• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chodnik zamiast ścieżki. Piesi pokazali, którędy chcą chodzić w Oliwie

Krzysztof Koprowski
26 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.
  • Nowy chodnik o długości ok. 200 metrów powstanie tuż obok drogi rowerowej.

Wzdłuż al. Grunwaldzkiej, na wysokości marketu budowlanegoMapka, wreszcie powstanie brakujący chodnik. Jego przebieg wskazali piesi, wydeptując ścieżkę wzdłuż drogi rowerowej i ignorując chodnik biegnący wzdłuż ściany obiektu handlowego. Prace potrwają do końca sierpnia. To nie pierwszy przypadek tego typu, gdzie piesi wydeptują ścieżkę niezgodnie z nieżyciową wizją projektanta.



Czy skracasz drogę inaczej niż wytyczono chodnik?

Chodnik zbudowany wzdłuż marketu budowlanego Castorama, a wcześniej M3, nigdy nie cieszył się popularnością pieszych.

Usytuowano go tuż przy ścianie obiektu, z dala od jezdni i w niewielkim zagłębieniu terenu (niezbędne jest pokonanie kilku schodów). Pełnił on w efekcie przede wszystkim funkcję obejścia obiektu dla ochroniarzy i pozostałych pracowników placówki handlowej.



Budowa nowego chodnika do końca sierpnia



Piesi od samego początku preferowali spacer prostą trasą tuż obok lub bezpośrednio po drodze rowerowej. Sytuacja ta nasiliła się szczególnie w ostatnich latach, wraz z budową biurowców, na wysokości których powstał także przystanek autobusowy oraz nowe przejście przez al. Grunwaldzką.

Teraz, do końca sierpnia br., powstanie tu nowy chodnik - bezpośrednio obok drogi rowerowej, w miejsce wydeptanej ścieżki. Jego szerokość nie będzie imponująca - 1,80 m, a więc 30 cm więcej niż minimalna dopuszczalna prawem szerokość przestrzeni dla pieszych (usytuowana z dala od jezdni).

  • Zdarzało się, że chodnik wzdłuż marketu budowlanego był zamykany ze względu na prace w obrębie obiektu lub...
  • ... zastawiany ekspozycją towarów na sprzedaż.

Jeden wykonawca zainteresowany robotami budowlanymi



Teoretycznie pozwoli to na zachowanie bezpiecznego odstępu od nasadzeń drzew. Nawierzchnia nie będzie jednak przepuszczalna, lecz wykonana z betonowych płytek (30 na 30 cm) na podbudowie z kruszywa łamanego.

Wykonawcą robót jest spółka Koga Gdańsk, która złożyła jako jedyna ofertę postępowaniu Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni - na kwotę ok. 143,5 tys. zł. Pierwotna kwota rezerwowana na ten cel przez urzędników wynosiła ok. 117,7 tys. zł.

Prace budowlane nie będą wpływać na organizację ruchu na drodze rowerowej oraz jezdni. Piesi do czasu zakończenia robót będą mogli nadal korzystać z chodnika wzdłuż ściany marketu budowlanego.

Chodnik w miejsce wydeptanej ścieżki to dobry pomysł



To nie pierwszy raz kiedy wydeptana ścieżka zastępowana jest chodnikiem. To dość powszechna i - wbrew pozorom - całkiem rozsądna praktyka. Nic tak dobrze nie pokazuje sensowności budowy chodnika, jak wyznaczona przez samych użytkowników ścieżka.

Tak było m.in na pętli tramwajowej na ChełmieMapka, gdzie kilkanaście miesięcy po oddaniu ułożono chodnik na podstawie wydeptanych ścieżek przez pasażerów.

  • Wydeptana ścieżka przez pętlę Chełm Witosa w 2011 r.
  • Chodnik ułożony w miejsce przedeptu na zdjęciu z 2014 r.
Z kolei w Gdyni, na Oksywiu, zadbany i oświetlony chodnik ma powstać w miejsce ścieżki łączącej od lat dwie części dzielnicy.

Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali Na Jasieniu potrzebowali schodów, więc je sobie wykopali

14:57 23 LIPCA 23

Typowe planowanie z za biurka (15 opinii)

No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą
No kto by sie spodziewał, że ludzie pojdą najkrotszą


Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • Urzednicy maja tempo. 25 lat kawalek chodnika

    • 10 3

  • W końcu (10)

    Sama szłam tą ścieżką bo tam nie ma drogi dla pieszych. Jest tylko droga dla rowerów

    • 60 11

    • to biegacze wydeptują ścieżki w trawie bo po twardym sie nie biega. (1)

      Teraz im zrobią chodnik to wydepczą ścieżkę obok chodnika proste.

      • 17 15

      • Dokładnie. Tak samo jest na alejkach nad morzem.

        • 6 2

    • Jest przy samym sklepie (2)

      Powinno wystarczyć

      • 11 9

      • Nie ma

        • 3 10

      • Konczy sie schodami, ciezko przejechac wozkiem inwalidzkim

        • 1 0

    • Teraz rowerzyści będą mieli chodnik do jeżdżenia (2)

      • 2 5

      • Teraz kierowcy zyskają nowy chodnik do parkowania (1)

        Tak jak 90% chodników w mieście. Setki osób mają problemy aby się minąć na pozostawionym miejscu ale chociaż 5 kierowców zaparkuje za darmoszke i uprzykrzy życie wszyskim innym

        • 4 4

        • Nie bredź, widziałeś jak to wygląda na zdjęciu?

          Nikt tam nie będzie wjeżdżał

          • 2 1

    • po czym wnosisz ze tam droga rowerowa jest? (1)

      tam nie ma drogi rowerowej tylko zwykły chodnik

      • 0 6

      • Oznakowanie o tym mówi

        • 2 0

  • Ale jaja (1)

    Pytanie czy ten chodnik będzie kosztował 2mln z budżetu. Jak tak to lepiej chodzić ścieżka

    • 5 4

    • Ale jaja, nie przeczytałeś artykułu, a piszesz niezbyt mądry komentarz. Koszt budowy jest podany.

      • 3 0

  • Dobra, niech będzie ale bez niszczenia istniejącego pasa zieleni (3)

    Ani się ważcie likwidować tę zieleń i wprowadzać betonozę! Wystarczy tam wąska alejka, nieznacznie szersza od tej wydeptanej ścieżki. Nie można tam robić żadnej dużej i nie wiadomo jak głębokiej ingerencji bo zniszczycie system korzeniowy drzew rosnących obok.

    Nauczcie się, na litość boską, korygować delikatnie przestrzeń miejską, a nie zachowywać jak słoń w składzie porcelany i zalewać wszystko betonem, wywracając istniejący porządek do góry nogami.

    • 26 8

    • (1)

      Po ścieżce chodzić jest zdrowiej.

      • 1 1

      • A to już inna sprawa, że tam nic nie trzeba robić tak naprawdę.

        • 0 0

    • ale 6 pasow dla kierowcow ma zostac?

      zwezic do jednego pasa w kazdym kieriunku i bedzie miejsce na zielen

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    W mieście (w poszczególnych dzielnicach) warto przeprowadzić audyt takich miejsc, gdzie piesi wydeptują ścieżki na skróty (1)

    a rowerzyści wyjeżdżają takie skróty. Pierwszy przykład: rejon pętli przy Hawla (początek zjazdu do doliny parku oruńskiego). Na Migowie codziennie chodzę takimi wydepczyskami na skróty do warzywniaka i kiosku z gazetami. Przy okazji można by zastąpić niepotrzebne progi krawężnikowe małymi rampami, pomagającymi pchać wózki i jazdę rowerami i hulajnogami. Takich miejsc jest w całym Gdańsku setki.

    • 106 4

    • Bo normalnie jest tak że po zimie kiedy ludzie depczą śnieg projektuje się chodniki.

      Wówczas chodniki są tam gdzie piesi chcą chodzić.

      • 1 0

  • Kto za to zapłaci?

    Ktoś zrobił projekt istniejącego chodnika i otrzymał za niego wynagrodzenie.
    Ktoś w UM zatwierdził ten projekt do realizacji.
    Zatem nowy chodnik powinien zostać wybudowany na koszt tych osób.

    • 9 3

  • To ja proponuję robić parkingi tam, gdzie jest "wyparkowane" klepisko

    jeśli samochody tam stoją to znak, że kierowcy chcą tam parkować i należy tam zrobić pełnoprawny parking.

    • 6 12

  • Miasto przed wyborami robi ukłon do pieszych (1)

    Zwłaszcza że obok jest normalny chodnik ale wiadomo przesiedleńcy przez większość życia pola stodoła to z przyzwyczajenia się chodzi po zielonym.

    • 5 10

    • Ten co wpadł na pomysl

      Aby dać bez sensu chodnik przy sklepie powinien Nobla dostac

      • 2 1

  • Kierowca niszczy zieleń - źle, pieszy niszczy -dobrze (1)

    Cóż za podwójne standardy! Jak kierowca parkuje na zieleni, to zły, d**il itp.

    A jak pieszy niszczy zieleń zamiast korzystać z wybudowanej infrastruktury - to super, zróbmy mu jeszcze specjalnie chodnik i zniszczmy więcej zieleni!

    • 10 18

    • Z pieszego do najwyżej cieknie mocz, a z aut notorycznie leje się olej. Zgadnij co jest bardziej szkodliwe dla gleby.

      • 2 3

  • (1)

    Piesi zadeptują trawę - zrobimy chodnik (miejsc ze skrótami z zadeptaną trawą jest ogrom, najbardziej mi się w oczy rzuciło to jak ludzie rozdeptują zieleń w parku oliwskim), samochody stoją na trawie albo chodniku - postawmy słupki i dajmy mandaty.

    • 7 8

    • Bo miasto jest dla ludzi

      A nie samochodow

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane