- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat
Ulica Chwarznieńska w dalszym etapie będzie przebudowywana w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Budowa jezdni w lesie z pominięciem dzielnicy okazała się według szacunków siedmiokrotnie droższa od przebudowy istniejącej już drogi na Witominie. Poza tym - według ekspertów - nie jest potrzebna.
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Problemem są głównie różnice poziomów, które znacznie zwiększają koszta budowy. Na przeszkodzie staje też kwestia wykupu działek, a w mniejszym stopniu także wyrąb drzew.
- W wariancie od strony północnej koszt szacunkowy to 175 mln zł, natomiast od strony południowej 150 mln zł. To kwoty siedmiokrotnie wyższe od szacunkowych wyliczeń związanych z przebudową drogi w ramach istniejącej infrastruktury. Dość powiedzieć przy takich porównaniach, że budowa Trasy Kwiatkowskiego kosztowała 232 mln zł, a była inwestycją o nieporównywalnie większym strategicznie znaczeniu - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Względy finansowe okazały się najważniejsze, jednak nie tylko one zdecydowały o zaniechaniu prac nad nowymi wariantami.
- Analizy przy okazji wskazały, że budowa drogi przez las nie jest obecnie niezbędna do odpowiedniej przepustowości na tym odcinku, dlatego decyzja musiała być jednoznaczna - Chwarznieńska dalej będzie biegła przez Witomino - dodaje Stępa.
Zdaniem inżynierów przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku. Do tego czasu powinna wystarczyć przebudowa istniejącej drogi. Miasto zapowiada, że na kolejny etap wyda ok. 25 mln zł. Zaawansowana koncepcja jest już gotowa, jednak potrzebuje uaktualnienia.
Wiadomo, że pojawią nowe chodniki, ekrany dźwiękochłonne, zniknie parking wzdłuż ulicy. Konieczne są dodatkowe pasy do skrętu w lewo: w ul. Hodowlaną
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Niewykluczone, że w uzupełnieniu koncepcji, która ma przerodzić się w projekt pojawią się również sygnalizatory świetlne.
- Rozważamy zainstalowanie sygnalizatora na skrzyżowaniu Hodowlana - Chwarznieńska. Kolejne analizy wykażą, czy jest to konieczne, czy wystarczą zmiany w geometrii skrzyżowania - wyjaśnia Stępa.
Przebudowa w ramach trzeciego etapu może ruszyć już w przyszłym roku. To jednak zależy od tego, ile środków znajdzie się w budżecie miejskim. Do niedawna istniał plan, by prace zostały sfinansowane w części przez Unię Europejską. Urzędnicy przyznają jednak nieoficjalnie, że UE stawia na transport i komunikację, wiec szanse na współfinansowanie gdyńskiego projektu drogowego są małe.
Z końcem czerwca ma się natomiast zakończyć przebudowa leśnego odcinka drogi łączącego Witomino z Chwarznem. Oficjalny termin zakończenia prac mija we wrześniu tego roku, ale łagodna zima sprawiła, że prace przy przebudowie 1,5-kilometrowego odcinka ulicy posunęły się znacznie szybciej niż planowano.
Już gotowe są m.in. nasypy, mury oporowe i oczywiście część trasy. Trwają prace wykończeniowe wiaduktu, montowanie barier energochłonnych oraz budowa chodników i wyrównywanie skarp. Zaczęły się prace przy budowie drogi rowerowej. Z kolei kładka dla pieszych w pobliżu Domu za Falochronem jest już na ukończeniu.
- Po świętach zaczniemy kłaść nawierzchnię bitumiczną na drugiej nitce, gdzie zostały już wykonane prace ziemne i pojawiły się krawężniki. W maju chcemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie wiaduktu nr 2 oraz doprowadzimy brakujące 350 metrów drogi rowerowej do końca. Zakończymy też budować chodniki - informuje Tomasz Pecura, kierownik robót z firmy Strabag, wykonującej prace.
Prawdopodobnie dopiero w czerwcu do ruchu zostaną udostępnione obydwie nitki ulicy. Do tego czasu ruch ma odbywać się na zmianę jedną i drugą stroną. Wykonawca za przeprowadzenie prac, które rozpoczęły się w kwietniu 2013 roku, otrzyma 25,9 mln zł.
Zobacz, jak postępuje przebudowa Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy Chwarznem i Witominem.
Miejsca
Opinie (320) 2 zablokowane
-
2014-04-18 12:53
Śzczurek (3)
Oddaj Gdyni 90 milionów za lotnisko i spadaj. Już my sami zadbamy o nasze drogi, chodniki i place zabaw dla dzieci. ty już masz dość
- 15 13
-
2014-04-18 16:01
(2)
"my" to znaczy kto?
- 4 3
-
2014-04-18 17:08
Jak to kto ? (1)
Pojedyńczy imbecyl , który chce zaistnieć .
- 4 5
-
2014-04-18 17:44
Wreszcie się przedstawiłeś i wyjawiłeś powody swego istnienia
- 3 3
-
2014-04-18 13:14
Pojawią się nowe chodniki a gdzie ścieżka rowerowa
- 13 4
-
2014-04-18 14:37
a miało być tak fajnie panie Stępa. (2)
i tak będzie zwężenie na Witominie- korki będą więc nieuniknione....
- 16 2
-
2014-04-18 14:43
czyżbys watpił w jego nieomylność
zaiste, zostaniesz potępiony
- 5 1
-
2014-04-21 11:13
Stępie to bez różnicy bo on nawet nie jeździ samochodem tylko autobusem!
- 2 0
-
2014-04-18 14:52
Zasadność budowy odcinka leśnego powinien zbadać prokurator
Wydaliśmy pieniądze na nic i napewno to nie poprawi przepustowości w żadnym stopniu a jak pan Stępa chce wprowadzić jeszcze dodatkową sygnalizacje świetlną to korki będą jeszcze większe niż teraz. Każdy który porusza się Chwarzeńską w tym i pan Stępa który mieszka na Chwarznie wie że korki NIE TWORZYŁY SIĘ NA ODCINKU LEŚNYM, a tylko od Za Falochronem do Witawy. Jeżeli nadal jak zakłada pan Stępa na tym odcinku bedą tylko dwie jezdnie to nic się nie zmieni, postawienie wąskiej kładki nad tymi jezdniami uniemoźliwi poszerzenie tego odcinka . Wycięcie tylu drzew i zdewastowane lasu okazało sie bezsensowne i to ten kto podjął taką decyzje powinien odpowiedzieć karnie. Zresztą to nie pierwsza błędna decyzja pana Stępy , przypomnę tylko obiecany parking przy szpitalu miejskim.
- 18 6
-
2014-04-18 15:28
Stępa to facet bez wyobraźni.. .... (1)
juz czas mu powiedzieć- good bye !!!!
- 18 3
-
2014-04-18 15:40
Otóż jesteś w błędzie
By wygadywać takie brednie, trzeba mieć wyobraźnię nieskończoną
- 4 3
-
2014-04-18 15:42
SOSNOWA
A co z ulicą Sosnową. Na miejskich mapach jej nie ma?
- 11 0
-
2014-04-18 15:59
CO ZA LUDZIE (1)
Za chwilę macie wybory, zagłosujcie na inną ekipę i będzie wam "lepiej".
- 14 3
-
2014-07-11 10:18
będzie lepiej
przecież obecny prezydent już stracił kontakt z rzeczywistością. zapomniał o mieszkańcach gdyni/...same mycie okien w parku naukowo technologicznym to 5 milionów rocznie ...a boisk niema!!!
- 1 1
-
2014-04-18 16:18
PKM na Chwarzno i Dąbrowę (1)
A może to czas by rozpocząć walkę o tę inwestycję. Dąbrowa i Gdynia Zachód to w sumie ok. 35 tys mieszkańców.
Wszyscy by na tym zyskali, a inwestycja nie musi być mega droga, jeżeli będzie to 2 torowa linia bez pętli i przebijania się do Rumi, albo z powrotem do PKM koło Witomina.- 12 3
-
2014-04-18 21:43
No co wy ludzie. Projekt może i potrzeby ale zbyt banalny i przyziemny
jak dla naszych ambitnych władz miasta. Lepiej kasę wydać na projekty typu lotnisko, forum kultury, szkoła filmowa, infobox, muzeum emigracji, rozbudowa PPNT no i oczywiście jeszcze trzeba dać więcej kasy na PR bo teraz to bieda jakaś
- 6 1
-
2014-04-18 16:55
Gdzie są ekolodzy??? Jak można tak bezmyslnie niszczyć lasy??? Skandal.
- 6 8
-
2014-04-18 19:33
kiedy??? (1)
Pierwsze loty z Gdyni ???
- 12 0
-
2014-04-19 22:00
Szczurek juz odleciał
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.