• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z brakującym odcinkiem Trasy Słowackiego?

Maciej Naskręt
31 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki. Ul. Bolesława Chrobrego w Gdańsku. W tym miejscu planowane jest skrzyżowanie z przedłużeniem Trasy Słowackiego - odcinkiem ul. Nowej Kościuszki.

Gotowa Trasa Słowackiego bez przedłużenia Nowej Kościuszki do al. Hallera przyczyni się do wywołania korków we Wrzeszczu, Zaspie i Brzeźnie. Urzędnicy zakładają, że sytuacja zmieni się najwcześniej w latach 2014-2020. Wtedy ma ruszyć kolejny etap budowy drogi z portu na lotnisko.



Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020. Przebieg brakującego odcinka Trasy Słowackiego (ul. Nowej Kościuszki), zaplanowanego do realizacji w latach 2014-2020.
Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera. Błąd w wizualizacji dostępnej na stronie miejskiej spółki GIK. Ul. Nowa Kościuszki narysowana jest jako droga istniejąca, tak jak choćby al. Hallera.
W założeniach projektowych władz Gdańska Trasa Słowackiego miała być realizowana etapami. Pierwszym, już zakończonym, była budowa odcinka tzw. leśnego. Kolejnymi budowanymi odcinkami są: fragment z tunelem pod Martwą Wisłą, część Drogi Zielonej, czy ponad 3-kilometrowy fragment wiodący przez Wrzeszcz oraz odcinek lotniskowy. Mają być one gotowe najpóźniej do 2014 r.

Jednak wtedy kierowcom do szczęścia zabraknie dwujezdniowego połączenia między wrzeszczańskim odcinkiem Trasy Słowackiego (od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska) a Drogą Zieloną (okolice ul. Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska), albo przynajmniej do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Mowa tu o przedłużeniu ul. Nowej Kościuszki. Dodatkowy układ drogowy zapewniłby płynny dojazd do Trasy Sucharskiego i dalej do Południowej Obwodnicy Gdańska mieszkańcom Przymorza, Zaspy, Żabianki, Wrzeszcza, a nawet Sopotu.

W innym razie korki będą tworzyły się w obrębie ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska czy ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska. Będą to drogi, gdzie dwupasmowe jezdnie przejdą w te z jednym pasem ruchu.

Kiedy miasto planuje zlecić przedłużenie Nowej Kościuszki, jako kolejnego etapu budowy Trasy Słowackiego? - W następnej perspektywie finansowej, tj. na lata 2014-2020. Ze względu na brak jakichkolwiek wytycznych w Unii Europejskiej, dotyczących tego okresu, jak i możliwości finansowych miasta w tym czasie, nie można jednoznacznie przesądzić o terminie realizacji tego zadania - mówi Marcin Dawidowski, kierownik Wydziału Programów Rozwojowych w gdańskim Urzędzie Miejskim.

- Brakujący fragment drogi, który w swoim założeniu tworzyć będzie przedłużenie odcinka tzw. miejskiego [wiodącego przez Wrzeszcz i Zaspę przyp. red.], zakłada co do zasady ulice o przekroju dwóch jezdni o dwóch pasach. W obecnej chwili trudno podać zarówno szczegółowe parametry techniczne trasy na odcinku od al. Rzeczypospolitej - al. Hallera - Droga Zielona, jak i jej szczegółowy przebieg w terenie ze względu na brak dokumentacji technicznej dla tego odcinka - mówi Dawidowski.

Portal Trójmiasto.pl dotarł do koncepcji budowy przedłużenia ul. Nowej Kościuszki, ale wyłącznie na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Zakłada ona budowę drogi o charakterze dwujezdniowym. Oprócz tego uwzględnia realizację ścieżki rowerowej, chodników, przystanków autobusowych i terenów zielonych - plantów.

Zobacz dokładny przebieg ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera. Zobacz dokładny przebieg ul. Nowej Kościuszki na odcinku od al. Rzeczypospolitej do al. Hallera.


Czy Gdańsk powinien w ogóle zlecić budowę przedłużenia ul. Nowej Kościuszki?

- Budowa tego odcinka wymaga pozyskania dużej ilości zabudowanych nieruchomości, co wiąże się ze stosunkowo dużym kosztem. Przebieg trasy będzie wymagał przeprowadzenia wykupu gruntów i rozbiórek obiektów kubaturowych - wyjaśnia Dawidowski.

Pod nóż musiałyby pójść dwa budynki jednorodzinne (u zbiegu ul. Kopalnianej i al. Hallera) i dwa budynki magazynowe (na zapleczu Centrum Handlowego ETC i przy budynkach mieszkalnych na ul. Lwowskiej) oraz kilkanaście garażów. Aby tego dokonać, trzeba jednak wywłaszczyć dotychczasowych właścicieli.

Ponadto miasto musiałoby wykupić część działek z nieruchomości położonych po południowej stronie ul. Kopalnianej i dogadać się z kilkunastoma użytkowaniami wieczystymi.

Na razie tylko miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego zakładają dalsze przedłużenie ul. Nowej Kościuszki od al. Hallera do Drogi Zielonej - tzw. ul. Nowa Gdańska. Trasa miałaby tam przekrój dwujezdniowej alei. Zgodnie z planem przechodziłaby przez środek istniejących aktualnie tam ogródków działkowych tuż przy al. Hallera. Konieczne będzie wtedy usunięcie rezydujących tam działkowców.

Jak miasto zamierza to zrobić? - Zaoferujemy im odszkodowania lub ogrody zamienne - mówi Marcin Dawidowski.

Ze względu na fakt, że w projektach europejskich można uzyskać dofinansowanie na zakup gruntów jedynie w wysokości do 10 proc. wartości projektu, główny ciężar zakupu nieruchomości spoczywać będzie na gminie. - W obecnej chwili realizujemy szereg kluczowych inwestycji i nie ma możliwości finansowych realizacji dodatkowych zadań - opowiada Marcin Dawidowski.

Budowa odcinka dwujezdniowej drogi od al. Hallera przez działki ogrodnicze w kierunku projektowanej Drogi Zielonej jest jednak melodią przyszłości.

Opinie (167) 9 zablokowanych

  • Coś mi się nie zgadza. Na prawdę nie wiedzieliście, że budowy reszty trasy nie ma nawet w najśmielszych planach? Myślałem, że to jasne.

    • 12 1

  • blad w wizualizacjach

    ciekawe stwierdzenie - "błąd w wizualizacjach" - chyba raczej celowe przeinterpretowanie rzeczywistości, żeby sprzedać motłochowi piękną wizje - zakorkują miasto, żeby wybudować drogę powodującą korki, ach naiwni naiwni....

    • 16 1

  • Dziś mamy dzień budyniu pozdrowienia dla prezydenta Budynia z Gdańska (2)

    on nadal wizualizacje i budyniowe tempo robót

    • 16 5

    • dzien budyniu to jest

      ale nie ma dnia Budynia

      • 0 2

    • Hehehe

      Wejdź na Onet, to dowiesz się, że już nie "Budyń" tylko "Bob Budowniczy". Sam A. tak twierdzi:) a Polska się śmieje:)))

      • 0 0

  • sami budyniowo-pisowaci wizjonerzy

    i co z tego że ruch który teraz idzie przez kościuszki pójdzie Hynka.
    Kto widział korek od Grunwaldzkiej do Legionów.
    Na Słowackiego najgorzej jest między Grunwaldzką a obwodnicą i tak naprawde ten odcinek by wystarczył, wie o tym każdy kto ma trochę rozumu i jeździ w tym rejonie regularnie.

    • 0 11

  • Ceny Paliw pytanie? (3)

    Przepraszam że nie na temat ale mam pytanie. Słyszałem ostatnio że po zaostrzeniu sytuacji w Libi minister Rostowski wysłłał oficjalny list do prezesa Lotosu z sugestia podniesienia cen paliw.

    Myślicie że jest to możliwe...?

    • 2 6

    • Technicznie możliwe. Pytanie tylko po co i czemu oficjalny?

      • 5 0

    • A ja ostatnio słyszałem, że matka niejakiego Eustachego Wodolejowskiego woła tylko pięć dyszek od klienta, a i tak nikt nie chce dać więcej, niż trzy. Myślicie, że to możliwe...?

      • 2 1

    • Możliwe

      A u mnie w pracy koledzy zachorowali na trypolis.
      Co ciekawe niektórzy w to uwierzyli.

      Możliwe? TAK!!!

      • 3 1

  • Stadion będzie nieużywany - to tylko pomnik Budynia

    Więc po co prowadzić do niego drogę?
    Może tak i lepiej, bo nie będą sobie ludzie z obwodnicy robić skrótu przez Gdańsk na Elbląg, tylko dojadą spokojnie do Straszyna i Obwodnicy Południowej?

    • 15 3

  • A przecież mi zal że po Słowackiego nie pomkną już sanie ... (2)

    stara piekarnia,drzewa-wszystko zniknęło ze starej Słowackiego ino buldożerów patrzeć.A przeca wszystko tam było i mlodość i kremówki i aktorstwo...

    • 13 5

    • i pan sprzedający w latach 80-tych...

      gruszki ze swojego ogrodu między Partyzanów i Słowackiego :(

      pyszne były

      • 4 0

    • taaa. najlepiej dalej popieprzac w "kunia" , po kocich lbach, i czytac Slowackiego...

      porazka... trzeba patrzec w przyszlosc!

      • 1 3

  • Dlaczego blad w "wizualizacji" ?

    • 0 2

  • 2014-2020

    to w sumie całej drogi można sie spodziewac w 2035. eot

    • 10 2

  • w 4 lata Niemcy czy Chinczycy to 200km autostrady zbuduja a u nas

    nie moga glupiej dróżki zrobic!! za malo ktos wzial w lape?? czekaja na wiecej??

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane