- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (427 opinii)
- 2 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (48 opinii)
- 3 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (258 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (161 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (71 opinii)
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.
Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska
Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.
Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.
Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.
Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze Bałtyckiej
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu
Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii Europejskiej
Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.
Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - Kartuska
Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera
Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. Hallera
Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej Wałowej
Czytaj też:
Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy
Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską
Pętla Oliwa
Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek Subisława
Czytaj też:
"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie
Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską
Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - Chłopska
Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.
Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.
Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory
Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.
Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: Miszewskiego
Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej
W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.
Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.
Czytaj też:
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM
Przystanek Brętowo PKM
Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicji
Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.
Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.
Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów
Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.
W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.
Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie (368) ponad 10 zablokowanych
-
2021-06-13 20:48
Należy zbudować tramwaj odrzutowy - przenieść pod ziemię , lub na linę.!!!
- 2 2
-
2021-06-13 20:51
Zlikwidować przystanki, bedzie szybciej.
- 3 3
-
2021-06-13 20:51
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
Chip tuning
- 3 3
-
2021-06-13 20:51
młody tusek???
nic dobrego nie wróżę
- 7 7
-
2021-06-13 20:52
Ko
Korki na Hallera to wina zmiany kierunku jazdy na Piramowicza.
- 6 4
-
2021-06-13 20:54
Opinia wyróżniona
Co zrobić? (4)
1. Zmienić system sterowania zwrotnicami na radiowy, zamiast archaicznych sanek
2. Wyremontować zwrotnice (z Nowych Ogrodów w 3 maja bezpiecznie skręcić się nie da)
3. Niech Tristar stosuje podtrzymanie sygnału dla podjeżdżających tramwajów: szlag człowieka trafia, gdy motorniczy gazuje od Dworca Gł. przez Błędnik, aby zobaczyć tuż przed nosem poziomą belkę przed Bramą Oliwską. Jak ZDiZ nie wie, jak to zrobić, niech zobaczy, jak o się dzieje w Bydgoszczy
4. Wiele przystanków jest za krótkich Miszewskiego kierunek Oliwa czy Wojska Polskiego kier. centrum najlepszym przykładem- 103 4
-
2021-06-13 22:22
Zbudować dodatkowy tor do skręcania. Tak samo jak dodatkowe pasy dla samochodów.
- 6 1
-
2021-06-14 00:10
(1)
ten tristar to chyba ustawia wszystkim złośliwie czerwone, bo jadąc samochodem staje się praktycznie też na każdych światłach. To miasto robi wszystko żeby ludziom utrudnić komunikację, jakąkolwiek...
- 16 0
-
2021-06-14 16:04
Miasto robi wszystko, żeby utrudnić, ale i tak od 20 lat te władzy wybieracie. Więc do kogo pretensje? :) Całe trójmiasto to komunikacyjna patologia, ale i tez w całym trójmieście od co najmniej 20 lat jest na to zgoda mieszkańców.
- 0 0
-
2021-06-14 09:57
taa radiowy. system radiowy doskonale się sprawdza przed wjazdem na pętle łostowice świetokrzyska :D
- 2 0
-
2021-06-13 20:56
Komunikacja?
Metro w Gdańsku? Nie da rady pidziemne przecież! Estakady też be! Regulacja świateł? Nie umieją. Nowoczesne tramwaje? Szrot tańszy.
- 2 3
-
2021-06-13 20:56
Wywalić z za biurek młotki z ZTM. Siedzą w biurze i planują trasy i czasy przejazdów wg swojego uznania
- 7 3
-
2021-06-13 20:58
Opinia wyróżniona
Światła za Bramą Wyżynną (3)
Zapomnieliście dodać, że dosyć często jak ruszamy z Bramy Wyżynnej w kierunku Stogi /Chełm to auta na zwrotce dostają zielone a my bez sensu tracimy czas.
- 76 4
-
2021-06-13 21:53
zawrotka przez ułomnego wymyslona.
3 poziomowe skrzyżowanie ze światłami i zawrotkami. Geniusz na każdym kroku. Jedyny problem władz to jak trwać na stołkach.
- 18 1
-
2021-06-14 11:51
(1)
Nie bój nic, zrobią przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej, będą dodatkowe światła.
- 3 0
-
2021-06-14 12:57
Kierowcy czekają na tramwaj na zielone
Gdy nie ma tramwaju kierowcy mają czerwone. Gdy nadjeżdża tramwaj oni dostają zielone, a tramwaj czerwone. Skutek jest taki, że czekają i kierowcy i tramwaj. Tak działa "priorytetyzacja tramwajów" w Gdańsku "inteligentnymi światłami".
- 2 0
-
2021-06-13 20:59
A może...
Trzeba budować więcej torów z górki
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.