• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos po zmianach rozkładów jazdy. ZTM: to przez wandali

Maciej Korolczuk
2 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pasażerowie m.in. linii 174 są oburzeni zmianami, jakie ZTM wprowadził w rozkładach jazdy. Trasa tej linii została skrócona ze Śródmieścia do pętli na Chełmie. Pasażerowie m.in. linii 174 są oburzeni zmianami, jakie ZTM wprowadził w rozkładach jazdy. Trasa tej linii została skrócona ze Śródmieścia do pętli na Chełmie.

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, jakie zaszły w ostatnich tygodniach zaskoczyły część mieszkańców Gdańska. Inauguracja linii tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zburzyła dotychczasowe rozkłady jazdy kilkunastu linii autobusowych i uruchomiła lawinę negatywnych komentarzy.



Czy jesteś zadowolony ze zmian w rozkładach jazdy autobusów po uruchumieniu tramwaju na Morenę i pociągów PKM?

Pani Grażyna mieszka w Otominie i do centrum Gdańska dojeżdża linią 174. Do końca ubiegłego tygodnia autobusy tej linii dojeżdżały przez ul. Kartuską aż do Śródmieścia. Od poniedziałku nasza czytelniczka jeździ już nową trasą przez al. Witosa do pętli na Chełmie, bo linia została skrócona. Jak twierdzi, zmiany odbyły się bez poinformowania o nich mieszkańców.

- Jechałam autobusem w piątek 28 sierpnia i nie było w nim żadnej informacji o planowanych zmianach na linii czy rozkładu jazdy. A staram się czytać ogłoszenia - podkreśla pani Grażyna. - W poniedziałek, w autobusie jadącym o godz. 12.03 w kierunku Gdańska wisiała kartka informująca wyłącznie o zmianie trasy. Nie było zaś informacji o zmianach godzin jazdy w rozkładzie. Ponieważ takie kartki wisiały też przy np. zmianie trasy w związku z remontem Huciska, nikt nie mógł domyślić się, że nastąpią także zmiany w godzinach kursowania.
Z tramwaju prosto w ścianę

Na niekorzystne zmiany na tej linii zwraca też uwagę pani Daria. Jej zdaniem poza samą zmianą rozkładu, uciążliwa dla pasażerów jest też pętla przesiadkowa na Siedlcach.

- Autobus linii 174 nie musi dojeżdżać do Gdańska, ale niech chociaż jedzie do pętli na Siedlcach. Jest masa starszych ludzi, którzy mają ogromny problem z przesiadkami. A ta nowa pętla to jakiś dramat. Widzieliście, jaką szerokość mają tam chodniki? Wysiadasz z tramwaju prosto w ścianę, cały czas ktoś jest spychany z powrotem na tory. Niech na trasach, gdzie nie ma tramwaju, czyli na Jasieniu czy Otominie będzie po staremu! - apeluje nasza czytelniczka.


Jak wrócić do domu?

Problemy z wyjazdem i powrotem do domu od początku września ma też pan Robert, mieszkaniec Jasienia. Według niego nowa linia 955 powinna kursować częściej nie tylko w dni powszednie, ale i w święta i weekendy.

- Pracuję w Osowej, a mieszkam w starszej części Jasienia, w okolicach ul. Leszczynowej. Do tej pory takie połączenie było bardzo kiepskie, ale z chwilą uruchomienia PKM miało to się radykalnie zmienić. Okazało się jednak, że uruchomiona linia autobusowa 955 jeździ tylko w godz. 7-19. Przecież pracując na zmiany od godz. 6 rano i kończąc pracę o godz. 22 nie mam czym dojechać do domu z przystanku PKM Jasień. Jak ludzie odlatujący z lotniska o godz. 6 rano mają się tam dostać z przystanku PKM Jasień albo wrócić do domu przylatując po godz. 19 do Gdańska? W dodatku ta linia kursuje tylko w dni robocze, a co ze świętami i weekendami? Przecież to jakaś farsa - irytuje się nasz czytelnik.
Opieranie komunikacji tylko na tramwajach jest ryzykowne

Skrócenie linii i skierowanie autobusów na pętle przesiadkowe na Siedlcach czy Chełmie, tak aby pasażerowie do centrum dojeżdżali właśnie tramwajami, rodzą też inne problemy. Pan Piotr zwraca uwagę na częste awarie taboru, zaniki napięcia czy zerwania sieci trakcyjnej.

- Kolejny dzień spóźniam się do pracy, mimo że wychodzę już dwie godziny wcześniej. Płacę za bilet miesięczny, ale jak pójdzie tak dalej, to firma zacznie mi z premii potrącać za spóźnienia. Miało być lepiej, a jest gorzej czy wręcz tragicznie - pisze nasz czytelnik. - Wcześniej autobusy kursowały w szczycie co 10 min i były punktualne, pomimo dłuższej trasy do centrum. Teraz nie dość, że jeżdżą rzadziej, to się notorycznie spóźniają. Czy tak miała wyglądać poprawa komunikacji? Nie tego oczekiwałem.


ZTM: chaos przez wandali

Część wątpliwości naszych czytelników przekazaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Jak się okazuje, kampania informacyjna rozpoczęła się na tyle wcześnie, na ile było to możliwe, a zamieszanie na przystankach i niedoinformowanie pasażerów to efekt... działania wandali.

- Pierwsza kampania informacyjna dotycząca zmian na linii 174 rozpoczęła się w niedzielę 23 sierpnia, jednak nieznane osoby zerwały kompletnie wszystkie komunikaty, o czym zorientowaliśmy się bardzo późno, gdy zdezorientowali pasażerowie do nas dzwonili, że właśnie czytali w mediach o zmianach, a na przystankach nie ma żadnej informacji - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Jak tłumaczy, oddanie do użytku linii tramwajowej na miesiąc przed planowanym terminem wymagało ze strony ZTM "przyspieszenia i intensyfikacji prac przygotowawczych oraz kompletnej zmiany harmonogramu prac".

- Wszystkie ekipy zaczęły pracować niemalże po 18 godzin dziennie, łącznie z weekendami, ale mimo to udało się wdrożyć zmiany niemalże w pełni. Ekipy pracują non-stop, m.in. aby uzupełnić czy dowiesić informacje, które na niektórych przystankach zostały zerwane przez osoby postronne - dodaje Zygmunt Gołąb i zachęca do śledzenia wszelkich zmian w rozkładach, które z wyprzedzeniem zamieszczane są stronie internetowej ZTM.
- W przypadku braku dostępu do internetu, zachęcamy do kontaktu telefonicznego z Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku (58) 309 13 23 lub Centralą Ruchu ZTM (58) 309 13 22 - podpowiada rzecznik ZTM.
Dodatkowo do końca tygodnia w najbardziej newralgicznych miejscach w Gdańsku, gdzie przewija się najwięcej pasażerów, pracownicy ZTM prowadzić będą kampanię informacyjną.

Linia nocna N1 wraca na stałą trasę
Nocą z piątku na sobotę (04/05 września) w związku z zakończeniem prac remontowych w ciągu ul. Obodrzyców w Sopocie, autobusy linii nocnej N1 wrócą na stałą trasę.
Przywrócona zostanie obsługa przystanków autobusowych: "Sopot - Malczewskiego (n/ż)", "Sopot - Junaków (n/ż)", "Sopot - Małopolska (n/ż)", "Sopot - Kolberga (n/ż)", "Sopot - Brodwino (n/ż)".
Tymczasowe przystanki: Sopot - Malczewskiego (n/ż)", "Sopot - Cmentarz (n/ż), "Sopot - Cmentarz Brama II (n/ż) zlokalizowane w ciągu ul. Malczewskiego nie będą już obsługiwane przez linię N1.

Od soboty linie 124, 127 i N2 wracają na stałe trasy
Od soboty 5 września z powodu zakończenia przebudowy skrzyżowania ulic Kościuszki i Kilińskiego przywrócone zostaną stałe trasy (z przejazdem przez ul. Kościuszki) linii autobusowych 124, 127 i N2. Oznacza to przywrócenie obsługi zespołu przystanków "Kilińskiego" w ciągu ul. Kościuszki.

Opinie (605) ponad 10 zablokowanych

  • prosze o pomoc (1)

    prosze o pomoc Trójmiasto.pl! przystanki na petli siedlce sa za wąskie! tłumy ludzi sie depcza. a co ma zrobić matka z wózkiem? niepełnosprawny??codziennie korzystam z przystanku siedlce i codziennie to samo! tu juz nie chodzi o droższe bilety! tu chodzi o bezpieczeństwo ludzi!!!! czy cos sie musi stać, żeby ktos zareagował?

    • 43 0

    • Wąskie Przystanki

      Napisałem do ZDiZ o to, aby do czasu poprawy i naprawy wyłączyć pętle z ruchu. Jaki de.....il zatwierdzał ten projekt. Ludzie piszcie maile do ZTM i do Gdańskich Inwestuji Komun. o zamknięcie tej pętli do czasu naprawy. Może urzędasy się rusza

      • 9 0

  • jest okej, ale mogłoby być lepiej (1)

    węzeł przesiadkowy Siedlce miałby szansę być wygodny, ale:
    1) autobusy stoją na światłach, zanim zjadą na pętlę, a mogłyby mieć bezpośredni zjazd z ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej, aby nie tracić czasu i pozwolić pasażerom przesiąść się na czas
    2) tramwaje również stoją na światłach, zatrzymują się zbyt często i na zbyt długo, aby mogły być bardziej atrakcyjne niż autobus, który wcześniej jechał ul. Kartuską do Centrum, więc fajnie byłoby nad tym popracować
    3) generalnie wszystko z jakiejś bliżej nieokreślonej przyczyny się spóźnia, co również wydłuża czas jazdy

    • 15 6

    • Ktoś w UM w Gdańsku dostaje w łapę za ustawienie jak największej ilości świateł przy każdej nowo realizowanej inwestycji w Gdańsku. Nikt nie próbuje nawet szukać alternatywnych rozwiązań tj. np. gdy to tylko możliwe szukać bezkolizyjnych rozjazdów.

      Dla mnie symbolem głupoty, jako mieszkańca okolicy, było umieszczenie świateł na skrzyżowaniu ul. Słowackiego z Reymonta po wybudowaniu trasy Słowackiego. Droga o umiarkowanym ruchu, gdzie potok samochodów występuje z jednego kierunku praktycznie 24h/dobę. Ktoś po 3 lat wpadł na pomysł (i bardzo dobrze), żeby światła zlikwidować. BRAWO. Szkoda tylko, że na sygnalizację w tym miejscu wydano kilkadziesiąt tysięcy złotych...

      Problem w dużo większej skali pojawia się na morenie. Dzielnica, ta to sygnalizacyjne eldorado, światła na każdej krzyżówce chodzą same dla siebie i przejazd czy to tramwajem, rowerem czy samochodem zwyczajnie się wydłuża

      • 3 0

  • JAKA KAMPANIA INFORMACYJNA ???!!!!

    ulotki o zmianach wyłożone zostały na pętli Siedlcach (na ławkach na tych wąskich przystankach dopiero DZISIAJ = środa !!!!, a czemu ich nie było wcześniej). ZNOWU ŚCIEMNIAJĄ !!! a w ulotkach nic nie ma np. o linii nr 4, którą "wymyślili" dopiero w ostatniej chwili! TA CAŁA ICH KONCEPCJA PRZEBIEGU LINII TRAMWAJOWYCH I AUTOBUSOWYCH to jedna wielka PROWIZORKA! Kto za to odpowiada personalnie? a na ulotkach tekst: "REWOLUCJA W GDAŃSKIEJ KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ Szybciej, bezpieczniej, wygodniej!" komu chcą wcisnąć taki kit? niech pamiętają: NIE KAŻDA REWOLUCJA SIĘ UDAJE .....

    • 26 0

  • (1)

    jak ja stac na taaaka chalupe na otominie to tym barziej na 2 bilety heh
    pisac potrafi a czytac nie,informacje o zmianach przynajmiej tydzien wczesniej
    byly wywieszone na przystankach i w pojazdach ztm ;P

    • 2 23

    • Po pierwsze pisz po polsku, po drugie nie pieprz farmazonów, jakie ulotki informacyjne? Tekst zmiana trasy lub trasa skrócona

      • 6 0

  • To jest pomylka

    • 6 1

  • Ty tak poważnie, od zawsze to była Morena...

    • 0 0

  • Te obecnie zmiany komunikacji jest totalną porażką wszystkie trasy zostały skrócone lub wydłużone zato jest więcej przesiadek rozkład wogle nie pasuje do ludzi autobusy nie jadą zgodnie z nowym rozkładem zauważyli to ludzie z którymi podrozuje, dojazd z gdańska stogi na Niedźwiednik jest straszny tramwaj 3 następnie 10,12 bretowo i kolejną przesiaduje na która trzeba poczekać autobusową. Stara trasa zajmowało mi to 35min dwoma przewoźnikami teraz obecna nową jadę 50min

    • 26 0

  • To jest pomylka

    Wolał bym s ara wersję kursów

    • 11 1

  • PORTAL TRÓJMIASTO NIECH WPŁYNIE NA ZTM ŻEBY KOMENTARZE PRZECZYTALI (2)

    samo to już wystarczy, aby wyciągnąć stosowne wnioski i wprowadzić odpowiednie zmiany

    • 22 3

    • wątpię ...

      po pierwsze trzeba umieć czytać a po drugie myśleć.

      • 9 0

    • Ty wiesz ile to jest roboty?
      Nie karkuluje się.
      Drugi raz premii nie dadzą :-)

      • 8 0

  • wychodzi na to, że nikomu nic nigdzie nie pasuje

    zrobili tylko zamieszanie i z ludzi idiotów, żeby przy przesiadkach więcej płacili za bilety i skakali jak wariaci po przystankach

    • 31 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane