• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co się zmieni po uruchomieniu PKM? Wciąż nie wiadomo

Krzysztof Koprowski
18 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu. Ponieważ nie wiadomo, jak będą kursowały pociągi, trudno dzisiaj mówić o likwidacji linii 210. Uruchomienie PKM nie powinno mieć jednak na to wpływu.

Uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej miało wywołać rewolucję komunikacyjną na górnym tarasie, ale póki co wygląda to raczej na kosmetyczne zmiany. Jakie? Tego urzędnicy nie potrafią powiedzieć, bo wciąż nie wiadomo, jak będą kursować pociągi na nowej linii.



Czy będziesz korzystał(a) z PKM, podróżując w ramach jednego miasta?

Poniedziałkowe wspólne posiedzenie komisji Zagospodarowania Przestrzennego oraz Polityki Gospodarczej i Morskiej Rady Miasta poświęcono w głównej mierze Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Sprawa ta pojawiła się nieprzypadkowo, bowiem od kilku tygodni mieszkańcy Osowej protestują przeciwko likwidacji linii 210.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: PKM wystartuje z Gdańska Głównego, może zniknąć linia 210 na lotnisko

- My traktujemy PKM jako produkt regionalny. To nie jest kolej, która ma obsługiwać pasażerów wewnątrz miasta. To jest kolej, która ma służyć do przewozu z regionu i w region. Stąd płynie wniosek, że dla przejazdów wewnątrzmiejskich na dzisiaj nie musimy nic zmieniać, bo ten układ, który już funkcjonuje, doskonale radzi sobie ze skomunikowaniem rejonów miasta, gdzie będzie docierać PKM - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Ale brak zapowiedzi zmian to też efekt braku rozkładów jazdy dla pociągów. Wciąż nie wiadomo, kto będzie przewoźnikiem na nowej linii, ile będzie kosztowała jej eksploatacja, a tym samym bilety.

- My nawet nie wiemy, czy pociągi będą jeździły od godz. 4 czy od godz. 7 rano. Nie wiemy, czy do Osowej pociąg dojedzie co 15 minut czy co godzinę. W tej sytuacji nie mamy jak dyskutować o zmianach - rozkłada ręce Zomkowski.

Czytaj także: Marszałek Struk: na lotnisko cztery składy na godzinę, do Gdyni dwa

Z tego samego powodu mówienie o planach całkowitej likwidacji linii 210 jest, zdaniem gdańskich urzędników odpowiedzialnych za komunikację, całkowicie bezzasadne.

Natomiast niemal pewne jest, że zmiany dotkną linie autobusowe w obrębie powstającej trasy na osiedle Morena, ale i w tym przypadku nie ma jeszcze decyzji np. o skróceniu przebiegającej tędy linii 210 (lub utworzenia innej, nowej linii z Osowej) do nowej trasy tramwajowej.

- Od 1 września do 12 grudnia, zgodnie z przepisami, ruch na trasie PKM będzie można prowadzić jedynie na rozkładzie tymczasowym [nieustalonym, bo nie ma jeszcze przewoźnika - dop. red.] Nam zależy, by od początku była jak największa częstotliwość pociągów, aby przyzwyczaić mieszkańców do kolei i w ciągu 2-3 lat przewozić 6-10 mln pasażerów rocznie - mówi Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM.

Utrzymanie całej linii PKM, w tym spłata kredytów zaciągniętych na jej budowę, będzie kosztowało ok. 21 mln zł rocznie, nie uwzględniając jeszcze w tych obliczeniach zwiększenia dofinansowania ze środków unijnych.

Ta kwota nie uwzględnia także kosztów kursowania pociągów - zapewnienia im paliwa, obsługi technicznej i wreszcie tego, jaką część wydatków pokryją wpływy z biletów.

Ponieważ Pomorska Kolej Metropolitalna powstaje za pieniądze samorządu wojewódzkiego, Gdańsk nie ma dużego wpływu na cenę biletu na PKM.

- Nie będziemy bezpośrednio finansowali funkcjonowania PKM, bo nie możemy tego robić ze względów prawnych. Weźmiemy natomiast udział w integracji biletowej, ale możemy jedynie namawiać, przekonywać do pewnych rozwiązań - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk natomiast w znaczny sposób finansuje infrastrukturę wokół przystanków - tworząc węzły przesiadkowe oraz parkingi typu Park&Ride, co pochłonie ok. 36,4 mln zł. Do tego należy też doliczyć wspomniany już tramwaj przez Morenę do PKM Brętowo.

Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej. Tak będzie prezentował się przystanek PKM w Osowej.
Obecnie szacuje się, że prace na budowie PKM zostały wykonane w 85 proc. i uruchomienie linii 1 września jest niezagrożone. Wraz z początkiem roku szkolnego pociągi mają dojeżdżać co najmniej z Wrzeszcza do przystanku w Osowej zobacz na mapie Gdańska, choć na początku gotowy będzie tam tylko jeden z dwóch peronów.

Mimo zwiększenia dofinansowania do budowy PKM ze środków unijnych, nie ma szans na budowę dodatkowego przystanku w rejonie ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. To na razie odległa przyszłość, choć uwzględniana już w dokumentach planistycznych.

- Przystanek Osowa Północ/Kielnieńska jest bardzo odległym i kosztownym projektem. I nie chodzi tutaj o sam koszt realizacji infrastruktury, ale przede wszystkim wykupu nieruchomości [wokół planowanego przystanku są wyłącznie grunty prywatne - dop. red.]. W tym przypadku wykup gruntów stanowi nawet do 30 proc. wartości nakładów finansowych na ten przystanek - wyjaśnia Bojanowski.

Do tematu tego przystanku miasto planuje wrócić dopiero w momencie rozpoczęcia budowy Obwodnicy Metropolitalnej oraz tzw. ul. Nowej Kielnieńskiej. Wówczas, przy w pełni ukształtowanym już układzie drogowym, będzie można precyzyjnie zaprojektować ten przystanek wraz z niezbędną infrastrukturą.

Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny. Najkrótsze połączenie piesze z ul. Myśliwskiej do przystanku PKM Jasień należy do dewelopera, więc miasto obecnie nie ma wpływu na jego stan techniczny.
Zdecydowanie mniej odległa wydaje się natomiast kwestia poprawy dojścia do przystanku PKM Jasień zobacz na mapie Gdańska. Miasto wprawdzie realizuje dojazd do niego nowymi ulicami, ale dla mieszkańców ul. Myśliwskiej krótsza droga wiedzie wydeptaną ścieżką wzdłuż Stawu Wróbla zobacz na mapie Gdańska.

Urzędnicy prowadzą rozmowy z deweloperem, który jest właścicielem gruntów wokół zbiornika, jak i samego zbiornika, ale - jak twierdzą - "nie są to rozmowy łatwe". Chodzi o kwestie finansowe - deweloper jest gotów oddać grunt, ale miasto ma z własnych środków wykonać na nim infrastrukturę. Urzędnicy chcą przekonać dewelopera do częściowej partycypacji finansowej, bo to m.in. mieszkańcy jego osiedli będą korzystali z tego dojścia do przystanku kolejowego.

Miejsca

Opinie (223) 1 zablokowana

  • tyle lat mija i nadal sa znaki zapytania?

    jak moze byc tyle znaków? wiadomo ze ludzie potrzebuja wiele przystanków, czeste kursowanie oraz łatwe dojscie piesze czy drogowe aby to mialo sens i przyciągneło ludzi. Reszte można pozmieniac w trakcie funkcjonowania (jn. dopasowac linie autobusowe).

    wierze w koncowy sukcej!

    • 15 1

  • Co się dziwić, skoro przy władzy z jednej strony takie osobniki jak Bojanowski a z drugiej z urzędu marszałkowskiego Świlski... (5)

    Festiwal braku kompetencji, ignorancji i typowej dla urządasów niemocy. Za pół roku mają jeździć kolejki a nic nie wiadomo, nie ma biletów, nie ma rozkładu, niema przetargu, nawet nie ma chodnika bo deweloper jest właścicielem drogi... i tak dalej... W dodatku teraz okazuje się, że PKM niejest linią miejską!! To jakiś k..a żart??Po cholerę tyle przystanków? Po cholerę zmiany w komunikacji miejskiej?? Zlikwidujcie jeszcze 127 i 130 i zmuście ludzi z moreny do jeżdżenia kolejką albo tramwajami, na około Gdańska z 5 przesiadkami!! Mam to już gdzieś! Chciałem się przesiąść z auta do komunikacji ale chyba szkoda nerwów i czasu.
    Pamiętajmy, że w na stołek dyrektora ZTM szykuje się Lisicki!

    • 34 4

    • Partacz! (3)

      Skoro jesteś słoikiem z terenu, poszukaj sobie pracy w swoim miejscu zamieszkania i nie pchaj się samochodowy "robotniku" do Metropolii.

      • 5 8

      • Wielki miastowy się odezwał (1)

        Sam jesteś słoikiem jak nie w pierwszym, to w drugim czy góra trzecim pokoleniu....

        • 4 2

        • Niech się podbuduje. Jedyne co mu w zyciu zostalo. Pokornie wyskakuje starej z kasy zaraz po wyplacie. Apartament gdzies na Zaspie. Sfrustrowany czlowiek. Zycie boli. A moze i nie staje mu już tez.

          • 1 0

      • Twój stary partacz, widać jakiego co zrobił..

        • 0 0

    • "Natomiast niemal pewne jest, że zmiany dotkną linie autobusowe w obrębie powstającej trasy na osiedle Morena"
      Bardziej od 127 i 130 pasują tutaj linie 183, 142 i 227, tyle że jedna leci na Niedźwiednik, druga przez Siedlce a trzecia na Chełm. Chcą odciąć Morenę od tych dzielnic czy o co chodzi?

      • 0 0

  • Urząd Woj. wydał tyle kasiory*raczej na kosmetyczne zmiany* (1)

    pewnie tak samo jest z tworzeniem stanowisk pracy, z innymi dotacjami z UWoj.,.. aż strach co będzie ze spłatami pożyczek na te inwestycji ?

    Powinni rozwiązać te niepotrzebne Urzędy Wojewódzkie. Tym czasem przystanki SKM w Gdyni wyglądają gorzej niż w krajach IIIŚwiata, a przewija się tam codziennie tysiące podróżnych.

    A my tu mamy POlitykę POmorską ????

    • 19 2

    • A co do tego ma urząd wojewódzki?

      Następnym razem zanim coś napiszesz upewnij się, czy masz jakiekolwiek pojęcie o temacie, w którym się wypowiadasz.

      • 3 3

  • ciężko będzie przystanek przy kielnieńskiej wybudować (1)

    albowiem wg linku Kielnieńska znajduje się około 2 km od brzegu, na wysokości Nowego Portu.

    • 1 3

    • twoja matka wie, że ćpiesz?

      • 2 0

  • Ręce precz od..

    ..210 :)

    • 18 6

  • To jest Polska właśnie!!! (4)

    Zabierają się od d..y strony. Budują przystanki, do których nie będzie krótkiego dojścia. Planują PKM a tereny w okolicach przystanków mają deweloperzy. Przecież to jakaś paranoja. Napiszcie mi kto będzie z tej kolejki korzystał?! Że to będzie jedna wielka porażka było wiadomo już od początku. Polska to chory kraj :(.
    JAK TO ZMIENIĆ?

    • 30 3

    • No hana, w soboty o 10.00 we Wrzeszczu zobaczysz (3)

      tych "niktów" nie mieszczących się z rowerami do pociągu do Kartuz...

      • 2 3

      • Do Kartuz?! (2)

        To ja już tego nie dożyję ani mój nowy rower.

        • 1 0

        • Co was zdziwko bierze? (1)

          Z Wrzeszcza będą chodzić pociągi do Kartuz. Przez Żukowo, Dzierżążno

          • 2 0

          • przez Zukago?

            naprawde? ;)

            • 0 0

  • Smieszna Polska

    Jak nie wiadomo to po co wywalili tyle kasy?Żeby nie wiedzieć co dalej?

    • 13 3

  • Dużo ludzi chce 210, tylko ciekawe kto wyremontuje drogę wzdłuż obwodnicy, po której jeździe ta linia. Która jak zostanie zlikwidowana to problem pozostanie i to duży. Pierwotnie ta droga miała służy do czego innego, a nie do poruszania się tam takich ciężkich pojazdów.

    • 11 3

  • zlikwidują 210

    to jest pewne bo to w stylu urzędniczym StrugoAdamowiczowskim

    • 12 4

  • Stop marudom. (4)

    PKM super inwestycja ,transport szynowy to jest najlepszy i najszybszy srodek transportu w miescie.

    • 14 22

    • Paliłeś coś. (2)

      • 7 4

      • Tak (1)

        Tak, ale bez zaciągania się.

        • 3 3

        • ???

          Nie podawaj sie za mnie.

          • 0 0

    • inwestycja super

      ale spier... spartaczona.

      Jeżeli ludziom z Osowej (omówmy się nie najlepiej skomunikowanej dziennicy Gdańska) opłaca się jechać do centrum AUTOBUSEM, a nie pociągiem (bo kolejka za miliard jedzie tylko do Wrzeszcza - przypomnijmy, torów do Głónego nikt nie ukradł), to czego tu oczekiwać?

      Ciekawe też ile osób będzie korzystać z przystanku Brentowo usytuowanego zupełnie z d*py strony (nie opłaca się reaktywować linii do Nowego Portu, bo przystanki są na obrzeżach dziennic, a nowe budują w samym rogu dziennicy). Chyba tylko ci, którzy lubią kupować przynajmniej dwa osobne bilety miesięczne i czekać na przesiadki.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane