• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą ciszy nocnej na lotnisku. Co na to Port Lotniczy?

Maciej Korolczuk
14 lipca 2024, godz. 18:00 
Opinie (878)
Lotnisko tłumaczy, że wprowadzenie ciszy nocnej ograniczyłoby siatkę połączeń nawet o 30 proc. Lotnisko tłumaczy, że wprowadzenie ciszy nocnej ograniczyłoby siatkę połączeń nawet o 30 proc.

Według rankingu AirHelp gdańskie lotniskoMapka to najlepszy port lotniczy w kraju i 51. na świecie. Tymczasem w ostatnim czasie nasiliły się głosy niezadowolonych mieszkańców z południa Gdańska, domagających się - wzorem innych europejskich lotnisk - nocnego zakazu startów i lądowań. Władze portu lotniczego zdają sobie sprawę, że nocą hałas może być uciążliwy, ale ze względu na obecny etap rozwoju lotniska cisza nocna nie może zostać wprowadzona.




Czy przeszkadzają ci nocne starty i lądowania na lotnisku?

Na problem z nocnym hałasem generowanym przez samoloty podchodzące do lądowania lub startujące z Rębiechowa uwagę zwróciła pani Małgorzata. Nasza czytelniczka podkreśla, że każdego dnia już po północy ląduje na lotnisku planowo kilkanaście samolotów, z czego ostatnie ok. 3:00.

Nocny hałas przez samoloty przeszkadza mieszkańcom



- W nocy z 4 na 5 lipca słychać było lądujący samolot tuż przed 4 nad ranem. Kilka ma też planowane starty, np. dzisiaj w nocy ma wystartować samolot o 3:00. Czy to jednak nie jest przesada? Samoloty podchodząc do lądowania w Gdańsku, na ogół przelatują już bardzo nisko nad gęsto zamieszkanymi dzielnicami, jak Chełm, Wzgórze Mickiewicza czy Morena, generując duży hałas poważnie zakłócający wypoczynek nocny. Latem, gdy z powodu temperatury na zewnątrz okna w mieszkaniach są otwarte, jest to szczególnie uciążliwe. Na wielu nawet bardzo dużych lotniskach międzynarodowych (jak Frankfurt, Monachium, Paryż-Orly, Hamburg, Londyn-Heathrow czy Zurich) obowiązuje, najczęściej w godzinach 23:00-6:00 cisza nocna, tzw. core night. Wyjątkiem są loty państwowe, wojskowe, ratownicze czy też sytuacje kryzysowe. Na lotniskach tych mogą też operować samoloty opóźnione z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Niestosowanie się do zakazu generuje wielokrotne zwiększenie opłat lotniskowych. W ich ślady, jako pierwsze w Polsce, poszło warszawskie lotnisko na Okęciu, wprowadzając w 2018 r. "ciszę nocną" w godz. od 23:30 do 5:30. Cisza taka obowiązuje również na krakowskim lotnisku w Balicach w godz. od 1:00 do 5:00. Myślę, że najwyższa pora, aby do tego grona dołączyło lotnisko w Gdańsku, czyniąc tym samym ważny gest wobec zamieszkujących okolice lotniska mieszkańców. Wprowadzone rozwiązanie znacząco zwiększy komfort naszego snu.
Podobne głosy otrzymujemy od mieszkańców także w naszym Raporcie. Nasilają się one główne latem, bo zbiegają się wówczas dwa czynniki: ciepłe noce, podczas których wiele osób śpi przy uchylonych lub otwartych oknach oraz wzmożony ruch lotniczy (głównie realizowanych nocą połączeń czarterowych).


06:02 15 CZERWCA (aktualizacjaakt. 06:42)

Hałas samolotów nad Orunią (100 opinii)

Sobota, 6 rano i jeden za drugim samolot nad Orunią wyje. Tak wiem na wieś mam się wynieść. Tu miasto jest. Pozdrowienia na kontrolerów lotów i pana prezesa. A i jeszcze dla pilotów tanich linii lotniczych. Miłego dnia. Mój już raczej miło się nie zaczął.
Sobota, 6 rano i jeden za drugim samolot nad Orunią wyje. Tak wiem na wieś mam się wynieść. Tu miasto jest. Pozdrowienia na kontrolerów lotów i pana prezesa. A i jeszcze dla pilotów tanich linii lotniczych. Miłego dnia. Mój już raczej miło się nie zaczął.


Lotnisko w środku miasta - wprowadzenie ciszy nocnej jest możliwe?



Wątpliwości naszej czytelniczki przekazaliśmy z prośbą o przeanalizowanie władzom gdańskiego lotniska. Jak czytamy w przesłanym oświadczeniu, przyjmują je ze zrozumieniem.

- Przyjmujemy ze zrozumieniem troskę o komfort mieszkańców, którzy mieszkają w okolicach lotniska i dla których lepszym rozwiązaniem byłoby nie słyszeć w nocy dźwięków lądujących samolotów. Podobnie jak życzylibyśmy sobie ciszy od pociągów, samochodów, motocykli i innych miejskich dźwięków. Biorąc jednak pod uwagę lokalizację gdańskiego lotniska, które z powodu rozrostu Gdańska właściwie jest w środku miasta i ze względu na obecny etap rozwoju lotniska nie jest możliwe wprowadzenie core night - tłumaczy Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
Jak dodaje, gdańskie lotnisko jest portem regionalnym, który musi walczyć oferowanymi usługami o przewoźników na bardzo konkurencyjnym rynku.


12:29 26 LIPCA 23

Hałas lotniska zmorą ceniących spokój i ciszę nocą (74 opinie)

W raporcie przedstawiam tablicę przylotów i źródło hałasu w niektórych dzielnicach miasta Gdańsk.
Uciążliwe dźwięki nisko przelatujących samolotów liniowych zakłócają spokój w dzielnicach mieszkalnych, mimo iż wiele osób jest już przyzwyczajona to i tak wpływa to niekorzystnie na komfort życia wszystkich. Miasto Gdańsk nic z tym nie robi a lotnisko chwali się wzrostem liczby pasażerów. Cieszymy się zapewne z sukcesów jako mieszkańcy jednak wiedzmy że odbywa się to naszym kosztem.
Zobacz więcej
W raporcie przedstawiam tablicę przylotów i źródło hałasu w niektórych dzielnicach miasta Gdańsk.
Uciążliwe dźwięki nisko przelatujących samolotów liniowych zakłócają spokój w dzielnicach mieszkalnych, mimo iż wiele osób jest już przyzwyczajona to i tak wpływa to niekorzystnie na komfort życia wszystkich. Miasto Gdańsk nic z tym nie robi a lotnisko chwali się wzrostem liczby pasażerów. Cieszymy się zapewne z sukcesów jako mieszkańcy jednak wiedzmy że odbywa się to naszym kosztem.
Zobacz więcej


- Działania te skutkują zauważalnym i ciągłym poszerzaniem oferty dostępnych destynacji i stałym zwiększaniem atrakcyjności naszego lotniska z punktu widzenia linii lotniczych. Ta strategia przyczynia się do rozwoju atrakcyjności Pomorza, jako regionu przyjaznego dla biznesu i turystyki, co pośrednio jest również źródłem nowych miejsc pracy. Na tym etapie lotnisko w Gdańsku nie może sobie pozwolić na wprowadzenie ciszy nocnej, która istotnie wpływa na atrakcyjność lotniska z punktu widzenia możliwości zbazowania (tj. nocowania) samolotów.

Cisza nocna to ograniczenie siatki połączeń



Według władz gdańskiego portu, ograniczenia lotów nocnych skutkowałyby obniżeniem atrakcyjności lotniska dla linii lotniczych, a w konsekwencji również wpłynęłoby to na siatkę połączeń. Obecne szacunki wskazują, że po wprowadzeniu ciszy nocnej można by było się spodziewać zmniejszenia o ok. 30 proc. zbazowanej floty na gdańskim lotnisku, co przełożyłoby się na znaczące ograniczenie całościowej siatki połączeń.



- Byłaby to przesłanka do zahamowania rozwoju całego regionu. W tej sytuacji kluczowy jest szerszy kontekst społeczny - dodaje Michajłow, wskazując, że już teraz lotnisko prowadzi działania, by jego sąsiedztwo było dla mieszkańców jak najmniej uciążliwe.
To m.in. pierwsza edycja Programu Rewitalizacji Akustycznej, który ma na celu dofinansowanie wymiany okien mieszkańcom narażonym na nadmierny hałas lotniczy czy wprowadzony w 2016 r. Obszar Ograniczonego Użytkowania wokół lotniska, który ma chronić mieszkańców przed hałasem.

Lotnisko dorzuci się do wymiany okien. Jest kilka warunków Lotnisko dorzuci się do wymiany okien. Jest kilka warunków

Jak gdańskie lotnisko walczy z hałasem?



Wśród innych działań, ograniczających poziom hałasu, przedstawiciele lotniska wymieniają też wykluczenie możliwości powstania na lotnisku stanowiska do prób silników, odladzanie samolotów przy wyłączonych silnikach, zmianę floty i miejsc postojowych Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, wprowadzenie systemu ciągłego monitorowania hałasu lotniczego czy kontrolę certyfikatów hałasowych użytkowanych na lotnisku samolotów.

Miejsca

Opinie (878) ponad 50 zablokowanych

  • To tak jak ci,

    którzy kupują działki na terenach zalewowych, a potem drą się, że cały świat jest winien, bo była powódź i ich zalało.

    • 4 2

  • Najpierw kupuje mieszkanie na drodze podejścia, a później płacz i lament...
    U rodziców na wsi było ciszej, a tu nagle hałasy...

    • 5 2

  • Jak się nie chce słyszeć samolotów to się nie kupuje nieruchomości koło lotniska.

    • 4 2

  • na to mogą narzekać tylko turyści (1)

    wiele lat mieszkałam 200 m od torów kolejowych, po pewnym czasie mózg totalnie ignorował dźwięk pociągów
    po przeprowadzce na Morenę koszmarne były pierwsze tygodnie, mój mózg musiał przyzwyczaić się do nowego dźwięku i uznać go za brak zagrożenia
    po kilku tygodniach praktycznie nie zwracałam uwagi na samoloty,
    to jest kwestia przyzwyczajenia
    to tak samo jak w nocy było słychać sygnalizację dla niewodowych na przejściu dla pieszych, a przejście oddalone o dobre 500 m, kwestia przyzwyczajenia

    • 5 2

    • Bzdura. MIeszkam na Chełmie od 40 lat, ale do tego co się dzieje od kilku lat z samolotami nie jestem w stanie się przyzwyczaić. Głowa pęka od hałasów lądujących, lub niestety startujących samolotów.

      • 0 2

  • Temat slusznie poruszany

    Na tym zdjeciu pieknie przelecial od razu na zachod, czesc jednak startuje i leci centralnie wzdluz glownej osi aglomeracji budzac wszystkich w tak zaludnionych dzielnicach jak przymorze? Zapewne uslysze - to przeprowadź sie na wieś. Tylko proponuje spojrzeć na mapki aglomeracji w niemczech- tam nie przelatują nad centrum. Nasz Pas ustawiony jest bardziej rownoleznikowo, wiec latwiej ominąć zaraz po starcie trojmiasto od zachodu (kaszub) czy wschodu( lecąc bardziej nad zatoką) ale nie, oszczednosc paliwa i sluzalczosc wobec linii oraz zysk wazniejsze niz mieszkancy. Oczywiscie sciezka podrjscia musi byc zachowana i tym co pobudowali sie w Baninie nic do tego, ale juz piecek migowa, w tych budynkach, co powstaly przed rozwojem portu, mozna by pomyslec o odszkodowaniach czy wlasnie poprawie dzwiekoszczelnosci budynkow. A kontrolerzy powinni oddalic glowne manewry nieco poza trojmiasto.

    • 5 5

  • (4)

    Dziwi mnie to gadanie, że trzeba było nie kupować mieszkania np. na Chełmie, bo wiadomo,że jest lotnisko. To może miasto nie powinno wydawać zgody na budowanie domów na pasie startu i lądowania samolotów? Nie rozumiem dlaczego pogoń za pieniędzmi jest zawsze ważniejsza niż komfort mieszkańców. Moim zdaniem nocne latanie jest skandaliczne i argument "o rozwoju" zupełnie do nie przemawia. Czyli ten "rozwój" jest tylko dlatego, ze lotnisko robi usługi, których zadne inne lotnisko nie robi, bo obowiązują ich jakieś zasady? To chyba raczej patorozwój!
    15lat temu mieszkałem przez jakiś czas w Baninie i już wtedy było to bardzo uciążliwe i z kazdym rokiem było coraz gorzej a nie było jeszcze wtedy takiego nocnego szału. Serdecznie współczuje mieszkańcom!
    U nas jest patodeweloperka, patoturystyka, patorozwój. Zero zasad, zero regulacji. Sprawdzcie sobie co może i musi zrobić np taki deweloper w Amsterdamie. Ile mieszkan na wynajem mozna kupic itd. To sie dopiero zdziwicie.

    • 8 7

    • Nie, no tym Amsterdamem mnie przekonaleś! (1)

      A tak serio. Jakie to przykre, że jesteśmy ciągle pełni kompleksów. Wspaniale jest w Amsterdamie, Londynie itd. A możemy tu robić po swojemu i nie płaszczyć się w kompleksach? Tam trawa wcale nie jest bardziej zielona. A może napiszesz o problemach Amsterdamu? Bo jest ich tyle i takie, że wcale nie chcielibyśmy ich tu mieć. Ludzie! Skończmy wreszcie z tym durnym poczuciem gorszości. Dajmy spokój z ciągłym: a bo w Amsterdamie.

      • 3 4

      • "może napiszesz o problemach Amsterdamu"

        Tak, jest ich wiele...
        I wszystkie one są przed nami.
        Między innymi dzięki tej aroganckiej ignorancji z jaką traktuje się tę naszą "pożalsięboże" niezakompleksiałą rzeczywistość.

        • 2 1

    • A sprawdziłeś jak biegną tory podejścia do Schiphol? Otóż nie przez łąki i pastwiska.

      • 2 2

    • do amsterdamu!

      • 1 2

  • Wielkopolska.

    Ja mieszkam przy Wielkopolskiej w Gdyni i chcę aby przestały jeździć samochody obok mojego domu.

    • 6 1

  • Śmieszni są

    Kupują przy lotnisku i płaczą, że głośno. Kupują przy wysypisku i płaczą, że śmierdzi.
    Dramat z tymi ludźmi.
    Kupię przy tramwaju i będę protestował, że mi rano jeździ za głośno.

    • 7 5

  • wysyp troli lotniskowych

    samoloty latają nad Moreną Chełmem czyli przez centrum geograficzne miasta a oni twierdza że taki jest biznes i ludzie muszą to akceptować i cierpieć. Żeby było dosadniej to samoloty będą latać częściej i to w nocy bo inni są lepsi i tylko nocnym lataniem moga z nimi konkurować. Skończcie z niszczeniem ludziom zdrowia.

    • 6 2

  • Lotnisko w Gdansku jest od zawsze (2)

    Lotnisko w Gdańsku jest od zawsze, każdy mieszkaniec Gdańska wie którędy samoloty podchodzą do lądowania. Redakcja Trójmiasta powinna zająć się prośbami o wyjaśnienia prezydentow Gdyni i Sopotu dlaczego prowadzili politykę utrudnienia życia mieszkańcom , poprzez likwidację miejsc postojowych i reorganizacje ruchu w centrum.... a nie portem lotnicznym. Bardziej uciążliwe jest stanie w korkach każdego dnia

    • 5 4

    • (1)

      NO i co z tego, że każdy wie? CO z tego wynika? Chełm powstał w latach 80 tych jak latało kilka tu kilka samolotów dziennie.

      • 0 2

      • Ale latały

        I raczej oczywiste było że ubywać ich nie będzie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane