• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
  • Tramwaje oczekujące na przejazd przez Hucisko to jedna z największych bolączek układu sieci tramwajowej w Gdańsku.
  • Korki tramwajowe przed Huciskiem potrafią często sięgać aż budynku prokuratury.

Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.



Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska



Czy należy wprowadzić bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach dla tramwajów?

HuciskoMapka to dzisiaj miejsce, gdzie codziennie w godzinach szczytu tworzą się największe zatory tramwajowe.

Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.

Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.

Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.

Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze BałtyckiejMapka, wydaje się obecnie najpilniejszą inwestycją usprawniającą ruch tramwajów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Śródmieście SKM to koleje miejsce w centrum miasta, gdzie tramwaje tracą wiele czasu.
  • Węzeł Groddecka tuż obok przystanku Śródmieście SKM.
  • Ul. Nowe Ogrody w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską - Pohulanka - Powstańców Warszawskich.

Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu



Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii EuropejskiejMapka, Śródmieście SKMMapka oraz GroddeckaMapka - tramwaje muszą czekać nawet kilka minut na swoje światło.

Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.

Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - KartuskaMapka, a czasami jeszcze pod Urzędem MiejskimMapka.

Aleja Hallera przy Operze Bałtyckiej to nie tylko fatalny stan torowiska, zrywana sieć trakcyjna, ale też tramwaje często blokowane przez auta osobowe. Aleja Hallera przy Operze Bałtyckiej to nie tylko fatalny stan torowiska, zrywana sieć trakcyjna, ale też tramwaje często blokowane przez auta osobowe.

Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera



Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. HalleraMapka to kolejne miejsce, którego Gdańsk powinien się wstydzić, mówiąc o rzekomym priorytecie tramwajowym.

Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej WałowejMapka (Popiełuszki) zastępującej tzw. Żółty WiaduktMapka. Efekt? Tramwaj musi stać w korku, ponieważ kilku kierowców wjeżdża na torowisko zaraz za wiaduktem oraz w okolicach ul. Towarowej.

Czytaj też:

Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy



Tramwaje na pętli w Oliwie tracą czas ze względu na potrzebę ręcznego przekładania zwrotnic. Tramwaje na pętli w Oliwie tracą czas ze względu na potrzebę ręcznego przekładania zwrotnic.

Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską



Pętla OliwaMapka to miejsce, gdzie można poczuć ducha czasu. Nie dość, że układ torowy od lat wymaga kapitalnego remontu, to na dodatek motorniczowie muszą przekładać ręcznie zwrotnice na wjeździe i czasami wyjeździe z pętli.

Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek SubisławaMapka także wymaga kolejnych minut oczekiwania na pionową kreskę na sygnalizatorze tramwajowym (czyli odpowiednik zielonego światła).

Czytaj też:

"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie



  • Przejazd pod torami w ciągu ul. Pomorskiej. Po stronie Żabianki tramwaje tracą nawet kilka minut, by zjechać ze środka jezdni.
  • Skrzyżowanie Chłopska - Pomorska, gdzie tramwaje powinny być wykrywane po ruszeniu z przystanku.

Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską



Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - ChłopskaMapka.

Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.

Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.

  • Przystanek Wojska Polskiego. Z lewej widać tramwaj oczekujący na wjazd na przystanek w stronę al. Grunwaldzkiej.
  • Przystanek tramwajowy Klonowa, gdzie ruch wstrzymywany jest wyłącznie przez sygnalizatory na przejściu przez tory tramwajowe.
  • Przystanek Miszewskiego, gdzie brakuje krawędzi peronowej dla obsługi dwóch tramwajów jednocześnie.

Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory



Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.

Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: MiszewskiegoMapka, Jaśkowa DolinaMapka, KlonowaMapka czy Wojska PolskiegoMapka.

Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej

W przypadku przystanku Klonowa problem można też rozwiązać, usuwając zbędne sygnalizatory na przejściach na pieszych, wstrzymujące wjazd i wyjazd z przystanku. Tak stało się na ul. Kartuskiej, al. Zwycięstwa, a w ubiegłym roku w obrębie przystanku Reja.

W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.

Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.

Czytaj też:

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje



  • Estakada do przystanku Brętowo PKM pozbawiona jest odbojnic i barier ochronnych.
  • Planowany układ przestrzenny osiedla na terenach przy Brętowo PKM (w lewym dolnym rogu).

Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM



Przystanek Brętowo PKMMapka nie cieszy się dzisiaj dużą popularnością, co wynika z jego położenia z dala od budynków mieszkalnych oraz pomijania przez niektóre pociągi na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (choć to jedyny z tak wygodną przesiadką pociąg - tramwaj, pozwalający dotrzeć przez Morenę - Siedlce do centrum miasta).

Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicjiMapka trwa budowa ogromnego osiedla, którego mieszkańcy niebawem masowo zaczną korzystać właśnie z tego przystanku.

Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.

Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.


Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów



Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.

W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Jak to co.....tory zlikwidować i niechay tramwaje jeżdżą po drodze....niepotrzebna żadną komisyja bo będą radzić i radzić bez końca...

    • 22 33

    • (1)

      Jaki ty zawsze jestes wkur... w swoich komentarzach

      • 10 2

      • Przestańcie karmić trolla to sam zniknie.

        • 12 0

    • wszystko przez blachosmrody

      • 2 7

    • Trzeba poprosic modlitwa

      Papieza poldona karola wojtyle on unicestwi hitlerowskie ciuchcie i problem zniknie

      • 2 2

  • (6)

    Zmienić obecną prezydent na kogoś bardziej zainteresowanego sprawami miasta.

    • 136 23

    • No tak, Dulkiewicz winna całemu złu na świecie. (3)

      Winna nawet trzęsieniom ziemi, kokluszowi, gradobiciu i tym że się kury nie niosą.

      • 6 35

      • Nie sprowadzaj sprawy do absurdu. (1)

        • 7 2

        • Jak chcesz pogadać o absurdach to zapraszam na Nowogrodzką

          • 1 1

      • Może

        Nie winna całemu złu ale bardziej zaangażowana w politykę niż w pracę na rzecz miasta

        • 17 1

    • Adamowicz miał chociaż jakąś wizję, a Ona tylko się na nim wylansowała

      • 32 9

    • No ale przecież zatrudniła MIchała Tuska, który pewnie to usprawni...

      • 4 0

  • Zmienić władze (11)

    Jak coś nie działa to właściciel wyrzuca dyrektora.

    • 97 14

    • Idąc tokiem twojego rozumowania trzeba wyrzucić PiS z Polski. (8)

      • 14 15

      • akurat to jedyna opcja ktora dziala (6)

        i sprawdza sie.

        • 18 13

        • Się sprawdza tylko w kupowaniu głosów wyborczych za moje pieniądze. (5)

          Obsadzaniu wszelkich możliwych stołków w Spółkach Skarbu Państwa krewnymi i znajomymi królika. Budowaniu "Misiów" pokroju elektrowni w Ostrołęce. Szczuciu w TVPiS na wszystkich i wszystko wokoło. Nasyłaniu ZOMO na kobiety. Obrażaniu się na cały Świat..

          • 16 8

          • Każda partia przekupuje wyborców (3)

            ale po za tym Pis jest ok.

            • 7 10

            • Nie jest ok

              • 5 5

            • PiS to zlo.

              Jeszcze kilka lat takich rzadow I Polsce bedzie potrzebna powtorka z Balcerowicza z poczatku lat 90tych.

              • 2 1

            • "Oni też kradli"?

              • 0 2

          • Zomo na kobiety?

            Jedż do Francji, zobaczysz jak potrafi żałować policja

            • 5 2

      • No tak, razem z PO. Dlaczego niby krytyka władz Gdańska ma się wykluczać z krytyka władz krajowych.

        • 2 1

    • Albo dopuścić inne firmy do realizacji połączeń

      W Warszawie 8 firm realizuje połączenia, mimo że wszystkie autobusy i tramwaje są tak samo pomalowane i jeżdżą wg jednego rozkładu jazdy ZTM i na jednym bilecie. Jak jakaś firma nie daje rady to jej kursy przejmuje inna firma. Dzięki temu jest konkurencja i np. tramwaje nie psują tak często jak w Gdańsku.

      W Gdańsku za to mamy praktycznie monopol GAiT, którego szefem jest były wiceprezydent Gdańska, i który już ma podpisaną umowę na 22 lata. Więc GAiT nie musi nic robić. Inni operatorzy, jak choćby BP Tour, muszą walczyć o kursy, które GAiT dostaje z automatu. Dopóki taki układ będzie działa, dopóty tramwaje nie będą jeździły lepiej.

      • 11 3

    • Otóż to

      "Jak w burdelu nie idzie, to się zmienia k...y, a nie firanki".

      • 5 2

  • Wyremontować torowiska moi drodzy I kochani (5)

    Bo przez większość rowerem górskim nie da się przejechać a co dopiero tramwajem..

    • 20 29

    • (1)

      Glupi jak zawsze w swoich dennych komentarzach svenus

      • 11 4

      • Wystarczy nie karmić trolla i się znudzi.

        • 6 0

    • drogi i kochany to ojciec wchodził Ci do wanny

      i do tego mylił nocnik z talerzem

      • 4 0

    • Po co robic remont

      Modle sie do janusza wojtyły papiezaka i on robi abrakadabra z nieba I ulecza konstrukcje z sila kremowki

      • 1 5

    • przepraszam za plusa nie torowiska trzeba zlikwidowac i zakonczyc marnowanie kasy na ten tramwajowy złom

      • 2 1

  • Przerobić (1)

    na trajtki.

    • 13 30

    • Dodaje dwa jajka

      A niemiec mowi scheisse

      • 2 2

  • polska (14)

    Zlikwidować przejścia naziemne, zakaz jazdy rowerem po ulicy i brak pierwszeństwa pieszego te zmiany by bardzo usprawniły transport itp.

    • 48 74

    • Zakazać jazdy prywatnym samochodem po mieście (4)

      od razu się okaże że tą samą trasę może tramwaj 2x szybciej przejechać!

      • 26 15

      • (2)

        Jeśli będziesz chciał upchnąć tych wszystkich ludzi, którzy musieliby się przesiąść na komunikację miejską to okazałoby się, że tramwaje czy autobusy w ogóle nie ruszyłyby z miejsca bo drzwi by się nie domykały...

        • 14 11

        • (1)

          Tyle że wtedy łatwo zwiększyć ilość pojazdów komunikacji miejskiej. Poza tym pamiętaj, że pasażer nie komunikacji miejskiej ma inną mentalność niż kierowca i jeśli zobaczy pełen pojazd to zwyczajnie do niego nie wejdzie a nie że usiądzie na dachu i powie bo mnie się należy.
          Niemozliwe jest zrobić w drugą stronę tzn gdyby wszyscy próbowali samochodami...

          • 11 6

          • Ty kiedyś komunikacją miejską jechałeś? Myślisz, że gość sobie wymyślił historię o niezamykających się drzwiach? Przecież ludzie ładują się do komunikacji na chama, nawet jak jest pełno. W sumie nie ma się co dziwić, przy obecnej częstotliwości kursów. Żeby ludzie chcieli się na komunikację miejską przesiadać, ona musi wyprzedzać oczekiwania, a nie je nieudolnie gonić.

            • 4 2

      • Żeby się nie okazało że 3 razy wolniej

        • 6 3

    • Wygląda na to, że chcesz żyć w zacofanym komunistycznym kraju

      • 3 9

    • To przepraszam po czym mam jeżdzić rowerem? (2)

      • 6 9

      • W domu. Stacjonarnym. (1)

        • 13 6

        • A może Ty będziesz sobie w domu jeżdził autem w Need For Speed, zamiast smordzić swoim dieslem w mieście?

          • 3 2

    • Jakaś powszechna myśl że jednak przejścia naziemne muszą być istnieje. Bo zejść po schodach się nie chce. Czy coś. Nie wiem. Odpowiednio dostosowane do wszystkich potrzeb - niepełnosprawność, rower, wózek wciąż będę się upierać że byłyby bezpieczniejsze. Ale chyba jestem w błędzie bo powszechnie mówi się że miasto jest dla ludzi nie dla samochodów. A przecież one tak sobie same jeżdżą po mieście. Dziwna sprawa. Więc drogi przecinamy tramwajami, przejściami, zmniejszamy ich szerokość dla rowerów bo przecież to bezpieczniejsze i logiczniejsze.

      • 4 13

    • Z takim podejsciem musisz mieszkac na jakims za*upiu i miec mentalnosc janusza

      • 0 0

    • Dokładnie takie warunki masz na obwodnicy, gdzie według twojej teorii ruch powinien być idealnie płynny

      • 1 0

    • Słusznie! I jeszcze wysiedlić tych przebrzydłych mieszkańców gdzieś gdzie nie będą przeszkadzać tramwajom.

      • 2 0

    • trzeba dodać przejścia naziemne zasypać tunele grunwadzką do jednego pasa i tak dalej i tak dalej tu w Gdańsku nasi włodarze są wprawieni żeby coś spitolić na maksa ulicą powinny poruszać się same rydwany

      • 0 0

  • Zmniejszyć (19)

    Ilość przystanków. Przystanki często co 100 metrów to patologia komunikacyjna.

    • 87 24

    • (11)

      Gdzie jest przystanek co 100 metrów? Zmierzymy.

      • 9 9

      • 100 to może przesada ale gęsto są. Na przyklad seria przystanków Chałubińskiego, Sikorskiego, Cieszyńskiego, Cebertowicza i po drodze jeszcze pętla Witosa.

        • 22 7

      • (2)

        Co 100 może nie ale co 400 już tak. Przykład to Chełm między Chałubińskiego a Cebertowicza gdzie jest kilka przystanków co 400m

        • 12 5

        • (1)

          400 metrów to normalna odległość między przystankami. To nie kolej regionalna, gdzie przystanki są co ok. 1 km, choć w przypadku obszarów śródmiejskich też są co ok. 400-500.

          • 15 5

          • wulgaryzmy cisną sie na usta

            gdyby tylko obok była kolej regionalna kolego ...
            obecnie tramwaj nawet pod górkę jedzie wolniej niż dziecko na zwykłej (nielekrycznej) hulajnodze
            Sprawdzone na włanej skórze - mój 12letni syn dojechał szybciej od pętli Świętokrzyskiej do Sikroskiego - na tyle szybciej ze potem jeszcze się nudził czekając na mnie

            • 1 0

      • Wilenska przemyska Płocka (4)

        To chyba mniej niz 100 m. Takich kwiatków jest multum że zanim tramwaj się rozpędzi już hamuje.

        • 16 8

        • (3)

          Wilanowska (a nie Wileńska) - Płocka to wg Google Maps dokładnie 348 m w stronę centrum i jakieś 20 metrów więcej w przeciwną. Szukaj dalej tych magicznych 100 metrów.

          • 9 10

          • Świetnie potrafisz używać google maps (2)

            Jest to jakaś umiejętność. Gorzej z myśleniem ale ważne, że robi to za Ciebie Google. Już pędzę wyjaśniać... 100 m. Czy 400 to żadna różnica dla pojazdu szynowego w jednym jak i drugim przypadku nie może osiągnąć swoich wartości pożądanych w prędkości. Jest przystanków za dużo i to jest fakt bezapelacyjny. Zwalnianie jak i nabieranie prędkości zajmuje najwięcej czasu. Google it.

            • 13 7

            • Bzdury piszesz (1)

              Na 400 metrach tramwaj spokojnie może się rozpędzić do 50 km/h.

              • 1 5

              • Rowerem jeździ sie 40

                Chcesz o tym podyskutować? A hamowanie i nabieranie prędkości coś ci mówi? Czy ciągle lody ekipy w głowie?

                • 3 1

      • na Przeróbce

        • 4 3

      • Opera Bałtycka-Politechnika. Nie upieram co do metra, ale są zdecydownie bliżej niż ma to sens.

        • 0 1

    • (3)

      Na Chełmie jest napiętrzenie przystanków, to samo np. Chodowieckiego i Traugutta

      • 6 6

      • (2)

        Między Chodowieckiego a Traugutta jest jeszcze GUMed.

        • 3 1

        • (1)

          o wlasnie, nawet Gumed jest po środku ;P A z przystanku Chodowieckiego mało kto korzysta

          • 4 3

          • Chodowieckiego obsługuje połowę Aniołek, w tym hospicjum Dutkiewicza i Wronią Górkę, jak ktoś lubi odpoczynek w mniej sztampowych miejscach.

            • 8 0

    • Zmniejszyć. (1)

      Ilość parkingów. Parkingi często co 100 metrów to patologia komunikacyjna.
      Ilość skrzyżowań. Skrzyżowanie często co 100 metrów to patologia komunikacyjna.

      • 9 11

      • To kwestia wygody

        A nie komunikacji .

        • 2 5

    • Optymalne rozwiązanie- 1 przystanek na początku trasy i 2 na końcu trasy.

      Poważnie - przecież tramwaj ma zabierać i wozić mieszkańców .

      • 1 0

  • Noo... Dopompować koła. Nie dość, że zyskają na prędkości to jeszcze mniej spala...

    • 18 10

  • (4)

    Może pomogłoby niebudowanie kolejnych przejść na ziemnych zaraz obok tuneli?

    • 72 40

    • (1)

      Ani jedno przejście naziemne nie wstrzymuje ruchu tramwajów. Wstrzymują skrzyżowania zbudowane przy okazji dla kierowczyków, ale oni tego nie dostrzegają.

      • 20 17

      • Najczęściej jest tak ze jak jadę rowerem to rower górą. Jak idę pieszo to piesi mają mieć pierwszeństwo. Jak jadę autem to uwaga bo rozjadę. Jak jadę komunikacją miejską to powinna mieć pierwszeństwo bo to komunikacja miejska... Tak jest u nas w kraju że punkt widzenia zależy od sposobu przemieszczania się

        • 7 6

    • raczej nie. żadne przejście w gdańsku nie blokuje tramwajów. co innego skrzyżowania dla kierowców.

      • 10 8

    • A ile czasu traci tramwaj teraz na Podwalu? A chciał budować jeszcze 3 przejścia.

      • 9 3

  • Jak zwykle (2)

    Ankieta bez większego sensu. Myśle ze wprowadzenie większej ilości przejść naziemnych rozwożę problem

    • 20 31

    • (1)

      Ani jedno przejście naziemne nie blokuje tramwaju, bo wystarczy sygnalizator ostrzegawczy. Za to dla kierofczyków buduje się obok skrzyżowania i przejazdy przez tory, które faktycznie blokują tramwaje.

      • 10 12

      • Na Klonowej

        Ale GZDiZ nie chce tego zrobić przy Klonowej, bo jeszcze tramwaj zacząłby być szybszy niż rower. To są rowerowi fanatycy.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane