• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą wycofania sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach

Maciej Korolczuk
28 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od czerwca w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku zamiast pojedynczych biletów sprzedawane są karnety w cenie 6 i 12 zł. Związkowcy chcą, by miasto ze względów bezpieczeństwa kierowców i motorniczych wycofało się z ich dystrybucji w pojazdach. Od czerwca w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku zamiast pojedynczych biletów sprzedawane są karnety w cenie 6 i 12 zł. Związkowcy chcą, by miasto ze względów bezpieczeństwa kierowców i motorniczych wycofało się z ich dystrybucji w pojazdach.

Kierowcy i motorniczowie zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie zwrócili się do wiceprezydenta Piotra Borawskiego z wnioskiem o całkowite zaprzestanie sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku. Ten odpowiada, że choć liczba transakcji w pojazdach znacznie spadła, to sprzedaż karnetów jest wciąż znacznym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń kierowców i motorniczych. Najpóźniej papierowe bilety znikną z pojazdów w czerwcu 2023 roku.



Czy ZTM powinien wycofać się ze sprzedaży karnetów w pojazdach komunikacji miejskiej?

W czasie pandemii sprzedaż biletów, a następnie karnetów (w cenie 12 zł) w autobusach i tramwajach była zawieszona. Ponadto ze względów sanitarnych i konieczności utrzymania dystansu społecznego, w pojazdach wyłączono strefę w pobliżu kabiny kierowców i motorniczych. Po kilku tygodniach sprzedaż karnetów przywrócono, ale by je kupić, należy wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wysiąść i wejść do pojazdu kolejnymi drzwiami.

Zdaniem kierowców i motorniczych sprzedaż została przywrócona zbyt pochopnie, a czas pandemii pokazał, że pasażerowie szybko dostosowali się do nowych zasad i odzwyczaili się od kupowania biletów w pojazdach.

Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.
- Końca zakażeń koronawirusem niestety nie widać. W ostatnim czasie w naszym regionie odnotowuje się kolejne rekordy dobowego przyrostu nowych zakażeń. Dynamika przyrostu zakażeń oczywiście bardzo niepokoi naszych pracowników, wykonujących przewozy w komunikacji miejskiej w Gdańsku (...). W tej sytuacji nie możemy dalej ryzykować zdrowiem i życiem naszych kierowców i motorniczych i czekać na jakiś cud - żądamy w związku z pandemią podjęcia decyzji ws. całkowitego zaprzestania sprzedaży biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu pisma.
To już kolejny wniosek w tej sprawie skierowany do władz Gdańska. Teraz pismo trafiło na biurko prezesa GAiT Macieja Lisickiego i dyrektora ZTM Sebastiana Zomkowskiego. Do sprawy odniósł się wiceprezydent Borawski, odpowiedzialny za transport publiczny w Gdańsku.

Jak mówi, w 2019 roku motorniczowie i kierowcy GAiT sprzedawali przeciętnie 287 tys. biletów miesięcznie. Z kolei w okresie od czerwca do sierpnia 2020 roku kierujący pojazdami sprzedawali przeciętnie 45 tys. karnetów miesięcznie (karnety zastąpiły pojedyncze bilety wiosną br.).

- Przyjmując założenie, że każdy jeden bilet papierowy w 2019 roku i każdy jeden karnet obecnie to jedna operacja sprzedaży, można stwierdzić, że sprzedaż u kierującego pojazdem zmalała o 84 proc. Powodem wprowadzenia karnetów zamiast pojedynczych biletów było ograniczenie ich sprzedaży przez kierowców i motorniczych. I cel ten został osiągnięty - podkreśla Borawski.
Aby kupić karnet trzeba wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wyjść z autobusu lub tramwaju i wsiąść do niego kolejnymi drzwiami. Aby kupić karnet trzeba wejść do pojazdu przednimi drzwiami, dokonać transakcji, a następnie wyjść z autobusu lub tramwaju i wsiąść do niego kolejnymi drzwiami.
Wiceprezydent Gdańska nie ukrywa, że środki pozyskane ze sprzedaży biletów i karnetów są istotnym źródłem pokrycia kosztów wynagrodzeń pracowników komunikacji miejskiej.

- Obecnie, przeciętna miesięczna wartość sprzedanych karnetów wynosi 415 tys. zł. W ubiegłym roku przeciętna miesięczna wartość sprzedanych w pojazdach biletów wynosiła 891 tys. zł. Oznacza to, że mimo dużego spadku intensywności sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach nadal relatywnie duża część przychodu ze sprzedaży biletów papierowych generowana jest przez sprzedaż karnetów. Udało się więc zminimalizować liczbę operacji sprzedaży, zapewniając jednocześnie wysoki poziom przychodu - dodaje Borawski.
Wycofanie karnetów ze sprzedaży w pojazdach komplikuje też fakt, że ZTM wciąż ma spory zapas bloczków przewidzianych do sprzedaży. Tylko w tym roku ZTM zamówił druk 271 tys. sztuk ulgowych karnetów i 200 tys. sztuk normalnych. Do sierpnia kierowcy obu przewoźników (GAiT i BP Tour) rozprowadzili ok. 86 tys. karnetów.

Docelowo sprzedaż karnetów w pojazdach ma zostać zlikwidowana po wdrożeniu systemu i wspólnego biletu Fala. Obecnie sprawa toczy się w Krajowej Izbie Odwoławczej, ale urzędnicy liczą, że jeszcze w październiku uda się podpisać umowę z wykonawcą. Wówczas będzie można też wskazać wiążącą datę wycofania sprzedaży biletów w pojazdach. Na dziś data jest dość odległa, bo wyznaczona na czerwiec 2023 roku.

Opinie (506) ponad 10 zablokowanych

  • Tak Jest nikt nie mówił ze bedzie łatwo

    Dlatego jadę Samochodem bo szybciej wygodniej bezpieczniej. A komunikacja miejska to smród pasażerów Covi-19 kierowcy którzy nie sprzedaja biletów - bo Ztm jest dotowany i im wisi zysk dostana dotacje. Lub obetną kury. dla mojego dobra. I nie będę pokonywał 20 km w 60 minut kiedy tak znienawidzonym smochodem trwa to 15. A te budujące deklaracje o Srodowisku planecie itp. To niech sobie wsadzą. Do póki jazda samochodem jest legalna Będe jezdził

    • 3 3

  • wprowadzic oplaty bezbiletowe i zwolnic kanarów. beda nizsze koszty utrzymania taboru

    a pieniadze dodatkowe sa z reklam, poniewaz gait prowadzi firme reklamowa i kosi niezla kase za to.

    • 4 1

  • minimalizowac koszty. likwidacja drogiego systemu. wszystkie przejazdy na karte mieszkanca za free. (4)

    wprowadzic od 2023 autobusy autonomiczne i zwolnic kierowcow calkowicie

    • 5 7

    • (2)

      A kto za to zaplaci?

      • 0 1

      • wystarczy zrobic bilans i wyjdzie ze nikt. bo wyjdzie zero

        po zmiane systemu.

        Po prostu malo kto zarobi dodatkowo na tym.

        • 0 0

      • karta juz jest sfinansowana 1 zl

        • 0 0

    • A w autobusie autonomicznym 6 pasażerów...

      • 1 1

  • Niech wycofają... (1)

    Ale zamiast tego niech będą automaty z biletami w autobusach i tramwajach, jak we Wrocławiu, Warszawie czy Poznaniu...

    • 3 1

    • mamy zbyt zapuszczone (dawniej prezne) miasto zeby tak sie dalo. nie da sie

      sa umowy z firmami i tyle. tu linie komunikacje robione sa tylko dla turystyki.

      • 0 0

  • (4)

    Jest jeszcze jedna możliwość rozwiązania problemu - darmowy transport publiczny

    • 5 2

    • (3)

      Kto ma za to zaplacic?

      • 0 2

      • zapytaj kto teraz oplaca tysiace spolek i posrednikow oraz amortyzacji tychze systemow zbierania

        kontroli.. druków i pradu.

        • 1 0

      • a powiedz ile zgarnia agencja reklamowa miasta za reklamy obecnie?

        • 0 0

      • Sprzedaż biletów to nie tylko bilety. To kasowniki, biletomaty, serwis, budynki biurowe, pracownicy do obsługi, dystrybucja, windykacja, kontrolerzy, księgowość, a na końcu utylizacja odpadów.

        • 1 0

  • Cora wiecej miast wprowadza bezpłatną komunikacje miejską i niema wtedy problemów,niepotrzeba tez kanarów

    W trójmieście tez powinna być bezpłatna a koszty powinny ponosić blachosmrody wprowadzić opłaty za jazde blachoszrotem w miescie .Trójmiasto jest obecnie największym skupiskiem złomu z Europy zachodniej które powodują najwięcej wypadków w Polsce przez to wszyscy mamy najwyższe OC w Polsce!! Mamy największe korki !!A rowerzyści ,piesi i komunikacja jest dyskryminowana!!

    • 2 5

  • Na kazdym przystanku powinny być automaty do zakupu biletu (1)

    • 1 1

    • Jest aplikacja. Pasazer stoi na przystanku z twarza w smartfonie a biletu kupic nie potrafi

      • 0 1

  • Jestem za

    Od kupna biletów są automaty i kioski a nie kierowcy...

    • 5 2

  • jak dla mnie przy obecnym stanie komunikacji monopolistycznej w Gdansku (1)

    moga sie zwolnic wszyscy. Co to za problem przeniesc sie do wroclawia i tam nie sprzedawac biletów.

    Mobilis Sp. z o.o.

    Wrocław ul. Tyska 16

    Wymagania:

    Prawo jazy kat. D,
    Świadectwo kwalifikacji na przewóz osób,
    Świadectwo niekaralności.

    Oferujemy:

    stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w dynamicznie rozwijającej się firmie w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy,
    pracę na nowoczesnym klimatyzowanym taborze autobusowym z automatyczną skrzynią biegów,
    szkolenia wdrażające,
    świadczenia z ZFŚS,
    prywatną opiekę medyczną.

    Możliwość uzyskania dodatkowych informacji pod numerem tel.: Wyświetl numer telefonu na infopraca.pl
    Kierowca Autobusu Miejskiego
    Monika
    Wrocław
    3 dni temu
    Poszukujemy kierowców autobusu miejskiego w Wrocławiu. praca od zaraz. wynagrodzenie stałe plus Premie uznaniowe. Praca 2 zmianowa.



    Wymagane :



    Prawo Jazdy kat D , świadectwo kwalifikacji na Przewóz osób kod 95, zaświadczenie o niekaralności z KRK nie starsze niż 3 miesiące a także j,Polski przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Oferujemy: niezbędne narzędzia pracy oraz ubranie robocze (nowe autobusy od 2016 roku; 9, 12 lub 18 metrów długości z automatyczną skrzynią biegów, strój służbowy wraz z butami) umowa o pracę wynagrodzenie składające się z podstawy + premii regulowanych pakiet medyczny w firmie polmed z nielimitowanym dostępem do specjalistów



    Zapraszamy do wysyłania CV poprzez formularz skontaktujemy się z wybranymi osobami.

    • 2 3

    • Wiesz, codzienne dojazdy z Gdańska do pracy we Wrocławiu...

      .... szczególnie na 4 rano to może nie jest to co kierowcy lubią najbardziej...

      • 0 1

  • ztkm gdynia

    sprzedaż karnetów u kierowcy od lat bez obecnego zawirowania .jest dobre dla obu stron .patrząc na jazdę kierowców co zmieni ten czas szybciej wyjedzie z przystanku autobus .sam korzystam ztkm na codzień. ci z gdańsk wiadomo jeden nurt polityczny i ta prawda całą dobę .

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane