• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcemy to szybko zbudować

Magdalena Szałachowska
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś... Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś...
Znamy już listę obiektów, które władze Trójmiasta chcą wybudować z okazji Euro 2012. Do piątku dokument musi trafić do ministerstwa.

.. oraz w 2012 roku. .. oraz w 2012 roku.
Pół roku po ogłoszeniu przez Michela Platiniego decyzji o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012, do Ministerstwa Sportu i Turystyki trafi lista kluczowych projektów związanych z organizacją tej imprezy.

I tak na liście gdańskiej znajduje się 29 projektów o łącznej wartości 4,3 mld zł. Sopot zgłasza dwa projekty warte ponad 2 mld zł, natomiast Gdynia cztery, o łącznej wartości 500 mln zł. Łączy je jedno - muszą być ukończone najpóźniej do wiosny 2012 r.

Sportowe, komunikacyjne i turystyczne projekty trafią do Rady Ministrów. Tam zdecydują, które z nich zasłużą na tytuł "przedsięwzięcia Euro 2012".

Co daje takie wyróżnienie? Zgodnie z ustawą wszystkie takie projekty będą zrealizowane przez specjalnie w tym celu powołaną spółkę prawa handlowego (w Gdańsku prezydent podpisze akt założycielski w przyszły wtorek) mogącą m.in. korzystać z uproszczonych procedur zamówień publicznych czy ułatwień wywłaszczeniowych. Kluczowe projekty będą miały również pierwszeństwo w finansowaniu i realizacji.

- Najważniejszą inwestycją jest stadion, ale przecież nie będziemy do niego dojeżdżać furmankami - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta Gdańska. - W czasie mistrzostw będziemy musieli przewieźć w jego pobliże nawet 80 tys. osób każdego dnia. Dlatego niezmiernie ważna jest rozbudowa ul. Słowackiego, budowa trasy Sucharskiego czy nowy na liście projekt poszerzenia do czterech pasów ul. Jana z Kolna i przebudowy węzła Kliniczna.

I tak w ramach usprawnienia ruchu komunikacyjnego na ministerialne biurko trafą również m.in. projekty budowy linii tramwajowych na Morenę i na Ujeścisko, Systemu Sterowania Ruchem Tristar, stacji SKM i węzła przesiadkowego Gdańsk Śródmieście, rozbudowy lotnisk w Gdańsku, Babich Dołach i Malborku oraz remontu torów kolejowych do Letnicy.

- Co do połączenia SKM z lotniskiem, to z wyliczeń miasta i Portu Lotniczego wynika, że na razie nie warto prowadzić tam nowej linii - mówi Krzysztof Rudziński. - Jeżeli poszerzymy ul. Słowackiego, to pasażerowie dojadą do miasta samochodami lub komunikacją miejską.

Do listy projektów uprzywilejowanych w realizacji zgłoszono także modernizację gdańskiego stadionu MOSiR, czy budowę gigantycznego parkingu i parku nieopodal stadionu. Staną w nim telebimy dla fanów, którzy przyjadą do Gdańska bez biletów na mecze. Sopot zgłosił m.in. budowę tunelu pod al. Niepodległości, Gdynia budowę stadionu przy ul. Olimpijskiej, lotnisko w Babich Dołach oraz Obwodnicę Północną Trójmiasta.

Jednocześnie zgłaszane są projekty Urzędu Marszałkowskiego, m.in. dojazdy do autostrady A1 oraz Obwodnica Południowa Gdańska.

Jeżeli zgłoszone projekty zostaną zaakceptowane, Trójmiasto czeka największa fala inwestycji od odbudowy po II wojnie światowej.

Niektóre projekty zgłoszone przez Gdańsk

- Baltic Arena (ok. 670 mln zł)
- Trasa Sucharskiego (1,2 mld zł)
- Trasa Słowackiego (800 mln zł)
- zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w mieście - rozbudowa systemu monitoringu (25 mln zł)
- zakup sprzętu specjalistycznego i pojazdów - uzupełnienie zintegrowanego systemu ratowniczego miasta (75 mln zł)
- program sportowy Gdańsk - EURO 2012 - budowa zaplecza sportowego w szczególności budowa nowych boisk piłkarskich ze sztuczną nawierzchnią (18,5 mln zł)

Miejsca

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • p. Krzysztof Rudziński

    to co napisal ten Pan swiadczy tylko i wylacznie o sposobie buraczanego myslenia tego Pana jak i jego kolegow myslicieli.
    Oczywiscie jest, ze budowa lini SKM z punktu widzenia dojazdu do lotniska jest jeszcze nieoplacalna, bo nasze lotnisko jest ciagle malym lotniskiem i da sie tam "jakos" dowiezc ludzi autobusami...
    ale do cholery jasnej... moze trzeba pomyslec, ze zbudowanie wielkiego parkingu kolo stacji kolejki w rejonie lotniska przyczyni sie do zmniejszenia o kilka tysiecy liczby samochodow wjezdzajacych codziennie do Gdanska od strony Kartuz, Zukowa i wielu innych nowopowstajacych okolicznych dzielnic mieszkaniowych...
    dojazd do Wrzeszcza kolejka (bo pomysl z tramwajem jest idiotyczny) potrwa 15 minut a do centrum 20 minut.... poszerzenie Slowackiego bedzie rozwiazaniem chwilowym, bo i tak ulica sie szybko zatka, a dojazd bedzie trwal godzinami....
    z pozdrowieniami dla Myslicieli...

    • 0 0

  • SKM na lotnisko

    Co za baran ubzdurał sobie, że tą kolejką jeździliby tylko klienci i pracownicy lotniska oraz mieszkańcy przyległych dzielnic i osiedli? A mieszkańcy wszystkich miejscowości od Rębiechowa po Kartuzy i dalej to niby nie? Teraz ci wszyscy ludzie korkują permanentnie Słowackiego i Kartuską, bo nie mają innego wyboru jak własne auto. PKP i PKS polikwidowały większość połączeń a ZTM to chyba sądzi, że za obwodnicą tylko wilki mieszkają i odgryzają autobusom koła, więc lepiej się tam nie zapuszczać. Tymczasem większość mieszkańcow z ulgą zostawiłaby auta na jakimś "park&ride" w okolicach stacji SKM a dalej szybko i tanio dotarli by do pracy/szkoły. Ale nie, UM woli walczyć z korkami przy pomocy idiotycznego skracania linii autobusowych, bo to przecież nie wymaga żadnych inwestycji.

    A przecież na byłym poligonie na Jasieniu możnaby utworzyć gigantyczny park&ride ze stacją SKM. Miejsca jest w bród, lasu wycinać nie trzeba, ekolodzy spacyfikowani w tym rejonie jeszcze przez wojsko. Ale lepiej sprzedać teren deweloperom i niech tam postawią tysiące mieszkań, do których nijak nie da się dojechać, prawda decydenci z UM?

    • 0 0

  • ustalono!

    i co ziomale! ustalono to ustalono !!nie bedzie skm na lot..... "partia nigdy sie nie myli"!

    • 0 0

  • Pan Krzysztof Rudziński

    jest typowym przykładem ślepego zwolennika motoryzacji kosztem transportu publicznego. Panie Krzysztofie, niech Pan zacznie myśleć przyszłościowo. Inwestowanie w kolej jest o wiele bardziej opłacalne w dłuższym okresie dla wszystkich niż w samochody.

    • 0 0

  • zamiast wydawać nasze pieniądze na wysepki na Kartuskiej w Gdańsku, które uniemożliwiają przejazd samochodów uprzywilejowanych, mogliby połatać chociażby dziury na ulicach i już byłby jakiś kroczek do przodu na EURO 2012

    • 0 0

  • pobudujmy wiecej galerii baltyckich w centrach najwiekszych osiedli to napewno korki znikna (1)

    ale wtedy juz nie tylko autobusy beda musialy zniknac aby byly mniejsze korki, tramwaje tez zlikwidujmy - no i ile zaoszczedzi wtedy miasto na komunikacji, a i stacje benzynowe zarobia na nas - to takie proste

    • 0 0

    • Jak nie będzie handlu w centrum miasta, to całe życie wyniesie się na przedmieścia, będzie jak w USA - wszyscy spędzają czas w podmiejskich mallach, a w centrum same banki i biura, na weekendy wymarłe.
      Centrum miasta to nie miejsce dla Carrefoura i Reala, fakt. Ale takie obiekty jak GB jak najbardziej powinny tam być. Kiedy minie pierwsza euforia, będzie tam normalnie - czy w tej chwili są jakieś szczególne korki z powodu Manhattanu czy Madisona? Raczej nie.
      To hipermarkety powinno się wyprowadzić na przedmieścia.

      • 0 0

  • Ja też uważam, że priorytetem powinno być w tej chwili rozwinięcie dobrej, taniej i szybkiej komunikacji publicznej, pociągnięcie tramwaju i skmki gdzie tylko się da. Na dzień dzisiejszy wybieram samochód, bo transport publiczny w Trójmieście jest drogi i niekomfortowy.

    • 0 0

  • z Banina (1)

    Słusznie koncypujesz.

    Ale jesli popatrzeć pod odpowiednim kątem, to nie. Jeśli jestem urzędasem z UM, to korki są mi na rękę. Mam wiecznie robotę, mogę co chwila ustawiać przetargi na remont dróg, które są poryte kołami stojących samochodów, benzyny więcej idzie, więc wpływy z akcyzy są wyższe, co podoba sie tym z góry, mieszkania powstają - zgodne z nurtem polityki i z tym, co przy wódce ustaliłem z dewloperem, od którego dostanę fajne mieszkanko w zamkniętym kompleksie mieszkaniowym. Dochody z czynszów będą wyższe i bardziej długofalowe niż z parkingów...itd. A ci z Banina niech se pracy w Baninie szukają, jak nie chcą kasy płacić dla Gdańska.

    • 0 0

    • Mikuś

      Też słusznie koncypujesz ;-)

      Ale jeden błąd popełniłeś. Ci z Banina pracując w Gdańsku odprowadzają podatki do miejskiej kasy. Owszem nie z PIT, ale ich pracodawca mający siedzibę w Gdańsku płaci CIT, za lokal, media, itd. Poza tym ci z Banina nie tylko pracują w Gdańsku, ale i często się kształcą, korzystają z rozrywek lub punktów handlowych i usługowych. Z tego też miasto ma kasę. Tak więc odcinanie się Gdańska od przyjezdnych to odmrażanie sobie uszu na złość mamie ;-)

      • 0 0

  • uff kamień z serca nie bedzie skm to dobrze moze puszczą ją

    inną trasą np przez chełm jasień do lotniska i dalej żeby łatwo można dojechać do centrum gdańska a zamiejscowi niech sobie robotę niedaleko domu szukją a nie do mista sie pchają

    • 0 0

  • Banino to wieś (1)

    nic dodać nic ująć :)

    • 0 0

    • Ach tak?

      A ciekawe kiedy tam byłeś ostatni raz. Bo to już wygląda prawie jak Osowa czy Rotmanka. Fakt, jeszcze paru gospodarzy ora resztki pól, których nie rozprzedali jako działki budowlane, ale to bardziej z sentymentu i nudy niż w celu produkcji rolnej. Ostatnio nawet z sąsiadami się zastanawialiśmy kiedy ktoś wpadnie na pomysł wystąpienia o prawa miejskie dla Banina. Liczba mieszkańców już by styknęła (chociaż wielu się wciąż nie przemeldowało). Usługi się szybko rozwijają, jest szkoła, 2 przedszkola, nowa remiza dla straży pożarnej (tu będzie problem, gdyż do OSP kandydatów coraz trudniej znaleźć, bo prawie same "miastowe" mieszkają, więc może PSP?) a nawet market. Ale chyba jednak status wsi bardziej ludziom pasuje. Szczerze mówiąc to w okolicy Trójmiasta nie znam niczego bardziej podobnego do podmiejskich miejscowości w stylu zachodnich "suburbs" (choć niestety infrastruktura nie nadąża za budową domów). A włączenie do Gdańska jeszcze długo nam nie zagrozi. Najpierw musiałby wchłonąć Rębiechowo, które faktycznie jest wiochą w porównaniu z Baninem (chociaż stację kolejową mają). Jeszcze tego by brakowało, żeby nam tu Adamowicz i jego klika rządzili. Brrr...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane