• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos w gdańskiej komunikacji: brak rozkładów i nieoznakowane autobusy

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom. Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom.

Gigantyczny chaos w gdańskiej komunikacji po zniknięciu elektronicznych rozkładów jazdy w Internecie. Zawinił ZTM, który od 1 stycznia odpowiada za obsługę rozkładów jazdy w mieście. Nowi przewoźnicy wysłali na ulice Gdańska nieoznakowane autobusy i nieprzygotowanych kierowców.



Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu. Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu.
Pierwsze oznaki nowego (nie)porządku w komunikacji, gdańszczanie odczuli w pierwszych chwilach Nowego Roku, kiedy ze strony ZKM Gdańsk zniknęły wszystkie rozkłady autobusów i tramwajów. Zakład Komunikacji Miejskiej od kilku tygodni zapowiadał, że tak się stanie. Zarząd Transportu Miejskiego miał kilka miesięcy na przygotowanie własnych rozkładów. Najwyraźniej za mało. Na stronie ZTM-u nadal widnieją odnośniki do niedziałających już stron ZKM.

- Problemem jest brak odpowiednich osób, które pomogłyby w stworzeniu nowych rozkładów. Problem ten sygnalizowałem już kilka miesięcy temu, nalegałem by przydzielono ZTM-owi dodatkowe fundusze na ten cel. Niestety bez skutku. Obecnie odpowiadają za to dwie osoby, podczas gdy planowano zatrudnić 8 osób - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Czy zauważyłeś zmiany w komunikacji miejskiej od 1 stycznia?

Na pytanie czy nie warto by porozumieć się z Zakładem Komunikacji Miejskiej, by ten choć na kilka dni przywrócił swoje rozkłady na stronach internetowych, dyrektor ZTM-u odpowiada, że "nie warto angażować w to ZKM-u, który już nie ma obowiązku publikacji takich informacji".

Jednak nawet działające rozkłady kilku linii (w tym tramwajowe) zawierają błędy. Według rozkładu linia 4 ma przystanek na terenie zajezdni, który nie funkcjonuje od kilku dobrych lat. Tramwaj ten kursuje też błędna trasą.

Rozkłady nie informują już o czasie przejazdu między przystankami, choć w Gdańsku przecież obowiązuje taryfa czasowa.

Nie działa także rozkład WAP, dostępny przez komórkę. Na stronie wap.zkm.gda.pl widnieje zaproszenie do skorzystania z rozkładów na stronie www ZTM-u.

Rozkładów nie ma także na stronie MZKZG, który ma przejąć zarządzanie komunikacji miejskiej w Trójmieście i okolicznych gminach. Linki, podobnie jak na stronie ZTM-u, prowadzą do strony Zakładu Komunikacji Miejskiej.

W efekcie Gdańszczanie zostali niemal całkowicie pozbawieni elektronicznej wersji rozkładów.

Pierwszego stycznia w Gdańsku pojawili się nowi przewoźnicy - Warbus i PKS Gdańsk - którzy wciąż nie są przygotowani do wożenia pasażerów. Na trasy wyjechały nieoznakowane autobusy, czasem z przyklejoną do szyby papierową kartką z numerem obsługiwanej linii. Wszystkie niemiłosiernie ubłocone i w zupełnie dowolnych barwach - białe, srebrne, biało-niebieskie (przewoźnicy mają aż pół roku na przemalowanie taboru).

- Obecnie jestem poza Gdańskiem, więc trudno mi się wypowiedzieć czy rzeczywiście sytuacja wyglądała tak tragicznie. Niemniej jednak, w poniedziałek sprawdzę wszystkie sygnały docierające do nas od pasażerów i wyciągnę odpowiednie konsekwencje od nowych przewoźników - zapewnia Popiołek.

W pierwszym dniu nowego roku nie obyło się bez opóźnień. Jednak trudno się nie dziwić, skoro nie wszyscy kierowcy dostali informacje o czasie przyjazdu na każdy przystanek.

Niektórzy z nich mieli w ogóle problem z ustaleniem swojej trasy przejazdu, część dopytywała się o nią pasażerów. Linia 117 nadal kursowała przez ul. Kościuszki w Sopocie, choć powinna przez al. Niepodległości. Co więcej, autobus miał na wyświetlaczu błędnie ustawioną linię 171.

Także kasowniki nie zostały ustawione odpowiednio dla gdańskiej taryfy. Drukowały jedynie godzinę skasowania. Ciekawe czy taki bilet będzie też ważny za kilka dni o tej samej godzinie?

W autobusach zabrakło informacji o gdańskich biletach i regulaminu przewozów. Można za to było poznać ceny biletów w Murowanej Goślinie, Bydgoszczy czy Gdyni - informacje o nich były w pojazdach.

- W tej sprawie ewidentnie zawinili przewoźnicy, którzy dostali od nas odpowiednie materiały do rozwieszenia wewnątrz wozów. - zapewnia dyrektor ZTM-u.

Na linie obsługiwane przez Warbus wyjechały białoruskie MAZ-y, choć kilka tygodni temu zapowiadano, że będą kursować wyłącznie na rezerwach.

Wieczorem opóźnienia wynosiły niemal 30 minut. Kierowcy spóźnienia tłumaczyli złymi warunkami pogodowymi, chociaż na ulice spadło zaledwie kilka centymetrów śniegu.

Do późnych godzin nocnych na przystankach rozklejano także nowe rozkłady. Niestety bardzo nieudolnie, nie zdejmując jednocześnie starych tablic. Pasażerowie mogą nie wiedzieć, który z rozkładów obowiązuje. Podpowiadamy - ten oznaczony logo ZTM.

Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za gospodarkę komunalną

Będziemy analizować sytuację i wyciągniemy odpowiednie konsekwencje. Dzisiaj udam się osobiście "na miasto" sprawdzić jak funkcjonują nowi przewoźnicy. Należy jednak mieć na uwadze, że są to pierwsze dni, w których komunikacja miejska działa na nowych zasadach, a więc można się spodziewać pewnych utrudnień. Mam nadzieję, że sytuacja wkrótce ulegnie znacznej poprawie.
not. kk

Miejsca

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • kolor autobusow, rozklady (2)

    Ludzie moze warto przeczytać cały rozkład zanim komentujecie...
    Na rozkładzie jest napisane od kiedy jest ważne... po drugie czy naprawdę interesuje was jaki kolor ma autobus no i o ile mi wiadomo to ztm informował o tym wszystkim (inny kolor taboru itp. ) czy naprawde warto stwarzać sobie tyle problemów?

    Jeszcze jedno o ile mi wiadomo 117 jezdzi ul. Kościuszki od jakiegoś grudnia wiec może najpierw sprawdzicie informacje a pózniej coś napiszecie?

    • 0 0

    • Ehh, przecież po co - jak jechać po całości, to jechać nie? :/ Też uważam, że część problemów jest tutaj nad wyrost stworzona - "nie wsiadłam, bo autobus nie był czerwony" - bez komentarza...

      • 0 0

    • rozkład wrócił bo Pan Lisicki zadziałał ... chociaż on i pracownik ZKM w dobrej wierze

      Ponowna publikacja rozkładów jazdy
      na naszej stronie internetowej

      Na prośbę pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej, uruchamiamy ponownie internetowy serwis rozkładów jazdy.

      Rozkłady jazdy obejmują tylko linie, które obsługuje nasza Spółka od dnia 1 stycznia 2009r.

      Zamieszczone rozkłady jazdy są w znanej, wygodnej i praktycznej formie, z możliwością podglądu przebiegu interesującego nas kursu (klikając "na minutę" konkretnego kursu w oknie rozkładu jazdy wybranej linii).

      Wszystkie rozkłady jazdy linii obsługiwanych przez naszą Spółkę od dnia 01.01.2009, są również dostępne w praktycznym serwisie WAP: http://wap.zkm.pl

      Uwaga! Rozkłady jazdy w wersji internetowej i w technologii WAP będą dostępne w naszym serwisie wyłącznie do momentu pełnej i kompleksowej prezentacji rozkładów jazdy na stronie internetowej Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku!

      • 0 0

  • A sprawdzili kto hosted ich strone?

    "Created by Net P.C. www.npc.pl", twórca m innymi http://rozklady.ztm.gda.pl/ztm.php
    oraz strony
    •Miasto Węgrów
    •Urząd Miasta Puławy
    •Centralne Biuro Antykorupcyjne
    i UWAGA - •Polska Federacja Hodowców i Producentów Bydła

    • 0 0

  • Dlaczego nie można połączyć ZTM i ZKM w jeden spólny organizm? (2)

    • 0 0

    • A dlaczego je niedawno rozdzielono? (1)

      Żeby więcej etatów "administracyjnych" stworzyć.

      • 0 0

      • Po to, zeby w Gdańsku poza ZKM, który za kilometr jazdy życzy sobie 8 zł, jeździły też inne firmy za 6 zł.

        • 0 0

  • Rozkład jazdy

    Brawo!!! Prawie się Wam udało.Gdyby nie internauci chyba nic by
    się nie ruszyło.Kto jest odpowiedzialny za sporządzenie rozkładów
    jazdy?! Czy niektóre linie zostały zlikwidowane? Np.Bus nr 124.
    W ubiegłym roku wszystko grało, był porządek, a teraz?

    • 0 0

  • do :TOMMY_JR

    chyba koleś pomyliłeś ZKM z ZTM Gdansk, przeczytaj sobie kto jest kto, i ISO akurat dla ZKMu jest jak najbardziej dzis uzasadnione!!tylko ZKM Gdansk to były dobre czasy...

    • 0 0

  • 232

    nie wiem jak wyglada kwestia innych lini, ale ja dzis jechalam pierwszy raz w nowym roku 232 z gdanska glownego do CER w Pruszczu Gdanskim i bylam bardzo mile zaskoczona. Autobus podjechal pod dworzec, ladny choc niestety z wylaczonym ogrzwewaniem. Wystartowal wyjatkowo punktualnie (na tej lini to rzadkosc) i mimo malej pomylki na trasie (musial sie kawalek cofnac) dowiosl nas szczesliwie i o czasie pod CER :) zobaczymy jak bedzie z powrotem po 19ej.. Pozdrawiam

    • 0 0

  • a co z 213?? (1)

    a 213 usunęli w ogóle?? w rozkładzie na www ni istnieje taki bus, paranoja, duże osiedle 4 pory roku, jak Ci ludzie dadzą radę z jednym autobusem, jeżeli to czyjś błąd to proszę o naprawę, jeżeli decyzja - to jest to gupia decyzja

    • 0 0

    • Strasznie trudno zrozumieć, że ZTM nie napisał JESZCZE wszystkich rozkładów, a ZKM przywrócił tymczasowo tylko te, które obsługuje...

      • 0 0

  • hehe i znów ten Gdańsk (1)

    my tego w Gdyni nie mamy..

    • 0 0

    • ale zamiast tego mamy

      propagandę - na niej jeździmy codziennie do pracy i jakoś nam to dobrze wychodzi!

      • 0 0

  • Niestety moja opinia o tym Panu się potwiedza.

    Zapraszaliśmy Pana Popiołka na spotkanie w naszej dzielnicy, jednak dwukrotnie nie przybył. Uważam, że to nie jest odpowiedzialny człowiek. W każdym razie nie nadaje się wg mnie na to stanowisko, co w uzgodnieniu z grupą osób organizujących to spotkanie napisałem do Pana Prezydenta. Dostaliśmy przeprosiny i tyle. Na stanowisku dyrektora ZTM potrzeba raczej organizatora i człowieka otwartego na innych, a nie technokraty.

    • 0 0

  • Problem polega moim zdaniem na tym, (1)

    że ludzie odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdańsku w ogóle z niego nie korzystają. Jeżdżą własnymi samochodami i ciągle mam wrażenie, że traktują transport zbiorowy jako łaskę dla gminu. Pan Dyrektor Szczytt nie zgadza się z taką tezą i jego Podwładni również jej zaprzeczają, ale ja często mam takie właśnie nieodparte wrażenie. Moim zdaniem to zupełnie błędne podejście. Przy lawinowo rosnącej liczbie samochodów i ograniczonej przestrzeni - zwłaszcza w Śródmieściu - jedynie sprawny i dostosowany do potrzeb pasażera transport zbiorowy daje szansę na rozwiązanie problemów. Inaczej wszystkie te piękne auta będą stały w coraz większych korkach. Fakt, wiele zmieniło się na lepsze. Jednak ci ludzie uważają siebie za nieomylnych, a przecież tak nie jest i wiele uciążliwości dałoby się usunąć bez pieniędzy. Mogę pochwalić ZKM za zatrudnianie rosnącej liczby Pań jako kierowców. Są świetne - brawo ZKM! Wszystkim Pasażerom, a także Organizatorom transportu zbiorowego w Gdańsku życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku :) Jeśli Wam się uda, to i nam się uda - oby tak było :)

    • 0 0

    • To oczywiste!

      Ludzie odpowiedzialni za transport zbiorowy w Gdańsku w ogóle z niego nie korzystają, patrzą na miasto przez szyby swoich limuzyn a komunikację miejską traktują jako łaskę dla plebsu.

      Dlatego mamy komunikację jedną z najgorszych w kraju a kto może i kiedy może, przesiada się na samochód

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane