• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos po zmianach rozkładów jazdy. ZTM: to przez wandali

Maciej Korolczuk
2 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pasażerowie m.in. linii 174 są oburzeni zmianami, jakie ZTM wprowadził w rozkładach jazdy. Trasa tej linii została skrócona ze Śródmieścia do pętli na Chełmie. Pasażerowie m.in. linii 174 są oburzeni zmianami, jakie ZTM wprowadził w rozkładach jazdy. Trasa tej linii została skrócona ze Śródmieścia do pętli na Chełmie.

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, jakie zaszły w ostatnich tygodniach zaskoczyły część mieszkańców Gdańska. Inauguracja linii tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zburzyła dotychczasowe rozkłady jazdy kilkunastu linii autobusowych i uruchomiła lawinę negatywnych komentarzy.



Czy jesteś zadowolony ze zmian w rozkładach jazdy autobusów po uruchumieniu tramwaju na Morenę i pociągów PKM?

Pani Grażyna mieszka w Otominie i do centrum Gdańska dojeżdża linią 174. Do końca ubiegłego tygodnia autobusy tej linii dojeżdżały przez ul. Kartuską aż do Śródmieścia. Od poniedziałku nasza czytelniczka jeździ już nową trasą przez al. Witosa do pętli na Chełmie, bo linia została skrócona. Jak twierdzi, zmiany odbyły się bez poinformowania o nich mieszkańców.

- Jechałam autobusem w piątek 28 sierpnia i nie było w nim żadnej informacji o planowanych zmianach na linii czy rozkładu jazdy. A staram się czytać ogłoszenia - podkreśla pani Grażyna. - W poniedziałek, w autobusie jadącym o godz. 12.03 w kierunku Gdańska wisiała kartka informująca wyłącznie o zmianie trasy. Nie było zaś informacji o zmianach godzin jazdy w rozkładzie. Ponieważ takie kartki wisiały też przy np. zmianie trasy w związku z remontem Huciska, nikt nie mógł domyślić się, że nastąpią także zmiany w godzinach kursowania.
Z tramwaju prosto w ścianę

Na niekorzystne zmiany na tej linii zwraca też uwagę pani Daria. Jej zdaniem poza samą zmianą rozkładu, uciążliwa dla pasażerów jest też pętla przesiadkowa na Siedlcach.

- Autobus linii 174 nie musi dojeżdżać do Gdańska, ale niech chociaż jedzie do pętli na Siedlcach. Jest masa starszych ludzi, którzy mają ogromny problem z przesiadkami. A ta nowa pętla to jakiś dramat. Widzieliście, jaką szerokość mają tam chodniki? Wysiadasz z tramwaju prosto w ścianę, cały czas ktoś jest spychany z powrotem na tory. Niech na trasach, gdzie nie ma tramwaju, czyli na Jasieniu czy Otominie będzie po staremu! - apeluje nasza czytelniczka.


Jak wrócić do domu?

Problemy z wyjazdem i powrotem do domu od początku września ma też pan Robert, mieszkaniec Jasienia. Według niego nowa linia 955 powinna kursować częściej nie tylko w dni powszednie, ale i w święta i weekendy.

- Pracuję w Osowej, a mieszkam w starszej części Jasienia, w okolicach ul. Leszczynowej. Do tej pory takie połączenie było bardzo kiepskie, ale z chwilą uruchomienia PKM miało to się radykalnie zmienić. Okazało się jednak, że uruchomiona linia autobusowa 955 jeździ tylko w godz. 7-19. Przecież pracując na zmiany od godz. 6 rano i kończąc pracę o godz. 22 nie mam czym dojechać do domu z przystanku PKM Jasień. Jak ludzie odlatujący z lotniska o godz. 6 rano mają się tam dostać z przystanku PKM Jasień albo wrócić do domu przylatując po godz. 19 do Gdańska? W dodatku ta linia kursuje tylko w dni robocze, a co ze świętami i weekendami? Przecież to jakaś farsa - irytuje się nasz czytelnik.
Opieranie komunikacji tylko na tramwajach jest ryzykowne

Skrócenie linii i skierowanie autobusów na pętle przesiadkowe na Siedlcach czy Chełmie, tak aby pasażerowie do centrum dojeżdżali właśnie tramwajami, rodzą też inne problemy. Pan Piotr zwraca uwagę na częste awarie taboru, zaniki napięcia czy zerwania sieci trakcyjnej.

- Kolejny dzień spóźniam się do pracy, mimo że wychodzę już dwie godziny wcześniej. Płacę za bilet miesięczny, ale jak pójdzie tak dalej, to firma zacznie mi z premii potrącać za spóźnienia. Miało być lepiej, a jest gorzej czy wręcz tragicznie - pisze nasz czytelnik. - Wcześniej autobusy kursowały w szczycie co 10 min i były punktualne, pomimo dłuższej trasy do centrum. Teraz nie dość, że jeżdżą rzadziej, to się notorycznie spóźniają. Czy tak miała wyglądać poprawa komunikacji? Nie tego oczekiwałem.


ZTM: chaos przez wandali

Część wątpliwości naszych czytelników przekazaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Jak się okazuje, kampania informacyjna rozpoczęła się na tyle wcześnie, na ile było to możliwe, a zamieszanie na przystankach i niedoinformowanie pasażerów to efekt... działania wandali.

- Pierwsza kampania informacyjna dotycząca zmian na linii 174 rozpoczęła się w niedzielę 23 sierpnia, jednak nieznane osoby zerwały kompletnie wszystkie komunikaty, o czym zorientowaliśmy się bardzo późno, gdy zdezorientowali pasażerowie do nas dzwonili, że właśnie czytali w mediach o zmianach, a na przystankach nie ma żadnej informacji - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Jak tłumaczy, oddanie do użytku linii tramwajowej na miesiąc przed planowanym terminem wymagało ze strony ZTM "przyspieszenia i intensyfikacji prac przygotowawczych oraz kompletnej zmiany harmonogramu prac".

- Wszystkie ekipy zaczęły pracować niemalże po 18 godzin dziennie, łącznie z weekendami, ale mimo to udało się wdrożyć zmiany niemalże w pełni. Ekipy pracują non-stop, m.in. aby uzupełnić czy dowiesić informacje, które na niektórych przystankach zostały zerwane przez osoby postronne - dodaje Zygmunt Gołąb i zachęca do śledzenia wszelkich zmian w rozkładach, które z wyprzedzeniem zamieszczane są stronie internetowej ZTM.
- W przypadku braku dostępu do internetu, zachęcamy do kontaktu telefonicznego z Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku (58) 309 13 23 lub Centralą Ruchu ZTM (58) 309 13 22 - podpowiada rzecznik ZTM.
Dodatkowo do końca tygodnia w najbardziej newralgicznych miejscach w Gdańsku, gdzie przewija się najwięcej pasażerów, pracownicy ZTM prowadzić będą kampanię informacyjną.

Linia nocna N1 wraca na stałą trasę
Nocą z piątku na sobotę (04/05 września) w związku z zakończeniem prac remontowych w ciągu ul. Obodrzyców w Sopocie, autobusy linii nocnej N1 wrócą na stałą trasę.
Przywrócona zostanie obsługa przystanków autobusowych: "Sopot - Malczewskiego (n/ż)", "Sopot - Junaków (n/ż)", "Sopot - Małopolska (n/ż)", "Sopot - Kolberga (n/ż)", "Sopot - Brodwino (n/ż)".
Tymczasowe przystanki: Sopot - Malczewskiego (n/ż)", "Sopot - Cmentarz (n/ż), "Sopot - Cmentarz Brama II (n/ż) zlokalizowane w ciągu ul. Malczewskiego nie będą już obsługiwane przez linię N1.

Od soboty linie 124, 127 i N2 wracają na stałe trasy
Od soboty 5 września z powodu zakończenia przebudowy skrzyżowania ulic Kościuszki i Kilińskiego przywrócone zostaną stałe trasy (z przejazdem przez ul. Kościuszki) linii autobusowych 124, 127 i N2. Oznacza to przywrócenie obsługi zespołu przystanków "Kilińskiego" w ciągu ul. Kościuszki.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • zmiany!!!!!!! (1)

    Pytanie- Strategia - polityka UM Gdansk i ZTM:
    1. Dlaczego przed wprowadzeniem zmian nie przeprowadzono dyskusji z mieszkańcami??? Odp. Bo z glupimi sie nie rozmawia, glupich stawia sie przed faktami bo nie widzą i nie czują wizji rozwoju transportu miejskiego!!! To jest główna domena rzadzacych Gdanskiem i ZTMem. Poza tym zmiany powodują konflikty i oburzenie ludu ale jak ciemny lud sie przetrzyma to zmieknie i odpusci!!!
    2. Tramwaj na morene mial byc dodatkiem do obecnych rozwiazan transportowych a nie powodować problemy dla mieszkańcow. Mial byc alternatywa dla tych którzy mogą z niego korzystać. A jest tak - ratujemy budzet ZTM, podnosimy ceny (przesiadki to bilet za 3,6), likwidujemy kursy i robimy ruchy pozorowane. Potem czekamy 2-3 miesiace i ciemny lud odpusci. I odtrabiamy sukces.
    Itd...
    Drogi portalu oraz inne srodki opiniotworcze - zapomnieliscie o jednym ten tramwaj mial byc dodatkiem , uzupelnieniem wszystkich linii!!!

    • 45 0

    • Na Chełmie było tak samo.

      Jak budowano linię na Chełm to taż z dnia na dzień wyrzucili prawie wszystkie autobusy. Nie ma alternatywy. Jak się coś zepsuje to nie ma jak dojechać.

      • 3 0

  • wezly moze tu przeczytaja???

    Wezły integracyjne robi sie na obrzezach miast a nie w centrum, jak to sie robi w gdansku i wmawia sie ludziom że tak jest na swiecie. zapraszam wladze na zachod lub polnoc europy i zobacza gdzie ulokowane sa wezly ......polaczeniowe parkuj i jedz. Minimum przesiadek zapewnia szybki dojazd i rezygnacje z samochodow............... No chyba ze jasien , zabornia, ujescisko to sa obrzeza miasta......................wydaje mi sie ze na odcinku 4-7 przystankow dwie przesiadki to jest rekord swiata, a na dluzszych odcinkach nawet 3-4 przesiadki!!!!! to tylko w Gdansku. Zachecajace.
    Do aut gdansczanie!!!!Taniej, szybciej, pewniej

    • 39 1

  • 167 i 168 - masakra (1)

    Przesiadki na te autobusy na pętli Siedlce są masakryczne. Rano tłum, 168 spóźniony. Na dodatek bardzo arogancki pracownik ZTM udzielający wyjaśnień. Po południu tramwaj 10 odjeżdżający w momencie, gdy podjeżdża i otwiera drzwi 168. Bo nie można poczekać 30 sekund. Ludzie są zdenerwowani. Już bilet za 3,60 niektórym nie wystarczy. Ale kogo to obchodzi????

    • 38 1

    • a ja jeżdżę do pracy i nie narzekam

      • 1 9

  • i juz ostatni ............Panie Prezydencie

    Czy Urzad Miasta zrozumie to by zachecic pasazerow-mieszkancow do komunikacji zbiorowej to musi być ona:
    1.szybka tzn chociaz min przesiadek, lub wcale jesli jest taka mozliwosc. A wszyscy sie zgodza ze jest;
    2. Tania - a niestety podrozala o 20%, Gratuluje
    3. Bezpiecznie - w tloku nigdy nie jest bezpiecznie, na waskim peronie rownież...latwo o zdarzenia tj kradzieże, wypadki szczegolnie zima i szczegolnie starszych osób
    I jak tu nie jechac wlasnym autem....prosze o rady ach zapomnialem Szanowny Prezydent chodzi piechotą bo ma blisko i niema bezposredniego połączenia, musiałby sie przesiadać a to wiadomo niewygodne, niebezpieczne, drogie i powolne (strata czasu). Gratuluje upartosci w trzymaniu sie bzdurnych decyzji!!!

    • 38 1

  • Na nowej pętli na Siedlcach nie ma dwóch równoległych torów, więc nie ma

    możliwości odstawienia ewentualnego uszkodzonego tramwaju. Na wszystkich pętlach od czasów komuny była taka możliwość.
    Nie zbudowano także w pobliżu pętli zwrotnic pozwalających utrzymać ruch tramwajów między pętlą Siedlce i Moreną, w razie jakiejkolwiek awarii na Kartuskiej. Cała ta konstrukcja jest nastawiona na płynny ruch i nie przewiduje planów awaryjnych.
    Do tego dodać mikro-peroniki na pętli Siedlce i mamy komplet. Ludzie nie widzą numerów autobusów i tramwajów, bo perony są za wąskie. Matka z wózkiem nie ma się gdzie pomieścić, nie da się koło takiego wózka przejść nie schodząc na jezdnię lub tory.
    Brawo urzędnicy!

    • 41 1

  • Jadę rano (1)

    168, ścisk od Damroki...ale rok szkolny...na Pagórkowej już drzwi dopychają ludzi...na Emaus większość wychodzi i biegnie na 12 bo w korku nie wiadomo ile postoimy do przystanku Siedlce...tam pan z ZTM nie pozwala wsiadać do właściwie pustej 12 bo nie pozwalamy tramwajowi odjechać...mamy jechać na 4 choć trasy się nie pokrywają...w tym momencie podjeżdża autobus i wszyscy rzucają się na do 12...więc dalej stoimy i zaczynają się dyskusje z panem ZTM...w końcu po 5 minutach ruszamy...o 7.40 właściwie pusta Kartuska więc autobus jakoś by się zmieścił...no i awaria na pętli Siedlce a autobusu na Kartuskiej brak...

    • 38 1

    • Popieram w całej rozciągłości

      Pętla Siedlce i tamtejsze skomunikowanie to jedna wielka porażka

      • 18 0

  • Ja sie nie zgadzam na to cale PKM szczegolnie noca

    Halasuje trabi i smrodzi. Sory.nie korzystam a musze sluchac tego badziewia ktore i tak podobno wozi wiatr.

    • 19 1

  • Dzień bez awrii tramwaju - to dzień stracony!

    PKM to zmarnowane pieniądze, a przestawienie komunikacji na tramwaje to też przesada przez ciągłe awarie. Gdzie bilet, który łączy całą komunikację!

    • 27 1

  • No to wracam do auta....

    ...widać że o to chodzi ZTM, by autami zapchać miasto skoro robią WSZYSTKO żeby UTRUDNIĆ życie mieszkańcom i przegonić ich z autobusów takimi zmianami. Nie jestem przekonany czy na pewno pracują tam ludzie..... o "nieograniczonych zdolnościach czynności prawnych", że tak zacytuję klasyka ;-)

    • 26 1

  • Drogi portalu trojmiasto.pl (2)

    Powyzsze odpowiedzi ZTMu powalily mnie mieszkanca Gdanska ..............Czy my jestesmy idiotami............prosze o pytania konkretne
    1. Ile miasto/ZTM zaoszczedzi na rezygnacji i cieciach w liniach autobusowych?
    2. Ile miasto zarobi na podwyzkach biletów???
    3. Ile miasto straci jak przesiadziemy się do aut???
    4. Od kiedy bylo wiadomo ze nastapią takie zmiany, tajemnicą poliszynela jest że p. L.....byly wiceprezydent gdanska tam poszedl by reperować budzet ZTMu i szukac oszczednosci...............wiec je mamy???
    5, Kiedy wypowie sie Rada Miasta lub sznowny Prezydent???
    6. Kiedy przestaną mowić ze wiecej przesiadek, wiekszy tlok, dluzszy czas jazdy do lepiej????
    7. Tramwaj mial byc dodatkiem dla transportu, jego poprawa a stal sie ..............czekam na odpowiedz...............czym............mozliwoscia wmowienia ze jest szybciej, tanie, bezpieczniej............zgadza sie ale dla tych co wsiadaja na morenie i jadą w kierunku jazdy tramwaji. I tak to mialo pomoc naszym kolegom z Moreny bo przez lata mieli niewygodny dojazd.............OK
    Chyba juz dosc napisalem
    Żadam przywrocenia wszystkich linii.!!!

    • 41 2

    • popieram!!!

      • 13 0

    • Już. Już przywracam!

      Ale, sorry, very... Nie mogę
      Zastawiłem wehikuł czasu..

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane