• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcemy to szybko zbudować

Magdalena Szałachowska
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś... Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś...
Znamy już listę obiektów, które władze Trójmiasta chcą wybudować z okazji Euro 2012. Do piątku dokument musi trafić do ministerstwa.

.. oraz w 2012 roku. .. oraz w 2012 roku.
Pół roku po ogłoszeniu przez Michela Platiniego decyzji o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012, do Ministerstwa Sportu i Turystyki trafi lista kluczowych projektów związanych z organizacją tej imprezy.

I tak na liście gdańskiej znajduje się 29 projektów o łącznej wartości 4,3 mld zł. Sopot zgłasza dwa projekty warte ponad 2 mld zł, natomiast Gdynia cztery, o łącznej wartości 500 mln zł. Łączy je jedno - muszą być ukończone najpóźniej do wiosny 2012 r.

Sportowe, komunikacyjne i turystyczne projekty trafią do Rady Ministrów. Tam zdecydują, które z nich zasłużą na tytuł "przedsięwzięcia Euro 2012".

Co daje takie wyróżnienie? Zgodnie z ustawą wszystkie takie projekty będą zrealizowane przez specjalnie w tym celu powołaną spółkę prawa handlowego (w Gdańsku prezydent podpisze akt założycielski w przyszły wtorek) mogącą m.in. korzystać z uproszczonych procedur zamówień publicznych czy ułatwień wywłaszczeniowych. Kluczowe projekty będą miały również pierwszeństwo w finansowaniu i realizacji.

- Najważniejszą inwestycją jest stadion, ale przecież nie będziemy do niego dojeżdżać furmankami - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta Gdańska. - W czasie mistrzostw będziemy musieli przewieźć w jego pobliże nawet 80 tys. osób każdego dnia. Dlatego niezmiernie ważna jest rozbudowa ul. Słowackiego, budowa trasy Sucharskiego czy nowy na liście projekt poszerzenia do czterech pasów ul. Jana z Kolna i przebudowy węzła Kliniczna.

I tak w ramach usprawnienia ruchu komunikacyjnego na ministerialne biurko trafą również m.in. projekty budowy linii tramwajowych na Morenę i na Ujeścisko, Systemu Sterowania Ruchem Tristar, stacji SKM i węzła przesiadkowego Gdańsk Śródmieście, rozbudowy lotnisk w Gdańsku, Babich Dołach i Malborku oraz remontu torów kolejowych do Letnicy.

- Co do połączenia SKM z lotniskiem, to z wyliczeń miasta i Portu Lotniczego wynika, że na razie nie warto prowadzić tam nowej linii - mówi Krzysztof Rudziński. - Jeżeli poszerzymy ul. Słowackiego, to pasażerowie dojadą do miasta samochodami lub komunikacją miejską.

Do listy projektów uprzywilejowanych w realizacji zgłoszono także modernizację gdańskiego stadionu MOSiR, czy budowę gigantycznego parkingu i parku nieopodal stadionu. Staną w nim telebimy dla fanów, którzy przyjadą do Gdańska bez biletów na mecze. Sopot zgłosił m.in. budowę tunelu pod al. Niepodległości, Gdynia budowę stadionu przy ul. Olimpijskiej, lotnisko w Babich Dołach oraz Obwodnicę Północną Trójmiasta.

Jednocześnie zgłaszane są projekty Urzędu Marszałkowskiego, m.in. dojazdy do autostrady A1 oraz Obwodnica Południowa Gdańska.

Jeżeli zgłoszone projekty zostaną zaakceptowane, Trójmiasto czeka największa fala inwestycji od odbudowy po II wojnie światowej.

Niektóre projekty zgłoszone przez Gdańsk

- Baltic Arena (ok. 670 mln zł)
- Trasa Sucharskiego (1,2 mld zł)
- Trasa Słowackiego (800 mln zł)
- zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w mieście - rozbudowa systemu monitoringu (25 mln zł)
- zakup sprzętu specjalistycznego i pojazdów - uzupełnienie zintegrowanego systemu ratowniczego miasta (75 mln zł)
- program sportowy Gdańsk - EURO 2012 - budowa zaplecza sportowego w szczególności budowa nowych boisk piłkarskich ze sztuczną nawierzchnią (18,5 mln zł)

Miejsca

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • z miasta (1)

    Jaka tam wieś. Wieś to zaczyna się za Żukowem, a za 10 lat będzie się zaczynać za Kościerzyną i Kartuzami.

    • 0 0

    • Antypolityku

      Przeciez za Kartuzami, czy za Koscierzyna juz dzisiaj zaczyna sie wies. To nie sa jakies plany na przyszlosc.
      Teraz zamaciles mi w glowie.

      • 0 0

  • Rumun (5)

    Nie mieszam. Chodzi o to, że Banino, Chwaszczyno itp. mają charakter miejski de facto, aż do Żukowa. A za 10 lat na wieś trzeba będzie jeździć za Kartuzy lub Kościerzynę. Z tego powodu mówienie, że Banino to wiocha jest nieprawdą.

    • 0 0

    • Antypolityk. (4)

      CUS w tym jednak jest.
      Gdy odwiedzalem rodzine w Baninie, to ulic nie zauwazylem.
      Po wizycie, to zrozumiale, ale nawet przed impreza nie moglem ich zauwazyc.

      • 0 0

      • Rumun (3)

        Ulice w Baninie są i to nawet oznakowane (choć niektóre słabo). Problem w tym, że większość to drogi gruntowe (utwardzone, ale błotka i tak nie brakuje). Gmina się broni argumentami, że najpierw musi zrobić kanalizację, z czym bardzo się ociąga. Ludzie więc się sami skrzykują i organizują płyty drogowe, tłuczeń czy inne materiały i te drogi robią na swój koszt. Tak nie powinno być, ale niestety żyjemy w Polsce i inaczej nie da rady, bo nikt latami nie chce jeździć po błocie.

        • 0 0

        • To juz duzo w tym Baninie macie (2)

          W starozytnym Rzymie, miasto roznilo sie od wsi miedzy innymi bitymi drogami, kanalizacja, posiadaniem teatru, stadionu, lazni miejskiej i podobnymi duperelami.
          Teraz czasy sie zmienily. Wystarczy remiza i internet.

          • 0 0

          • Rumun (1)

            Spokojnie. Eksplozja budowlana jest tak silna, że po prostu infrastruktura nie nadąża. Jest tylko kwestią czasu, gdy zamiast „zabłoconych” i zielonych Kaszub będzie sam beton.

            • 0 0

            • Antypolityk

              Z tym betonem to nie przesadzaj. Działki rzadko mają poniżej 1000m2 i z tego po postawieniu domu zawsze zostaje przynajmniej 700m2 terenu zielonego do zagospodarowania. Mało kto obsiewa wszystko trawą. Ludzie sadzą krzewy i drzewa, przynajmniej wzdłuż płotów. Za kilkanaście lat zrobi się całkiem miło a domy znikną wśród zieleni. Nie po to ludzie uciekają tu z blokowisk, żeby sobie urządzać nową betonową pustynię.

              • 0 0

  • z Banina (1)

    I tak będzie niedługo z całymi Kaszubami. Status i granice administracyjne to co innego, aniżeli charkter miejsca. Wsi już nie ma. Najbardziej śmiać mi się jak znajomi uciekają przed miastem z Dąbrowy do Pępowa się budować. Po czem po chwili wyrastają przy ich płocie następne domy. I tak dalej.

    • 0 0

    • Antypolityk

      Domy a bloki to jednak jest różnica. Dopuszczalna gęstość zabudowy w planie zagospodarowania jest dużo niższa w Pępowie czy Baninie od Osowy czy Dąbrowy. Z tego względu taka ucieczka ma jakiś sens. Niestety GDDKiA ma zakusy na przecięcie Banina i Pępowa na pół jakąś autostradą, ale mieszkańcy pilnują tej sprawy (ci z Osowy, Chwaszczyna, Tuchomia itd. także). GDDKiA może sobie rozbudować szosę Żukowo-Gdynia, jest na to miejsce (ale Chwaszczyno musieliby jakoś obejść i dobić się do obwodnicy) a problem tego, że to droga wojewódzka a nie krajowa niech sobie w swoich gabinetach rozwiązują. Czy jest sens budować dwie drogi obok siebie tylko dlatego, że się wojewoda z ministrem nie mogą dogadać? Chociaż w Polsce nie takie nonsensy znamy...

      • 0 0

  • Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta Gdańska

    Panie Rudzinski, te wasze wyliczenia to nie matematyka tylko ciasteczka i herbata.
    Gorny taras 3m rozwija sie bardzo szybko i prognozy zaludnienia tych obszarow wskazuja na to, ze bedzie tam mieszkalo coraz wiecej ludzi.
    SKM-ka to jedyne rozsadne wyjscie na sprawny, ekologiczny transport i przynajmniej probe rozladowania korkow.
    Jesli chodzi o lotnisko to wiadomo, ze wola dalej zbijac kase na parkingach (cena za 1h jest taka sama jak w Dublinie) to nie beda sie upierali przy skm-ce, ktora odebralaby im klientow.

    • 0 0

  • z Banina (1)

    Nie przesadzam. Dzisiaj działki mają po 1000m. A co z dziećmi tych którzy się wybudowali na tych działkach? Co to za problem działkę sprzedać lub podzielić. Plany zagospodarowania można zmienić pod dewelopera, co się czyni nagminnie (vide ul. Piekarnicza w Gdańsku). Jaki problem w tym, że deweloper odkryje piękno Kaszub i się dogada z wójtem i radnymi? W Sopocie dozwolono na zagęszczenie zabudowy i znikają ostatnie ogrody. Ponieważ ludzi będzie przybywać coraz więcej więc taki scenariusz jest bardzo prawdopodobny. Osowa i Dąbrowa właśnie były do niedawna dzielnicami ogrodami, ateraz stają się kołchozem.

    • 0 0

    • Antypolityk

      No z podzieleniem działki właśnie jest problem. Owszem, do przeskoczenia przy użyciu odpowiedniej koperty, ale to w przypadku właścicieli małych działek budowlanych nieopłacalne. Raczej będą rozbudować dom lub stawiać drugi dzieciom na swojej działce (o ile jest na niej dość miejsca). Poluźnienie przepisów prawa budowlanego idzie właśnie w tym kierunku. Inna sprawa czy dzieci zechcą zostać z rodzicami czy wynieść się gdzie indziej (może do miejskiego blokowiska). Tu można sobie gdybać.

      • 0 0

  • skąd w Was ludzie tyl nienawiści?

    • 0 0

  • Jakiej nienawiści?

    • 0 0

  • Anonimie >09:17 "ich osiedla z lotniskiem które nigdy nie powstanie"

    Jakie ich to są nasze osiedla i więcej "ich" jest w Gdańsku - jeśli jesteś przeciętnie inteligentnym urzędasem to weź sobie policz, a nie pisz bzdur.

    'waszka i tak nie dostaniesz premi za ten gdyński bełkot'
    Mierzysz wszystkich względem siebie nie dajesz się ująć w karby cywilizacyjne i nie chcesz się podporządkować nieobowiązującym zasadą kulturalnym i cywilizacyjnym.
    "Kolej tzw. metropolitarna jest promowanan głównie przez um gdynia i ich propagandzistów".
    To ty tu szerzysz jakieś poglądy głupawe, które są godne PiS-u, idea kolejki metropolitalnej jest słuszna i ekologiczna, twoje hasła mają na celu pozyskanie durni i cofnięcie Trójmiasta w rozwoju. Tak może tylko utwierdzać tępy urzędas z Gdańska, dla którego szczytem komfortu są tramwaje z niemieckiego demobilu. Twój gdański tramwaj metropolitarny wystarczy w Koziej Wólce, z której tu przybyłeś ze słomą w butach.
    Co do lotniska!!
    Ja takich argumentów mam b.wiele, ale b.trudno mi polemizować z tępakiem i ignorantem urzędniczym z Gdańska, choć znam tam fantastycznych ludzi. Już ci tyle razy pisałem, ale ty uodporniłeś się na wiedzę, że port lotniczy w Rębiechowie jest wybudowany w miejscu mówiąc delikatnie, mało odpowiednim, a to dlatego:
    - największe zamgleniu w regionie, nieosłonięty naturalną barierą leśną, występuje na nim największa liczba dni z pogodą nie nadającą się do lotniczych działań. Do tego w pobliżu są kłopoty z migracją ptaków - wysypisko śmieci Szadółki, które tworzy naturalne niebezpieczeństwa w ruchu.
    - Gdynia BD-Kosakowo to nie tylko alternatywa w przypadku złej pogody, ale do tego położony w znakomitym miejscu z pogodą bez mgły przekraczającą cały rok, z najładniejszym krajobrazowo w Polsce podejściem do lądowania znad morza, a nie znad osiedli jak w Rębiechowie. Do super skomunikowany kolejowo i drogowo!, można też rozwijać Cargo, ponieważ obok budowane jest Centrum Logistyczne. Twórzmy logiczne rozwiązania, godne XXI wieku a nie tramwaju konnego, naprawiajmy przeszłość, choć widze, że Niemcy mieli dużo wiecej wyobrażni w planowaniu i zarządzani przestrzeniom niż gdanscy urzędasy. Pan Krzysztof Rudziński to porażka dla tej społeczności, ale widze, że z nim brniemy w idiotyczny zaułek przeszłości!
    - Porty morskie w Gdyni świetnie sobie radzą i się rozwijaja poprzez połączenie promowe.
    Więc pytanie do ciebie, dlaczego budowany będzie terminal promowy na światowym poziomie, po co władze portu morskiego Gdańsk ładują bajońskie sumy w rozbudowę terminala promowego. To cie nie rusza wiadomo, nie mówiąć już o problemie z dojazdem do tego terminala, o braku dróg i braku perspektyw na ich zbudowanie w ciągu 2-3 lat. Dlaczego mówimy o integracji komunikacji, a nie mówisz, że Gdynia będzie musiała dopłacać przez ową integrację z własnego budżetu grube mln., ponieważ Gdansk nie tylko jest zapóźniony w rozwoju, ale dalej przez takich urzędników to zapóźnienie promuje i to jest najgorsze, bo "układ" gdyński doprowadził do wysokiej samowystarczalności komunikacji miejskiej - samofinansowania się, a gdańska jest finansochłonna i ciężko oba podmioty połączyć. Ja rozumie strach Wolnych Gdańszczan przed Szybką Gdynią, ponieważ tak jak wzorcowa komunikacja miejska, może zaistnieć komunikacja lotnicza krajowa i międzynarodowa, bo to co dzieje sie na lotnisku Rębiechowo to zgroza. Niewiarygodne rzeczy możecie wmawiać ludziom w myśl waszego idologa gdanskiego Kurskiego"że ciemny lud to kupi". Już nie siejesz propagandę, nt. braku zasadności budowy hali w Gdyni i widze , że przestałeś ją nazywać ziemianką może oś w koncu przeczytałeś o budynkach i budowlach ekologicznych pełnych ogrodów. Miastu, które liczy 253 tys. mieszkańców wolno posiadać nie tylko hali, stadiony, lotniska,.... Miasto to wcale nie musi być wyłącznie sypialnią bo ma swoją tożsamość, odrębna historie, kulturę, biznes,..
    Integrujmy sie w cywilizowany sposób, ale zachowując też konkurencje, bo tylko ona jest kołem zamachowym Trójmiasta.

    • 0 0

  • No z podzieleniem działki właśnie jest problem

    Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zmiany dotyczą podziału nieruchomości.Jedna z nich zakłada, że postępowania w sprawie podziału nieruchomości nie będzie można zawiesić. proponuje Ci poczytać także USTAWE z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece z późniejszymi zmianami. Zapoznaj się także z nowymi przepisami gdzie:
    ■ Procedura podziału nieruchomości będzie trwała maksymalnie 45 dni
    ■ Opłata adiacencka obniży się z 50 do 30 proc. różnicy wartości nieruchomości
    ■ To spowoduje, że zmiany mogą spowodować spadek cen nieruchomości
    Niestety emigracja młodych do blokowisk to juz problem społeczny nad czym należało pracować podczas wychowywania dzieci.
    Życze powodzenia

    • 0 0

  • Czarna Żmija

    jak widac w stanach to sie sprawdza i maja sie o wiele lepiej niz my, zatem nadal twierdze ze Galeria Baltycka to idiotyzm, korki nie mina poniewaz same auta ktore dowoza tam towar poteguja i tak wielkie juz korki w centrum miasta

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane