na peronach bez wiat które swego czasu pozdejmowaliscie? Były wiaty na cztery strony świata , w zależności skąd wiał wiatr można było się schronić, potem te wiaty częściowo zdewastowano , nikt się tym nie przejmował, ale za komuny działały. Teraz mała wiatka nieosłonięte od wiatru, wiatr hula

      • 17 5

    • hahaha a to ze na ulicach jeżdżą 30letnie gruchoty na czarnych rejestracjach oznacza ze nadają się do jazdy? samo to ze coś jedzie nie znaczy ze się nadaje, chodzi o bezpieczeństwo pasażerów w przypadku gdy w trakcie jazdy jednak nagle się zepsuje.

      • 6 4

    • (1)

      Jechales kiedys SKM? To juz wiesz jak wyglada standard utrzymania by this company

      • 9 4

      • Czy Ty jechałeś Modrakiem 800 volt ?

        Jeżdziły co 6 minut i były w dobrym stanie. Mało kiedy miały spóżnienia większe jak 3 minuty. A porównując czas przejazdu, były szybsze.

        • 6 4

    • wiesz jak kiedyś jeździłem SKM z otwartymi drzwiami, może jednak takie awarie dyskwalifikują pojazd (1)

      ale to był w PRLu i wtedy było inne podejście do bezpieczeństwa

      • 3 1

      • No tak, ja akurat mogę coś na ten temat powiedzieć, było dużo większe niż teraz.

        • 0 2

  • tylko (-6stopni) i jeden cm śniegu (2)

    i armagedon.

    • 75 7

    • Na peronie np Gdynia Maksymiliana czy gdansk przymorze odczuwalna -11 !!! Kto jeździ eskaemka tak jest w zimie od lat!!!

      • 8 2

    • PKM = jeden zapchany wagon na godzine

      jeden zapchany wagon na godzine to nie jest komunikacja miejska jakby kto pytal - i chaos w niej panuje juz dlugooooo

      • 1 0

  • unikam (5)

    usług SKM i PKM jak tylko mogę, bo są coraz gorsze

    • 121 10

    • Nie ma usług PKM

      Teraz na PKM jeździ tylko Polregio. I chaos jest większy ,niż gdy jeździła tam jeszcze SKM, która przynajmniej informowała o opóźnieniach.

      • 12 4

    • (1)

      Raczej odwrotnie. Kiedyś to był syf w SKM. Teraz to jest luksus.

      • 0 6

      • Normalnie ja w Qatarze

        • 1 0

    • Dlatego ja: (1)

      Cieszę się z mojego pełnoletniego Golfa, którym dojadę w każde miejsce bez przesiadek, słuchając muzyki a nie plotek kto z kim i dlaczego. W ciepełku i wygodzie, a nie na ojszczanym czy wyhaftowanym siedzeniu po sobotnich balach. I w przyjemnym zapachu, a nie ze świdrującym odorem przepoconych ubrań, zjaranych fajek, wypitych małpek. I choćbym miał zapłacić i 20zł za litra ropy to nie przesiądę się do komunikacji miejskiej. No chyba że kiedyś wejdziemy na taki poziom, że transportem publicznym będzie można dostać się z Zakoniczyna na Oksywie w godzinę.

      • 12 3

      • przesiądziesz sie, przesiadziesz szybciej niż myślisz i jeszcze bedziesz skamlał pod drzwiami

        takie życie

        • 0 5

  • (1)

    Trochę mrozu i się zaczęło

    • 44 5

    • oj tam

      tlok nam nie straszny

      • 0 0

  • Spóźniona (1)

    Kolej Miejska

    • 48 10

    • Nikt nie zmusza peowczykow do skm

      Jak sie nie podoba to von

      • 3 2

  • Takie uroki życia w mieście:) (4)

    Pozory prestiżu, bogactwa i stabilizacji. Ja od roku mieszkam pod Bartoszycami. Nie mogłem znieść tej gonitwy i pośpiechu za tym co ulotne. Teraz mam spokój, kochającą rodzinkę i 7 psiaków. Dojeżdżałem 15 lat kolejką do zakładu pracy i nigdy więcej tego koszmaru. Tłok, spóźnienia, nerwy w imię czego? Teraz jedyne co to muszę raz w tygodniu dojechać PKSem do mleczarni....

    • 49 47

    • Raz w tygodniu ? (1)

      • 2 0

      • w niedziele w nocy, a wraca w piątek w nocy

        bo praca po kilkanascie godzin i spanie w stodole, zapewnionej przez pracodawce :)

        • 9 8

    • Fascynujące życie robaka.

      • 1 1

    • Da się wyżyć z grzybów i jagód?

      • 1 1

  • Nowy przewoźnik, nowy bałagan. (3)

    • 56 5

    • a raczej w końcu wiemy dlaczego były problemy ze starym (2)

      SKM nie utrzymywała taboru w stanie należytym i to było widać po regularnych ich awariach, sa136 i sa133 które mieli od urzędu marszałkowskiego psuły się co najmniej raz w tygodniu i były naprawiane tylko na tyle żeby pojeździć chwilę i znów się zepsuć, kto nimi jeździł to widział że ciągle jest coś nie tak, a to za głośne, a to ogrzewanie niesprawne a to klimatyzacja a przecież pasażerowie nie widzą wielu rzeczy co mogło jeszcze złego się dziać

      • 3 5

      • Nieprawda (1)

        Polregio też używało szynobusów od marszałka. SKM po wielu bojach ogarnęła wycie słyszalne zwłaszcza przy ruszaniu. Polregio nigdy się z tym nie uporało. Latem wieczorami bez sprawdzania rozkładu było wiadomo ,że jedzie Polregio.

        • 4 1

        • coś ty kombinujesz

          hałasowały nowe pesy których więszość miała w użytkowaniu skm a polregio gdy jeździło po trasie PKM razem z skm to korzystało głównie ze starszych newagów, pesy w polregio na trasie pkm były rzadkością

          • 0 2

  • Jak oni to robią, że przy takiej frekwencji jeszcze do tego dopłacają? (4)

    • 102 7

    • (2)

      Specjaliści z PO.

      • 21 20

      • Tak był zarządzany cały kraj, trzeba się bardzo starać żeby mając właściwie monopol odnotowywać straty. (1)

        o tym że planowano wpuścić Deutsche Bahn już pewnie tłuszcza nie pamięta.

        • 12 2

        • dlatego malowania Regio sa zbiezne z DB

          Blisko bylo...

          • 0 1

    • jakby nie dopłacali to byś miał bilet jednorazowy w cenie pendolino

      a miesięcznych nie miał byś wcale, wtedy przewoźnik mógłby zarabiać na przewozach bez dotacji tak samo jak pendolino na siebie zarabia bez dotacji

      • 5 2

  • Wszyscy jadą na SKM (2)

    Dziś w Chyloni zepsuł się pociąg Polregio . Informacji oczywiście żadnej.

    • 76 5

    • informacja była (1)

      a rano to nie jeden pociąg się zepsuł tylko była awaria sieci trakcyjnej na torach dalekobieżnych

      • 1 4

      • Awaria sieci była w Wejherowie

        i wtedy stały wszystkie pociągi. Impulsy Polregio, już po usunięciu tej awarii, były odholowywane z Chyloni, więc to inna akcja.

        • 4 1

  • Zmówcie się i solidarnie przejazd bezbiletowy za takie warunki...

    • 53 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane