- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat
Ulica Chwarznieńska w dalszym etapie będzie przebudowywana w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Budowa jezdni w lesie z pominięciem dzielnicy okazała się według szacunków siedmiokrotnie droższa od przebudowy istniejącej już drogi na Witominie. Poza tym - według ekspertów - nie jest potrzebna.
Problemem są głównie różnice poziomów, które znacznie zwiększają koszta budowy. Na przeszkodzie staje też kwestia wykupu działek, a w mniejszym stopniu także wyrąb drzew.
- W wariancie od strony północnej koszt szacunkowy to 175 mln zł, natomiast od strony południowej 150 mln zł. To kwoty siedmiokrotnie wyższe od szacunkowych wyliczeń związanych z przebudową drogi w ramach istniejącej infrastruktury. Dość powiedzieć przy takich porównaniach, że budowa Trasy Kwiatkowskiego kosztowała 232 mln zł, a była inwestycją o nieporównywalnie większym strategicznie znaczeniu - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Względy finansowe okazały się najważniejsze, jednak nie tylko one zdecydowały o zaniechaniu prac nad nowymi wariantami.
- Analizy przy okazji wskazały, że budowa drogi przez las nie jest obecnie niezbędna do odpowiedniej przepustowości na tym odcinku, dlatego decyzja musiała być jednoznaczna - Chwarznieńska dalej będzie biegła przez Witomino - dodaje Stępa.
Zdaniem inżynierów przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku. Do tego czasu powinna wystarczyć przebudowa istniejącej drogi. Miasto zapowiada, że na kolejny etap wyda ok. 25 mln zł. Zaawansowana koncepcja jest już gotowa, jednak potrzebuje uaktualnienia.
Wiadomo, że pojawią nowe chodniki, ekrany dźwiękochłonne, zniknie parking wzdłuż ulicy. Konieczne są dodatkowe pasy do skrętu w lewo: w ul. Hodowlaną dla jadących od strony centrum. Możliwe, że takie rozwiązanie pojawi się także przy skręcie w ulicę Nauczycielską i Widną , dla jadących od strony Chwarzna.
Niewykluczone, że w uzupełnieniu koncepcji, która ma przerodzić się w projekt pojawią się również sygnalizatory świetlne.
- Rozważamy zainstalowanie sygnalizatora na skrzyżowaniu Hodowlana - Chwarznieńska. Kolejne analizy wykażą, czy jest to konieczne, czy wystarczą zmiany w geometrii skrzyżowania - wyjaśnia Stępa.
Przebudowa w ramach trzeciego etapu może ruszyć już w przyszłym roku. To jednak zależy od tego, ile środków znajdzie się w budżecie miejskim. Do niedawna istniał plan, by prace zostały sfinansowane w części przez Unię Europejską. Urzędnicy przyznają jednak nieoficjalnie, że UE stawia na transport i komunikację, wiec szanse na współfinansowanie gdyńskiego projektu drogowego są małe.
Z końcem czerwca ma się natomiast zakończyć przebudowa leśnego odcinka drogi łączącego Witomino z Chwarznem. Oficjalny termin zakończenia prac mija we wrześniu tego roku, ale łagodna zima sprawiła, że prace przy przebudowie 1,5-kilometrowego odcinka ulicy posunęły się znacznie szybciej niż planowano.
Już gotowe są m.in. nasypy, mury oporowe i oczywiście część trasy. Trwają prace wykończeniowe wiaduktu, montowanie barier energochłonnych oraz budowa chodników i wyrównywanie skarp. Zaczęły się prace przy budowie drogi rowerowej. Z kolei kładka dla pieszych w pobliżu Domu za Falochronem jest już na ukończeniu.
- Po świętach zaczniemy kłaść nawierzchnię bitumiczną na drugiej nitce, gdzie zostały już wykonane prace ziemne i pojawiły się krawężniki. W maju chcemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie wiaduktu nr 2 oraz doprowadzimy brakujące 350 metrów drogi rowerowej do końca. Zakończymy też budować chodniki - informuje Tomasz Pecura, kierownik robót z firmy Strabag, wykonującej prace.
Prawdopodobnie dopiero w czerwcu do ruchu zostaną udostępnione obydwie nitki ulicy. Do tego czasu ruch ma odbywać się na zmianę jedną i drugą stroną. Wykonawca za przeprowadzenie prac, które rozpoczęły się w kwietniu 2013 roku, otrzyma 25,9 mln zł.
Zobacz, jak postępuje przebudowa Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy Chwarznem i Witominem.
Miejsca
Opinie (320) 2 zablokowane
-
2014-04-19 09:28
Projekt zrobiony w pijanym widzie (1)
Obejrzałem dokładnie budowany odcinek i nie mogę wyjście podziwu dla projektanta. Mistrzostwem swiata w projektowaniu jestprzystanek autobusowy na przeciwko Za Falochronem. Na przystanku będą dwa wyjazdy z posesji. Na pewnobędzie wiata , starsi ludzie i samochody manewrujące po chodniku . Wystarczyło przedłużyć kładkę i przystanek zrobic po kładką - nikomu by to nie przeszkadzało. Jezeli obwodnica ma kosztować setki milionów złotych wystarczyło wykupić część działek na przeciwko Za Falochronem i zrobić porządnie ulicę Koszt ulicy bez wykupu nie przekroczyłby 40 mln. Załóżmy wykup 20 mln - całość inwestycji 60 mln. Proste
- 13 3
-
2014-04-19 13:36
Do tego trzeba myslacych ludzi,
a nie Pana Stepy i jego kolegow Projektantow
Czy czytaliscie juz o tym, ze Panowie Projektanci wymyslili w przyszlosci swiatla na kolejnych skrzyzowaniach Chwarznienskiej (z Hodowlana, Nauczycielska i Widna).
Takie drogi przelotowe projektuje sie bez swiatel, aby jak najszybciej przeprowadzic ruch przez dzielnice.
Robi sie przejscia podziemne dla pieszych oraz oddzielne pasy do skretow Matoly !!!- 8 1
-
2014-04-19 10:11
No a gdyby na lotnisku zaoszczedzono 100 mln
to co jest dałoby kasę na drogę z pominięciem dzielnicy.
Gdynianie - podziękujmy wizji naszego prezydenta, która sięga, tam gdzie wzrok nie sięga- 11 0
-
2014-04-19 11:14
Gdynia moje miasto!
Gdynia moje miasto :)
- 11 1
-
2014-04-19 11:32
no tak -okok , ale nie wliczasz prowizji i ...
- 6 1
-
2014-04-20 16:37
Eksperci powinni tam zamieszkać !
Dopiero wtedy wydawać swoje głupie opinie.
- 5 3
-
2014-04-20 17:14
Wymiana okien na dźwiękoszczelne mieszkającym przy ulicy.
Czy UM uwzględnił w kosztach wymianę kilkuset okien na dźwiękoszczelne w budynkach przy ul.Chwarznieńskiej ?
- 8 0
-
2014-04-21 11:11
co to za eksperci?!
Ci eksperci, co zdecydowali że budowa drogi omijającej witomino jest nie potrzebna chyba nigdy nią nie jechali w godzinach szczytu!!!!!!
Ich ekspertyzy nie wyniakają z ich wiedzy tylko z głębokości portfela i kasy jaką za to dostali!!!!- 9 0
-
2014-05-08 19:26
za 25 lat
w takim razie ja na pana szczurka też będę głosował dopiero za 25 lat !
- 7 0
-
2014-07-11 10:07
NORDA szkodliwa dla Gdyni
nie rozumiem dlaczego Gdynia zamiast współpracować z Sopotem i Gdańskiem założyła nordę i współpracuje z Gminami małymi oddalonymi co osłabia Gdynię. Dziwi mnie i mieszkańców Chyloni dlaczego Prezydent Gdyni chce zwykłą obwodnicę północna skoro dyrekcja dróg proponuje dwupasmową i szybkiego ruchu. znowu Gdynia buduje na wczoraj a nie na przyszłość..
- 3 3
-
2016-06-01 23:10
korki na sokółce
problem z korkami postanowiłem rozwiązać sam,w prosty sposób.Sprzedałem mieszkanie i wyprowadziłem się z Gdynii miasta wiecznych korków.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.