• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co dalej z systemem Fala? Kandydaci na prezydentów odpowiadają

Ewelina Oleksy, Michał Sielski, Piotr Weltrowski
5 kwietnia 2024, godz. 08:00 
Opinie (120)
Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdyni, Gdańska i Sopotu, jak widzą dalsze losy systemu Fala. Zapytaliśmy kandydatów na prezydenta Gdyni, Gdańska i Sopotu, jak widzą dalsze losy systemu Fala.

Zapytaliśmy wszystkich kandydatów na prezydentów Gdyni, Gdańska i Sopotu o sprawy ważne dla całego Trójmiasta, a także poszczególnych miast. Publikujemy odpowiedzi, które mogą pomóc poznać poglądy polityków oraz ułatwić podjęcie decyzji, na kogo głosować. Wczoraj zaprezentowaliśmy odpowiedzi dotyczące najmu krótkoterminowego, a jeszcze wcześniej na temat darmowej komunikacji miejskiej dla dzieci, problemu z dzikamiparkingów kubaturowych w centrach miast. Dziś pokazujemy, co kandydaci myślą o systemie Fala.



Wszystko o wyborach samorządowych: listy kandydatów, programy - sprawdź w naszym serwisie



Co dalej z systemem Fala?

Kandydatom na prezydenta z wszystkich miast zadaliśmy dokładnie to samo pytanie, jakie jest w dołączonej do artykułu ankiecie:

Co dalej z systemem Fala?

Do wyboru mieli dwie opcje:
a) trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć
b) trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji

Tu znajdziesz wszystkie informacje o systemie Fala



Mogli też doprecyzować swoją odpowiedź w formie komentarza, ale nie dłuższego niż 2-3 zdania. Odpowiedzi prezentujemy z podziałem na Gdynię, Gdańsk i Sopot. W każdym z miast kandydatów podajemy w kolejności alfabetycznej.



Gdynia



Marek Dudziński Marek Dudziński
Marek Dudziński, który kandyduje na prezydenta Gdyni z komitetu Prawica i Społecznicy, zaznaczył drugą odpowiedź, czyli: trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji.

- Najpierw trzeba rozliczyć winnych tego, że już wydano ponad 140 mln zł, a zgodnie z ostatnią aktualizacją planu adaptacji Gdyni do zmian klimatu do 2030 r. sama tylko Gdynia do 2028 ma wydać 45 mln zł. Mimo że wydano tak duże środki, nic się nie zmieniło dla pasażerów i system Fala nie wpłynie na zwiększenie popularności komunikacji miejskiej. Jako Gdynia wycofamy się z tego projektu, gdy zostanę prezydentem - podkreśla Marek Dudziński.


Aleksandra Kosiorek Aleksandra Kosiorek
Aleksandra Kosiorek, która o fotel prezydenta ubiega się w ramach komitetu Gdyński Dialog, nie zdecydowała się na zaznaczenie żadnej odpowiedzi.

- System powinien zostać przekształcony w nowoczesne biletomaty. Umożliwiać doładowanie karty mieszkańca biletem, zakup przejazdu jednorazowego - choćby z wykorzystaniem karty mieszkańca czy legitymacji studenckiej lub aplikacji. Nie można jednak kasować całego systemu, ponieważ byłoby to marnowanie już wydanych pieniędzy - komentuje Aleksandra Kosiorek.


Przemysław Olczyk Przemysław Olczyk
Przemysław Olczyk, który kandyduje na prezydenta Gdyni w ramach komitetu Konfederacji, zaznaczył pierwszą odpowiedź: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Kandydat Konfederacji nie zdecydował się dodać komentarza przy tej odpowiedzi.


Wojciech Szczurek Wojciech Szczurek
Wojciech Szczurek, który kandyduje na prezydenta Gdyni w ramach komitetu Samorządność Wojciecha Szczurka, zaznaczył odpowiedź pierwszą: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Nie zdecydował się dodać żadnego komentarza.


Tadeusz Szemiot Tadeusz Szemiot
Tadeusz Szemiot, który w wyborach prezydenckich startuje w ramach komitetu Koalicji Obywatelskiej, lewicy i społeczników, wybrał pierwszą odpowiedź: trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć.

Kandydat na prezydenta Gdyni nie dodał komentarza do tego pytania.


Gdańsk



Mariusz Andrzejczak Mariusz Andrzejczak
Mariusz Andrzejczak z własnego komitetu Dla Gdańska zaznaczył odpowiedź a - system Fala należy usprawnić i w pełni wdrożyć.

- System Fala wymaga nie tylko wdrożenia, ale i rozwijania. Tego typu rozwiązania funkcjonują z powodzeniem na całym świecie, jednak ich spójnym elementem musi być system taryfowy i profesjonalne wdrożenie systemu - podkreślił.

Aleksandra Dulkiewicz Aleksandra Dulkiewicz
Aleksandra Dulkiewicz, startująca z list KO, zaznaczyła odpowiedź a - system Fala należy usprawnić i w pełni wdrożyć.

- Do tej pory z systemu w Gdańsku skorzystało już ponad 100 tys. osób. Największą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletu kartą kredytową w falomacie, bezpośrednio w pojeździe - wskazała.

Andrzej Pecka Andrzej Pecka
Andrzej Pecka, kandydat Wspólnej Gdańskiej Drogi 2050, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

- System Fala powinien służyć jako podstawa do wprowadzenia wspólnego biletu (także jednorazowego) na ZTM, kolej i Mevo, wraz z likwidacją innych osobnych nośników (karty, bilety,aplikacje). Obecnie system nie pełni tej roli - jest tylko platformą zakupową. Stworzenie Fali było też bardzo drogie, więc tym bardziej jeszcze większym marnotrawstwem byłoby jej całkowite wyłączanie - uzasadnił.

Tomasz Rakowski Tomasz Rakowski
Tomasz Rakowski, kandydat PiS, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

- Nie wyobrażam sobie wyrzucenia w błoto wydanych na ten system 150 mln zł, dlatego potrzebny jest audyt i plan naprawczy - podkreślił.

Adam Szczepański Adam Szczepański
Adam Szczepański, kandydat komitetu Społeczny Gdańsk, zaznaczył odpowiedź a - system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

Szczepański nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.

Artur Szostak Artur Szostak
Artur Szostak, kandydat komitetu Kocham Gdańsk zaznaczył odpowiedź a- system trzeba usprawnić i w pełni wdrożyć.

Szostak nie dodał przy tym pytaniu swojego komentarza.

Michał Urbaniak Michał Urbaniak
Michał Urbaniak, kandydat komitetu Konfederaci Bezpartyjni Polska jest Jedna dla Pomorza, jako jedyny zaznaczył odpowiedź b - trzeba zmienić falomaty w zwykłe biletomaty i zrezygnować z innych funkcji. Dodał jednak, że zrobił to bez pełnego przekonania.

- Trudno odpowiedzieć na to pytanie kategorycznie. Problem systemu Fala jest taki, że rynek poradził sobie z brakiem wygodnego i mobilnego zakupu biletów. Z drugiej strony już wiele czasu i pieniędzy zainwestowano - dodał.


Sopot

Magdalena Czarzyńska-Jachim Magdalena Czarzyńska-Jachim
Magdalena Czarzyńska-Jachim reprezentująca komitet Koalicja dla Sopotu, zaznaczyła opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Nie dodała żadnego komentarza.


Jarosław Kempa Jarosław Kempa
Jarosław Kempa, reprezentujący komitet Kocham Sopot, nie zaznaczył żadnej opcji, ale odpowiedział w komentarzu.

- Fala jest jedną wielką porażką samorządów trójmiejskich, dowodzi nieumiejętności koordynacji prac. Wynika to bezpośrednio z jednowładczych zapędów włodarzy. Funkcjonowania na zasadzie - pozwolę sobie na parafrazę: "cuius regio eius religio" - czyje miasto tego komunikacja. To błąd. Ale wydano już tak wielkie pieniądze na ten projekt, że wybrałbym raczej modernizację niż rewolucję - stwierdził.


Maria Lepczak-Wysocka Maria Lepczak-Wysocka
Maria Lepczak-Wysocka, reprezentująca komitet W Imieniu Sopocian, nie zaznaczyła żadnej opcji, dodała jednak komentarz.

- W sprawie systemu Fala powinni się wypowiedzieć jego użytkownicy - stwierdziła.


Gabriel Oleszek Gabriel Oleszek
Gabriel Oleszek, reprezentujący komitet Mieszkańcy dla Sopotu, nie zaznaczył żadnej opcji, ale dał komentarz zbieżny z opcją b.

- To powinny być zwykłe biletomaty - stwierdził.


Paweł Petkowski Paweł Petkowski
Paweł Petkowski, kandydat Prawa i Sprawiedliwości, zaznaczył opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Zostawił też komentarz.

- Ten system został źle przygotowany przez samorządy - stwierdził.


Lechosław Wojtynowicz Lechosław Wojtynowicz
Lechosław Wojtynowski z komitetu Trzecia Siła zaznaczył opcję a - trzeba go usprawnić i w pełni wdrożyć. Nie dodał żadnego komentarza.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • (1)

    Ludzie wsiadają, przykładają kartę i biegną do kierowcy "gdzie bilet"/ Nie wiedzą, że są w pojeździe różne urządzenia, nie wiedzą, że nie dostana biletu, nie wiedzą, że można wybrac dowolny bilet, ale w tylko jednym urządzeniu na pojazd.

    • 12 0

    • najwieksza masakra to bedzie dla turystów co niebeda wiedzieli ile zaplaca za bilet i co maja robic

      • 10 0

  • Jedyne wartosciowe pytanie jakie zadali przez cała kampanie wyborcza!Niegłosujcie nanikogo kto zaznaczył "A"

    W ankiecie mieszkancy w tez zaznaczyli B" czyli jak widac ci kadydaci maja mieszkanców gdzies !!!Ten korupcyjny uklad powinien zostac rozliczony urzednicy i politycy z tego ukladu powinni zostac wsadzeni za kratki .A te setki milionów wydane dla kolesiów powinny zostac zwrócone!!!!!
    Teraz najlepiej widac jacy kandydaci i ich komitety wspieraja obecne władze w trójmiescie i zmiany które zapowiadali to tylko pozorna farsa skoro popieraja ten szkodliwy system Fala.

    • 14 0

  • Fala powinna działać dokładnie tak samo jak Oyster TFL w Londynie

    Czyli odbijam się tylko jak wchodzę do autobusu/ trawaju. W przypadku kolejki/pociągu odbijam się na stacji początkowej i docelowej. Opłata albo miesięczna w przypadku biletu miesięcznego albo dzienny sufit np max 15pln

    • 6 0

  • W 2023 roku komunikacja miejska w Gdańsku przewiozła ponad 158 mln pasażerów

    To daje ponad 13 mln osób miesięcznie. A Pani Dulkiewicz cieszy się ze 100 tys., które skorzystały z systemu od początku jego uruchomienia, czyli nieco ponad 2 miesiące. Zaiste, powód do radości. Trzeba pokazać przy urnie wyborczej, jak bardzo się z tego cieszymy.

    • 23 0

  • Dulkiewicz nie poradziła sobie z najważniejszymi dla miasta. (2)

    1. Korki (twierdzi wręcz, że nic więcej nie zrobi) - pomimo, że radni PIS stawiali wiele wniosków o łatwe i niskobudżetowe rozwiązania udrażniające,
    2. Fala, wspólny bilet, sprawność komunikacji zbiorowej,
    3. Dziki - GCK mówi wprost (mam nagrania), że może tylko przekazać info by KŁ przepłoszyło, ale i tak nic nie zrobią - i brak skutków,
    4. Uwala wyłącznie z pobudek politycznych obiektywnie dobre dla mieszkańców projekty PIS (i inne), np. wsparcia socjalnego, spraw narodowościowych...

    • 20 1

    • Przeciez tej niegospodarnosci było z 1000 przykładow wiecej Mevoi to samo co Fala zmarnowane setki milionow

      Palmiarnia bez palmy kilkadziesiąt milionów mozna tak wymieniać tysiacami

      • 13 1

    • A i tak wygra.

      • 3 5

  • Dulkiewicz sobie wstawiła start licznika na 99,900

    a 100 zrobili na próbę bo całej reszcie nie działa. Do czego się dotkną to klapa ! dlaczego ? bo się nie znają stołkowcy z PO/ KO !

    • 12 0

  • Taniej by wyszło

    Jak by komunikacja była za darmo
    Ile jest osób potrzebnych by to działało żadnej a tak miliony idą na straty i z wcześniejszych informacji komunikacją jeździ 30%

    • 16 0

  • Dulkiewicz wrogiem dla mieszkańców - rozbój.

    Dostałem decyzję administracyjną nakazującą likwidację przydomowej oczyszczalni ścieków (legalnej, odebranej zgodnie z prawem - w którą zainwestowałem kilkanaście tys. zł), i przyłączenie do sieci miejskiej (której wcześniej nie było) - głównie po to by zamiast płacić 300 zł rocznie dla firmy oczyszczającej, to płacić haracz za ścieki 1500 zł rocznie do kasy miasta!

    • 13 1

  • 100 000 osób ma być sukcesem?!

    W 2023 w samym Gdańsku liczba przewiezionych pasażerów komunikacją miejską wyniosła ponad 158 milionów! To są dane ze strony miasta. Czy Pani Aleksandra umie robić coś innego niż uprawiać propagandę sukcesu? 100 tysięcy to dziennie powinno korzystać z FALI na tym etapie!

    • 16 0

  • mewo bubel, fala bubel a osób odpowiedxialne

    startują w wyborach a powinni siedzieć za
    marnowanie pieniędzy podatników.
    Pamiętajmy chociaż przy wyborach.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane