• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chodnik zamiast ścieżki. Piesi pokazali, którędy chcą chodzić w Oliwie

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na wysokości marketu budowlanegoMapka, wreszcie powstanie brakujący chodnik. Jego przebieg wskazali piesi, wydeptując ścieżkę wzdłuż drogi rowerowej i ignorując chodnik biegnący wzdłuż ściany obiektu handlowego. Prace potrwają do końca sierpnia. To nie pierwszy przypadek tego typu, gdzie piesi wydeptują ścieżkę niezgodnie z nieżyciową wizją projektanta.



Czy skracasz drogę inaczej niż wytyczono chodnik?

Chodnik zbudowany wzdłuż marketu budowlanego Castorama, a wcześniej M3, nigdy nie cieszył się popularnością pieszych.

Usytuowano go tuż przy ścianie obiektu, z dala od jezdni i w niewielkim zagłębieniu terenu (niezbędne jest pokonanie kilku schodów). Pełnił on w efekcie przede wszystkim funkcję obejścia obiektu dla ochroniarzy i pozostałych pracowników placówki handlowej.



Budowa nowego chodnika do końca sierpnia



Piesi od samego początku preferowali spacer prostą trasą tuż obok lub bezpośrednio po drodze rowerowej. Sytuacja ta nasiliła się szczególnie w ostatnich latach, wraz z budową biurowców, na wysokości których powstał także przystanek autobusowy oraz nowe przejście przez al. Grunwaldzką.

Teraz, do końca sierpnia br., powstanie tu nowy chodnik - bezpośrednio obok drogi rowerowej, w miejsce wydeptanej ścieżki. Jego szerokość nie będzie imponująca - 1,80 m, a więc 30 cm więcej niż minimalna dopuszczalna prawem szerokość przestrzeni dla pieszych (usytuowana z dala od jezdni).

  • Zdarzało się, że chodnik wzdłuż marketu budowlanego był zamykany ze względu na prace w obrębie obiektu lub...
  • ... zastawiany ekspozycją towarów na sprzedaż.

Jeden wykonawca zainteresowany robotami budowlanymi



Teoretycznie pozwoli to na zachowanie bezpiecznego odstępu od nasadzeń drzew. Nawierzchnia nie będzie jednak przepuszczalna, lecz wykonana z betonowych płytek (30 na 30 cm) na podbudowie z kruszywa łamanego.

Wykonawcą robót jest spółka Koga Gdańsk, która złożyła jako jedyna ofertę postępowaniu Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni - na kwotę ok. 143,5 tys. zł. Pierwotna kwota rezerwowana na ten cel przez urzędników wynosiła ok. 117,7 tys. zł.

Prace budowlane nie będą wpływać na organizację ruchu na drodze rowerowej oraz jezdni. Piesi do czasu zakończenia robót będą mogli nadal korzystać z chodnika wzdłuż ściany marketu budowlanego.

Chodnik w miejsce wydeptanej ścieżki to dobry pomysł



To nie pierwszy raz kiedy wydeptana ścieżka zastępowana jest chodnikiem. To dość powszechna i - wbrew pozorom - całkiem rozsądna praktyka. Nic tak dobrze nie pokazuje sensowności budowy chodnika, jak wyznaczona przez samych użytkowników ścieżka.

Tak było m.in na pętli tramwajowej na ChełmieMapka, gdzie kilkanaście miesięcy po oddaniu ułożono chodnik na podstawie wydeptanych ścieżek przez pasażerów.

  • Wydeptana ścieżka przez pętlę Chełm Witosa w 2011 r.
  • Chodnik ułożony w miejsce przedeptu na zdjęciu z 2014 r.
Z kolei w Gdyni, na Oksywiu, zadbany i oświetlony chodnik ma powstać w miejsce ścieżki łączącej od lat dwie części dzielnicy.

Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali

14:57 23 LIPCA 23

Typowe planowanie z za biurka (15 opinii)

No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą
No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą


Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • Niszczą zieleń

    Ukarać mandatami i postawić płot

    • 0 2

  • Ludzie też potrafią wydeptać drogę przez torowisko (2)

    Ale chodników jakoś tam nie robią nie mówiąc o przejściu przez tory

    • 1 2

    • jeśli są tory, można zbudować mały przepust dla pieszych pod nimi (1)

      to jest standardowa praktyka w wielu miastach, również w Polsce.

      • 0 0

      • to ile masz przepustów dla pieszych na obecnej PKM?

        • 0 0

  • Nagle sie okazało ze tyle lat mieli gdzies ale przed wyborami nagle pieniadze sie znalazły!!A normalnie to trzeba takie

    • 2 1

  • Pierwsze słyszę że tam jest droga dla rowerów (1)

    różowy asfalt nie oznacza drogi dla rowerów. znaku c13 tam nie ma i nigdy nie było, a znak jest konieczny!
    od zawsze jest to wiec chodnik dla pieszych.

    • 2 3

    • A co niby jest przy McDonaldzie? Nawet na google street view widać jak wół znaki C-16/C-13 rozdzielone pionową linią.

      • 1 0

  • U nas zawsze...

    U nas zawsze projektant swoje, a życie swoje. W cywilizowanych krajach, wpierw wszędzie zostaje posiana trawa, ludzie wydeptują ścieżki, którymi chodzą i dopiero po tym, gdy widać, gdzie ma powstać chodnik, wykonawca go tam układa.

    • 3 0

  • . (3)

    A może ludzie wolą iść po tej wydeptanej ścieżce zamiast po betonie? Za chwilę przy większym deszczu będzie płacz, bo woda nie będzie miała gdzie uciekać, jak wszystko zabetonujemy.

    • 34 21

    • Masz pewną rację.

      Natomiast konkretnie ten problem nie musi być problemem - chodniki idze zrobić tak, aby woda tam nie stała.

      • 9 0

    • 1,8m chodnika, obok jakieś 4m trawnika a woda nie będzie miała gdzie uciec?

      ludzie wolą iść po równym i po najkrótszej trasie i tyle.

      • 6 0

    • bez tytułu

      Jak deszcz popada, to proszę mi wierzyć, wszyscy woleliby iść jednak po wybetonowanym chodniku niż po zalanej , błotnistej ścieżce.

      • 4 0

  • Mój ojciec podczas projektowania ważnej inwestycji, kazał uprzątnąć teren i przez kilka tygodni obserwował jak po tym terenie przechodzą piesi. Potem wytyczał ścieżki. Tak to się robi panowie projektanci. I jeszcze jedno co zapamiętałem z nauk ojca. Zawsze mówił, że natura nie lubi kantów. Róbcie więc w łuk a nie w kant.

    • 4 0

  • Moim zdaniem to nie typowi piesi a biegacze.

    Widzę podobną sytuację na Babich Dołach - sporo osób biegnie po naturalnej nawierzchni a nie po asfaltowym czy betonowych chodniku. Też utorzyła się podobnie udeptana ścieżka. Domysły autora artykułu są nietrafione.

    • 0 0

  • Życie jest za krótkie

    By sobie drogę wydłużać

    • 2 0

  • 1. Urzędnik i tak wie lepiej.
    2. Jak nie wie ? - patrz pkt.1

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane