• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy autobus linii R pojedzie do Aquaparku?

Michał Sielski
25 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Autobus linii R na pętli na Karwinach. Autobus linii R na pętli na Karwinach.

Przyspieszona linia autobusowa R kursuje z Gdyni do Rumi, ale oczekiwania są większe. - Mogłaby kończyć kurs w okolicach Aquaparku w Redzie. Byłaby to wygodna alternatywa dla SKM - mówi pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl.



Bezpośrednie połączenie autobusowe pomiędzy miastami to dobre rozwiązanie?

Obecnie linia R kursuje z Gdyni do Rumi. Kończy trasę przy dworcu SKM, wcześniej jadąc przez Janowo - największą dotąd dzielnicę mieszkalną Rumi. Nie tylko w godzinach szczytu widać, że niemal każdy kurs cieszy się sporym zainteresowaniem. Korzystają z nich głównie ci, którzy mieszkają w Rumi, a pracują w Gdyni. Na granicy Rumi i Redy, w okolicach Aquaparku, dynamicznie powstają jednak nowe osiedla - oddalone od SKM. Ich mieszkańcy najczęściej wybierają więc dojazd do Gdyni samochodem.

- Wystarczyłoby jednak niewielkie przedłużenie linii R, zaledwie o trzy przystanki, by zwiększyć wygodę i komfort codziennie podróżujących na trasie Gdynia - Reda - Gdynia. Można by dzięki temu dojechać komunikacją do Gdyni szybciej i bez przesiadek - zauważa pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl.

Nie tylko pieniądze, także infrastruktura



Problem w tym, że za funkcjonowanie linii R odpowiada ZKM Gdynia. Za każdy kilometr przejechany po Rumi czy innych miastach zapłacić musi więc samorząd tego miasta. A to niejedyna bariera.

- Gdyby miało dojść do wydłużenia trasy linii R do Redy, to samorząd Rumi musiałby pokryć koszty kursów autobusów na odcinku od dworca w Rumi do granicy z Redą, a samorząd Redy - od granicy z Rumią do pętli przystosowanej do odbywania postojów wyrównawczych przez autobusy przegubowe i zlokalizowanej w Redzie. W tym mieście na razie takiej pętli nie ma - informuje Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.
Na linii R rocznie po Rumi wykonywanych jest 241 137 wozokilometrów. Wydłużenie trasy - wg obecnego rozkładu jazdy - podwoiłoby mniej więcej tę wartość. Średni koszt wozokilometra to 8,37 zł.

- Obecnie przychody od pasażerów w Rumi pokrywają 25 proc. kosztów. Na wydłużonym odcinku trasy moglibyśmy osiągnąć przychody na poziomie co najwyżej 15 proc. kosztów, czyli 1,25 zł na wozokilometr. Oznacza to, że należałoby uzyskać wsparcie w formie dotacji na poziomie 1,717 mln zł rocznie. Dla porównania dodam, że obecnie Rumia do całej swojej komunikacji miejskiej (wszystkie linie) dopłaca rocznie około 2,5 mln zł. Porównanie tych dwóch kwot ilustruje chyba najlepiej barierę w wydłużaniu trasy - wylicza Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM.

Rumia i Reda płacić nie chcą



Dlatego nie może dziwić, że do sprawy z rezerwą podchodzą też władze Rumi.

- Nasi mieszkańcy do tej pory nie zgłaszali nam uwag związanych z przedłużeniem tej linii w kierunku Redy, więc nie były prowadzone żadne analizy. Jeżeli mieszkańcy Redy zgłaszają taką konieczność, to na pewno musiałyby się odbyć rozmowy pomiędzy przedstawicielami Urzędu Miasta w Redzie i ZKM Gdynia. Oczywiście nie wykluczamy w nich naszego udziału - mówi Anna Borys, naczelnik Wydziału Promocji i Zieleni Miejskiej z Urzędu Miasta Rumi.
Spore koszty komunikacji organizowanej przez Gdynię (a także Wejherowo) ponosi też Reda. To m.in. kursy linii J pomiędzy szpitalem w Wejherowie a Rumią, trasy pomiędzy Rumią i Redą, a także linie dowozowe do centrów handlowych.

- W naszej ocenie zapewnione jest połączenie komunikacyjne pomiędzy gminami i miastem Gdynia. W chwili obecnej nie dysponujemy środkami finansowymi w celu rozbudowania połączeń transportu publicznego - uważa Marek Kopicki, kierownik Referatu Inwestycji i Inżynierii Miejskiej.

Miejsca

Opinie (214) 1 zablokowana

  • Autobusy z Gdyni pojadą do Redy (1)

    Czemu nie do Kartuz?

    • 16 6

    • Ja mieszkam w Linii, też chcę by tam R dojeżdżała!

      • 4 0

  • (5)

    R - ka w ogóle nie powinna jeździć na wieś do Rumi, ani do Redy.

    • 13 35

    • Rumia to nie wieś (3)

      Niektóre budynki w Rumi są starsze od tych "gdyńskich".

      • 12 6

      • Ale dalej wieś (2)

        Gwe niech se organizuje sobie transport zbiorowy a nie płacz bo kupują mieszkania w polu nie myśląc o dojazdach a potem dziwne problemy

        • 7 12

        • wracaj na swoją warmię

          • 8 3

        • misiu kolorowy, nie wymażesz tak łatwo prawie 40 lat historii tej linii.

          Niech lepiej wrócą do starego wariantu z lat 80, czyli trasa Rumia Dworzec - Dom Marynarza

          • 10 2

    • Rumia ma tunel pod torami SKM!

      I już nie można jej nazywać wsią.

