• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos w gdańskiej komunikacji: brak rozkładów i nieoznakowane autobusy

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom. Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom.

Gigantyczny chaos w gdańskiej komunikacji po zniknięciu elektronicznych rozkładów jazdy w Internecie. Zawinił ZTM, który od 1 stycznia odpowiada za obsługę rozkładów jazdy w mieście. Nowi przewoźnicy wysłali na ulice Gdańska nieoznakowane autobusy i nieprzygotowanych kierowców.



Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu. Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu.
Pierwsze oznaki nowego (nie)porządku w komunikacji, gdańszczanie odczuli w pierwszych chwilach Nowego Roku, kiedy ze strony ZKM Gdańsk zniknęły wszystkie rozkłady autobusów i tramwajów. Zakład Komunikacji Miejskiej od kilku tygodni zapowiadał, że tak się stanie. Zarząd Transportu Miejskiego miał kilka miesięcy na przygotowanie własnych rozkładów. Najwyraźniej za mało. Na stronie ZTM-u nadal widnieją odnośniki do niedziałających już stron ZKM.

- Problemem jest brak odpowiednich osób, które pomogłyby w stworzeniu nowych rozkładów. Problem ten sygnalizowałem już kilka miesięcy temu, nalegałem by przydzielono ZTM-owi dodatkowe fundusze na ten cel. Niestety bez skutku. Obecnie odpowiadają za to dwie osoby, podczas gdy planowano zatrudnić 8 osób - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Czy zauważyłeś zmiany w komunikacji miejskiej od 1 stycznia?

Na pytanie czy nie warto by porozumieć się z Zakładem Komunikacji Miejskiej, by ten choć na kilka dni przywrócił swoje rozkłady na stronach internetowych, dyrektor ZTM-u odpowiada, że "nie warto angażować w to ZKM-u, który już nie ma obowiązku publikacji takich informacji".

Jednak nawet działające rozkłady kilku linii (w tym tramwajowe) zawierają błędy. Według rozkładu linia 4 ma przystanek na terenie zajezdni, który nie funkcjonuje od kilku dobrych lat. Tramwaj ten kursuje też błędna trasą.

Rozkłady nie informują już o czasie przejazdu między przystankami, choć w Gdańsku przecież obowiązuje taryfa czasowa.

Nie działa także rozkład WAP, dostępny przez komórkę. Na stronie wap.zkm.gda.pl widnieje zaproszenie do skorzystania z rozkładów na stronie www ZTM-u.

Rozkładów nie ma także na stronie MZKZG, który ma przejąć zarządzanie komunikacji miejskiej w Trójmieście i okolicznych gminach. Linki, podobnie jak na stronie ZTM-u, prowadzą do strony Zakładu Komunikacji Miejskiej.

W efekcie Gdańszczanie zostali niemal całkowicie pozbawieni elektronicznej wersji rozkładów.

Pierwszego stycznia w Gdańsku pojawili się nowi przewoźnicy - Warbus i PKS Gdańsk - którzy wciąż nie są przygotowani do wożenia pasażerów. Na trasy wyjechały nieoznakowane autobusy, czasem z przyklejoną do szyby papierową kartką z numerem obsługiwanej linii. Wszystkie niemiłosiernie ubłocone i w zupełnie dowolnych barwach - białe, srebrne, biało-niebieskie (przewoźnicy mają aż pół roku na przemalowanie taboru).

- Obecnie jestem poza Gdańskiem, więc trudno mi się wypowiedzieć czy rzeczywiście sytuacja wyglądała tak tragicznie. Niemniej jednak, w poniedziałek sprawdzę wszystkie sygnały docierające do nas od pasażerów i wyciągnę odpowiednie konsekwencje od nowych przewoźników - zapewnia Popiołek.

W pierwszym dniu nowego roku nie obyło się bez opóźnień. Jednak trudno się nie dziwić, skoro nie wszyscy kierowcy dostali informacje o czasie przyjazdu na każdy przystanek.

Niektórzy z nich mieli w ogóle problem z ustaleniem swojej trasy przejazdu, część dopytywała się o nią pasażerów. Linia 117 nadal kursowała przez ul. Kościuszki w Sopocie, choć powinna przez al. Niepodległości. Co więcej, autobus miał na wyświetlaczu błędnie ustawioną linię 171.

Także kasowniki nie zostały ustawione odpowiednio dla gdańskiej taryfy. Drukowały jedynie godzinę skasowania. Ciekawe czy taki bilet będzie też ważny za kilka dni o tej samej godzinie?

W autobusach zabrakło informacji o gdańskich biletach i regulaminu przewozów. Można za to było poznać ceny biletów w Murowanej Goślinie, Bydgoszczy czy Gdyni - informacje o nich były w pojazdach.

- W tej sprawie ewidentnie zawinili przewoźnicy, którzy dostali od nas odpowiednie materiały do rozwieszenia wewnątrz wozów. - zapewnia dyrektor ZTM-u.

Na linie obsługiwane przez Warbus wyjechały białoruskie MAZ-y, choć kilka tygodni temu zapowiadano, że będą kursować wyłącznie na rezerwach.

Wieczorem opóźnienia wynosiły niemal 30 minut. Kierowcy spóźnienia tłumaczyli złymi warunkami pogodowymi, chociaż na ulice spadło zaledwie kilka centymetrów śniegu.

Do późnych godzin nocnych na przystankach rozklejano także nowe rozkłady. Niestety bardzo nieudolnie, nie zdejmując jednocześnie starych tablic. Pasażerowie mogą nie wiedzieć, który z rozkładów obowiązuje. Podpowiadamy - ten oznaczony logo ZTM.

Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za gospodarkę komunalną

Będziemy analizować sytuację i wyciągniemy odpowiednie konsekwencje. Dzisiaj udam się osobiście "na miasto" sprawdzić jak funkcjonują nowi przewoźnicy. Należy jednak mieć na uwadze, że są to pierwsze dni, w których komunikacja miejska działa na nowych zasadach, a więc można się spodziewać pewnych utrudnień. Mam nadzieję, że sytuacja wkrótce ulegnie znacznej poprawie.
not. kk

Miejsca

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • A co z linią 174 do Outletu? (1)

    Powie mi ktoś zorientowany gdzie znajdę rozkład jazdy linii 174?
    Pewnie została przekazana innemu przewoźnikowi, tylko psia kość nie wiadomo jakiemu...

    • 0 0

    • 174

      Tę trasę obsługuje teraz najprawdopodobniej PKS.

      • 0 0

  • Te rozkłady na ZTM to nedza w porównaniu do dokładnych na zkm!! (1)

    Na zkm to było wszystko super pokazane wyliczenia ile trwa trasa przejazdu i le jedzie autobus od jednego do drugiego przystanku!! w minutach wszystko idealnie policzone i do sprawdzenia dal kazdego na ZTM jest tylko godzina odjazdu i teraz skąd mam wiedziec ile jedzie autobus gdzie i jaki bilet kupic bo przeciez kupujesz bilety na czas!!
    Mieli cały rok nato by sie przygotowac a Oni dopiero teraz zastanawiaja sie jak i co zrobic!!
    I jak tu nielubic urzedasów skoro ciagle udowadniaja ze nic nierobia!!!

    • 0 0

    • zgadzam sie mi sie bardzo pzydały te obliczenia ile jedzie autobus, a ten rozklad zreszta BARDZO niepelny na ztm-ie wygląda jakby robiło to dziecko z 6 klasy podstawówki...
      do tego na ZKM było wszystko w jednym okienku powszednie swieta ferie a tu co ? zrobia w 3 okienkach i wez sie teraz niepomyl, a dodatkowo na ZKM byla mini wersja do druku do du.. z tym wszystkim.

      • 0 0

  • sokol

    lol

    • 0 0

  • mamy za swoje

    Tak wszyscy psioczyli na zkm, więc teraz bedziemy mieli za swoje. Przecież PKS i Warbus to nie są firmy działające od wczoraj.Mieli dość czasu żeby się przygotować, choćby pokazać fizycznie kierowcom autobusów trasy jakie obejmują.Skąd wzieli w Gdańsku kierowców skoro większość pracuje w ZKM lub planetobusie? No i jeszcze jedno Warbus ma w Gdańsku dysponować jedynie kilkunastoma autobusami.A co będzie gdy wszystkie będą wykonywały kursy, a któryś z nich będzie miał awarię?Skąd wezmą kolejny pojazd?

    • 0 0

  • Pan Lisicki mógłby odwiedzic zakład komunikacji miejskiej w Białymstoku.

    Komunikację miejską w Białymstoku przeorganizowano w 1994 roku (bądź wcześniej) i zainstalowano w mieście czujniki rejestrujące przejazd. Od tamtego czasu, czyli przynajmniej lat 14, komunikacja jeździ co do minuty zgodnie z rozkładem i wszyscy ją chwalą. Natomiast komunikacja w Gdańsku w ogóle z niczym sobie nie radzi (no może z cenami biletów, owszem).

    • 0 0

  • Skandal to będzie dopiero jak nikt nie zostanie zwolniony i nie będzie publicznej połajanki winnych. W normalnej firmie za coś takiego ktoś by poleciał w 10 minut i żadne tłumaczenia by nie pomogły.

    No nic, oby winni się znaleźli do wyborów bo wtedy nie będzie czasu na szukanie winnych tylko na pakowanie swoich rzeczy do kartonika.

    • 0 0

  • jeden wielki syf

    • 0 0

  • a jak mają być oznakowane ?

    może mapa - p******o się wszystkim w głowach na maxa w tym nowym roku

    • 0 0

  • wstyd i jeszcze raz wstyd i tak nie powinno być.........ZTM= Zakład Tandety Miejskiej.......

    • 0 0

  • ludzie my mamy za 3 lata EURO !!!!

    z taborem ZKM - to wiocha / smród brud i ubóstwo nowe autobusy nawet były brudne i sprzątane jak ikarusy - a za czym tęsknicie za ZKM proponuje przejazd starszej osobie z JELITKOWA DO WRZESZCZA na stojąco tramwajem - to prawie jak siłownia bo prowadzi jakiś prostak z ogłoszenia który myśli że wiezie worki z kartoflami , precz z ZKM - po co istnieje ZTM ????????????????????????????????????????????????????????????????????? by brać łapówy czy po co ? a na EURO to niby czym sie pochwalimy odlizywanymi i malowanymi 40 letnimi składami !!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane