• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chłód czy ukrop w komunikacji miejskiej?

Krzysztof Koprowski
21 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W co najmniej dziewięciu z trzydziestu trolejbusów Solaris Trollino 12M (takich jak ten na zdjęciu) wystąpiła usterka fabryczna w systemie klimatyzacji. W co najmniej dziewięciu z trzydziestu trolejbusów Solaris Trollino 12M (takich jak ten na zdjęciu) wystąpiła usterka fabryczna w systemie klimatyzacji.

Gdy żar leje się z nieba, nie jest łatwo podróżować komunikacją miejską. Gdańsk pod względem klimatyzacji jest liderem w Trójmieście, Gdynia walczy z niesprawnymi trolejbusami, a pasażerom SKM pozostaje otwieranie okien.



W Gdańsku w klimatyzację wyposażonych jest 78 proc. autobusów ZKM Gdańsk. Teoretycznie wszystkie autobusy pozostałych przewoźników (PKS Gdańsk i Warbus) także posiadają taki system, jednak już przeprowadzone kontrole tylko częściowo to potwierdzają.

- W ubiegłym roku przeprowadziliśmy 15,5 tys. kontroli świadczonych usług zakontraktowanych umowami przewozowymi. Dotyczyły m.in. funkcjonowania systemów klimatyzujących. Nałożono wówczas siedem kar o wartości 196 zł na ZKM Gdańsk, trzy kary o wartości 84 zł na PKS Gdańsk oraz 234 kary o wartości 6552 zł na firmę Warbus - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Dużo trudniej trafić wciąż na tramwaje z klimatyzacją - posiada ją 32 proc. całego taboru szynowego. Należy jednak pamiętać, że koszt nowego, klimatyzowanego tramwaju jest 7-8 krotnie wyższy, niż jednego autobusu, więc proces wymiany taboru z przyczyn finansowych trwa dłużej. Obecnie schłodzimy się jedynie w Pesach i mocno wysłużonych, 13-letnich czterech pojazdach Alstom Konstal NGd99.

- We wszystkich autobusach i tramwajach klimatyzacja jest ustawiona na 21 st. Celsjusza. Jest to decyzja wewnętrzna spółki ponieważ umowa na świadczenie usług przewozowych z Zarządem Transportu Miejskiego nie określa tej temperatury, jak też ZTM nie zajął stanowiska w sprawie naszej prośby o określenie optymalnej temperatury klimatyzacji - dodaje Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Przeprowadzone kontrole przez ZTM Gdańsk w ubiegłym roku wykazały zaledwie dwa uchybienia w zakresie jakości realizowanych przewozów tramwajowych przez ZKM Gdańsk. Nałożona kara wyniosła zaledwie 56 zł. W pierwszym półroczu po przeprowadzeniu 4,9 tys. kontroli wszystkich przewozów realizowanych na zlecenie ZTM, również nałożono dwie kary dla ZKM Gdańsk w trakcji tramwajowej, na identyczną kwotę 56 zł. Jak informuje ZTM, kontrolą w terenie zajmuje się sześciu pracowników nowo powstałej Centrali Ruchu ZTM.

Nieco odmienny pogląd na ten temat ma nasza czytelniczka, pani Agnieszka. - Jestem mieszkanką dzielnicy Chełm i z komunikacji miejskiej korzystam codziennie. Nie pamiętam jednak, by w upalny dzień, kiedy temperatura sięgala 35 stopni na zewnątrz i ok. 40 w tramwaju, motorniczy włączył klimatyzację.

Z tymi zarzutami nie zgadza się jednak ZKM Gdańsk. - Zgodnie z wewnętrznymi regulacjami motorniczy ma obowiązek włączyć klimatyzację, natomiast utrzymanie wymaganej temperatury 21 st. odbywa się automatycznie. Logicznego uzasadnienia niewłączania klimatyzacji przez motorniczego nie widzę. Odwrotnie, niewłączenie klimatyzacji może skończyć się nałożeniem kary przez ZTM lub skargami pasażerów. W sierpniu nie otrzymaliśmy żadnej kary za brak klimatyzacji w Pesie oraz dwie uwagi co do jej pracy w NGd99 - twierdzi Wojtkiewicz.

Czy klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej to dobry pomysł?

Zdecydowanie większe problemy związane z komunikacją miejską trapią gdyńskiego przewoźnika trolejbusowego - PKT Gdynia. Z naszych informacji wynika, że problemy dotyczą sporej części najnowszych pojazdów Solaris Trollino 12M. Spośród trzydziestu pojazdów tego typu, w co najmniej dziewięciu wystąpił problem z klimatyzacją.

- Podczas lipcowych upałów, w okresie najintensywniejszego działania klimatyzacji w pojazdach, w zakupionych przy współudziale środków UE najnowszych trolejbusach marki Solaris Trollino 12M, faktycznie ujawniła się usterka systemu klimatyzacji. Usterka ta wystąpiła w kilkunastu trolejbusach (w okresie około dwóch tygodni), skutkując w konsekwencji niesprawnością klimatyzacji spowodowanej rozszczelnieniem skraplaczy - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia. Dodaje jednak, że dziś w trolejbusach klimatyzacja działa sprawnie.

ZKM Gdynia odstąpił jednak od nakładania kary finansowej z tego tytułu, gdyż podobne problemy wystąpiły w Solarisach na terenie całego kraju. Ponadto organizator nie chce karać miejskiej spółki, gdyż - jak tłumaczy - "celem ZKM Gdynia nie jest maksymalizacja liczby nakładanych kar, ale osiągnięcie efektu sprawnego działania klimatyzacji".

Jak zapewnia ZKM Gdynia, usterki są na bieżąco usuwane, a ich prawdopodobną przyczyną było zastosowanie, w celu obniżenia wagi pojazdu i oszczędności w kosztach eksploatacji, nowego materiału do budowy skraplaczy (aluminium zamiast dotychczasowej miedzi).

Oprócz wyjątkowego odstąpienia od nakładania kar dla PKT Gdynia, kontrole wykazały w br. 25 nieprawidłowości w zakresie chłodzenia wnętrz pojazdów. Z tego tytułu nałożono kary na łączną kwotę 830 zł (dane obejmują okres do 15 sierpnia br.). ZKM Gdynia nakłady kary zarówno za jej brak w pojeździe, który obsługuje daną linię, gdzie takowa jest wymagana oraz za jej niewłaściwe funkcjonowanie.

Warto przy tym dodać, że w system klimatyzacji wyposażone są 32 trolejbusy (30 trolejbusów Solaris Trollino 12M oraz dwa Mercedesy O530AC) ze wszystkich 90 pojazdów tego typu (tj. 35,5 proc. taboru) oraz 49 z 252 autobusów (19,4 proc.).

Żadne problemy z klimatyzacją nie występują natomiast w Szybkiej Kolei Miejskiej, bo... pociągi jej po prostu nie posiadają. Nie będą w nią też wyposażone modernizowane jednostki. Pojawią się jedynie nawiewy powietrza, połączone jednocześnie z lepszym systemem ogrzewania wnętrz. Te drugie przydadzą się z pewnością w styczniu 2013 r., kiedy do Trójmiasta dotrą pierwsze cztery zmodernizowane EZT-y.

Miejsca

Opinie (270) 3 zablokowane

  • Ludzie... (2)

    ...otwieraja okna w klimatyzowanych tramwajach przez własną głupotę ,no i efektu klimy nie ma.jednak dlaczego szanowny Pan/Pani/ motorniczy nie ruszy szanownej d... na pętli i nie pozamyka tych okien, bo nie ma tego w swoich obowiązkach ? Jego obowiązkiem jest włączyć klimę a reszta go nie obchodzi.Gdy ludzie wsiądą na pierwszym przystanku do wagonu z miłą temperaturą nikomu do głowy nie przyjdzie otwieranie okien....no chyba,że będzie za zimno

    • 35 6

    • panie sss (1)

      pan motorniczy rusza d*pe tylko ludzie łapskami wyrywają zamki w oknach i to nie ma sensu trzeba by zaspawać okienka niestety taka kultura

      • 5 3

      • Oj...

        ....to Pan jest jednym z nielicznych wyjątków, szacunek,ale bardzo często wsiadam na Siedlcach przy kościele...i równie często podjeżdża PESA / po odstaniu swojego planowego czasu / w środku tropik ,okna pootwierane, klima na "chodzie".....a zamki w oknach..."o dziwo" są....

        • 4 0

  • upał.... (2)

    w autobusach linii 112 na sobieszewo np numer wozu 2075 klima nie działa. pan kierowca twierdzi że ma włączoną klimę ale szyberdachy pootwierane.
    wiem trzeba oszczędzać paliwo.wtedy poproszę bilety po 2.50 a nie 3.60

    • 26 3

    • Przecież tam samo pospólstwo jeździ. W budzie z piwem na wyspie klimy nie mają to i w autobusie dadzą radę.

      • 3 9

    • Najgorsza linia

      Jaka może istnieć dla kierowców , dużo ludzi dużo biletów korek przy moście sobieszewskim walka z pasażerami przy moście aby przechodzili na piechotę przez ten zakichany most pontonowy oraz wieczne narzekanie pasażerów , taka linia to jest kara ...

      • 11 2

  • Co to za kray? (1)

    Kara 30 PLN? Z pewnością bardziej się kalkuluje niz straty na paliwie.

    • 18 0

    • ....

      No to jest jakiś miech na sali.
      40 osob musi się męczyć w ukropie...a przewoźnik może zapłaci za to 30 zł jak go skontrolują.
      Jak pasażer nie wywiązuje się ze swojego obowiązku i jedzie bez biletu to dostaje 170zł.
      KPINA

      • 20 0

  • dużymi literami napisać trzeba żeby geniusze okien nie otwierali w klimatyzowanych tramwajach i autobusach (6)

    • 21 3

    • Jeżeli klima działa to okna są blokowane i nie idzie ich (3)

      otworzyć.

      • 4 5

      • aha szczególnie odchylane w Connecto

        • 3 0

      • (1)

        nie są, a przynajmniej nie zawsze. nie raz klima aż huczała, a ja wojowałem z plebsem tłumacząc, żeby nie otwierali okien.

        • 11 0

        • To i tak nie pomoże, zbyt wielu niepiśmiennych.

          • 8 1

    • ludzie otwierają okna bo jest im gorąco z powodu nie włączonej klimy!

      • 3 6

    • Naprawdę ona czasem nie wyrabia i powietrze jest niewystarczająco natlenione (jeśli jest bardzo dużo pasażerów). I na prawdę łatwo wtedy zemdleć. Mi się to już zdarzyło. I już wolę cieplejsze powietrze przy otwartym oknie niż takie od którego robi mi się niedobrze i kręci w głowie.
      Oczywiście facet nie odczuje różnicy. Ale szczupła, niska dziewczyna tak.

      I dokładnie wiem,że słabo mi tylko gdy w autobusie jest duży ścisk i zamknięte okna. W najnowszych modelach nie ma takiego problemu ale w tych starszych naprawdę klima nie nadąża i robi się bardzo duszno. I jeśli nie mogę wysiąść to otworzę to cholerne okno aby nie zemdleć. Jak ktoś jechał 167 albo 168 około 7.00 (do centrum) to wie,że klima nic nie daje w autobusie w którym panuje tak okropny ścisk. I czasem lepiej zrobić już przeciąg niż stać i dusić się w minimalnie chłodniejszej temperaturze.

      I jakoś w niektórych modelach autobusów klima zawsze działa dobrze i nikt okien nie otwiera BO NIE MA TAKIEJ POTRZEBY!! A jeśli ona jest to okna się otwiera bo dają lepszy efekt niż klima (której równie dobrze może nie być bo się akurat zepsuła)..

      • 0 1

  • Solarisy w Gdańsku

    Te wozy nigdy nie miały sprawnej klimatyzacji. Skoro kierowca włącza klimatyzacje gdy za oknem jest 35 st.C, to na wozie z nawiewów dmucha gorące powietrze bo włączyło się ogrzewanie. Jeżdżę takim autobusem prawie 10 lat i rzadko się zdarza by klimatyzacja była sprawna.

    • 13 4

  • Zgadzam się z Panią Agnieszką

    Jeżdżę tramwajami 5 dni w tygodniu, do pracy i z pracy do domu i nie pamiętam kiedy w tramwaju była klimatyzacja. mogą sobie gadać przedstawiciele, że temperatura się reguluje, wyrównuje itp., ale pasażer czuje czy klima jest włączona czy nie i koniec dyskusji.

    • 26 3

  • temperatura (2)

    Optymalna temperatura wg opracowań branżowych powinna wynosić 6 stopni poniżej temperatury zewnętrznej. Zasadniczo przyjmuje się 24stC.
    Przy większych różnicach organizm dostaje szoku termicznego - co objawia się obniżoną odpornością (reumatyzm po pewnym czasie)
    Za pewnie panowie z ZKM sami wymyślili te 21stC na podstawie informacji pana Wiesie który ma czarne BMW :)

    • 10 8

    • (1)

      To zależy. W chwili obecnej przyjmuje się, że temperatura powinna być optymalna dla samopoczucia, szczególnie prowadzącego pojazd, 24*C to jednak nieco za gorąco. Utrzymanie w pojeździe temperatury 21*C zwiększa trzeźwość umysłu kierowcy, zatem także bezpieczeństwo na drodze. To sprawa zdecydowanie priorytetowa. Zresztą robię obecnie opracowanie na temat klimatyzacji w pojazdach, postaram się podpiąć pod artykuł.

      • 3 1

      • Owszem mówiąc o kierowcy 21 pewnie będzie OK - w końcu pracuje 8h na stanowisku nie wychodząc z samochodu(chociaż upierałbym się przy 24).
        Natomiast przesiadający się pasażerowie traktowani są raz +30 to znów 21stC - i w tym jest problem a ZKM działa dla pasażerów. Przy tym należy pamiętać, że temperatura powietrza nawiewanego wynosi 11 - 13 stC - a to z kolei powoduje stojąc przy takim nawiewie uczucie przeciągu.
        Ps. Zresztą nie powinno się używać zwrotu klimatyzacja - gdyż ta powinna obejmować po za chłodzeniem powietrza również kontrolę wilgotności w pomieszczeniu przy założeniu nie przekroczenia w strefie przebywania osób określonej prędkości i temperatury powietrza. W samochodach zaś żadne z tych parametrów nie są zachowane co w dłuższej perspektywie objawia się stanem zdrowia osób nadużywających "klimatyzacji" samochodowej - proponuję abyś to także zostało ujęte w opracowaniu.

        • 1 1

  • Klima to pikuś (10)

    najgorsi są obrażeni kierowcy i motorniczy nie potrafiący sprzedać biletu po otrzymaniu 10 zeta.

    • 15 26

    • ... (5)

      Od biletów są kioski i automaty.
      Potem powstają tylko opóźnienia jak sie ustawi 6-7 osósb na co drugim przystanku.
      I nawet nie wiedzą jaki bilet chcą. Ja bym sprzedawał tylko za odliczona kwotę i tyle.

      • 19 7

      • jak się goni tram albo autobus to nie ma czasu na szukanie (1)

        miejsca zakupu.

        • 5 16

        • to wyjdź wcześniej, albo biegaj szybciej

          • 21 6

      • ciekawe ze za granica np w UK (2)

        sprzedaja tylko w autobusach i jakos to dziala.

        • 8 5

        • Właśnie niezbyt.

          Podróż zbytnio się wydłuża, jak jedzie więcej pasażerów. Komunikacja miejska ma być wydajna i szybka przede wszystkim jeżeli ludzie mają ją wybrać zamiast samochodów.

          • 4 2

        • tyle , że w UK kierowcA NIE WYDAJE RESZTY

          • 4 0

    • palantomania

      a najgorsi są ludki którzy nie potrafią przygotować odliczonej kwoty.jak by pomyśleli to by wiedzieli że to zabiera czas którego tramwaj czy autobus nie ma a póżniej wielki hałas tramwaj opóźniony bo trzydziestu takich palantów przyniesie 10 zeta

      • 7 1

    • A co obsługa automatu cię przerasta ćmoku ! Przez takich debili jak ty są wieczne , długie postoje na przystankach.

      • 6 1

    • Pamiętam jak kiedyś we Wrzeszczu z autobusu zrobił się kiosk, bo 5 osób kupowało bilet. I reszta musi czekać 5 minut zanim autobus ruszy...

      • 0 0

    • Co się spinacie - ja nie jeżdżę autobusami i tramwajami bo to obciach a paliwo leje na BP - tam nie ma kolejki :)

      Kup samochód i będziesz miał spokój!

      • 1 0

  • prawda

    Trójmiejska komunikacja jest guano warta umiecie tylko robić podwyżki biletów i puszczać tych idiotów na kanarów na łowy
    NIECH SIE ZA ROBOTE PORZĄDNĄ WEZMĄ !!

    • 13 9

  • w SKM okna są zaspawane

    W czasie tegorocznych największych upałów podróżni SKM próbowali otworzyć okna - bezskutecznie. Pomijam że w czasie remontu pociągi Gdańsk-Wejherowo jeździły o 5 co pół godziny i większość podróżnych mdlała na stojąco.

    Za to jakie wiąchy leciały jak po wyjściu komentowali podróż przez telefon...

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane