• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos na torach PKM i SKM w Trójmieście. 3 pociągi w naprawie

Maciej Korolczuk
15 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (245)
Najnowszy artykuł na ten temat PKM z kłopotami, przewoźnik nieprzygotowany?
Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście. Opóźnione i przepełnione pociągi to w tym tygodniu smutna codzienność pasażerów korzystających z kolei w Trójmieście.

To nie jest łatwy tydzień dla pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Powodów utrudnień jest kilka. Na PKM brakuje pociągów, bo 3 z 10 składów należących do Urzędu Marszałkowskiego, z których do tej pory korzystała SKM, zdaniem nowego przewoźnika Polregio nie nadawały się do wożenia pasażerów i w trybie pilnym zostały wysłane do naprawy. SKM odpiera zarzuty, a na urzędniczych przepychankach najbardziej tracą pasażerowie.



Jak często jeździsz koleją po Trójmieście?

Opóźnienia, za krótkie i przepełnione składy, zbyt mała liczba pociągów i problemy z trakcją - tak w ostatnich dniach wygląda podróżowanie koleją po Trójmieście.

Na linii PKM zbiegło się to w czasie ze zmianą przewoźnika, gdzie Szybką Kolej Miejską zastąpiła spółka Polregio. Z perspektywy pasażera zmiana może wydawać się pozorna, przewozy są realizowane głównie tymi samymi szynobusami, które przewoźnikowi użycza Urząd Marszałkowski, będący organizatorem przewozów.

Teoretycznie spółka Polregio powinna otrzymać od Urzędu Marszałkowskiego 10 pociągów. W praktyce okazało się, że jest ich mniej. Gdy zapytaliśmy nowego przewoźnika o przyczyny opóźnień i przepełnionych składów na linii PKM, okazało się, że brakuje pociągów, bo część odjechała na pilny remont do Chojnic.

4 z 10 pociągów nie nadawały się do wożenia pasażerów



- Obecnie usługa realizowana jest przez 6 pojazdów. Z przekazanych przez UM pojazdów 4 nie nadają się do eksploatacji - poinformowała nas spółka Polregio.
Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę. Cierpliwość pasażerów w ostatnich dniach wystawiona jest na dużą próbę.
Urzędnicy potwierdzają, że część pociągów wymaga remontu i została wyłączona z eksploatacji, co mogło na początku tygodnia mieć wpływ na utrudnienia.

- W nocy z 10 na 11 grudnia nastąpiło przekazanie przez PKP SKM do Polregio taboru kolejowego, którego właścicielem jest województwo pomorskie, a który wykorzystywany jest do realizacji przewozów na sieci PKM. Niestety w czasie tego przekazania stwierdzono, że 4 z 10 pojazdów nie nadają się do eksploatacji. Pomimo że Polregio zadysponowało do realizacji przewozów na sieci PKM dodatkowo 4 swoje pojazdy, 12 grudnia nie udało się uniknąć problemów z zapewnieniem miejsca wszystkim zainteresowanym pasażerom - przyznaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

3 pociągi do naprawy, 1 wrócił na tory



Jednocześnie dodaje, że sytuację udało się opanować tylko dzięki zastępczym składom podstawionym przez spółkę Polregio. Ostatecznie do naprawy odjechały 3 składy, a 1 udało się włączyć do eksploatacji.

Próbowaliśmy się dowiedzieć, jak poważne są stwierdzone usterki, jaki będzie zakres remontu, jak długo on potrwa i wreszcie - kto za niego zapłaci. Jednoznacznej odpowiedzi się jednak nie doczekaliśmy. Z przekazanego komunikatu wynika, że zakres i koszt remontu będzie znany dopiero za kilka dni.

06:17 15 GRUDNIA 22 (aktualizacjaakt. 07:39)

Pociągi z opóźnieniami przez brak napięcia (63 opinie)

Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie
Brak napięcia w sieci. Pociągi Polregio stoją. SKM kursuje normalnie


SKM odpiera zarzuty



Z wersją Urzędu Marszałkowskiego nie zgadza się Szybka Kolej Miejska. Jak mówi nam Tomasz Złotoś, rzecznik SKM, pojazdy, którymi SKM woziła pasażerów do niedzieli, 11 grudnia, były sprawne i na bieżąco serwisowane.

Jak dodaje, w okresowej naprawie od listopada rzeczywiście przebywa jeden z pojazdów (dwuczłonowy SA 133-031), ale za wiedzą i zgodą UM. W czerwcu przez kilka dni wyłączony był też drugi pojazd (3-członowy SA 136-019), ale w tym przypadku usterkę udało się usunąć już po 4 dniach.

- 6 pojazdów zostało odebranych przez właściciela w nocy z 10 na 11 grudnia, a 3 kolejne pojazdy 12 grudnia. 8 z tych szynobusów do ostatniego dnia poprzedniego rozkładu jazdy woziło pasażerów na liniach PKM - zapewnia Złotoś.- Opisywane przez media perypetie pasażerów, którzy 12 grudnia nie zmieścili się do porannego pociągu z Kartuz do Gdańska, mogły wynikać z tego, że do obsługi tego połączenia przewoźnik wykorzystał krótszy pociąg składający się tylko z jednej jednostki.
Szkoda tylko, że za przepychanki urzędników z przewoźnikami cenę płacą pasażerowie. W imieniu pasażerów i naszych czytelników apelujemy, by chaos udało się opanować jak najszybciej.

Opinie (245) 8 zablokowanych

  • Clapham juncion w Londynie ma

    21 peronow od 8-5 w kazdej minucie wjezdzaja lub odjerxdzaja 3 pociagi. Tam nie maja takuch problemow jakimi borykaja sie nasi urzednicy.

    • 25 1

  • PKM skończyło się na SKM (bo nawet nie na Kill 'em All) (1)

    To, co się dzieje w ostatnim półroczu na linii PKM to jest skandal przez duże es. Jesienią przepełnienie pociągów, wystarczyło, że popołudniowy szczyt nałożył się z falą przylotową na lotnisku i już od następnej stacji ludzie mieli problemy żeby się zmieścić w składzie (oczywiście - pojedynczym, bo po co dawać dłuższe, przecież zawsze woziły powiecze, a ham się uprze i mu dej). Od listopada doszły opóźnienia - praktycznie nie zdarza się, żeby pociąg nie przyjechał 3-4 minuty po godzinie odjazdu, a bywają opóźnienia 15, 30 czy 60 minut, bo coś z Kartuz nie może wyjechać. Jaki jest w takim razie sens kupowania biletu miesięcznego na PKM i dojazdy nią do pracy, skoro z przewidywalnego, punktualnego środka transportu zrobiono kompletnie chaotyczne nie-wiadomo-co, gdzie autobusy miejskie zaczynają bić ją na głowę punktualnością i warunkami przejazdu - akurat na mojej, krótkiej trasie, fakt - ale autobus nawet w korkach łapie minutę - dwie opóźnienia, idzie do niego wsiąść i do tego jest kilka linii, które jeżdżą w szczycie co 5-10 min a nie z dziurą rzędu 30-40 minut pomiędzy godziną 7 a 8 w rozkładzie zastępczym. A skoro o biletach miesięcznych, to od bieżącego tygodnia usunięto z aplikacji SkyCash czy JakDojadę możliwość zakupu biletu miejskiego / miesięcznego, który dystrybuowała SKM, a Polregio oferuje tą drogą tylko bilety jednorazowe, które w dodatku trzeba kupić na konkretny pociąg, wcześniej niż 5 minut przed odjazdem pociągu. Bilety papierowe łelkamtu, KierPoć nie robi już nic poza sprzedażą biletów z rana. Dziękuję za powrót do lat 90', już nawet Polszit nie musi puszczać Kejwina. Bardzo ciekawie jest jak jeden pociąg się spóźnia i ten rozkładowo 5 minut późniejszy przyjeżdża na czas - plot tłist , ten opóźniony był do Gdyni, a ten o czasie do Kościerzyny i dawaj pół pociągu wysiada wbrukwione na Kiełpinku, jak już Kierpoć im wyjaśnił kierunek natarcia. Łaskawy człowiek, mógł poczekać do Borkowa, nikt by się nie pokapował przy przepalonych ekranach LCD.

    • 33 1

    • Wina marszalka

      A Arriva wrecz sie bila o ten tort ale pan marszalek tak ustawial przetargi, zeby wygral beton po polowie z kazdej ekipy pomorskiej pajeczyny. Rzadowy, nierzadowy ale wodke z nim mozna wypic

      • 8 1

  • Takie cyrki to tylko w Gdańsku (1)

    • 27 9

    • Nie tylko

      W Kratuzach, Kościerzynie, Żukowie i Gdyni...

      • 2 2

  • Chore to wszystko w tym mieście.

    • 25 5

  • No i co na to ekoświry?

    Kiedy okazuje sie że tylko samochód zapewnia dojazd do pracy, lekarza czy po dziecko. Aha zapomnialem ekoświry nie maja dzieci (sami nimi są), do szkoły nie chodzą bo są aktywistami, a lekarz bardzo im by się przydał. Ten od glowy dodam...

    • 29 7

  • Pomysł (8)

    Mam pomysł. Kto ma bilet na pkm a nie zmieścił się w pociągu jedzie taxi i polregio płaci za ten kurs. To trzeba wpisać w umowę z UM i sprawa załatwiona.

    • 253 17

    • UMWP

      Raczej UMWP powinien zaplacic skoro dysponuje felernym taborem! Sposob zarzadzania koleja w tym wojewodztwie juz dawno przekroczyl poziom krytyczny a zainteresowanie jest tylko jak sa jakies srodki z ue na budowe. Wtedy wyrywaja sobie z rak. A poziom obslugi, poziom organizacji, stan taboru najgorsze w kraju, moze tylko podkarpackie, podlaskie i warminsko mazurskie ma gorsze. Wezcie arrive lub zaloz ie wlasna spolke ( choc moze lepiej z tymi samymi ludzmi tego nie robcie) lub podczepcie sie pod zachodniopmorskie czy kujawsko pomorskie albo najlepiej wielkopolskie - bedzie obciach sle jakos bedzie dzialalo

      • 23 1

    • Raczej UM Gdansk (1)

      Raczej nieudolny urzad miasta Gdansk, nie Polregio

      • 9 28

      • Ale co ma wspólnego urząd miejski Gdańska

        Z taborem kolejowym, który jest własnością marszałka województwa?

        • 30 0

    • Kupujcie auta!!! (3)

      Na transport zbiorowy nie ma co liczyć.

      • 7 5

      • Mam samochod (2)

        Ale jak mam stać godzinę w korku na Chwaszczynskiej / Wielkopolskiej to już wolę PKMkę, nawet spóźnioną o 10 min.

        • 7 2

        • Jaka różnica czy spóźniona czy nie, jaki i tak się do niej nie zmieścisz

          • 8 0

        • a jak się spóźni godzinkę?

          • 0 0

    • Kiedy to zalatwisz?

      • 0 0

  • Rodzinny biznes

    W jedną noc rozsypały się 4 szynobusy ściema roku polregio w Gdyni (obóz pracy Zbigniewa) dziwnie wygrał przetarg to większą ustawka niż kiboli a ludziom trzeba wcisnąć kit żeby mieli na co narzekać

    • 20 4

  • To teraz wiadomo dlaczego jedno składowe zatłoczone po granice jeżdżą kpina

    • 11 1

  • Pomorze mogłoby mieć swoje nadziemne metro (8)

    tyle wydzielonych torów od Gdańska do Rumi, od Wrzeszcza do Osowej, ale przez nieudolność władz, kolesiostwo, olewanie pasażerów mamy najstarszy tabor i najgorsze zarządzanie kolei w Polsce, brawo marszałku i cała kliko ta i ta z pkp przyspawana do stołków, auto jedynym rozwiązaniem ciągle. Głosujcie oczywiście dalej na nich.

    • 347 30

    • (2)

      A gdzie ty masz wydzielone tory z Wrzeszcza do Osowy?

      • 6 17

      • Pewnie wszystkie pociągi jadą przez Gdynię.

        • 2 2

      • tory PKM

        Nie sa w zarzadzie PLK.
        Podobnie jak SKM.

        • 3 0

    • I ma, nazywa się ono SKM

      Do tego ma walory muzealne (składy starsze niż typowy pasażer), rozrywkowe (ten dreszczyk emocji, nigdy nie wiesz kiedy odjedziesz) i upamiętniające (utrwala w narodzie niechęć do PKP w jakiejkolwiek odsłonie). A najzabawniejsze w tym jest, że pozostaje najskuteczniejszym środkiem transportu na dolnym tarasie...

      • 59 1

    • 100/100

      • 6 0

    • ' rower (1)

      Niestety i wlasne nogi niezastąpione

      • 4 9

      • rower plus SKM/PKM plus Mevo 2.0

        czekam na to od wielu lat

        • 2 0

    • Ty jeszcze nie widziałeś nieudolnego zarządzania koleją.

      Warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, lubuskie, podkarpackie.
      Przy nich nasze województwo radzi sobie nieźle.
      A z drugiej strony medalu mamy mazowieckie, dolnośląskie czy łódzkie z nowoczesnym taborem i dobrą siatką połączeń.

      • 10 2

  • Marszałek od lat faworyzował pol regio (1)

    • 24 0

    • A Ty kogo być faworyzował?

      Kolegę czy obcego?

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane