• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Patryk Szczerba
18 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Duże zmiany na plus w ruchu na Chwarznieńskiej
Ulica Chwarznieńska w tym miejscu mogłaby skręcać w kierunku lasu. Tak jednak nie będzie, a ruch pojazdów pozostanie na Witominie. Ulica Chwarznieńska w tym miejscu mogłaby skręcać w kierunku lasu. Tak jednak nie będzie, a ruch pojazdów pozostanie na Witominie.

Ulica Chwarznieńska w dalszym etapie będzie przebudowywana w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Budowa jezdni w lesie z pominięciem dzielnicy okazała się według szacunków siedmiokrotnie droższa od przebudowy istniejącej już drogi na Witominie. Poza tym - według ekspertów - nie jest potrzebna.



Prace na odcinku leśnym przyspieszyły. Ich zakończenie planowane jest na początek lata. Prace na odcinku leśnym przyspieszyły. Ich zakończenie planowane jest na początek lata.

Czy trzeci etap przebudowy ul. Chwarznieńskiej jest obecnie konieczny?

Pomysł, by ul. Chwarznieńska w okolicach Domu za Falochronem zobacz na mapie Gdyni skręcała w las był w ostatnim czasie rozważany przez inżynierów z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni lub Małokackiej zobacz na mapie Gdyni z pominięciem dzielnicy. Obydwa okazały się zbyt drogie.

Problemem są głównie różnice poziomów, które znacznie zwiększają koszta budowy. Na przeszkodzie staje też kwestia wykupu działek, a w mniejszym stopniu także wyrąb drzew.

- W wariancie od strony północnej koszt szacunkowy to 175 mln zł, natomiast od strony południowej 150 mln zł. To kwoty siedmiokrotnie wyższe od szacunkowych wyliczeń związanych z przebudową drogi w ramach istniejącej infrastruktury. Dość powiedzieć przy takich porównaniach, że budowa Trasy Kwiatkowskiego kosztowała 232 mln zł, a była inwestycją o nieporównywalnie większym strategicznie znaczeniu - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Względy finansowe okazały się najważniejsze, jednak nie tylko one zdecydowały o zaniechaniu prac nad nowymi wariantami.

- Analizy przy okazji wskazały, że budowa drogi przez las nie jest obecnie niezbędna do odpowiedniej przepustowości na tym odcinku, dlatego decyzja musiała być jednoznaczna - Chwarznieńska dalej będzie biegła przez Witomino - dodaje Stępa.

Zdaniem inżynierów przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku. Do tego czasu powinna wystarczyć przebudowa istniejącej drogi. Miasto zapowiada, że na kolejny etap wyda ok. 25 mln zł. Zaawansowana koncepcja jest już gotowa, jednak potrzebuje uaktualnienia.

Wiadomo, że pojawią nowe chodniki, ekrany dźwiękochłonne, zniknie parking wzdłuż ulicy. Konieczne są dodatkowe pasy do skrętu w lewo: w ul. Hodowlaną zobacz na mapie Gdyni dla jadących od strony centrum. Możliwe, że takie rozwiązanie pojawi się także przy skręcie w ulicę Nauczycielską zobacz na mapie GdyniWidną zobacz na mapie Gdyni, dla jadących od strony Chwarzna.

Niewykluczone, że w uzupełnieniu koncepcji, która ma przerodzić się w projekt pojawią się również sygnalizatory świetlne.

- Rozważamy zainstalowanie sygnalizatora na skrzyżowaniu Hodowlana - Chwarznieńska. Kolejne analizy wykażą, czy jest to konieczne, czy wystarczą zmiany w geometrii skrzyżowania - wyjaśnia Stępa.

Przebudowa w ramach trzeciego etapu może ruszyć już w przyszłym roku. To jednak zależy od tego, ile środków znajdzie się w budżecie miejskim. Do niedawna istniał plan, by prace zostały sfinansowane w części przez Unię Europejską. Urzędnicy przyznają jednak nieoficjalnie, że UE stawia na transport i komunikację, wiec szanse na współfinansowanie gdyńskiego projektu drogowego są małe.

Z końcem czerwca ma się natomiast zakończyć przebudowa leśnego odcinka drogi łączącego Witomino z Chwarznem. Oficjalny termin zakończenia prac mija we wrześniu tego roku, ale łagodna zima sprawiła, że prace przy przebudowie 1,5-kilometrowego odcinka ulicy posunęły się znacznie szybciej niż planowano.

Już gotowe są m.in. nasypy, mury oporowe i oczywiście część trasy. Trwają prace wykończeniowe wiaduktu, montowanie barier energochłonnych oraz budowa chodników i wyrównywanie skarp. Zaczęły się prace przy budowie drogi rowerowej. Z kolei kładka dla pieszych w pobliżu Domu za Falochronem jest już na ukończeniu.

- Po świętach zaczniemy kłaść nawierzchnię bitumiczną na drugiej nitce, gdzie zostały już wykonane prace ziemne i pojawiły się krawężniki. W maju chcemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie wiaduktu nr 2 oraz doprowadzimy brakujące 350 metrów drogi rowerowej do końca. Zakończymy też budować chodniki - informuje Tomasz Pecura, kierownik robót z firmy Strabag, wykonującej prace.

Prawdopodobnie dopiero w czerwcu do ruchu zostaną udostępnione obydwie nitki ulicy. Do tego czasu ruch ma odbywać się na zmianę jedną i drugą stroną. Wykonawca za przeprowadzenie prac, które rozpoczęły się w kwietniu 2013 roku, otrzyma 25,9 mln zł.

Zobacz, jak postępuje przebudowa Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy Chwarznem i Witominem.

Miejsca

Opinie (320) 2 zablokowane

  • A TE nasze in zyniery

    to one wiedzo co robio,one tak bedo kombinować ,żeby broń boże korków
    nam nie ubyło no może za 200 lat

    • 10 0

  • (1)

    A na lotnisko do k...y nędzy 90 mln. poszło ?!!! I co dalej ?!!!

    • 15 0

    • hahah

      ostatnio startują jakieś małe samoloty,, ,czyli gdynianie zrobili lotnisko dla bogaczy i ciągle będziemy dokładać ......

      • 1 1

  • (1)

    PPNT i lotnisko rozłożyły Gdynię na łopatki !!!

    • 14 2

    • Niestety na wiele lat

      • 3 2

  • To kiedy oddana zostanie cała droga ,ta przez Witomino ? Też za 25 lat ,tyle,że taniej .

    • 13 0

  • szcurek, stepa urzędnicy gdyńscy, lotnisko, estakada rowerowa korki i wszystko jasne.

    • 14 1

  • W 2040 roku Gdynia będzie mieć 40 000 mniej mieszkańców, więc i droga przez las będzie niepotrzebna

    • 12 2

  • Odkorkowywanie chwarznieńskiej

    proponuję zamiast drogi w lesie postawić kolejny "tani' INFOBOX w którym to urzedniczki UM informowałyby kierowców o utrudnieniach w przejeździe przez Witomino, proponując przy tym alternatywne trasy objazdowe i przyczyniając sie tym samym do odkorkowywania ulicy Chwarznieńskiej.

    • 13 0

  • Widze że wreszcie zmieniliście tytuł artykułu. No i to jest wreszcie normalne nazywanie sytuacji a nie zakłamanie rzeczywistości.

    • 10 1

  • za te wszystkie nietrafione i zbędne inwestycje mielibyśmy już w Gdyni pjęnkny 300 m. wysokości posąg naszego Wodza (1)

    • 8 5

    • koniecznie z windą i tarasem widokowym na szczycie :D

      • 2 1

  • czy już jest zaklepana nazwa ;- Wielkiego IV Kadencyjnego Wojtka dla jakiegoś ronda lub ulicy ?...

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane