• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów w Gdańsku do 2027 roku

Szymon Zięba
12 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Testowany obecnie przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
 Testowany obecnie przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Do 2027 roku Gdańsk planuje zakup co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów. Ekologicznych pojazdów komunikacji miejskiej może być więcej, uzależnione jest to jednak od dopłat z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.



Czy zamierzasz wymienić samochód na auto elektryczne?

Przypomnijmy: Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testuje nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii.

Ekologiczna flota gdańskiej komunikacji miejskiej może być jednak większa. W tym roku rozpoczęto procedurę zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu mini wraz infrastrukturą ładowania.

- Zakup kolejnych autobusów zeroemisyjnych i związanej z tym infrastruktury ładowania/tankowania uzależniony będzie od wysokości ewentualnej pomocy finansowej, udzielonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu "Zielony Transport Publiczny" - dowiadujemy się od miejskich urzędników.

Oferowany poziom dotacji wynosi odpowiednio:
  • 90 proc. dla autobusów wodorowych,
  • 80 proc. (malejąco) do 60 proc. dla autobusów elektrycznych
  • i 50 proc. (ale nie więcej niż 3 mln zł) dla infrastruktury.

Na zakup autobusów zeroemisyjnych, w tym autobusów elektrycznych i napędzanych paliwem wodorowym, zabezpieczono niezbędne środki finansowe w Wieloletnim Planie Inwestycji GAiT do roku 2030.

51 autobusów gdy dotacji nie będzie...



W przypadku braku dotacji, GAiT planuje zakupić autobusy elektryczne:
  • 3 sztuki w 2021 r.,
  • 9 sztuk w 2022 r.,
  • 19 sztuk w 2024 r.
  • i 20 szt. w 2027 r.

Czyli łącznie 51 autobusów zeroemisyjnych.

...i 80 pojazdów z dofinansowaniem



Eko-flota może być większa w przypadku otrzymania dotacji. Wówczas w Gdańsku pojawią się:
  • 3 autobusy w 2021 r.,
  • 48 w 2022 r.,
  • 29 w 2024 r.,

czyli łącznie 80 autobusów zeroemisyjnych, w tym 10 autobusów napędzanych paliwem wodorowym.

Rozkłady komunikacji miejskiej



Co istotne - zakup autobusów wodorowych jest uzależniony od możliwości dostawy paliwa wodorowego na akceptowalnym przez GAiT poziomie cenowym.

Opinie (140)

  • Takie one zeroemisyjne, jak piec na śmieci mojego sąsiada. (2)

    • 21 4

    • Zeroemisyjne oznacza, że nie emitują podczas jazdy (1)

      • 0 2

      • Czyli dym leci w innym miejscu?

        • 1 0

  • Nic a nic eko. (1)

    Znowu prowizja czeka na kogoś. Gaz ziemny i LPG jest bardziej eko.

    • 11 3

    • gaz oczywiście z Rosji

      nie, dziękujemy

      • 1 2

  • I tak nic z tego nie będzie.

    • 3 3

  • ot ciekawostka (3)

    U nas niemiecki MAN a w Austrii testują Solarisa na wodór i to na polskich blachach.

    • 17 1

    • I co cię tak dziwi? Wolny rynek jest.

      i swobodna konkurencja.
      Jeszcze...

      • 0 2

    • bo tam nie rzadzi PO w miescie W Gdańsku zawsze kupuja tylko mercedesy od 20 lat!

      • 2 0

    • hiszpańskiego Solarisa

      • 1 0

  • Tanio

    Tanio =10zl. Lisicki plus tanio = 30zl. Lisicki tanio eko= 40zl i drogi serwis

    • 14 5

  • (2)

    Lepiej wprowadzcie i wspólny bilet na trójmiasto za rozsądną cenę tak jak w Warszawie

    • 5 1

    • (1)

      Ok, a z kim Warszawa ma "wspólny bilet"?

      Z Łodzią czy Radomiem?"

      • 1 1

      • Mógłby być wspólny bilet na pozostałe powiaty, bo jak ktoś np. dojeżdża z Władka czy Pucka i przeseiada się z PKS-u na pociąg, to mógłby sobie kupić dobówkę MZKZG już w Pucu, a nie Redzie czy Gdyni.

        • 0 0

  • Pieniądze wyrzucone w błoto

    Zeroemisyjne to wielkie oszustwo biznesowe.

    • 11 2

  • Ach (4)

    Miałam tę nieprzyjemność podróżować eko-busem. Nie działa klimatyzacja (pani kierowca nie mogła jej załączyć), psują się drzwi - co trzeci przystanek musiała na nowo odpalać pojazd. Komunikacja w Gdańsku już wyglada źle, może lepiej jej nie pogarszać

    • 24 6

    • Gdyby pani włączyła klimatyzację to by nie dojechała do końcowego przystanku (3)

      • 11 1

      • (1)

        A od kiedy to klimatyzacja napędzana sprężarką mechaniczną (jak w każdym samochodzie) dużo prądu zużywa? ;)

        • 0 5

        • Ło matko, a energia mechaniczna to skąd się bierze w takim autobusie? Poza tym, nie sądzę, żeby projektanci byli takimi i**otami, żeby sprężarkę przez niepotrzebny pasek podłączać, tylko jest zasilana elektrycznie, jak to się w hybrydach robi. To tylko w spaliniakach takie wynalazki są.

          • 2 0

      • Dlatego właśnie

        Trzeba z nich zrezygnować - skoro na starcie są niewydolne to nie ma inwestować kasy w taki badziew.

        • 2 0

  • Już dawno powinna być flota elektrycznych autobusów , tylko te miernoty inwestują w niemieckie diesle (2)

    Trują nas spalinami a tyle mln euro dostali z UE !

    • 4 22

    • Kup se hulajnoge (1)

      • 3 1

      • ty powinienes kupic mózg ale niestety nikt ci nie sprzeda :)

        • 2 2

  • Dziwne. Ale jeździ tylko na południowych dzielnicach Gdańska (4)

    Niby taki zaścianek, ze Słoikami i smrodem. W ZTM wiedzą, gdzie flota jest najmniej niszczona przez mieszkańców, co świadczy o ich poziomie wychowania i kulturze osobistej.

    • 17 17

    • ten wpis to raczej o megalomanii

      świadczy.

      • 11 4

    • (1)

      Wam tam wozy drabiniaste trzeba wysyłać

      • 2 4

      • Ciągnięte przez takich mądralińskich jak ty.
        P.s. uważaj na bat.

        • 6 1

    • Południowe dzielnice, bo Jest dużo wzniesień.

      A jak jest dużo wzniesień, to jest też i dużo odzysku. Z tym że jak jedzie na dół to też musi wrócić pod górę, więc sprawdzają w warunkach jakich u nas najwięcej. Co mają po płaskim przymorzu testować czy producent nie ściemnia?. ;)

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane