- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (389 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (232 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (129 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (46 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (33 opinie)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (55 opinii)
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.
Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska
Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.
Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.
Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.
Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze Bałtyckiej
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu
Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii Europejskiej
Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.
Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - Kartuska
Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera
Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. Hallera
Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej Wałowej
Czytaj też:
Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy
Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską
Pętla Oliwa
Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek Subisława
Czytaj też:
"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie
Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską
Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - Chłopska
Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.
Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.
Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory
Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.
Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: Miszewskiego
Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej
W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.
Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.
Czytaj też:
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM
Przystanek Brętowo PKM
Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicji
Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.
Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.
Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów
Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.
W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.
Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie (368) ponad 10 zablokowanych
-
2021-06-13 18:12
Co trzeba zmienić? Hmmm
Zacząłbym od zmiany zarządu GAiT
- 45 5
-
2021-06-13 18:16
Wykorzystać torowisko na 3 maja (6)
A czemu nie wykorzystać torowiska na 3 maja, tramwaj nr 12 spokojnie może tedy jeździć nie mówiąc o tym że są przystanki na 3 maja , PKS, można zejść na dworzec , dojść do Huciska, forum, przynajmniej jeden , tramwaji w kierunku Chełmu tędy też poprowadzić, ludzie mają nogi mogą dojść, potrzebujesz dojechać do dworca zmień tramwaj na bramie oliwskiej, jest tyle rozwiązań a oni inżynierów potrzebują którzy wiozą się samochodem i nie mają pojęcia o komunikacji miejskiej
- 65 6
-
2021-06-13 18:20
(3)
Szkoda, że kierofczyki nie mają nóg i muszą wszędzie wciskać się autami. Za to pasażerowie mogą chodzić kilometrami. Na tym ma polegać wygoda korzystania z tramwajów?
- 8 17
-
2021-06-13 18:27
Można też usunąć tory z 3 Maja i dodać 2 pasy (1)
Po co linie tramwajowe mają się dublować jak jedna nikt jest prawie nie używana "bo za daleko"?
- 5 11
-
2021-06-13 18:31
wywalić cały zarząd ZTM
i powołać stefana bąka na prezesa... a na serio z tą nomenklaturą żadnych dobrych zmian nie będzie
- 6 3
-
2021-06-13 18:39
Wut?
- 0 0
-
2021-06-13 18:44
Dokładnie.3-go maja nie jest wykorzystana optymalnie.Tylko jedna linia jeździ po tej trasie.Stara prawda głosi że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia,w tym przypadku to się sprawdza.Gamonie od transportu w Gd mają blade pojęcie o tym jak powinni to funkcjonować.
- 12 1
-
2021-06-13 22:43
Bo nie ma możliwości bezpiecznego skrętu 3 Maja x Nowe Ogrody
- 0 1
-
2021-06-13 18:16
Trzeba zmienic silniki
- 3 4
-
2021-06-13 18:17
W ZTM siedzą za biurkami i wymyślają cuda. A nigdy nie jechali tramwajem czy autobusem
- 32 6
-
2021-06-13 18:19
To prawda. Szkoda życia na tramwaje. wlecze się to niemiłosiernie.
rowerem znacznie szybciej
- 21 10
-
2021-06-13 18:22
w ogole unikam tramwajow
skm rowniez. jak juz to regionalne pociagi
- 6 12
-
2021-06-13 18:22
(3)
Artykuł bez sensu.
Czasy dojazdów do przystanków się nie zmienią, ponieważ wąskim gardłem są ulice, przez które tramwaje muszą przejeżdżać oraz auta.
Jedynie budowanie metra, ale na to Gdańsk nigdy kasy nie położy bo to inwestycje kilkuset milionowe, jak nie miliardy.
Dziękuję, następnie pytanie.- 18 15
-
2021-06-14 00:20
Z litości objaśnię: (2)
Trojmiasto jest zbudowane wzdłużnie, a nie koncentrycznie. Jak chcesz budować metro nie dublując SKM i zapewnić odpowiednio duże strumienie pasażerów by miało to ekonomiczne uzasadnienie? Jeśli myślisz o górnym tarasie to weź pod uwagę koszty drążenia na dużych głębokościach (pociąg nie pokona takich nachyleń jak samochód), wariant nadziemny (tak, to też metro) to PKM Południe.
- 2 1
-
2021-06-14 07:34
No i właśnie tu jest istota problemu: mylenie użyteczności publicznej z ekonomią. (1)
Administracja ekonomicznie nigdy się nie zepnie, ale tu nikt nie płacze.
- 2 1
-
2021-06-16 18:04
Jeśli chcesz robić ku**ę z ekonomii
To pieniądze na "użyteczność publiczną" skończą się przed ukończeniem metra jeżdżącego z zapełnieniem 15%, bo oprócz głównej osi gęstość zaludnienia nie jest wystarczająca. Do transportu publicznego już teraz corocznie dokładane są miliony by spłacać zniżki/darmowe bilety, gapowiczów i meneli.
- 0 0
-
2021-06-13 18:22
(4)
Komunikacja miejska powinna mieć bezwzględny priorytet, zwłaszcza w takim dużym mieście jak Gdańsk. Ale cóż zrobić, komunikacja kuleje, ludzie sie przesiadają w samochody, a w samochodach korki...
- 60 15
-
2021-06-13 18:25
nie. to piesi powinni byc priorytetem
a Gdańsk nie jest duzym miastem. Jedynie przegeszczonym nadmiernie.
Tramwaje na Orunie powinny jezdzic jesli sie usunelo bezpodrednia linie 210.- 3 12
-
2021-06-13 18:40
I ceny biletów. Ah i ten bilet metropolitalny cnie?
- 10 0
-
2021-06-13 18:48
(1)
metro sobie wybuduj a będzie lepiej i szybciej
- 4 2
-
2021-06-13 19:43
O to to to to
Tylko metro
- 2 1
-
2021-06-13 18:24
Hmm (1)
Wybetonować torowiska i wprowadzić po nich możliwość ruchu rowerowego.
- 5 29
-
2021-06-13 22:07
Rowery pościć po dachach domów !!!
- 0 2
-
2021-06-13 18:25
Czas
Za duza ilosc przystankow. Jest tak samo jak po wojnie tramwaje wolnobiezne jezdzily.
- 18 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.