• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chłód czy ukrop w komunikacji miejskiej?

Krzysztof Koprowski
21 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W co najmniej dziewięciu z trzydziestu trolejbusów Solaris Trollino 12M (takich jak ten na zdjęciu) wystąpiła usterka fabryczna w systemie klimatyzacji. W co najmniej dziewięciu z trzydziestu trolejbusów Solaris Trollino 12M (takich jak ten na zdjęciu) wystąpiła usterka fabryczna w systemie klimatyzacji.

Gdy żar leje się z nieba, nie jest łatwo podróżować komunikacją miejską. Gdańsk pod względem klimatyzacji jest liderem w Trójmieście, Gdynia walczy z niesprawnymi trolejbusami, a pasażerom SKM pozostaje otwieranie okien.



W Gdańsku w klimatyzację wyposażonych jest 78 proc. autobusów ZKM Gdańsk. Teoretycznie wszystkie autobusy pozostałych przewoźników (PKS Gdańsk i Warbus) także posiadają taki system, jednak już przeprowadzone kontrole tylko częściowo to potwierdzają.

- W ubiegłym roku przeprowadziliśmy 15,5 tys. kontroli świadczonych usług zakontraktowanych umowami przewozowymi. Dotyczyły m.in. funkcjonowania systemów klimatyzujących. Nałożono wówczas siedem kar o wartości 196 zł na ZKM Gdańsk, trzy kary o wartości 84 zł na PKS Gdańsk oraz 234 kary o wartości 6552 zł na firmę Warbus - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Dużo trudniej trafić wciąż na tramwaje z klimatyzacją - posiada ją 32 proc. całego taboru szynowego. Należy jednak pamiętać, że koszt nowego, klimatyzowanego tramwaju jest 7-8 krotnie wyższy, niż jednego autobusu, więc proces wymiany taboru z przyczyn finansowych trwa dłużej. Obecnie schłodzimy się jedynie w Pesach i mocno wysłużonych, 13-letnich czterech pojazdach Alstom Konstal NGd99.

- We wszystkich autobusach i tramwajach klimatyzacja jest ustawiona na 21 st. Celsjusza. Jest to decyzja wewnętrzna spółki ponieważ umowa na świadczenie usług przewozowych z Zarządem Transportu Miejskiego nie określa tej temperatury, jak też ZTM nie zajął stanowiska w sprawie naszej prośby o określenie optymalnej temperatury klimatyzacji - dodaje Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Przeprowadzone kontrole przez ZTM Gdańsk w ubiegłym roku wykazały zaledwie dwa uchybienia w zakresie jakości realizowanych przewozów tramwajowych przez ZKM Gdańsk. Nałożona kara wyniosła zaledwie 56 zł. W pierwszym półroczu po przeprowadzeniu 4,9 tys. kontroli wszystkich przewozów realizowanych na zlecenie ZTM, również nałożono dwie kary dla ZKM Gdańsk w trakcji tramwajowej, na identyczną kwotę 56 zł. Jak informuje ZTM, kontrolą w terenie zajmuje się sześciu pracowników nowo powstałej Centrali Ruchu ZTM.

Nieco odmienny pogląd na ten temat ma nasza czytelniczka, pani Agnieszka. - Jestem mieszkanką dzielnicy Chełm i z komunikacji miejskiej korzystam codziennie. Nie pamiętam jednak, by w upalny dzień, kiedy temperatura sięgala 35 stopni na zewnątrz i ok. 40 w tramwaju, motorniczy włączył klimatyzację.

Z tymi zarzutami nie zgadza się jednak ZKM Gdańsk. - Zgodnie z wewnętrznymi regulacjami motorniczy ma obowiązek włączyć klimatyzację, natomiast utrzymanie wymaganej temperatury 21 st. odbywa się automatycznie. Logicznego uzasadnienia niewłączania klimatyzacji przez motorniczego nie widzę. Odwrotnie, niewłączenie klimatyzacji może skończyć się nałożeniem kary przez ZTM lub skargami pasażerów. W sierpniu nie otrzymaliśmy żadnej kary za brak klimatyzacji w Pesie oraz dwie uwagi co do jej pracy w NGd99 - twierdzi Wojtkiewicz.

Czy klimatyzacja w pojazdach komunikacji miejskiej to dobry pomysł?

Zdecydowanie większe problemy związane z komunikacją miejską trapią gdyńskiego przewoźnika trolejbusowego - PKT Gdynia. Z naszych informacji wynika, że problemy dotyczą sporej części najnowszych pojazdów Solaris Trollino 12M. Spośród trzydziestu pojazdów tego typu, w co najmniej dziewięciu wystąpił problem z klimatyzacją.

- Podczas lipcowych upałów, w okresie najintensywniejszego działania klimatyzacji w pojazdach, w zakupionych przy współudziale środków UE najnowszych trolejbusach marki Solaris Trollino 12M, faktycznie ujawniła się usterka systemu klimatyzacji. Usterka ta wystąpiła w kilkunastu trolejbusach (w okresie około dwóch tygodni), skutkując w konsekwencji niesprawnością klimatyzacji spowodowanej rozszczelnieniem skraplaczy - przyznaje Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia. Dodaje jednak, że dziś w trolejbusach klimatyzacja działa sprawnie.

ZKM Gdynia odstąpił jednak od nakładania kary finansowej z tego tytułu, gdyż podobne problemy wystąpiły w Solarisach na terenie całego kraju. Ponadto organizator nie chce karać miejskiej spółki, gdyż - jak tłumaczy - "celem ZKM Gdynia nie jest maksymalizacja liczby nakładanych kar, ale osiągnięcie efektu sprawnego działania klimatyzacji".

Jak zapewnia ZKM Gdynia, usterki są na bieżąco usuwane, a ich prawdopodobną przyczyną było zastosowanie, w celu obniżenia wagi pojazdu i oszczędności w kosztach eksploatacji, nowego materiału do budowy skraplaczy (aluminium zamiast dotychczasowej miedzi).

Oprócz wyjątkowego odstąpienia od nakładania kar dla PKT Gdynia, kontrole wykazały w br. 25 nieprawidłowości w zakresie chłodzenia wnętrz pojazdów. Z tego tytułu nałożono kary na łączną kwotę 830 zł (dane obejmują okres do 15 sierpnia br.). ZKM Gdynia nakłady kary zarówno za jej brak w pojeździe, który obsługuje daną linię, gdzie takowa jest wymagana oraz za jej niewłaściwe funkcjonowanie.

Warto przy tym dodać, że w system klimatyzacji wyposażone są 32 trolejbusy (30 trolejbusów Solaris Trollino 12M oraz dwa Mercedesy O530AC) ze wszystkich 90 pojazdów tego typu (tj. 35,5 proc. taboru) oraz 49 z 252 autobusów (19,4 proc.).

Żadne problemy z klimatyzacją nie występują natomiast w Szybkiej Kolei Miejskiej, bo... pociągi jej po prostu nie posiadają. Nie będą w nią też wyposażone modernizowane jednostki. Pojawią się jedynie nawiewy powietrza, połączone jednocześnie z lepszym systemem ogrzewania wnętrz. Te drugie przydadzą się z pewnością w styczniu 2013 r., kiedy do Trójmiasta dotrą pierwsze cztery zmodernizowane EZT-y.

Miejsca

Opinie (270) 3 zablokowane

  • jak już nie ma tej klimy

    to na miłość boską chociaż nawiew włączcie ale nawiew a nie otwarty wywietrznik bo nic nie daje kiedy pojazd stoi

    • 0 0

  • ja zauważyłam, że w autobusach klima jest włączona jak na dworzu jest chłodno, a jak jest ukrop, to w autobusach klima nie

    dziwne

    • 4 0

  • Z klimatyzacja w autobusach jest kiepsko...

    Korzystam codziennie z autobusów 2 linii - 127 i 262. O ile w autobusach 127 klimatyzacja działa dość często, to w 262 rzadko. Nie wiem od czego to zależy. Innym mankamentem jest to, że w południe, gdy żar jest największy to klimatyzacja jest wyłączona, zaś wieczorem, gdy na dworze jest dość chłodno, to akurat jest włączona. Raz w upał jechałem autobusem 262 z włączonym ogrzewaniem ! Pan kierowca powiedział, że nie może go wyłączyć, bo autobus dalej wówczas nie pojedzie. Nie wiem dlaczego.

    • 0 0

  • dlatego wolę rower. Samemu pracuje się na przyjemny wiatr. :)

    • 2 0

  • Klima jest, ale jakby jej nie było...

    W dniu dzisiejszym podróżowałem tramwajem typu Pesa linii 2 i pomimo, że okna były pozamykane, a klimatyzacja głośno szumiała, nie odczuwałem jakiegokolwiek efektu jej działania. No cóż może 21*C na takie upały to ciut za mało, albo motorniczy to podkręcił do 30*C :P

    • 3 2

  • Ludzie poczytajcie sobie jak działa klimatyzacja . (2)

    Jeżeli klimatyzator jest sprawny i odpowiednio serwisowany wydmuchuje powietrze może dmuchać w zależności o jego mocy z temperaturą niższą od zaciąganej, czyli tego co jest w np. w autobusie, o 5 do 10 stopni. Tak więc jeżeli w autobusie, który jest metalową przeszkloną puszką jest 30 stopni to klimatyzator "przerobi" to na ok. 20 stopni. Nie znaczy to, od razu zrobi się 20 stopni wszędzie. klimatyzator musi przemielić całe to ciepłe powietrze a jego nie ubywa bo każdy z nas oddaje ciepło pocąc się, każde otwarcie drzwi przybywa ciepła z zewnątrz w postaci nowych pasażerów lub nawiewu ciepłego powietrza z zewnątrz. Dlatego wydaje się, że klima działa jak jest chłodno a nie działa gdy ciepło.

    • 3 1

    • Sluchaj, masz racje ale ludzie sa leniwi. (1)

      I mysla ze jak gdzies widza wlacznik to wystarczy go przycisnac a z reszta nie ma potrzeby sie martwic. Ja kiedys zapytalem jedna gospodynie domowa, bo prosila mnie o pomoc, gdzie jest instrukca i czy ja czytala bo skad ja mam wiedziec cos na temat nieznanego mi urzadzenia. Chodzilo o wieze stereofoniczna. Jej odpowiedz byla taka "A pan kobiet nie zna, dla nas instrukcja to nudna abstrakcja. Poprostu wyrzucilam ja wraz z opakowaniem"!!!???!!!

      • 0 0

      • Niestety najgorsze to, że nawet autor artykułu nie stara się zgłębić problemu a już nie wsponę o ztm, zkm i innych.

        Dla dziennikarzy ważny jest konflikt - zła wiadomość to dobra wiadomość. Zaś ztm, zkm karają za coś na co nie ma wpływu bo klimatyzacja gdy jest włączona ma swoje parametry pracy, których nie da się naciągnąć a jeżeli zkm nie robi przeglądów klimatyzacji to przez zabrudzenie spada wydajność. Napiszę tak - to, że klimatyzacja nastawiona jest na 21 stopni to nie znaczy, że klimatyzator wieje z temperaturą 21 stopni tylko tyle ma osiągnąć co jest nie realne w autobusie czy tramwaju przy dużej ilości pasażerów w upalny dzień.

        • 1 0

  • Ciekawe że w domu wiedzą aby zamykać lodówkę

    bo chłodne powietrze ucieka ...

    • 4 0

  • Ten zkm z gdańska to jakiś żart

    Kary? 5.000 kontroli i kary na 56zł?
    Wogóle po co to komu?
    Co to wogóle zmienia? W jakim stopniu pasażerowie odczuwają to, że zkm przeprowadził 5.000 kontroli?
    Po co wogóle karać przewoźnika? Jaki jest tego sens?
    Gdzie dobro wspólne? Jeśli już kary są to co to za kary za 56zł dla przewoźnika?
    Czy to jakiś żart?
    Wydaję mi się że GDAŃSK to żart
    Nieudolnie do potęgi zarządzane miasto jak i cała jego struktura.

    • 2 1

  • Co z tego, że Gdańsk ma najlepsze i najnowocześniejsze na całym świecie autobusy z klimatyzacją

    Skoro, cała sieć komunikacyjna jest beznadziejnie zaprojektowana, beznadziejnie zarządzana i beznadziejnie zorganizowana.

    • 6 1

  • klima klima ale mam wrazenie

    i odczucia ;) ze, transport publiczny w gdyni jest o wiele czystszy niz w gdansku....

    nie chodzi o wiek i stan techniczny taboru a o porzadek :)

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane