- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (59 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (77 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach
Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.
Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.
Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).
- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.
- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-28 16:18
I żeby jeszcze rajstopy dało się kupić u kierowcy
I krzyżówki i kalendarz z Papieżem i hotdoga, 3 sosy do wyboru.
- 10 3
-
2020-09-28 16:28
z życia
przypadek z soboty popołudniu - biletomat przyjmuje płatność wyłącznie karta płatniczą, nie mam jej przy sobie, to jak do Łosia mam kupić bilet?
- 6 2
-
2020-09-28 16:34
Biletomaty
Postawcie przy każdym przystanku biletomat i będzie w porządku. Przy akademii medycznej nie ma teraz jak kupić biletu, bo biletomat zlikwidowany. Przewija się tam sporo starszych osób, które nie potrafią zainstalować aplikacji (o ile w ogóle mają telefon z androidem). Nie każdy jest w stanie przewidzieć ile biletów ma kupić, ja kiedyś tak kupiłem, a potem kilka biletów miałem "przeterminowanych" bo się ceny zmieniły, a dokładek już nie można było dokupić.
- 5 1
-
2020-09-28 17:30
piękne czasy
a ja pamiętam konduktorów ?
- 8 0
-
2020-09-28 17:35
Natychmiast bezpłatne przejazdy dla wszystkich wprowadzic,zlikwidowac bieletomaty zwolnic kanarów
I już mamy miliony które pokryją cześć kosztów.
- 7 0
-
2020-09-28 17:47
W autobusie bilet powinien być droższy, za równą sumę 5 lub 10 zł.
I z tej opłaty więcej dla kierowcy, to się zgodzą, płatność tylko kartą.
Najlepiej mały automat, dwa przyciski Normalny i Ulgowy i przytknąć kartę, bilet to wydruk paragonu.
i za 5 zł możesz jechać tym pojazdem jak długo chcesz.- 8 2
-
2020-09-28 18:21
W niemczech caly czas pasazer Ma prawo kupic bilet U kierowcy po wejsciu do Autobusu. Tam nikt nie narzeka tylko sumiennie wykonuje swoja Prace. Zeby bylo smieszniej kupic mozna karnet, bildet jednorazowy, ze znizka a nawet bilet miesieczny czy roczny. Zadnemu z kierowcow nie przyjdzie do glowy sprzeciwiac sie zasadom wynikajacym z ppdpisanej umowy o prace. Groziloby to zwolnieniem z pracy.
- 6 3
-
2020-09-28 18:35
Driver
Wsiada pasażerka na przystanku Port Lotniczy:
Bilet!
A konkretnie?
Normalny.
Kładzie 100zł.
Proszę o dołączoną kwotę.
Ja przyjechałam z Londynu!
A ja z Wrzeszcza.
Pani wysiadła oburzona...- 10 0
-
2020-09-28 19:18
Bez biletu
Kierowca czy motorniczy nie powinni zajmować się buchalterią. Pracownicy prowadzący pojazdy GAiT-u mają obowiązek bezpiecznie przewiesić pasażerów z pkt. A do pkt. B. Dodatkowe czynności to rozpraszanie uwagi i narażanie na osobiste niebezpieczeństwo. Pojazdy komunikacji miejskiej powinny być wyposażone w automaty do sprzedaży biletów. W Starogardzie Gdańskim już od kilku lat sprzedaż biletów odbywa się w taki sposób.
- 4 2
-
2020-09-28 19:18
Sprzedawać jak najbardziej , 10,- norm. 5,- ulg. Tylko za 10.-zł papierowe lub dwie 5-cio złotowki, ulg.tylko 5.-zł w całości. Wózki tylko dwa ! Żadnego innego badziewia.koniec kropka!!!
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.