      • 8 1

  • Ale biznesmeni cieszą się jak kupili taniej apartamenty w szczerym polu? (2)

    Nie będo w klatkach w Gdyni sie gdzieździć jak te króliki?A teraz płacz bo wszędzie daleko?

    • 16 18

    • Znałem chłopa biznesmena

      Mieszkał na nowym osiedlu przy Szperku na Obłużu (gmina Kosakowo).

      • 3 3

    • W punkt, wybudowali się a teraz placz

      • 3 1

  • (4)

    Korzystam z tej linii codziennie ponieważ to jedyny możliwy dla mnie autobus do dojazdu do pracy, jedna z najbardziej opóźnionych linii, wydłużenie trasy do Redy to jeszcze bardziej spowoduje opóźnienia. Zresztą nazywają to linia przyśpieszoną, bilet jest droższy, a autobus w godzinach gdy wszyscy jada do pracy lub z niej wracają i tak wszystkie przystanki autobusowe zalicza (na żądanie) więc to przyśpieszenie to mrzonka. Ta linia powinna być podzielona na dwie bo nie ma sensu by jeździła z Rumi na Karwiny. Powinna dojeżdzać do węzła Cegielskiej i zostać linią zwykłą a nie przyśpieszoną.

    • 18 7

    • kiedyś panie to było, jak większość musiała jezdzić zapchanymi rakietami. koreczków nie było, (1)

      i spokojnie trasę janowo-redłowo skm w okolicach 7-8 autobus robił w 30 minut

      • 2 1

      • Kiedyś to były R akiety nie to co teraz... pieski francuskie

        Pomaranczowa R akieta wyładowana na full stoczniowcami na hutniczej przed remontem jej w2000 roku przegubem waliła w dziury, ino częsci odpadały! I to przy pełnym gazie. I jechała o czasie. A teraz?

        • 2 0

    • Ja kiedyś z Janowa na Karwiny do Euromarkietu jezdziłam

      40 minut.Teraz ta sama trasa 70 minut...

      • 2 1

    • Moje koleżanki z pracy dojezdżaja i są zadowolone i w pracy są o właściwej godzinie i nie narzekają jak wy wszyscy.

      • 0 0

  • hahaha (2)

    Najpierw kupują mieszkania w polu kapusty ale robota nadal w mieście. Potem wpadają na 'genialne' pomysły żeby Gdynia finansowała im dojazdy. I jeszcze to zdziwienie że to kosztuje. Typowe myślenie dzbana.

    • 18 14

    • No właśnie dzbanie.

      • 0 1

    • dzbanku

      gmina dokłada na R-kę. Siedzisz w tym swoim mieszkanku w bloku i nawet nie wiesz tak prostej rzeczy?

      • 1 0

  • Wystarczy autobus do dworca w Redzie np od Auchan obok Aquaparku przez osiedla. (2)

    R stałaby wiecznie korkach

    • 6 6

    • Juz jest taki autobus

      Linia 8 MZK Wejherowo

      • 2 1

    • Przecież jeździ linia 8

      z Auchan do Dworca

      • 3 1

  • Jest plan budowy przystanku skm na wysokości Auchan (2)

    • 7 4

    • Biała rzeka?

      Nie. To za daleko. Musiałabym iść jakieś 10 minut.

      • 1 3

    • plan budowy od 50. lat :D

      • 1 2

  • Spokojnie Reda i tak nie dopłaci

    To jedno z najbardziej betonowych miast, które w nosie ma zrównoważony transport. Tam już korkolandia jest cały rok, a burmistrz mało co w tej kwestii robi. Sprzedaje coraz więcej gruntów pod mieszkania.

    • 27 3

  • to metropolia małe trojmiasto nie ma swojej komunikacji ? OJ.... (2)

    • 10 11

    • (1)

      niestety, nie metropolia. Najwyższy się na to nie zgadza, z nim negocjuj

      • 0 0

      • Oczywiscie ze ma

        Za organizacje transportu zbiorowego odpowiadaja wladze powiatu. Male trojmiasto nalezy do powiatu Wejherowskiego i transport zbiorowy organizuje tu MZK Wejherowo. Lest to jeden z trzech wiodących przewoźników autobusowych w trójmieście (wiadomo, trzy miast, trzech przewoźników). Dla porównania miasto tzw. powiatowe Sopot, pełnoprawna część trójmiasta, nie dysponuje swoim przewoźnikiem, w 100% zależy od przewoźników miejskich z Gdyni i Gdańska.
        Jeżeli żyjesz w 21 wieku i kupowałeś kiedyś bilet miesięczny przez internet to zrobiłeś to za pośrednictwem systemu z MZK wejherowo. To ten przewoźnik wprowadził system zakupu internetowego, a dopiero później dodał do niego pozostałych przewoźników. Niestety, jest to system naczyń połączonych i problemem nie jest to, że jakieś miasto nie ma swojego przewoźnika, tylko kompletny brak koordynacji pomiędzy przewoźnikami. Lepiej by było, gdyby istniał jeden przewoźnik dla całego trójmiasta.

        • 0 0

  • Ludzie tam są takie korki, że R będzie jeździć 2h w jedną stronę, ogarnijta się (2)

    Dobrze by było gdyby dowozówka z redzkiego dworca przez kosynierów, ceynowy i Grunwaldzką jeździła do Rumskiego dworca. końcowy odcinek naprawdę te kilka osób mogłyby się przesiąść nie powodując narażania R na korki i przez to paraliżu Rumi i Gdyni

    • 17 3

    • Ceynowy, gdzie to jest?

      To gdzieś na wsi na południu rosji?

      • 0 5

    • Wszystko fajnie pięknie, gdyby tylko to było skoordynowane z R-ka. A to się nie uda. R-ka mogłaby robić daleki kurs raz na godzinę, wtedy dotacja mogłaby być mniejsza.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane