• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów w Gdańsku do 2027 roku

Szymon Zięba
12 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Testowany obecnie przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.
 Testowany obecnie przez Gdańsk autobus elektryczny MAN Lion's City E.

Do 2027 roku Gdańsk planuje zakup co najmniej 51 zeroemisyjnych autobusów. Ekologicznych pojazdów komunikacji miejskiej może być więcej, uzależnione jest to jednak od dopłat z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.



Czy zamierzasz wymienić samochód na auto elektryczne?

Przypomnijmy: Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce, testuje nowy model autobusu elektrycznego MAN Lion's City E. Jak zapewnia producent, pojazd jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu do 270 km i to przez cały okres żywotności baterii.

Ekologiczna flota gdańskiej komunikacji miejskiej może być jednak większa. W tym roku rozpoczęto procedurę zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu mini wraz infrastrukturą ładowania.

- Zakup kolejnych autobusów zeroemisyjnych i związanej z tym infrastruktury ładowania/tankowania uzależniony będzie od wysokości ewentualnej pomocy finansowej, udzielonej przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach projektu "Zielony Transport Publiczny" - dowiadujemy się od miejskich urzędników.

Oferowany poziom dotacji wynosi odpowiednio:
  • 90 proc. dla autobusów wodorowych,
  • 80 proc. (malejąco) do 60 proc. dla autobusów elektrycznych
  • i 50 proc. (ale nie więcej niż 3 mln zł) dla infrastruktury.

Na zakup autobusów zeroemisyjnych, w tym autobusów elektrycznych i napędzanych paliwem wodorowym, zabezpieczono niezbędne środki finansowe w Wieloletnim Planie Inwestycji GAiT do roku 2030.

51 autobusów gdy dotacji nie będzie...



W przypadku braku dotacji, GAiT planuje zakupić autobusy elektryczne:
  • 3 sztuki w 2021 r.,
  • 9 sztuk w 2022 r.,
  • 19 sztuk w 2024 r.
  • i 20 szt. w 2027 r.

Czyli łącznie 51 autobusów zeroemisyjnych.

...i 80 pojazdów z dofinansowaniem



Eko-flota może być większa w przypadku otrzymania dotacji. Wówczas w Gdańsku pojawią się:
  • 3 autobusy w 2021 r.,
  • 48 w 2022 r.,
  • 29 w 2024 r.,

czyli łącznie 80 autobusów zeroemisyjnych, w tym 10 autobusów napędzanych paliwem wodorowym.

Rozkłady komunikacji miejskiej



Co istotne - zakup autobusów wodorowych jest uzależniony od możliwości dostawy paliwa wodorowego na akceptowalnym przez GAiT poziomie cenowym.

Opinie (140)

  • Zimą te wynalazki pozostaną w zajezdni. (1)

    Mróz, korki i ogrzewanie rozłożyły w pewnym austriackim mieście całą flotę elektryków.
    Na ulice powróciły diesle. Zasięg 270km zimą to brednie.

    • 18 3

    • Zastanawiam się nad kupnem hybrydy

      Czy ktoś z właścicieli takowych mógłby nadmienić, jak one w praktyce sprawują się w zimie, kiedy pojemność baterii spada? To poważne pytanie, więc proszę o rzeczowe odpowiedzi.

      • 0 0

  • ekoautobusy

    a czy ci wieśniacy co będą nimi wożeni zaczną sie myć bo teraz śmierdzi gnojem.

    • 8 4

  • A skąd prąd i wodór do tych pojazdów?
    Mamy jakąś technologię ich produkcji bez emisji choćby CO2
    O produkcji akumulatorów już nie wspomnę.

    • 10 2

  • Jakie to piękne hasła wymiana taboru na elektryki !

    A kiedy wymiana floty morskiej i lotniczej na elektryki ???? co one nie trują czy są 0 emisyjne ?
    Tutaj jedno wyklucza drugie Nic z tego i tak nie będzie do kiedy najwięcej dwutlenków węgla i gazów cieplarnianych nie przestaną emitować Chiny czy USA a kto jest w stanie zmusić takie Chiny do tego ? oni nie zmienią nic w swojej gospodarce i działanie Europu o kant d....py potłuc ! tutaj ktoś tylko na tym chce dobrze zarobić kosztem innych a i tak klimat tego nie odczuje !

    • 9 3

  • A ja chcę herbatki. (2)

    • 1 2

    • to jedź do Putina

      • 1 1

    • Z prądem? ;)

      • 0 0

  • pojazdy zero emisyjne (2)

    Nie ma czegos takiego jak pojazdy zero emisyjne Prad w Polsce jest z elektrowni weglowych czyli gdzies te zanieczyszczenia sie wytwarzaja

    • 10 1

    • Sam pojazd jest zero emisyjny. To nasza sieć energetyczna nie jest. Gdzie widzisz sprzeczność? (1)

      • 1 1

      • Argument typu "mój diesel też jest zeroemisyjny, pod warunkiem że stoi na parkingu". Różnicę robi energia, którą trzeba wyprodukować, by wprawić pojazd w ruch, a ta, również w przypadku elektryków, jest jak najbardziej emisyjna.

        • 0 0

  • Zamiast na awaryjne powolne tramwaje

    Gdańsk powinien postawić na szybsze zero emisyjne autobusy i buspasy

    • 2 7

  • Elektryczne autobusy to "Eko autobusy", ale

    już elektronika użytkowa często określana jest "elektro śmieciami", mimo że w obu przypadkach chodzi o urządzenia elektryczne zasilane bateriami ;-) Wniosek? Niedługo autobusy elektryczne też będą elektro śmieciami, tylko jeszcze to nie jest modne.

    • 13 1

  • Nie eko

    W ankiecie brak opcji - NIE, bo nie są eko w kraju napędzanym w większości energią z węgla

    • 5 1

  • Zeroemisyjne byłyby drewniane wozy, napędzane siłą mięśni pasażerów. (2)

    Cała reszta to pic na wodę.

    • 11 0

    • A pasażerowie to nie emitują CO2?
      A niektórzy to i metanu? ;>

      • 4 1

    • Pod warunkiem, ze nie pie rdzą

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane