- 1 Biegli zbadali list Grzegorza Borysa (98 opinii)
- 2 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (275 opinii)
- 3 Paragon grozy za kurs taksówką (424 opinie)
- 4 Zuchwały napad na sklep z elektroniką (144 opinie)
- 5 List gończy za byłym senatorem PiS (276 opinii)
- 6 Nie kąp się w morzu podczas burzy (63 opinie)
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.
Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska
Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.
Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.
Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.
Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze Bałtyckiej, wydaje się obecnie najpilniejszą inwestycją usprawniającą ruch tramwajów.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu
Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii Europejskiej, Śródmieście SKM oraz Groddecka - tramwaje muszą czekać nawet kilka minut na swoje światło.
Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.
Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - Kartuska, a czasami jeszcze pod Urzędem Miejskim.
Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera
Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. Hallera to kolejne miejsce, którego Gdańsk powinien się wstydzić, mówiąc o rzekomym priorytecie tramwajowym.
Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej Wałowej (Popiełuszki) zastępującej tzw. Żółty Wiadukt. Efekt? Tramwaj musi stać w korku, ponieważ kilku kierowców wjeżdża na torowisko zaraz za wiaduktem oraz w okolicach ul. Towarowej.
Czytaj też:
Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy
Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską
Pętla Oliwa to miejsce, gdzie można poczuć ducha czasu. Nie dość, że układ torowy od lat wymaga kapitalnego remontu, to na dodatek motorniczowie muszą przekładać ręcznie zwrotnice na wjeździe i czasami wyjeździe z pętli.
Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek Subisława także wymaga kolejnych minut oczekiwania na pionową kreskę na sygnalizatorze tramwajowym (czyli odpowiednik zielonego światła).
Czytaj też:
"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie
Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską
Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - Chłopska.
Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.
Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.
Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory
Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.
Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: Miszewskiego, Jaśkowa Dolina, Klonowa czy Wojska Polskiego.
Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej
W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.
Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.
Czytaj też:
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM
Przystanek Brętowo PKM nie cieszy się dzisiaj dużą popularnością, co wynika z jego położenia z dala od budynków mieszkalnych oraz pomijania przez niektóre pociągi na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (choć to jedyny z tak wygodną przesiadką pociąg - tramwaj, pozwalający dotrzeć przez Morenę - Siedlce do centrum miasta).
Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicji trwa budowa ogromnego osiedla, którego mieszkańcy niebawem masowo zaczną korzystać właśnie z tego przystanku.
Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.
Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.
Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów
Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.
W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.
Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie wybrane
-
2021-06-13 20:30
(10)
W pierwszej kolejności zmienić cykl świateł. Są skrzyżowania, na których zielone dla tramwaju zapala się dosłownie na 4 sekundy.
W tym czasie tramwaj nie jest w stanie zamknąć drzwi i ruszyć, nawet jak jest w świetnym stanie technicznym,przez co nawet o 23,tramwaj potrafi złapać 6 minut opóźnienia, przy praktycznie zerowym ruchu.
W pierwszej kolejności zmienić cykl świateł. Są skrzyżowania, na których zielone dla tramwaju zapala się dosłownie na 4 sekundy.
W tym czasie tramwaj nie jest w stanie zamknąć drzwi i ruszyć, nawet jak jest w świetnym stanie technicznym,przez co nawet o 23,tramwaj potrafi złapać 6 minut opóźnienia, przy praktycznie zerowym ruchu.
Przykład - Opera Bałtycka w kier. Wyspiańskiego.
Przystanek podwójny, ale tylko jeden tramwaj przejedzie.
Drugi przykład - Przy zieleniaku w kier. Placu Solidarności - Jeden tramwaj ruszy, nie zdąży minąć sygnalizatora i już pali się czerwone, więc tramwaj za nim traci około 2-3 minut.
W drugiej kolejności zrobić więcej przystanków podwójnych.
W trzeciej kolejności zmienić położenie "sanek" sterujących zwrotnicami
W czwartej kolejności poprawić rozkład jazdy.- 108 9
-
2021-06-14 09:42
(1)
Te krótkie zmiany świateł zazwyczaj mają sekundniki, więc motorniczy może przygotować się do ruszenia. 4 sekundy to tylko takie "symboliczne zielone" żeby wpuścić na skrzyżowanie jeden tramwaj, który zdążył się już wcześniej przygotować. Szkoda że kierowcy nie mają sekundników, bo bez niego czasami kierowcy "zamulają" na zielonym, bo nie wiedzą kiedy się jego spodziewać.
- 0 1
-
2021-06-14 12:16
Dodatkowo z tymi 4s jest problem jak na Chłopskiej
Wygląda, że jest tam zielona fala (przynajmniej w jednym) kierunku, ale to działa dla samochodów. Tramwaj dojeżdża na przystanek otwiera dzrwi, a w tym czasie gaśnie to "zielone" 4s. czasami pasażerowie wsiedli, można by pojechać, ale zielone jest tylko dla samochodów, a dla tramwaju były tylko te 4s na samym poczatku zielonego dla aut. Tak więc
Wygląda, że jest tam zielona fala (przynajmniej w jednym) kierunku, ale to działa dla samochodów. Tramwaj dojeżdża na przystanek otwiera dzrwi, a w tym czasie gaśnie to "zielone" 4s. czasami pasażerowie wsiedli, można by pojechać, ale zielone jest tylko dla samochodów, a dla tramwaju były tylko te 4s na samym poczatku zielonego dla aut. Tak więc czekamy kolejny cykl. W tym czasie było zielone dla pieszych w poprzek, doszli na przystanek, więc otawieramy dla nich drzwi, a tu zapala się zielone na 4s. zdążymy czy nie zdążymy wpuścić, zamknąć i przejechać?
- 2 0
-
2021-06-14 09:09
zlikwidowac ten stary kosztowny tramwajowy złom to jedyne rozwiazanie !
- 2 8
-
2021-06-13 23:00
W Gdańsku sygnalizacje swietlne (2)
Programują osoby pozbawione mózgu, ew absolwenci szkół specjalnych. Najgorsze jest to, że zaprogramują i już ich nic nie obchodzi. Czy omi robią jakiekolwiek przeglądy jak działają te sygnalizacje przynajmniej raz do roku? A skąd, po co? Lepiej kawę w biurze pić. Gdyby robili te przeglądy to już dawno by przeprogramowali światła prz fashion house
Programują osoby pozbawione mózgu, ew absolwenci szkół specjalnych. Najgorsze jest to, że zaprogramują i już ich nic nie obchodzi. Czy omi robią jakiekolwiek przeglądy jak działają te sygnalizacje przynajmniej raz do roku? A skąd, po co? Lepiej kawę w biurze pić. Gdyby robili te przeglądy to już dawno by przeprogramowali światła prz fashion house i na przywidzkiej/jabłoniowej. To co tam się w weekendy dzieje to armagedon, ale oni to mają w D a pensje biorą z naszych podatków..... coś tu ewidentnie trzeba zmienić....
- 7 1
-
2021-06-14 12:34
Obajtkowi to zupełnie nie przeszkadza (1)
co dwa lata nowa willa jest - a teraz dojdzie pokaźna nagroda za prywatyzację Lotos i będzie na nowe wille dwie
- 1 1
-
2021-06-14 15:36
zapytaj sie tego co po 3 dniach prezesury w orlen zgarnał 2mln odprawy...
poza tym jak ci polskie media nie pasuja to zostan przy zydowskiej gw...
- 0 1
-
2021-06-13 22:16
Przecież problemy świateł miał rozwiązywać Tristar (1)
- 6 0
-
2021-06-13 23:39
Teistar byl zaprojektowany do odcinkowego pomiaru predkosci i do mandatow za czerwone. Jednak itd jie zgodzila sie na to i 120 mil zl poszlo w bloto . Yeistar mial zarabiac kase a nie poprawiac ruch. W gd brak infrastruktury zeby tristar mogl zwiekszyc orzepustowosc skrzyzowan
- 3 4
-
2021-06-13 21:16
Prawie się zgodzę. (1)
Jedyne "ale" co do sanek. To 19-wieczny wynalazek (tak, serio!). Należy całkowicie przejść na sterowanie radiowe.
- 9 0
-
2021-06-14 12:31
zlikwidować co drugi przystanek
i już będzie znacznie szybciej
- 3 1
-
2021-06-13 20:58
Światła za Bramą Wyżynną (3)
Zapomnieliście dodać, że dosyć często jak ruszamy z Bramy Wyżynnej w kierunku Stogi /Chełm to auta na zwrotce dostają zielone a my bez sensu tracimy czas.
- 76 4
-
2021-06-14 11:51
(1)
Nie bój nic, zrobią przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej, będą dodatkowe światła.
- 3 0
-
2021-06-14 12:57
Kierowcy czekają na tramwaj na zielone
Gdy nie ma tramwaju kierowcy mają czerwone. Gdy nadjeżdża tramwaj oni dostają zielone, a tramwaj czerwone. Skutek jest taki, że czekają i kierowcy i tramwaj. Tak działa "priorytetyzacja tramwajów" w Gdańsku "inteligentnymi światłami".
- 2 0
-
2021-06-13 21:53
zawrotka przez ułomnego wymyslona.
3 poziomowe skrzyżowanie ze światłami i zawrotkami. Geniusz na każdym kroku. Jedyny problem władz to jak trwać na stołkach.
- 18 1
-
2021-06-13 20:54
Co zrobić? (4)
1. Zmienić system sterowania zwrotnicami na radiowy, zamiast archaicznych sanek
2. Wyremontować zwrotnice (z Nowych Ogrodów w 3 maja bezpiecznie skręcić się nie da)
3. Niech Tristar stosuje podtrzymanie sygnału dla podjeżdżających tramwajów: szlag człowieka trafia, gdy motorniczy gazuje od Dworca Gł. przez Błędnik, aby1. Zmienić system sterowania zwrotnicami na radiowy, zamiast archaicznych sanek
2. Wyremontować zwrotnice (z Nowych Ogrodów w 3 maja bezpiecznie skręcić się nie da)
3. Niech Tristar stosuje podtrzymanie sygnału dla podjeżdżających tramwajów: szlag człowieka trafia, gdy motorniczy gazuje od Dworca Gł. przez Błędnik, aby zobaczyć tuż przed nosem poziomą belkę przed Bramą Oliwską. Jak ZDiZ nie wie, jak to zrobić, niech zobaczy, jak o się dzieje w Bydgoszczy
4. Wiele przystanków jest za krótkich Miszewskiego kierunek Oliwa czy Wojska Polskiego kier. centrum najlepszym przykładem- 103 4
-
2021-06-14 09:57
taa radiowy. system radiowy doskonale się sprawdza przed wjazdem na pętle łostowice świetokrzyska :D
- 2 0
-
2021-06-14 00:10
(1)
ten tristar to chyba ustawia wszystkim złośliwie czerwone, bo jadąc samochodem staje się praktycznie też na każdych światłach. To miasto robi wszystko żeby ludziom utrudnić komunikację, jakąkolwiek...
- 16 0
-
2021-06-14 16:04
Miasto robi wszystko, żeby utrudnić, ale i tak od 20 lat te władzy wybieracie. Więc do kogo pretensje? :) Całe trójmiasto to komunikacyjna patologia, ale i tez w całym trójmieście od co najmniej 20 lat jest na to zgoda mieszkańców.
- 0 0
-
2021-06-13 22:22
Zbudować dodatkowy tor do skręcania. Tak samo jak dodatkowe pasy dla samochodów.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.