- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (59 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (77 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach
Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.
Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.
Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).
- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.
- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.
Opinie (506) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-28 13:51
(1)
na południu nie ma gdzie kupić biletu, brak kiosków i automatów
- 4 3
-
2020-09-28 16:23
Z południa jeździsz do centrum ?
Jak nie masz miesięcznego to w centrum kup kilka jednorazowych.
- 0 1
-
2020-09-28 14:05
Dodatkowa opłata
Wprowadzić dodatkową opłatę za zakup u motorniczego. W podbramkowej sytuacji odżałujesz te 2 dodatkowe złote - to nie majątek, ale może oduczy to ciągłego zawracania głowy motorniczemu. On ma prowadzić pojazd a nie sprzedaż biletów.
- 6 3
-
2020-09-28 14:14
X
Tak sprzedają bilety A później idioci narzekają że opóźnienie i kierowca zły a roszczeniowi cebulę zawsze mają rację niby. Kiedyś przy mnie kobieta nie miała drobnych kierowca stał 3 minuty uzeral się z nią a później wsiadł rozczeniowiec wyklęty i morde darl ze spodni się na pociąg i kierowcy wina oczywiście.. Polacy to niestety w większości najgorszy sort tylko jape zrzec o wszystko a w głowie pusto
- 4 4
-
2020-09-28 14:21
Masakra. Skąd ludzie biorą to każdy jeden? To jest germanizm. Po polsku wystarczy powiedzieć każdy bilet, albo każdy karnet.
- 4 2
-
2020-09-28 14:28
X
Głupki wsiadaja nie mając obliczonej kwoty pytają po ile taki bilecik A sr*ki A autobus stoi potem płacą chcieliby resztę autobus dalej stoi wszyscy pasażerowie czekają az jaśnie Pani lub Pan zakupi swój bilecik egoisci dziadowskie społeczeństwo parafianie
- 6 2
-
2020-09-28 14:45
zamontować czytniki w pojeździe i płacić karta lub telefonem......bez apki
- 5 2
-
2020-09-28 14:56
(3)
W Niemczech w każdym tramwaju czy autobusie jest biletomat i problemu nie ma a w pl te na przystankach nawet są niesprawne a kierowca to niedługo będzie serwować frytki i bieżącą prase w autobusie... nasz kur... co za durny kraj
- 12 3
-
2020-09-28 16:00
Wyjedź do RFN na stałe. (2)
Poczujesz się lepiej.
- 1 1
-
2020-09-28 16:17
Ja wyjechałem (1)
I nie żałuję. Z dala od cyrku jaki funduje wam partia rządząca. A zarobki 4 razy wyższe przy podobnych cenach. Jeszcze masz cos do dodania osle?
- 0 2
-
2020-09-28 16:43
Osioł przy tobie to ineligent. nie pisze się "osle". Pisz po polsku.
Piszesz "wam". Zrzekłeś się polskiego obywatelstwa? Jeśli tak, to bardzo dobrze.
Czujesz się niemcem? Tam w RFN zawsze będziesz tylko emigrantem.- 1 0
-
2020-09-28 15:54
Kierowcom wszystko nie pasuje (3)
Sprzedaż biletów nie bo niewygodnie,. Przewóz rowerów Nie bo kłopotliwe.... Może zróbmy , , bezzałogowe" autobusy bez pasażerów i wtedy kierowcom będzie dobrze.
- 5 10
-
2020-09-28 15:59
Chcesz, żeby tramwaje i autobusy były punktualne?
Jak kierowca sprzedaje bilety to autobus stoi. A powinien jechać.
- 5 1
-
2020-09-28 16:19
Jak będziesz odpowiadał (1)
Za to ze podczas hamowania kolo kierowcy walnie cie w ten nie najinteligentniejszy leb, to nie ma problemu. Mozemy wtedy wozić
- 4 0
-
2020-09-28 16:47
Chyba pan kierowca przepisów nie zna
Albo jest życiowym cykorem. Równie dobrze torebka babci może kogoś walnąć w głowę podczas nagłego hamowania i też pan kieorwca ma odpowiadać? Trzeba mieć jaja i tyle.
- 2 2
-
2020-09-28 16:06
Gburowata grupa (2)
Wiecznie jakieś roszczenia mają i są wyjątkowo nieuprzejmi. Zamienić ich na obywateli Ukrainy. Szybko kultura wróci i poszanowanie pracy.
- 2 10
-
2020-09-28 16:15
Zapraszamy do nas (1)
My niedziel wolnych jak nieudaczniki po kursie na kasach nie mamy. Wiec zapraszamy. Ludzi brakuje
- 0 1
-
2020-09-28 16:40
Ludzi brakuje wszędzie a i niedziel wolnych to wiele osób nie ma
Nie zmenia to faktu, że to ciągle gburowata i roszczeniowa grupa zawodowa.
- 1 0
-
2020-09-28 16:14
Mamy 21 wiek
A kierowca przede wszystkim powinien sie skupic na jezdzie a nie na sprzedazy biletow. Jesli ktos sobie nie radzi z kupnem biletu w internecie to poustawiac na przystankach biletomaty i tyle. A starsi ludzie po 70roku życia i tak jeżdżą za darmo więc w czym problem?
- 9 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.