- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat
Ulica Chwarznieńska w dalszym etapie będzie przebudowywana w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Budowa jezdni w lesie z pominięciem dzielnicy okazała się według szacunków siedmiokrotnie droższa od przebudowy istniejącej już drogi na Witominie. Poza tym - według ekspertów - nie jest potrzebna.
Problemem są głównie różnice poziomów, które znacznie zwiększają koszta budowy. Na przeszkodzie staje też kwestia wykupu działek, a w mniejszym stopniu także wyrąb drzew.
- W wariancie od strony północnej koszt szacunkowy to 175 mln zł, natomiast od strony południowej 150 mln zł. To kwoty siedmiokrotnie wyższe od szacunkowych wyliczeń związanych z przebudową drogi w ramach istniejącej infrastruktury. Dość powiedzieć przy takich porównaniach, że budowa Trasy Kwiatkowskiego kosztowała 232 mln zł, a była inwestycją o nieporównywalnie większym strategicznie znaczeniu - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Względy finansowe okazały się najważniejsze, jednak nie tylko one zdecydowały o zaniechaniu prac nad nowymi wariantami.
- Analizy przy okazji wskazały, że budowa drogi przez las nie jest obecnie niezbędna do odpowiedniej przepustowości na tym odcinku, dlatego decyzja musiała być jednoznaczna - Chwarznieńska dalej będzie biegła przez Witomino - dodaje Stępa.
Zdaniem inżynierów przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku. Do tego czasu powinna wystarczyć przebudowa istniejącej drogi. Miasto zapowiada, że na kolejny etap wyda ok. 25 mln zł. Zaawansowana koncepcja jest już gotowa, jednak potrzebuje uaktualnienia.
Wiadomo, że pojawią nowe chodniki, ekrany dźwiękochłonne, zniknie parking wzdłuż ulicy. Konieczne są dodatkowe pasy do skrętu w lewo: w ul. Hodowlaną dla jadących od strony centrum. Możliwe, że takie rozwiązanie pojawi się także przy skręcie w ulicę Nauczycielską i Widną , dla jadących od strony Chwarzna.
Niewykluczone, że w uzupełnieniu koncepcji, która ma przerodzić się w projekt pojawią się również sygnalizatory świetlne.
- Rozważamy zainstalowanie sygnalizatora na skrzyżowaniu Hodowlana - Chwarznieńska. Kolejne analizy wykażą, czy jest to konieczne, czy wystarczą zmiany w geometrii skrzyżowania - wyjaśnia Stępa.
Przebudowa w ramach trzeciego etapu może ruszyć już w przyszłym roku. To jednak zależy od tego, ile środków znajdzie się w budżecie miejskim. Do niedawna istniał plan, by prace zostały sfinansowane w części przez Unię Europejską. Urzędnicy przyznają jednak nieoficjalnie, że UE stawia na transport i komunikację, wiec szanse na współfinansowanie gdyńskiego projektu drogowego są małe.
Z końcem czerwca ma się natomiast zakończyć przebudowa leśnego odcinka drogi łączącego Witomino z Chwarznem. Oficjalny termin zakończenia prac mija we wrześniu tego roku, ale łagodna zima sprawiła, że prace przy przebudowie 1,5-kilometrowego odcinka ulicy posunęły się znacznie szybciej niż planowano.
Już gotowe są m.in. nasypy, mury oporowe i oczywiście część trasy. Trwają prace wykończeniowe wiaduktu, montowanie barier energochłonnych oraz budowa chodników i wyrównywanie skarp. Zaczęły się prace przy budowie drogi rowerowej. Z kolei kładka dla pieszych w pobliżu Domu za Falochronem jest już na ukończeniu.
- Po świętach zaczniemy kłaść nawierzchnię bitumiczną na drugiej nitce, gdzie zostały już wykonane prace ziemne i pojawiły się krawężniki. W maju chcemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie wiaduktu nr 2 oraz doprowadzimy brakujące 350 metrów drogi rowerowej do końca. Zakończymy też budować chodniki - informuje Tomasz Pecura, kierownik robót z firmy Strabag, wykonującej prace.
Prawdopodobnie dopiero w czerwcu do ruchu zostaną udostępnione obydwie nitki ulicy. Do tego czasu ruch ma odbywać się na zmianę jedną i drugą stroną. Wykonawca za przeprowadzenie prac, które rozpoczęły się w kwietniu 2013 roku, otrzyma 25,9 mln zł.
Zobacz, jak postępuje przebudowa Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy Chwarznem i Witominem.
Miejsca
Opinie (320) 2 zablokowane
-
2014-04-18 08:50
Gamonie z UM !-
przez las z Chwarznieńskiej można wyremontować i odbudować droge do Demptowa i dalej do Chylonii !!! - droga ta bardzo odciążyłaby Warszawską ,Śląską , Morską !, posadzić d*py na rower i pojechać zobaczyć jak to "na żywo" wygląda !, a nie siedzieć przed komputerem i wizualizować !.
- 16 7
-
2014-04-18 08:51
(2)
Może jakieś lotnisko na Witominie?
- 21 4
-
2014-04-18 13:12
O! To, to!!!
- 4 1
-
2014-04-19 21:44
i infobox tez
- 2 1
-
2014-04-18 08:52
(2)
Nie pracuję w UM
- 8 6
-
2014-04-18 08:57
a ja lubię czytać twoje wypowiedzi - już to kiedyś pisałam. musisz być fajnym gościem.
- 4 4
-
2014-04-18 10:41
Prosiłbym o nie podszywanie się pode mnie. Jestem urzędnikiem średniego szczebla w Biurze Prezydenta Miasta i jestem dumny mogąc służyć pod osobą tak wybitną jak pan Prezydent Szczurek.
- 9 2
-
2014-04-18 08:56
czy prawdą jest ,że po wyborach ma się rozpocząć budowa Air Port Wiczlin ?
kiedy remont lotniska Kosakowo ?
- 23 2
-
2014-04-18 09:19
eksperci :) gdynia tonie w korkach gdańsk uratowało euro gdyni już nic nie uratuje to jest przykre bo gdynia się rozbudowuje od d..y strony, pięknie hotele apartamenty, ale jak tam dojechać ??
- 11 6
-
2014-04-18 09:41
Szkoda...
...że ja już niestety nie dożyje tej drogi przez las.
- 6 5
-
2014-04-18 09:42
Chwarznieńska
Może Naczelnik Biura Rozwoju Miasta wraz inżynierem Stępą i Naczelnikiem Biura Planowania Rozwoju Przestrzennego (Też inżynier) są w swoich specjalnościach uczeni ale nie douczeni. - wszyscy oni kończyli studia w latach 80-tych i są już chyba przemęczeni i powinni opiekować się wnukami
- 22 0
-
2014-04-18 09:43
OPAT!
OPAT!
- 7 6
-
2014-04-18 09:46
miliony dróg. miliony betonu. tak wlasnie ma wygladac miasto z morza. zabetonowac wszystko. a na sam koniec betonową plaże
mieszkasz w miescie to korki muszą być. jak ktos pragnie spokoju niech wyprowadzi sie do wdzydz albo smoldzina. nie mozna wszystkiego ladowac w inwestycje komunikacyjne, nalezy prowadzic zrownowazony rozwoj. jednak w pewnych miastach o tym kompletnie nie pamietaja, a pozniej placza ze nie ma gdzie wyjsc na spacer, ze zostaja tylko galerie jako miejsca "relaksu"
- 10 4
-
2014-04-18 09:53
Wykonano projekt koncepcyjny , poszły uzgodnienia do gestorów sieci - ktoś za to zapłacił i to nie kilka tysięcy :)
a teraz projekt przez las do kosza . Może to i dobra decyzja.
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.