• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos na torach PKM i SKM w Trójmieście. 3 pociągi w naprawie

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?
Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście. Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście.

To nie jest łatwy tydzień dla pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Powodów utrudnień jest kilka. Na PKM brakuje pociągów, bo 3 z 10 składów należących do Urzędu Marszałkowskiego, z których do tej pory korzystała SKM, zdaniem nowego przewoźnika Polregio nie nadawały się do wożenia pasażerów i w trybie pilnym zostały wysłane do naprawy. SKM odpiera zarzuty, a na urzędniczych przepychankach najbardziej tracą pasażerowie.



Jak często jeździsz koleją po Trójmieście?

Opóźnienia, za krótkie i przepełnione składy, zbyt mała liczba pociągów i problemy z trakcją - tak w ostatnich dniach wygląda podróżowanie koleją po Trójmieście.

Na linii PKM zbiegło się to w czasie ze zmianą przewoźnika, gdzie Szybką Kolej Miejską zastąpiła spółka Polregio. Z perspektywy pasażera zmiana może wydawać się pozorna, przewozy są realizowane głównie tymi samymi szynobusami, które przewoźnikowi użycza Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów.

Teoretycznie spółka Polregio powinna otrzymać od Urzędu Marszałkowskiego 10 pociągów. W praktyce okazało się, że jest ich mniej. Gdy zapytaliśmy nowego przewoźnika o przyczyny opóźnień i przepełnionych składów na linii PKM, okazało się, że brakuje pociągów, bo część odjechała na pilny remont do Chojnic.

4 z 10 pociągów nie nadawały się do wożenia pasażerów



- Obecnie usługa realizowana jest przez 6 pojazdów. Z przekazanych przez UM pojazdów 4 nie nadają się do eksploatacji - poinformowała nas spółka Polregio.
Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę. Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę.
Urzędnicy potwierdzają, że część pociągów wymaga remontu i została wyłączona z eksploatacji, co mogło na początku tygodnia mieć wpływ na utrudnienia.

- W nocy z 10 na 11 grudnia nastąpiło przekazanie przez PKP SKM do Polregio taboru kolejowego, którego właścicielem jest województwo pomorskie, a który wykorzystywany jest do realizacji przewozów na sieci PKM. Niestety w czasie tego przekazania stwierdzono, że 4 z 10 pojazdów nie nadają się do eksploatacji. Pomimo że Polregio zadysponowało do realizacji przewozów na sieci PKM dodatkowo 4 swoje pojazdy, 12 grudnia nie udało się uniknąć problemów z zapewnieniem miejsca wszystkim zainteresowanym pasażerom - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

3 pociągi do naprawy, 1 wrócił na tory



Jednocześnie dodaje, że sytuację udało się opanować tylko dzięki zastępczym składom podstawionym przez spółkę Polregio. Ostatecznie do naprawy odjechały 3 składy, a 1 udało się włączyć do eksploatacji.

Próbowaliśmy się dowiedzieć, jak poważne są stwierdzone usterki, jaki będzie zakres remontu, jak długo on potrwa i wreszcie - kto za niego zapłaci. Jednoznacznej odpowiedzi się jednak nie doczekaliśmy. Z przekazanego komunikatu wynika, że zakres i koszt remontu będzie znany dopiero za kilka dni.

06:17 15 GRUDNIA 22 (aktualizacjaakt. 07:39)

Pociągi z opóźnieniami przez brak napięcia (63 opinie)

Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie
Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie


SKM odpiera zarzuty



Z wersją Urzędu Marszałkowskiego nie zgadza się Szybka Kolej Miejska. Jak mówi nam Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, pojazdy, którymi SKM woziła pasażerów do niedzieli, 11 grudnia, były sprawne i na bieżąco serwisowane.

Jak dodaje, w okresowej naprawie od listopada rzeczywiście przebywa jeden z pojazdów (dwuczłonowy SA 133-031), ale za wiedzą i zgodą UM. W czerwcu przez kilka dni wyłączony był też drugi pojazd (3-członowy SA 136-019), ale w tym przypadku usterkę udało się usunąć już po 4 dniach.

- 6 pojazdów zostało odebranych przez właściciela w nocy z 10 na 11 grudnia, a 3 kolejne pojazdy 12 grudnia. 8 z tych szynobusów do ostatniego dnia poprzedniego rozkładu jazdy woziło pasażerów na liniach PKM - zapewnia Złotoś.- Opisywane przez media perypetie pasażerów, którzy 12 grudnia nie zmieścili się do porannego pociągu z Kartuz do Gdańska, mogły wynikać z tego, że do obsługi tego połączenia przewoźnik wykorzystał krótszy pociąg składający się tylko z jednej jednostki.
Szkoda tylko, że za przepychanki urzędników z przewoźnikami cenę płacą pasażerowie. W imieniu pasażerów i naszych czytelników apelujemy, by chaos udało się opanować jak najszybciej.

Opinie (245) 8 zablokowanych

  • Marszałek płaci naprawdę duże pieniądze na nieefektywną kolej (2)

    Widać ze służby organizatora więcej czasu stężała na sianiu komentarzy na r-k niż na staraniach o lepsza ofertę.

    • 83 16

    • Marszałek płaci? Z własnych pieniędzy? Czyli z naszych

      • 6 0

    • Dlaczego autor kłamie w tytule? "Chaos na torach PKM i SKM"

      Podczas gdy w całym artykule jest o chaosie w przewozach linii PKM a nic o przewozach linii SKM...

      • 7 0

  • (2)

    w latach 80-tych Skm jeździlo co 6 min w szczycie i co 12 min normalnie , ale wtedy była komuna , stan wojenny i kryzys, a teraz jest nowoczesność i 21 wiek

    • 62 0

    • Dokładnie tak.

      Codziennie do szkoły jeździłem z Chyloni o 6:43 i nie pamiętam aby się spóźniła. W dodatku pociąg skladał się z 3 członów trakcyjnych.

      • 16 0

    • i to wszystko było w czasach automatów z kartonowymi biletami... oddam wszystkie aplikacje w smartfonie za ten biedny ale porządek

      • 4 0

  • A ja siedzę w fotelu i oglądam TVP. Oferta jest bardzo bogata widać, że 2,7 miliarda złotych nie pójdzie na marne.

    • 18 7

  • Czy ktoś może mi napisać w jakiej kolejce można coś dobrego zjeść ? (3)

    Swego czasu jadłem dobrego hamburgera w Warsie.

    • 4 9

    • W kolejce do baru mlecznego.

      • 14 0

    • W każdej, gdy sobie coś przyniesiesz.

      • 2 0

    • zjeść -nie

      ale zapalić (polregio) i wypić(skm) można zawsze z tyłu pojazdu.
      I towarzystwo też jest wyrozumiałe

      • 0 1

  • Co na ten skandal, że popsute pociągi woziły pasażerów powie (5)

    Urząd Transportu Kolejowego. Narażenie zdrowia i życia pasażerów korzystających z linii PKM należy zgłosić na tel. 22 460 40 80 lub 22 749 15 85 od godz 8:15 do 16:00 albo wysyłając e-mail na adres: pasazer@utk.gov.pl oraz bezpieczenstwo@utk.gov.pl

    • 25 6

    • (4)

      Uszkodzenia nie zagrażały zdrowiu a co najwyżej poważnej awarii. Wystarczyło przejechać się składami żeby usłyszeć jak "wyja"

      • 5 3

      • (3)

        Polregio także eksploatuje SA133 i ich pociągi także wyją, wiec nie sadze ze Polregio się tym przejmuje.

        • 12 1

        • trasa jest dość wymagająca (2)

          jedzie się pod sporą górkę, są ciasne zakręty. Silnik wyje, bo ma co ciągnąć.

          • 2 2

          • Wyje bo jest przeciążony

            A jest przeciążaony, bo tylko jest jeden na chodzie. Drugi ma awarię i jest wyłączony. W takim właśnie stanie SKM zdała te szynobusy.

            • 8 5

          • Ale to nie silnik wyje, tylko przedkładania.

            • 1 0

  • Idealny przykład gdy coś jest państwowe (3)

    Czyli niczyje, czyli nikt nie jest odpowiedzialny, czyli nikt się nie martwi, czyli będzie pensja.

    • 17 11

    • jak się niepodoba

      to jedź prywatnym busikiem, tam jest dopiero meksyk

      • 5 4

    • W UK renacjonalizują kolej, bo model prywaciarski się nie sprawdził.

      • 2 0

    • prywaciarz oswiadczy "sie nie oplaca"

      Sprzeda majatek i grunty i pojedzie na emeryture na Seszele...

      • 1 0

  • Tym co się dzieje z taborem w polregio i skm.

    Już dawno powinien zainteresować się Urząd Transportu Kolejowego. Czy czekają na wypadek w którym będą poszkodowani pasażrowie, skoro niesprawny tabor wozi ludzi.

    • 17 3

  • Warto korzystać z środków komunikacji miejskiej. (3)

    Po pierwsze jest to bardziej ekonomiczne na naszego własnego budżetu (pomijam czy ktoś ma samochód czy nie ma). Po drugie jest to zdrowsze gdyż wymusza na nas ruch a to poprawia kondycję zdrowia. Po trzecie daje możliwość rozwoju kompetencji miękkich, uczymy się empatii, szacunku i wielu innych ważnych cech potrzebnych w życiu społecznym. Po czwarte jest to najzwyczajniej bardziej ekologiczne.
    To tyle z tych dobrych rzeczy, teraz troszkę dziegciu do tej beczki miodu. Niestety jako zarządzający tym transportem niejednokrotnie robimy wszystko aby zniechęcić ludzi do korzystania z niej, tu jest wiele czynników organizacyjnych, czasem trudnych do opanowania. Kolejnym drażliwym z pozoru trudnym negatywnym aspektem jest kultura osobista pasażerów. I mamy tu całą rzekę tego jak bardzo jesteśmy podobni do ludzi żyjących przed stuleciami. Może warto po pracy fizycznej umyć się i przebrać w czyste ubrania a nie w brudnych robotniczych ubraniach pchać się do środków komunikacji? To tylko jedno z naszych własnych przewinień .... Niezależnie od wszystkiego wybierajmy transport publiczny - będziemy przede wszystkim wszyscy zdrowsi i oddychać odrobinkę czystszym powietrzem pozbawionym spalin.

    • 16 22

    • Zajmuje za dużo czasu. Gdy będę miał ochotę na aktywność to się na nią udam, np. do parku, pojeżdżę rowerem. W codziennym dojazdach do pracy ważny jest czas. W porównaniu z samochodem komunikacja miejska wypada źle (mieszkanie i praca blisko przystanków) lub bardzo źle (daleko od przystanków, przesiadka).
      Do samochodu wsiada się i się jedzie. Do komunikacji miejskiej trzeba dojść, poczekać, postać w pojeździe, poczekać na przesiadce, postać w kolejnym pojeździe, dojść do miejsca docelowego. W samochodzie zawsze jest miejsce siedzące, dojeżdża blisko, rozkład jazdy idealnie dopasowany do potrzeb, nie ma problemów z zakupem biletu.

      • 6 3

    • Kiedyś się mówiło, że Linux jest darmowym ...

      ... systemem operacyjnym ale tylko jeżeli twój czas jest nic nie wart. I tak samo jest z komunikacją miejską -Fakt, zwolennicy blachosmrodów często patrzą tylko na koszty paliwa i zapominają o ubezpieczeniu, naprawach i samym zakupie samochodu. Ale z drugiej strony rozrachunku jest czas - to jedyna rzecz, której normalnie nie da się kupić. I naprawdę rozumiem, jak ktoś po godzinnym czekaniu na pociąg albo (jednak) odwołany autobus, stwierdzi że ma tego dość i woli stać w korkach, bo i tak jest szybciej niż komunikacją miejską

      • 1 0

    • Niestety

      Też uważam, że jak się da, powinno się korzystać z komunikacji publicznej, sama dojeżdżam do pracy autobusem. Ale taniej nie jest. W Trójmieście bilety są tak drogie, że niestety samochód wychodzi taniej. Chyba, że ktoś planuje wypad do Gdyni, to licząc parkowanie za miliony złotych może się bardziej skm opłaci.

      • 0 0

  • Za komuny kolej chodziła jak w zegarku (2)

    • 38 5

    • Radzieckim zegarku!

      Masz świetne poczucie humoru.

      • 3 1

    • bo ZOMO czyli bijące serce parti

      regulowało ten zegarek ( radziecki)

      • 0 0

  • tabor nie dostosowany do potrzeb

    warunki podróży skandaliczne

    • 27 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane