• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą odkorkować Czarny Dwór. Zmiany na kluczowym skrzyżowaniu w pasie nadmorskim

Maciej Korolczuk
7 grudnia 2023, godz. 13:30 
Opinie (182)
Umożliwienie jazdy prawoskrętem na wprost w kierunku Brzeźna zwiększy przepustowość skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II o 100 proc. - zapowiadają drogowcy. Umożliwienie jazdy prawoskrętem na wprost w kierunku Brzeźna zwiększy przepustowość skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II o 100 proc. - zapowiadają drogowcy.

Drogowcy chcą poprawić - nawet o 100 proc. - przepustowość wąskiego gardła w pasie nadmorskim, a więc skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II.Mapka W przyszłym roku ze środków deweloperów powstanie tam dłuższy prawoskręt, którym kierowcy będą mogli pokonać skrzyżowanie w kierunku Brzeźna także na wprost.



Czy poruszając się po mieście, próbujesz "oszukać" korki?

Zmiana ma być kosmetyczna, ale jej efekty już nie, z czego ucieszą się wszyscy kierowcy korzystający z ul. Czarny Dwór - jednej z najbardziej zakorkowanych ulic w Gdańsku.

Opracowując projekt przebudowy skrzyżowania, drogowcy powracają niejako do pomysłu z 2018 r., gdy chcieli wybudować dodatkowe pasy, zarówno w kierunku Obrońców Wybrzeża, jak i w stronę al. Hallera. Dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni mówił nam wówczas, że jedno z głównych skrzyżowań w pasie nadmorskim jest niewydolne, przez co niweczy pozytywny efekt otwartego dwa lata wcześniej tunelu pod Martwą Wisłą.

Czarny Dwór się sypie. Będzie remont Czarny Dwór się sypie. Będzie remont



- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki, jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne - tłumaczył wówczas Mieczysław Kotłowski.
Na zmianach zyskają też kierowcy jadący od strony Zaspy i Brzeźna. Pierwsi płynnie skręcą w "wyprostowaną" zatokę autobusową, a drudzy zyskają więcej zielonego światła. Na zmianach zyskają też kierowcy jadący od strony Zaspy i Brzeźna. Pierwsi płynnie skręcą w "wyprostowaną" zatokę autobusową, a drudzy zyskają więcej zielonego światła.
Plany sprzed pięciu lat rozbiły się o brak pieniędzy oraz konieczność przeprowadzenia prac w oparciu o długotrwałą procedurę inwestycyjną.

3 powody powrotu do pomysłu sprzed 5 lat



  • Po pierwsze, idea została ograniczona tylko do budowy jednego pasa w kierunku al. Hallera.
  • Po drugie, przebudowa nie będzie ingerować w podziemne sieci.
  • Po trzecie, są na to środki od deweloperów, którzy w okolicy realizowali lub realizują swoje inwestycje.

Prawdopodobnie prace zostaną przeprowadzone w ramach tzw. umowy szesnastkowej (w oparciu o art. 16 ustawy o drogach publicznych).



- Zakładamy, że po wydłużeniu prawoskrętu, "przebiciu się" przez skrzyżowanie i wyprostowaniu zatoki autobusowej przy Czarnym Dworze w kierunku Brzeźna przepustowość w tej relacji wzrośnie o 100 proc. - mówi nam Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Projekt przebudowy skrzyżowania jest już na ukończeniu. Chcemy, by prace zostały przeprowadzone w 2024 r.

Zmiany na skrzyżowaniu to nie koniec



Ale to nie koniec zmian. Drogowcy chcą też zwiększyć efektywność na innych relacjach. Gdy pas do jazdy w prawo na Czarnym Dworze pozwoli kierowcom pokonać skrzyżowanie z al. Jana Pawła II także na wprost, będzie można zredukować o kilka sekund długość zielonego światła w kierunku Brzeźna. Inaczej mówiąc: w krótszym czasie dwoma pasami przejedzie więcej aut. "Odzyskane" sekundy mają z kolei wydłużyć zielone światło dla kierowców jadących od strony Brzeźna i skręcających w lewo w al. Jana Pawła II.

Pomysły na usprawnienie ruchu na Czarnym Dworze Pomysły na usprawnienie ruchu na Czarnym Dworze

- Trzecią korzyścią będzie też ułatwienie skrętu w prawo z al. Jana Pawła II w kierunku Brzeźna, bo kierowcy będą tam mogli płynnie wjechać w "wyprostowaną" zatokę. Uważamy, że drobne prace i niewielkie nakłady finansowe warto ponieść, nawet mając na uwadze, że w przyszłości, gdy powstanie Zielony Bulwar z linią tramwajową, całe skrzyżowanie będzie przewidziane do gruntownej, a nie kosmetycznej przebudowy - dodaje Wawrzonek.
Dokumentacja dotycząca przebudowy realizowana jest w Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jeszcze w I kwartale nowego roku ma być gotowa.

Miejsca

Opinie (182) 10 zablokowanych

  • 100 proc. He, he , he

    Szkoda kasy na połowiczne rozwiązania . Należy zaprojektować i wykonać po dwa pasy od halera do ergoareny. Tyle lat zmarnowane . Tylko deweloperzy działają sprawnie a władze maja ludzi gdzieś . Pani Dulkiewicz dziękujemy

    • 4 1

  • zrobć 2x2 od Dąbrowszczaków do Hallera i po problemie

    • 4 2

  • Urzędnicy poczytajcie głos ludu

    Proszę redakcje o wydruk i na biurko prezydentki

    • 1 1

  • Jeszcze raz i do znudzenia

    Trzeba być i**otą, żeby w 2023 roku wierzyć w odkorkowanie miasta przez dodanie pasów i poszerzanie dróg. Ileż razy już to przerabialiśmy i zaczynały korkować się inne miejsca. Takie populistyczne inwestycje są złe dla wszystkich uczestników ruchu, również kierowców, tworząc złudne wrażenie, że tym razem się przeciśniemy. Ja wiem że auto to najwygodniejszy sposób przemieszczania, tylko wszyscy nigdy się nie zmieścimy do miasta samochodem, cześć musi jechać komunikacją i tyle. I dlatego właśnie trzeba rozwijać komunikację zamiast leczyc otyłość luźniejszymi spodniami.

    • 4 0

  • Korky

    Korky to mają w głowach
    Za dużo betonu za mało ulyc
    Bo to był szybky plan

    • 1 0

  • wystarczy rondo zbudoac i znikna korki

    • 1 1

  • To nic nie zmieni.

    Zbyt krótki odcinek drogi. Tam jest potrzebny dłuższy odcinek w obydwu kierunkach. Pieniądze wyrzucone w błoto.

    • 3 0

  • W USA pozapychane są czteropasmowe autostrady (1)

    Jak Pan Wawrzonek usprawni to skrzyżowanie o swoje 100 % i zmniejszy korki to więcej ludzi uzna że to super przejazd się zrobił, pojawi się 2x więcej samochodów i korki się zrobią 3x większe. To tak działa. Korków nie ma tylko w miastach gdzie komunikacja publiczna nie ma korków a nie samochody osobowe. Ale pan Wawrzonek pomimo wielu lat na karku jeszcze tego nie zrozumiał i wciąż powtarza błędy planistów z lat 70-tych i 80-tych który go uczyli. A miasta idą kompletnie w inną stronę. Bo liczą się dla Pana Wawrzonka kierowcy ale mieszkańcy bloków i spacerowicze już nie - co zaraz będą mieli 3x więcej aut pod oknem

    • 5 1

    • W USA sa uatostrady 8 pasmowe i to w jedna strone zapchane

      • 1 0

  • (1)

    Sami fachowcy na tym forum. Lepiej nic nie robić a tylko krytykować . Pisało że to rozwiązanie doraźne a później gruntowna przebudowa

    • 1 2

    • problem w tym że tutaj dużo piszą a mało co z tego wychodzi....niestety

      • 1 0

  • majster

    Tylko dwa pasy.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane