• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z systemem Fala? Kandydaci na prezydentów odpowiadają

Ewelina Oleksy, Michał Sielski, Piotr Weltrowski
5 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (120)
Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdyni, Gdańska i Sopotu, jak widzą dalsze losy systemu Fala. Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdyni, Gdańska i Sopotu, jak widzą dalsze losy systemu Fala.

Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Publikujemy odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz ułatwić podjęcie decyzji, na kogo głosować. Wczoraj zaprezentowaliśmy odpowiedzi dotyczące najmu krótkoterminowego, a jeszcze wcześniej na temat darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci, problemu z dzikamiparkingów kubaturowych w centrach miast. Dziś pokazujemy, co kandydaci myślą o systemie Fala.



Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie



Co dalej z systemem Fala?

Kandydatom na prezydenta z wszystkich miast zadaliśmy dokładnie to samo pytanie, jakie jest w dołączonej do artykułu ankiecie:

Co dalej z systemem Fala?

Do wyboru mieli dwie opcje:
a) trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć
b) trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji

Tu znajdziesz wszystkie informacje o systemie Fala



Mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi prezentujemy z podziałem na Gdynię, Gdańsk i Sopot. W każdym z miast kandydatów podajemy w kolejności alfabetycznej.



Gdynia



Marek Dudziński Marek Dudziński
Marek Dudziński, który kandyduje na prezydenta Gdyni z komitetu Prawica i Społecznicy, zaznaczył drugą odpowiedź, czyli: trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji.

- Najpierw trzeba rozliczyć winnych tego, że już wydano ponad 140 mln zł, a zgodnie z ostatnią aktualizacją planu adaptacji Gdyni do zmian klimatu do 2030 r. sama tylko Gdynia do 2028 ma wydać 45 mln zł. Mimo że wydano tak duże środki, nic się nie zmieniło dla pasażerów i system Fala nie wpłynie na zwiększenie popularności komunikacji miejskiej. Jako Gdynia wycofamy się z tego projektu, gdy zostanę prezydentem - podkreśla Marek Dudziński.


Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra Kosiorek, która o fotel prezydenta ubiega się w ramach komitetu Gdyński Dialog, nie zdecydowała się na zaznaczenie żadnej odpowiedzi.

- System powinien zostać przekształcony w nowoczesne biletomaty. Umożliwiać doładowanie karty mieszkańca biletem, zakup przejazdu jednorazowego - choćby z wykorzystaniem karty mieszkańca czy legitymacji studenckiej lub aplikacji. Nie można jednak kasować całego systemu, ponieważ byłoby to marnowanie już wydanych pieniędzy - komentuje Aleksandra Kosiorek.


Przemysław Olczyk Przemysław Olczyk
Przemysław Olczyk, który kandyduje na prezydenta Gdyni w ramach komitetu Konfederacji, zaznaczył pierwszą odpowiedź: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Kandydat Konfederacji nie zdecydował się dodać komentarza przy tej odpowiedzi.


Wojciech Szczurek Wojciech Szczurek
Wojciech Szczurek, który kandyduje na prezydenta Gdyni w ramach komitetu Samorządność Wojciecha Szczurka, zaznaczył odpowiedź pierwszą: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Nie zdecydował się dodać żadnego komentarza.


Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tadeusz Szemiot, który w wyborach prezydenckich startuje w ramach komitetu Koalicji Obywatelskiej, lewicy i społeczników, wybrał pierwszą odpowiedź: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Kandydat na prezydenta Gdyni nie dodał komentarza do tego pytania.


Gdańsk



Mariusz Andrzejczak Mariusz Andrzejczak
Mariusz Andrzejczak z własnego komitetu Dla Gdańska zaznaczył odpowiedź a - system Fala należy usprawnić i w pełni wdrożyć.

- System Fala wymaga nie tylko wdrożenia, ale i rozwijania. Tego typu rozwiązania funkcjonują z powodzeniem na całym świecie, jednak ich spójnym elementem musi być system taryfowy i profesjonalne wdrożenie systemu - podkreślił.

Aleksandra Dulkiewicz Aleksandra Dulkiewicz
Aleksandra Dulkiewicz, startująca z list KO, zaznaczyła odpowiedź a - system Fala należy usprawnić i w pełni wdrożyć.

- Do tej pory z systemu w Gdańsku skorzystało już ponad 100 tys. osób. Największą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletu kartą kredytową w falomacie, bezpośrednio w pojeździe - wskazała.

Andrzej Pecka Andrzej Pecka
Andrzej Pecka, kandydat Wspólnej Gdańskiej Drogi 2050, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

- System Fala powinien służyć jako podstawa do wprowadzenia wspólnego biletu (także jednorazowego) na ZTM, kolej i Mevo, wraz z likwidacją innych osobnych nośników (karty, bilety,aplikacje). Obecnie system nie pełni tej roli - jest tylko platformą zakupową. Stworzenie Fali było też bardzo drogie, więc tym bardziej jeszcze większym marnotrawstwem byłoby jej całkowite wyłączanie - uzasadnił.

Tomasz Rakowski Tomasz Rakowski
Tomasz Rakowski, kandydat PiS, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

- Nie wyobrażam sobie wyrzucenia w błoto wydanych na ten system 150 mln zł, dlatego potrzebny jest audyt i plan naprawczy - podkreślił.

Adam Szczepański Adam Szczepański
Adam Szczepański, kandydat komitetu Społeczny Gdańsk, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

Szczepański nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.

Artur Szostak Artur Szostak
Artur Szostak, kandydat komitetu Kocham Gdańsk zaznaczył odpowiedź a- system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

Szostak nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.

Michał Urbaniak Michał Urbaniak
Michał Urbaniak, kandydat komitetu Konfederaci Bezpartyjni Polska jest Jedna dla Pomorza, jako jedyny zaznaczył odpowiedź b - trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji. Dodał jednak, że zrobił to bez pełnego przekonania.

- Trudno odpowiedzieć na to pytanie kategorycznie. Problem systemu Fala jest taki, że rynek poradził sobie z brakiem wygodnego i mobilnego zakupu biletów. Z drugiej strony już wiele czasu i pieniędzy zainwestowano - dodał.


Sopot

Magdalena Czarzyńska-Jachim Magdalena Czarzyńska-Jachim
Magdalena Czarzyńska-Jachim reprezentująca komitet Koalicja dla Sopotu, zaznaczyła opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Nie dodała żadnego komentarza.


Jarosław Kempa Jarosław Kempa
Jarosław Kempa, reprezentujący komitet Kocham Sopot, nie zaznaczył żadnej opcji, ale odpowiedział w komentarzu.

- Fala jest jedną wielką porażką samorządów trójmiejskich, dowodzi nieumiejętności koordynacji prac. Wynika to bezpośrednio z jednowładczych zapędów włodarzy. Funkcjonowania na zasadzie - pozwolę sobie na parafrazę: "cuius regio eius religio" - czyje miasto tego komunikacja. To błąd. Ale wydano już tak wielkie pieniądze na ten projekt, że wybrałbym raczej modernizację niż rewolucję - stwierdził.


Maria Lepczak-Wysocka Maria Lepczak-Wysocka
Maria Lepczak-Wysocka, reprezentująca komitet W Imieniu Sopocian, nie zaznaczyła żadnej opcji, dodała jednak komentarz.

- W sprawie systemu Fala powinni się wypowiedzieć jego użytkownicy - stwierdziła.


Gabriel Oleszek Gabriel Oleszek
Gabriel Oleszek, reprezentujący komitet Mieszkańcy dla Sopotu, nie zaznaczył żadnej opcji, ale dał komentarz zbieżny z opcją b.

- To powinny być zwykłe biletomaty - stwierdził.


Paweł Petkowski Paweł Petkowski
Paweł Petkowski, kandydat Prawa i Sprawiedliwości, zaznaczył opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Zostawił też komentarz.

- Ten system został źle przygotowany przez samorządy - stwierdził.


Lechosław Wojtynowicz Lechosław Wojtynowicz
Lechosław Wojtynowski z komitetu Trzecia Siła zaznaczył opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Nie dodał żadnego komentarza.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • precz z tym bublem! a winnych rozliczyć

    • 20 0

  • Prezydent Dulkiewicz jak zwykle zakłamuje rzeczywistość chwaląc się "sukcesem" (2)

    "Do tej pory z systemu w Gdańsku skorzystało już ponad 100 tys osób. Największą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletu kartą kredytową w falomacie, bezpośrednio w pojeździe"

    Oczywiście zapewne nie wie dlaczego, bo nie jeździ komunikacją. Otóż od uruchomienia w Gdańsku falomatów kierowcy nawet na liniach obsługiwanych przez podwykonawców, które dotychczas sprzedawały bilety - w ogóle ich nie sprzedają, każąc pasażerom korzystać z falomatów, mimo że taka informacja widnieje wciąż na stronie ZTM.
    Zresztą patrząc jak "często" ktoś w autobusie lub tramwaju z tego korzysta gdy jadę to ja wątpię, czy to jest 100 tysięcy osób czy raczej, że po prostu sprzedali 100 tysięcy biletów. Obstawiam to drugie...a to bardzo mało.

    • 25 0

    • (1)

      Kierowcy w Gdańsku nie sprzedają biletów od czasu pandemii, czyli dużo dłużej niż działa fala.

      • 0 0

      • Czytaj z zrozumieniem, a najlepiej sprawdź sobie na stronie ZTM

        BP Tour na swoich liniach może sprzedawać bilety, wraz z wprowadzeniem fali ich kierowcy tego zaprzestali.

        • 1 0

  • A jaki projekt w Gdańsku można uważać za udany? (1)

    Ktoś przytulił kasę i ktoś powinien za to odpowiedzieć!

    • 38 4

    • co hejtujesz, co hejtujesz...np. owce kosiarki na wyspie były bardzo udanym projekt...a nieeee, czekaj...

      • 3 0

  • Spoko ten system fala. (3)

    Wreszcie mamy system, który dorównuje innym dużym miastom na świecie. Ba nawet go przegania. Bez kupowania żadnych kart, biletów itp. Tylko boomerów przeraża kupowanie biletów na kartę debetową/kredytową. Tak tak, prawda boli. Starsze osoby nie ogarniają co się dzieje i dlatego krytykują. Ale przecież osoby starsze jeżdżą za darmo. Więc o co chodzi? System był drogi bo jest mnóstwo czytników i oprogramowanie w tych czasach jest drogie + maintenance na wiele lat też swoje kosztuje. Jedyne czego bym się czepiał, to czemu tak długo na to czekaliśmy?!

    • 0 38

    • Fajnie sie w innobaltica obija ?

      • 19 0

    • W czym system ten "przegania" inne podobne systemy? Bo zakup biletu kartą płatniczą np. w Poznaniu czy Wrocławiu jest od lat.
      System Fala tak naprawdę ma jeden cel - ułatwienie rozliczeń między samorządami (to stąd były np. pomysły na potwierdzenie opuszczenia pojazdu przez posiadaczy biletów miesięcznych). I nie rozwiązuje on kluczowego problemu Trójmiasta - braku prawdziwego wspólnego jednorazowego biletu oraz prostej i jednolitej taryfy.

      • 8 0

    • No cóż, system jak system, podobne funkcjonują w tylu miastach, Londyn, Rzym (i inne włoskie), Barcelona, ba, nawet w Gruzji się da płacić odbijając się kartą w autobusie... Tak, to nie jest nic dziwnego. Chociaż czas przetwarzania biletu gorzej

      • 2 0

  • Co dalej ?

    Nie służby sprawdza innobaltika. Do roboty

    • 13 0

  • proponuje dorzycic 200mln zl i wdrozyc Fala 2.0

    • 13 1

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Falę należy zlikwidować, od spółki inobaltica wyegzekwować pełny zwrot kosztów a następnie wprowadzić wspólny bilet, również w wersji papierowej.

    • 149 9

    • Bumelanci w innobaltica

      Ci ludzie nic nie robili przez 7 lat

      • 27 0

    • Fala czy nie to nie będzie wspólnego biletu, bo nie mogą się dogadać odnośnie podziału wpływów z niego, i tak od 30 lat.

      • 27 0

    • Dokladnie tak powinno byc ale tylko kilku ma odwage powiedziec prawde!

      • 19 1

    • A może mamy już dość technologicznie upośledzonych dziadków zmuszających nas do używania gotówki i papierków? (1)

      • 2 23

      • Tylko sr*jfon lub podobne ,zawsze zalogowany do sieci ?

        Czip na jajach

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ludzie są naiwni (2)

    nikt tego nie zlikwiduje bo to oznacza przyznanie się do porażki. Po prostu za dużo kasy publicznej na to poszło i za dużo przepychanek. Nigdy nie obciąża się tych osób co to cudo wymyśliło i wprowadziło. Jak to mówią politycy wszystkich parti i nie tylko kłamać należy do końca i udawać iż należy tylko gniota poprawić.

    • 104 2

    • Nie zlikwiduje bo mi to wygląda jakby fale czy mevo wprowadzali w Gdańsku a władze nie miały nic do gadania. Tak mi to wygląda. Jakby ktoś miał władze nad nimi i robił co chce. To są setki milionów. To są ciężkie pieniądze...

      • 12 2

    • To miejsce pracy znajomych ludzi powiazanych z UM

      Zobaczcie kto ta falą zarządza , wybrane osoby z uczelni, znajomi powiązani z urzędami Miast, to zwykła "zbieranina" raczej teoretyków nie mających nic z doświadczenia praktycznego w takim biznesie, no i przykrywka by wydawać pieniądze mieszkańców plus te z dopłat EU. za takie pieniądze można było normalne nowoczesne kasowniki dać i rabat dla mieszkańców i juz by zwiększono liczebność kursujących i była $ na zakupy taboru.

      • 0 0

  • dlatego my gdynianie rozliczymy naszego (1)

    włodarza, a ciekawe co zrobią gdanszczanie.

    • 17 0

    • ola juz jest przyklepana

      • 2 0

  • Zaorać, winnych sprzeniewierzenia pieniądzy skazać.

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane