• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chodnik zamiast ścieżki. Piesi pokazali, którędy chcą chodzić w Oliwie

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na wysokości marketu budowlanegoMapka, wreszcie powstanie brakujący chodnik. Jego przebieg wskazali piesi, wydeptując ścieżkę wzdłuż drogi rowerowej i ignorując chodnik biegnący wzdłuż ściany obiektu handlowego. Prace potrwają do końca sierpnia. To nie pierwszy przypadek tego typu, gdzie piesi wydeptują ścieżkę niezgodnie z nieżyciową wizją projektanta.



Czy skracasz drogę inaczej niż wytyczono chodnik?

Chodnik zbudowany wzdłuż marketu budowlanego Castorama, a wcześniej M3, nigdy nie cieszył się popularnością pieszych.

Usytuowano go tuż przy ścianie obiektu, z dala od jezdni i w niewielkim zagłębieniu terenu (niezbędne jest pokonanie kilku schodów). Pełnił on w efekcie przede wszystkim funkcję obejścia obiektu dla ochroniarzy i pozostałych pracowników placówki handlowej.



Budowa nowego chodnika do końca sierpnia



Piesi od samego początku preferowali spacer prostą trasą tuż obok lub bezpośrednio po drodze rowerowej. Sytuacja ta nasiliła się szczególnie w ostatnich latach, wraz z budową biurowców, na wysokości których powstał także przystanek autobusowy oraz nowe przejście przez al. Grunwaldzką.

Teraz, do końca sierpnia br., powstanie tu nowy chodnik - bezpośrednio obok drogi rowerowej, w miejsce wydeptanej ścieżki. Jego szerokość nie będzie imponująca - 1,80 m, a więc 30 cm więcej niż minimalna dopuszczalna prawem szerokość przestrzeni dla pieszych (usytuowana z dala od jezdni).

  • Zdarzało się, że chodnik wzdłuż marketu budowlanego był zamykany ze względu na prace w obrębie obiektu lub...
  • ... zastawiany ekspozycją towarów na sprzedaż.

Jeden wykonawca zainteresowany robotami budowlanymi



Teoretycznie pozwoli to na zachowanie bezpiecznego odstępu od nasadzeń drzew. Nawierzchnia nie będzie jednak przepuszczalna, lecz wykonana z betonowych płytek (30 na 30 cm) na podbudowie z kruszywa łamanego.

Wykonawcą robót jest spółka Koga Gdańsk, która złożyła jako jedyna ofertę postępowaniu Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni - na kwotę ok. 143,5 tys. zł. Pierwotna kwota rezerwowana na ten cel przez urzędników wynosiła ok. 117,7 tys. zł.

Prace budowlane nie będą wpływać na organizację ruchu na drodze rowerowej oraz jezdni. Piesi do czasu zakończenia robót będą mogli nadal korzystać z chodnika wzdłuż ściany marketu budowlanego.

Chodnik w miejsce wydeptanej ścieżki to dobry pomysł



To nie pierwszy raz kiedy wydeptana ścieżka zastępowana jest chodnikiem. To dość powszechna i - wbrew pozorom - całkiem rozsądna praktyka. Nic tak dobrze nie pokazuje sensowności budowy chodnika, jak wyznaczona przez samych użytkowników ścieżka.

Tak było m.in na pętli tramwajowej na ChełmieMapka, gdzie kilkanaście miesięcy po oddaniu ułożono chodnik na podstawie wydeptanych ścieżek przez pasażerów.

  • Wydeptana ścieżka przez pętlę Chełm Witosa w 2011 r.
  • Chodnik ułożony w miejsce przedeptu na zdjęciu z 2014 r.
Z kolei w Gdyni, na Oksywiu, zadbany i oświetlony chodnik ma powstać w miejsce ścieżki łączącej od lat dwie części dzielnicy.

Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali

14:57 23 LIPCA 23

Typowe planowanie z za biurka (15 opinii)

No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą
No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą


Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • (22)

    Super, ale pod warunkiem, że rozbiorą stary chodnik i na jego miejsce urządzą zieleń, choćby posieją trawę. A tak na serio, to wolałabym dopuścić ruch pieszy na ścieżce, niż znów beton lać.

    • 51 93

    • (6)

      a po ch.. piesze barany na ścieżce rowerowej?

      • 22 17

      • Żeby uspokoić ruch rowerowy (5)

        Za szybko tam jeżdżą

        • 13 20

        • (1)

          Sam die uspokój wariacie

          • 7 6

          • Masz ode mnie lajka za "die"

            Jak bym mógł, dałbym dwa.

            • 3 2

        • Bo mogą (1)

          Po to jest ścieżka rowerowa, żeby bezpiecznie i w miarę możliwości szybko (bo inaczej po co mi rower?) - szcególnie jak jest bez pieszych - po niej jeżdzić.

          • 7 2

          • No popatrz rewolucja pożera własne dzieci, a po co jest ulica ? a żeby bezpiecznie i w miarę możliwości szybko bo inaczej po co

            samochód - po niej jeździć. Teraz w prezencie od miasta powinny pojawić się na ścieżkach progi zwalniające, szykany i światła wszystko po to aby uspokoić ruch, znana retoryka ?

            • 1 0

        • I komu to przeszkadza, jeżeli nie ma tam pieszych?

          • 0 0

    • to może lepiej dopuścić ruch pieszych na drodze dla samochodów? (5)

      po co znów asfalt lać

      • 34 8

      • (4)

        Ruch rowerowy na tej ścieżce jest znikomy.

        • 4 31

        • Ta droga dla rowerów ma jedno z największych natężeń ruchu rowerowego i UTO w mieście xD

          • 21 5

        • Twój mózg jest znikomy

          • 10 0

        • W takim razie zlikwidujmy ścieżkę i dopuśćmy ruch rowerów po jezdni. (1)

          • 2 0

          • jeśli ruch kołowy na jezdni odbywa się z prędkością powyżej 50 km/h

            i charakteryzuje go duże natężenie, trzeba dążyć do redukcji jego skali i ściślejszego egzekwowania limitu prędkości. Wzdłuż takich arterii trzeba tworzyć wydzieloną, odseparowaną od ruchu kołowego drogę dla rowerów. Jeśli się tego nie zrobi, będzie to oznaczało, że miasto nie dba o bezpieczeństwo i komfort osób, które chcą zdecydować się na jazdę rowerem ale nie są skłonne do podejmowania ryzyka, nie mają ponadprzeciętnej kondycji ani zdolności do szybkiego reagowania na zmieniającą się sytuację na drodze, tak jak kolarze - szosowcy. Oczywiście nie wykluczam sensu zwężania jezdni i tworzenia kosztem ich szerokości dwukierunkowych dróg dla rowerów w Gdańsku.

            • 0 1

    • Na tej drodze dla rowerów jest duży ruch (4)

      Współny ruch rowerów i pieszych w tym miejscu to byłby żart

      • 16 2

      • tam nie ma zadnej drogi dla rowerow! (2)

        nie ma znaku nie ma drogi dla rowerow

        • 0 12

        • W sumie przy żadnym z chodników nie ma znaku chodnik (1)

          A przy jezdniach: jezdnia. Więc wg twojej logiki można jeździć gdzie i jak się chce

          • 8 3

          • drogi dla rowerów muszą być oznaczone znakiem c13

            bez znaku to ... chodnik. doucz się przepisów

            • 2 3

      • to niech rowerzyści jeżdżą wolniej tak jak kierujący hulajnogą i wtedy piesi też będą mieli tam miejsce. Na Zaspie obok szpitala rowerem można jeździć zarówno ulicą jak i chodnikiem(jakoś nikt nie martwi się o spacerujących)

        • 0 1

    • mozna zlikwidowac jedną jezdnie

      a na drugiej utworzyc po jednym pasie w kazdym kierunku! bedzie miejsce na park

      • 5 4

    • Lać beton to jest złe a zadeptywać zieleń to ok:(

      • 3 2

    • POkemon wiekszej głupoty nie mogłes wymyslec? Szkoda ze jeszcze nie chciałes dopuścić pieszych do chodzenia ulica :) (1)

      • 0 1

      • piesi regularnie chodzą po wielu ulicach centrum wielu miast świata i nie stwarzają tam zagrożenia

        w naszym kraju piesi chodzą (w poprzek) wzmiankowanej jezdni i mają prawo czuć się tam bezpiecznie. Problemem w naszym kraju jest to, że na przejściach dla pieszych (nawet sterowanych światłami) zdarza się największa liczba wypadków z udziałem pieszych, oczywiście z racji nieodpowiedzialnej jazdy niektórych (wielu?) kierowców.

        • 0 1

  • Wybudowali drogę rowerową a o chodniku zapomnieli dla pieszych ,często idę tą druszka i trzeba iść wąskim chodnikiem przy Castoramie

    • 4 2

  • (1)

    Rada dzielnicy Przymorze proponuje nazwać ten chodnik imieniem zamkniętego już lokalu kulturalnego dla bohemy towarzyskiej, zwanego Rosi;)

    • 3 3

    • Rozi działa dalej.

      • 1 0

  • Na moim osiedlu to samo (1)

    Zamiast położyc kostke na wydeptanej scieżce zarząd z uporem godnym lepszej sprawy próbuje zasiać trawę i stawia płotki. Po co?

    • 5 4

    • Bokiem,przy chodnikach chodzą też z pieskami...

      • 0 1

  • Dawno temu śmigało się tam na UG

    Nie było problemu

    • 3 2

  • tak robia od 3o lat w skandynawi

    jak piesi juz wydeptaja ,wtedy buduje sie chodniki

    • 2 2

  • (2)

    Kiedy piesi odzyskaja prawo do chodzenia bezpiecznie w Gdansku?

    • 4 1

    • Gdy rowery dostaną zakaz wjazdu na Długą. A najlepiej w ogóle do miasta.

      • 0 5

    • wtedy kiedy rowerzyści odzyskają prawo do jeżdżenia bezpiecznie po jezdni w gdańsku. proste

      • 0 2

  • lol tam po prostu brakowało chodnika, wzdłuż głównej ulicy w Gdańsku... na prawdę tutaj piesi nie musieli nic wydeptywać

    • 4 1

  • Są juz kwietne

    Łąki tudzież ugory już ładnie uschły czas skosić jak to dobra praktyka rolnicza przykazuje a tu głową w piasek teraz będą ścieżki bez chodników jak za komuny jak się przyjmą to i po co chodnik robić ale trochę błotka jesienia i wiosna nie zaszkodzi jak to na wsi ale rolnik łaki kosi

    • 1 1

  • To był rok 1982, odebrałam mieszkanie na nowym ogromnym osiedlu w Szczecinie. Bardzo mnie dziwiło, że nie ma skrótów , ścieżek, dróżek. Ludzie wydeptywali ścieżki, do marketu, przystanków, kościoła, szkoły.i . Jakie było moje zdziwienie, gdy któregoś dnia, chyba po pół roku zobaczyłam ekipy, które kładły kostkę i wykańczały całe osiedle według wydeptanych dróg. Było to tak logiczne , super pomysł.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane