• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciepło czy zimno? Zależy czym jedziemy

Krzysztof Koprowski
4 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Warbus wykonuje połączenia w tzw. pakiecie północnym - z Gdańska w kierunku Sopotu, Gdyni (przez Osowę - Chwaszczyno) oraz Żukowa. Warbus wykonuje połączenia w tzw. pakiecie północnym - z Gdańska w kierunku Sopotu, Gdyni (przez Osowę - Chwaszczyno) oraz Żukowa.

Zima w sposób szczególny doskwiera pasażerom komunikacji zbiorowej, szczególnie jeżeli muszą długo czekać na przyjazd pojazdu. W tym roku ulgę przynoszą koksowniki na przystankach oraz, jak zapewniają przewoźnicy, kontrola stanu taboru.



Czy marzniesz w pojazdach transportu publicznego?

Niestety zdarza się, że pasażerowie muszą znosić chłód również po wejściu do autobusu. Taki przypadek spotkał naszą czytelniczkę, panią Agnieszkę.

- Autobusy na liniach obsługiwanych przez firmę Warbus, są jak lodówki. Tzw. ciepłe guziki nie są sprawne i kierowcy otwierają wszystkie drzwi. Pytałam kierowcy dlaczego nie grzeje w autobusie. Powiedział mi, że ma narzucony dzienny limit paliwa i przekroczy go jeśli będzie grzać - napisała w liście do redakcji.

- Takie zachowanie naszego pracownika jest naganne i również zaskakujące. Oczywiście obowiązują w naszej firmie pewne limity paliwa, jedna ich obowiązywanie jest zawieszone przy takich mrozach, jakie obecnie panują. Stąd niezrozumiałe wydaje się tłumaczenie kierowcy. Dla nas priorytetem jest sprawność techniczna taboru i gotowość realizacji kursów, a jednocześnie komfort pasażera - w tym także odpowiednia temperatura wewnątrz autobusów. Nasze pojazdy są przez całą dobę uruchomione lub "przepalane", tak aby rano bez problemu ruszyły na trasę - mówi Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Jednocześnie Szymonik zwraca uwagę na fakt, że w tym sezonie zimowym pojazdy przewoźnika ani razu nie uległy defektom technicznym, które uniemożliwiły realizację kursu. W kwestii otwierania drzwi przez pasażera mogą wystąpić pewne usterki - Przy tak niskich temperaturach każda elektronika może szwankować. Szczególnie podczas porannych kursów, gdy jest wyjątkowo mroźnie. Sprawdzamy na bieżąco jednak ten mechanizm i jeżeli jest to usterka techniczna, natychmiast naprawiamy. Oczywiście system przycisków jest przez nas wykorzystywany i kierowcy mają zakaz otwierania wszystkich drzwi - dodaje prezes Warbusa.

Zarząd Transportu Miejskiego zwraca natomiast uwagę na zapisy umowy pomiędzy przewoźnikami a miastem. Ich niestosowanie zgłoszone przez pasażerów (z dokładnymi danymi, takimi jak numer linii, godzina, a w miarę możliwości numer taborowy) może poskutkować karą.

- Zgodnie z umową przewozową operator jest zobowiązany do ogrzewania pojazdów. Codziennie wykonujemy kontrole i w przypadku stwierdzonych uchybień (w tym m.in. niestosowanie przez kierowcę zasady otwierania drzwi przez pasażera) nakładana jest kara finansowa - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Tzw. ciepłe guziki, o których wspomina pani Agnieszka, to technologia stosowana już od lat w Trójmieście.

- Drzwi w autobusach i tramwajach otwierają się tylko na przycisk - na życzenie pasażera. Motorniczowie i kierowcy nie otwierają wszystkich drzwi na raz, by ochronić pasażerów przed zimnem. - dodaje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Również Szybka Kolej Miejska przygotowała składy do pracy podczas mrozów. Oprócz standardowych procedur, takich jak czyszczenie peronów, pociągi są ogrzewane jeszcze przed wyjazdem w trasę.

- Odpowiednio wcześniej włączamy ogrzewanie, tak aby osiągnąć odpowiedni poziom temperatury - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM Trójmiasto.

W pociągach trójmiejskiego przewoźnika także stosowany jest mechanizm ciepłych guzików. Spotkać go można jednak wyłącznie w jednostkach, które przeszły gruntowne remonty. - W planowanych do modernizacji 21 pociągach SKM na pewno zastosujemy to rozwiązanie. W przypadku braku tego systemu otwierane są niestety wszystkie drzwi w danym pociągu - kończy Głuszek.

Miejsca

Opinie (321) ponad 10 zablokowanych

  • nie ma złej pogody.... (1)

    są tylko ludzie nieodpowiednio ubrani :)
    także rajtki i kalesony włóż!

    • 14 2

    • no co ty... facet w rajtkach ?

      • 3 0

  • czyli rozumiem, że np. taka SKM oczekująca na kurs do Gdyni z Gdańska Głównego jest cała nagrzewana, a potem przy odjeździe z Gdańska główne otwiera wszystkie drzwi na kilka minut? :-) (niestety zmodernizowanych z ciepłymi guzikami mamy jak na lekarstwo).

    Szkoda, że ZKM Gdynia nie chce przejść na ciepłe guziki i domyślnie pozamykane drzwi na przystanku, otwierane na żądanie pasażera guzikiem. Parę lat temu był argument, że "ludzie sa przyzwyczajeni, że drzwi się otwierają same". Myślę, że po kolejnych paru latach możnaby to w końcu zmienić.

    • 8 0

  • kiedyś były ikarusy bez klimatyzacji i ludzie jakoś żyli

    a dziś wszyscy delikatni, a w busach napalone jak w piecu, co tylko sprzyja infekcjom.

    • 17 1

  • LINIA 227 CODZIENNIE JEST TO SAMO ! ! ! ! ! - ZIMNO ! ! ! ! ! (1)

    Szron na podłodze a o ogrzewaniu można zapomnieć ! ! ! ! ! Wstyd ! ! ! ! !

    Co jakiś czas wzrastają ceny biletów na co idą te pieniądzę?????????

    • 12 1

    • na paliwo ....ktore idzie w górę!!!

      • 1 1

  • ... (1)

    187 nie jest od warbusa tylko od P.A gryf karutzy.

    • 8 1

    • mądralo

      a co Warbus nie obsługuje linii 187? a od kiedy nie obsługuje?

      • 0 0

  • Jeżdżę autobusami już od paru dobry lat. I polecam panu prezesowi przejażdżkę swoimi autobusami. Na trasie Oliwa - Osowa jest ciepło. To chyba najcieplejsze autobusy w Trójmieście. Tylko czasami nie stoją na pętli zamiast jeździć. Jak to miało miejsce w zeszłym tygodniu i korkami w czasie ferii nie da się tego wytłumaczyć. Ale za to autobusy Oliwa-Sopot to szkoda słów. Jest tam strasznie zimno. A najgorzej jest w 122. Zwłaszcza o 6:40 w Oliwie. Oczywiście pod warunkiem, że w ogóle przyjedzie.

    • 9 1

  • tuturutu (3)

    jak w pesie załączysz ogrzewanie to afera że za gorąco i 500 artykułów jacy to motorniczowie są złośliwi i jak grzeją...... to sie w....a zastanówta co wy ludzie chcecie bo już sam nie wiem ciepło żle zimno żle może kupta se samochody przestańta marudzić bo jest to już nudne.

    • 12 2

    • bo kierowcy nie wiedza kiedy grzac

      jak jest +10 to dawaj na całego a niech sie ludzie pocą,a jak-20 to trzeba na paliwie oszczedzac i drzwi otwarte, az sprzedam 1karnet i reszte wydziobie z portfelika:@

      • 3 1

    • chcemy żeby było ciepło

      nie zimno, nie gorąco tylko ciepło

      • 3 0

    • chyba nic nie rozumiesz..ni esztuka grzac w pesie jak jest na zewn +5 stopni....a co innego jak jest na zewn -15!! i ogrzewanie na pol gwizdka..tu nikt nie marudzi, w pesie teraz jest mega zimno...

      • 0 0

  • Limity paliwa? (2)

    Nie rozumiem sprawy limitów paliwa. Przecież kierowca autobusu jeździ po konkretnej trasie. To nie zależy od kierowcy, ile autobus spali paliwa na skutek korków i innych zmiennych warunków na trasie, a już napewno nie powinien w ten sposób przekroczyć "limitu paliwa"... Ktoś potrafi mi to wytłumaczyć?

    • 8 3

    • Ale Ty jesteś debil. Jak nie byłi lomitów to potem mogłeś sobie kupic taniej złotko na 19 kanale.

      • 3 1

    • to proste

      Krawaciarzom jak zwykle mało i mało ... kasy. Więc najlepiej dokręcić śrubkę pracownikom - kierowcom i heja do przodu. Jak za duże zużycie to po premii kierowcy i dalej heja!

      • 0 0

  • a STOGI? (13)

    Czy Stogi i Przeróbka to jakiś inny świat?
    Przecież te złomy to niemal wagony bedlęce.
    Szron w środku taki że trzeba skrobać aby dowiedzieć się na jakim się jest przystanku. Motorniczy oczywiście ma ciepluuutko w kabinie.
    Proszę o poważne i równe traktowanie sprawy. Płacimy tak samo jak mieszkańcy Chełmu jadący w ekskluzywnych warunkach samymi Pesami a wozi się nas jak bydło na spęd.
    Wsiadam przy bud. LOTu codziennie ok godz 18-19. Na Chełm jeżdżą tramwaje (po 2,3 jeden za drugim) mające nawet wolne miejsca siedzące. Natomiast jak przyjeżdża (w końcu) "coś" w kierunku Przeróbka/Stogi to już przyjeżdża naładowany na full a wsiada do niego jeszcze pełen przystanek ludzi.
    Ogrzewanie "naturalne" tzn ile ludzie nagrzeją tyle jest.
    Żeby nie było że narzekam to napiszę że w nielicznych tramwajach jest faktycznie ogrzewane ale są to raczej przypadki.

    • 31 3

    • (1)

      w 100% się z tobą zgadzam! Codziennie rano wsiadam na Chmielnej, i jest tragedia! Wiecznie to przeładowane, ale najgorzej jest i tak koło 19. Stoisz pod Dworcem i podjeżdżają ci odpowiednio 2, 6, 12, 11, 6, 14, 2, 9, 6, 8. I gdzie ta 8 co 10 minut? Sytuacja codziennie się powtarza, a jak 8 lub 3 przyjedzie to będą to dwa wagoniki (trzy to byłby już za duży luksus...) i z Dworca ledwo odjadą, a zostaje jeszcze przystanek pod Lotem i inne w trasie! Domagam się Swingów na Stogi, g.wno mnie obchodzi że most siennicki na to nie pozwala, bo wiem że i tak szybciej stanie nowy most w Sobieszewo niż wyremontujecie Siennicki (żaden atak, ani prowokacja, szczera prawda).

      • 15 2

      • NO CHANCE

        • 3 0

    • bo tam same potle mieszkaja

      • 3 6

    • (2)

      Szczera prawda. Dodam jeszcze, że ZAWSZE o tej porze jest w rozkładzie parę składów wirtualnych - na papierze są, w rzeczywistości wręcz przeciwnie.
      Ale niech Pan spróbuje o tych sprawach wspomnieć! ZKM odpowie, że to wina mieszkańców Stogów, bo "nowe trawaje zostaną przez nich zdewastowane", a gdy próbowałem zainteresować sprawą Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego, szybciutko usunęli moje konto.

      • 8 1

      • (1)

        aaa kojarzę Cię panie kolego ze strony twg.xt.pl. PSSTM to też wg. mnie kpina. Miłośnicy a nie umieją uratować historycznych wagonów... Nie wierzę że nie mają swojego funduszu, a z blach 9016 coraz więcej się sypie. A miała być doczepa do N-ki. Ale jedna zaleta tego zwiąku jest, załatwili nam 102Na za dwa wagony które ZKM i tak by skasował, a we Wrocławiu te dwa wagonu zostały zmodernizowane i śmigają do dziś, u nas? Modernizacja taboru wygląda tak: 105Na kasujemy, a za to kupujemy Dortmundy N8C i Swingi. Ok bardzo dobrze, ale ciekawe jak otworzą linię na Orunię Górną, Dortmundy i Swingi ją pochłoną i co na Stogi pojedzie?

        • 4 1

        • Nie tyle kpina, co raczej propagandowa tuba ZKM.

          • 1 1

    • Chełm, a Stogi. Kask, a Sterta. Daj bogaczom co bogate i biedakom co biedne. (4)

      Dlatego w Chełmie są fajne tramwaje. Ty się cieszysz, że w ogóle są jakieś. Biedak winien dziękować za każde ziarno pszenicy darowane.

      • 3 1

      • (2)

        ciekawi mnie gdzie ty bogaczu mieszkasz. Bo dla mnie chełm to jeden wielki CHŁEM. Patologia na całego, to już na Orunia jest spokojniej.

        • 3 1

        • (1)

          Potwierdzam. Zawożę na Chełm zamówiony katering, zanoszę do klienta, wracam, w samochodzie przednia szyba wybita kamieniem. Jakoś w innych dzielnicach mnie to nie spotkało.

          • 2 1

          • Może to był inny klient. Zakwestionował jakość jadła.

            • 1 1

      • a tak ogólnie W CHEŁMIE ich nie ma ponieważ to miasto nie posiada infrastruktury tramwajowej. Na chełmie (po mojemu CHŁEMIE) owszem są, i gdyby nie zakup 44 Dortmundów (2 kupiliśmy już w 2006r, 44 w 2008) to na chełm śmigały by zmodernizowane po wrocławsku (405WrAS) kartofle wyposażone w trzy rodzaje hamulców! Obecnie tylko jeden skład (105NAs 1405+1406) mógłby, gdyby posiadał piasecznice, wjechać i bezpiecznie zjechać z AK

        • 0 0

    • Stare nie podjadą na Chełm, a PESY nie przejadą przez most Siennicki (1)

      Taka prawda, póki nie zrobią u nas mostu, póty będzie u nas stary tabor, bo nowy nie przejedzie przez most, za niskie ma podwozie. A stare na chełm nie pociągną, za duże nachylenie.

      • 1 0

      • Tego na pewno nie wiemy, nikt nawet nie przewidywał wysyłania "pestek" na Stogi. Po prostu ZKM przyjął takie aprioryczne założenie. Pamietajmy, że ci sami ludzie twierdzą, że WSZYSTKIE tramwaje są ogrzewane i WE WSZYSTKICH działają "ciepłe guziki".
        A skoro po zdewastowanym torowisku w Nowym Porcie "pestka" z oficjelami przejechała bez wypadku i bez szwanku, to i na Stogi dałaby radę. Ale wówczas ZKMowcy straciliby ostatni argument za utrzymaniem w ruchu liniowym zdezelowanych i często niesprawnych "sto piatek".

        • 0 0

  • Ostatnio nawet w kosmicznym nowym przegubowym Mercedesie musiałem jechać w czapce i rękawiczkach bo ogrzewanie nie działało. Dobrze bawił się tylko kierowca bo u niego grzało.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane