• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcemy to szybko zbudować

Magdalena Szałachowska
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś... Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś...
Znamy już listę obiektów, które władze Trójmiasta chcą wybudować z okazji Euro 2012. Do piątku dokument musi trafić do ministerstwa.

.. oraz w 2012 roku. .. oraz w 2012 roku.
Pół roku po ogłoszeniu przez Michela Platiniego decyzji o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012, do Ministerstwa Sportu i Turystyki trafi lista kluczowych projektów związanych z organizacją tej imprezy.

I tak na liście gdańskiej znajduje się 29 projektów o łącznej wartości 4,3 mld zł. Sopot zgłasza dwa projekty warte ponad 2 mld zł, natomiast Gdynia cztery, o łącznej wartości 500 mln zł. Łączy je jedno - muszą być ukończone najpóźniej do wiosny 2012 r.

Sportowe, komunikacyjne i turystyczne projekty trafią do Rady Ministrów. Tam zdecydują, które z nich zasłużą na tytuł "przedsięwzięcia Euro 2012".

Co daje takie wyróżnienie? Zgodnie z ustawą wszystkie takie projekty będą zrealizowane przez specjalnie w tym celu powołaną spółkę prawa handlowego (w Gdańsku prezydent podpisze akt założycielski w przyszły wtorek) mogącą m.in. korzystać z uproszczonych procedur zamówień publicznych czy ułatwień wywłaszczeniowych. Kluczowe projekty będą miały również pierwszeństwo w finansowaniu i realizacji.

- Najważniejszą inwestycją jest stadion, ale przecież nie będziemy do niego dojeżdżać furmankami - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta Gdańska. - W czasie mistrzostw będziemy musieli przewieźć w jego pobliże nawet 80 tys. osób każdego dnia. Dlatego niezmiernie ważna jest rozbudowa ul. Słowackiego, budowa trasy Sucharskiego czy nowy na liście projekt poszerzenia do czterech pasów ul. Jana z Kolna i przebudowy węzła Kliniczna.

I tak w ramach usprawnienia ruchu komunikacyjnego na ministerialne biurko trafą również m.in. projekty budowy linii tramwajowych na Morenę i na Ujeścisko, Systemu Sterowania Ruchem Tristar, stacji SKM i węzła przesiadkowego Gdańsk Śródmieście, rozbudowy lotnisk w Gdańsku, Babich Dołach i Malborku oraz remontu torów kolejowych do Letnicy.

- Co do połączenia SKM z lotniskiem, to z wyliczeń miasta i Portu Lotniczego wynika, że na razie nie warto prowadzić tam nowej linii - mówi Krzysztof Rudziński. - Jeżeli poszerzymy ul. Słowackiego, to pasażerowie dojadą do miasta samochodami lub komunikacją miejską.

Do listy projektów uprzywilejowanych w realizacji zgłoszono także modernizację gdańskiego stadionu MOSiR, czy budowę gigantycznego parkingu i parku nieopodal stadionu. Staną w nim telebimy dla fanów, którzy przyjadą do Gdańska bez biletów na mecze. Sopot zgłosił m.in. budowę tunelu pod al. Niepodległości, Gdynia budowę stadionu przy ul. Olimpijskiej, lotnisko w Babich Dołach oraz Obwodnicę Północną Trójmiasta.

Jednocześnie zgłaszane są projekty Urzędu Marszałkowskiego, m.in. dojazdy do autostrady A1 oraz Obwodnica Południowa Gdańska.

Jeżeli zgłoszone projekty zostaną zaakceptowane, Trójmiasto czeka największa fala inwestycji od odbudowy po II wojnie światowej.

Niektóre projekty zgłoszone przez Gdańsk

- Baltic Arena (ok. 670 mln zł)
- Trasa Sucharskiego (1,2 mld zł)
- Trasa Słowackiego (800 mln zł)
- zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w mieście - rozbudowa systemu monitoringu (25 mln zł)
- zakup sprzętu specjalistycznego i pojazdów - uzupełnienie zintegrowanego systemu ratowniczego miasta (75 mln zł)
- program sportowy Gdańsk - EURO 2012 - budowa zaplecza sportowego w szczególności budowa nowych boisk piłkarskich ze sztuczną nawierzchnią (18,5 mln zł)

Miejsca

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • SKM-ka niepotrzebna

    AAAAA !!! Paranoja, ja nie moge. SKM-ka na lotnisko jest niepotrzebna!!! Nie potrafię tego nawet skomentować.

    • 0 0

  • z kaszub

    polaczenie szybkim tramw z wrzeszcza stara linia do jasienia a dalej kolej na koscierzyne i kartuzy, ze stacja przesiadkowa przy lotnisku

    • 0 0

  • A Z SKM TO CO ???

    Ale te stare kible SKM to mogliby zamienić na nowoczesne ,komfortowe składy ,np Bombardiera bo WSTYD ,że taki złom jeździ po naszych torach. Dobrze ,że chociaż dworce remontują ,ale i tak jeszcze dużo zostało do zrobienia w tym temacie !!!

    • 0 0

  • piottrek

    Na TRAKO2007 stał jeden z 4 wyremontowanych "kibli" dla SKM Trójmiasto, po wyborach ma wyjechać na szlak, tylko nie wiem czy ich wyjazd nie jest czasem uwarunkowany wynikiem wyborów :)

    • 0 0

  • Chcemy to szybko zbudować

    A budujcie, budujcie - bo od sluchania tego proznego gadania, to juz uszy bola, a efektow nie widac.

    • 0 0

  • popatrzcie jak te inwestytcje wyglagaja na mapie miasta

    a zobaczycie że to kropla w morzu potrzeb. w 2012 roku te inwestycje to będzie kadzenie trupa. Zwiększa się liczba aut w mieście w szybkim tempie. Wystarczy popatrzeć na ruch na obwodowej.

    • 0 0

  • super

    Przynajmniej region zyska na tej imprezie i po jej zakończeniu zostaną nam drogi, tramwaje, boiska, hotele etc.

    • 0 0

  • tak patrzę na tą mapkę

    i dziw mnie bierze, jak patrzę na ul. "nową" słowackiego i "nową" kościuszki, to zastanawia mnie jak oni puszczą te "nowe" trasy w okolicach galerii bałtyckiej. zbudują dodatkowy wiadukt??? wyburzą domy przy kościuszki??? a może zbudują tunel do areny???

    albo ul. jana z kolna. fajnie, że wchodzi w 2 pasmową marynarki polskiej, ale co z tego, jak pozostaje wąskie gardło przy stoczni???

    jeden projekt, odsuwa drugi. miała być linia kolejowa, teraz już się nie opłaca, i lepsza będzie "nowa" słowackiego. ciekawe, co za pół roku wymyślą?!!!

    • 0 0

  • SRATA TATA ... JAK WSZYSTKO W GDAŃSKU SKOŃCZY SIĘ NA MARZENIACH (1)

    • 0 0

    • tY srata

      Zajmij sie swoją bezinwestycyjną wioską za Sopotem.

      • 0 0

  • Po cholerę kolej

    po cholere kolej. prawdziwy rozwoj gospodarczy cechuje sie budowa autostrad, drog i produkcja suvow. kolej jest dla dziadow. suvy sa dla przedsiebiorczych biznesmenow z jajami.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane