• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcemy to szybko zbudować

Magdalena Szałachowska
18 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś... Okolice przyszłego stadionu w Letnicy dziś...
Znamy już listę obiektów, które władze Trójmiasta chcą wybudować z okazji Euro 2012. Do piątku dokument musi trafić do ministerstwa.

.. oraz w 2012 roku. .. oraz w 2012 roku.
Pół roku po ogłoszeniu przez Michela Platiniego decyzji o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Euro 2012, do Ministerstwa Sportu i Turystyki trafi lista kluczowych projektów związanych z organizacją tej imprezy.

I tak na liście gdańskiej znajduje się 29 projektów o łącznej wartości 4,3 mld zł. Sopot zgłasza dwa projekty warte ponad 2 mld zł, natomiast Gdynia cztery, o łącznej wartości 500 mln zł. Łączy je jedno - muszą być ukończone najpóźniej do wiosny 2012 r.

Sportowe, komunikacyjne i turystyczne projekty trafią do Rady Ministrów. Tam zdecydują, które z nich zasłużą na tytuł "przedsięwzięcia Euro 2012".

Co daje takie wyróżnienie? Zgodnie z ustawą wszystkie takie projekty będą zrealizowane przez specjalnie w tym celu powołaną spółkę prawa handlowego (w Gdańsku prezydent podpisze akt założycielski w przyszły wtorek) mogącą m.in. korzystać z uproszczonych procedur zamówień publicznych czy ułatwień wywłaszczeniowych. Kluczowe projekty będą miały również pierwszeństwo w finansowaniu i realizacji.

- Najważniejszą inwestycją jest stadion, ale przecież nie będziemy do niego dojeżdżać furmankami - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor wydziału programów rozwojowych Urzędu Miasta Gdańska. - W czasie mistrzostw będziemy musieli przewieźć w jego pobliże nawet 80 tys. osób każdego dnia. Dlatego niezmiernie ważna jest rozbudowa ul. Słowackiego, budowa trasy Sucharskiego czy nowy na liście projekt poszerzenia do czterech pasów ul. Jana z Kolna i przebudowy węzła Kliniczna.

I tak w ramach usprawnienia ruchu komunikacyjnego na ministerialne biurko trafą również m.in. projekty budowy linii tramwajowych na Morenę i na Ujeścisko, Systemu Sterowania Ruchem Tristar, stacji SKM i węzła przesiadkowego Gdańsk Śródmieście, rozbudowy lotnisk w Gdańsku, Babich Dołach i Malborku oraz remontu torów kolejowych do Letnicy.

- Co do połączenia SKM z lotniskiem, to z wyliczeń miasta i Portu Lotniczego wynika, że na razie nie warto prowadzić tam nowej linii - mówi Krzysztof Rudziński. - Jeżeli poszerzymy ul. Słowackiego, to pasażerowie dojadą do miasta samochodami lub komunikacją miejską.

Do listy projektów uprzywilejowanych w realizacji zgłoszono także modernizację gdańskiego stadionu MOSiR, czy budowę gigantycznego parkingu i parku nieopodal stadionu. Staną w nim telebimy dla fanów, którzy przyjadą do Gdańska bez biletów na mecze. Sopot zgłosił m.in. budowę tunelu pod al. Niepodległości, Gdynia budowę stadionu przy ul. Olimpijskiej, lotnisko w Babich Dołach oraz Obwodnicę Północną Trójmiasta.

Jednocześnie zgłaszane są projekty Urzędu Marszałkowskiego, m.in. dojazdy do autostrady A1 oraz Obwodnica Południowa Gdańska.

Jeżeli zgłoszone projekty zostaną zaakceptowane, Trójmiasto czeka największa fala inwestycji od odbudowy po II wojnie światowej.

Niektóre projekty zgłoszone przez Gdańsk

- Baltic Arena (ok. 670 mln zł)
- Trasa Sucharskiego (1,2 mld zł)
- Trasa Słowackiego (800 mln zł)
- zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w mieście - rozbudowa systemu monitoringu (25 mln zł)
- zakup sprzętu specjalistycznego i pojazdów - uzupełnienie zintegrowanego systemu ratowniczego miasta (75 mln zł)
- program sportowy Gdańsk - EURO 2012 - budowa zaplecza sportowego w szczególności budowa nowych boisk piłkarskich ze sztuczną nawierzchnią (18,5 mln zł)

Miejsca

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Dodam tylko, ze nie mam nic przeciwko Panu Adamowiczowi

    gdyby tylo mniej obiecywal...
    wiem ze chce dobrze, ale to za malo by rzadzic

    • 0 0

  • "dawną trasę wraz z zabudowaniami które powstały w oklicy"

    To co napisałeś świadczy o wybitnej głupocie, brak poczucia przyzwoitości, itd, itp.
    To że ktoś wybudował dom w miejscu gdzie wylewa np. Wisła, czy wierzdza w droge do tego nieprzeznaczoną, a nastepnie dostaje odszkodowanie, jest promowaniem głupoty. Po to się ustala (dyskutuje i uchwala) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. A gmina za właściciela czy użytkownika wieczystego może nakazami decydować, jaka konkretnie inwestycja na jego gruncie może powstać. To prawo istnieje od czasów Rzymskich, widać ty i Gdansk wiecie lepiej.

    • 0 0

  • Zielony

    jesteś po prostu GŁUPI. Pociąg to najlepsze rozwiązanie EKOLOGICZNE. JA mieszkam blisko nasypu i jestem ZA tym rozwiązaniem. Ale tacy głupcy jak Ty wolą śmierdzące SAMOCHODY pod nosem. Pisz dalej takie idiotyzmy a zostaniesz wezwany do UM Gdańsk jako specjalista. Oni takich potrzebują.

    • 0 0

  • "Wjeżdża"

    przepraszam, ale taka dyskusja o podstawach prawa może człowieka wyprowadzić z równowagi

    • 0 0

  • Port Lotniczy (1)

    "... na razie nie warto prowadzić tam nowej linii – mówi Krzysztof Rudziński. - Jeżeli poszerzymy ul. Słowackiego, to pasażerowie dojadą do miasta samochodami lub komunikacją miejską." - taak... A Ci co przyjadą samochodami, to chyba je na ulicy zostawią, bo chyba nie na tym małym superdrogim parkingu.

    • 0 0

    • po co poszerzac?

      Po co w ogóle poszerzac Słowackiego? I tak jakoś dojeżdżają komunikacją m. albo samochodem z szoferem, co zapewne miał na mysli pan R.!

      • 0 0

  • wiedzieli nie wiedzieli to 70 lat temu była wojna a potem cisza

    teraz ktoś wymyślił sobie kolej wszystkim mądrym życzę lini kolejowej pod oknami, pozatym opłacalność takiej lini była by zerowa nikt by nie jeździł do centrum na około no chyba że zagubiony turysta z lotniska

    • 0 0

  • boje sie tych obliczen, panow w gajerach - pewnie po przebudowie slowackiego i tak na euro beda korki...

    • 0 0

  • waszka i tak nie dostaniesz premi za ten gdyński bełkot

    Kolej tzw metropolitarna jest promowanan głównie przez um gdynia i ich propagandzistów.
    By połączyć ich osiedla z lotniskiem które nigdy nie powstanie.
    Gdańskowi wystarczy tramwaj metropolitarny

    • 0 0

  • OBWODNICA PÓŁNOCNA TRÓJMIASTA, WALCZMY O NIĄ!!!!!!

    MAM NADZIEJE ŻE GDAŃSK WSZYSTKICH FUNDUSZY NIE "ZAJMIE" - NIC TYLKO GDAŃSK A RESZTA W NIEŁASCE.
    OBWODNICE I DROGI DOJADOWE DO TYCH TRAS TO NAJWAŻNIEJSZE, TĘDY BĘDA JEŻDZIĆ KIBICE, NIE PRZEZ MIASTO,
    Z SOPOTU NOWA DROGA DO OBWODNICY A NIE TUNEL !!
    JEDEN JUŻ KARNOWSKI BUDUJE- TYLE KASY :((

    • 0 0

  • Ja mogę sie nie dziwić prezyd. Adamowiczowi, (1)

    ponieważ dowożony jest wszędzie przez miejskiego szofera, i to że na każdym dworcu lotniczym jest kolej/metro/.. może nie wiedzieć. Tylko dlaczego urzędnicy wprowadzają go w błąd, czy chodzi o to, aby w urzędach było więcej służbowych limuzyn??

    • 0 0

    • Jakby się rozejrzał, to nawet przez okno limuzyny z szoferem mógŁby coś zobaczyc. Wyraźnie nie chce.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane